Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 125 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

 
Profiel   

Gewoon je gevoel volgen en terug naar huis als jij dat het liefste doet. Reisafstand is prima te doen indien nodig. En niet iedereen voelt zich lekker op kamers!
Misschien ter geruststelling, ik had precies hetzelfde jaren terug. Studeerde in Leiden, kamer daar, maar vond het helemaal niks.
Ik ben ook terug gegaan, ben gaan werken en deed mijn studie later in de avonduren, en kon daardoor op jonge leeftijd al een eigen appartementje kopen. Nooit spijt gehad van deze keuze in mijn leven.
Studeren en op kamers gaan is echt niet voor iedereen zaligmakend!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 15:28 



 
Profiel   

Je hebt de nieuwe grote stappen tegelijk gezet. En nieuw huis (ook nog eens met huisgenoten), en nieuwe vriendenkring maken en studie. Niet de keuze die ik zou maken (of destijds gemaakt heb gelukkig). Aantal jaren verder is het voor mij helder dat veranderingen stapelen op die manier funest is voor mij (incl. fouten maken, dingen vergeten, etc. wat het nog moeilijker maakt). Je eigen grenzen kennen en bewaken is ook iets wat je in deze periode leert, hopelijk zo dat de schade beperkt blijft en te repareren valt.

Studieschulden kunnen wel degelijk problematisch worden later (als je bv hypotheek wil afsluiten), let dus wel degelijk op wat je kiest op dit soort vlakken. Ook kijken welke keuzes lange termijn gevolgen hebben is iets om in gedachten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 15:45 



 
Profiel   

Het is wel een beetje tegenstrijdig want puntje bij paaltje vind ik het best fijn om in Utrecht te kunnen wonen, maar ik zou het liefst in mijn eentje of met één iemand die ik goed ken een huisje willen hebben. Een paar weken terug zag ik ergens een zelfstandige studio van 22m² voor €437 op het Science Park. Hier had ik zelf een fijn gevoel bij, maar ik heb er lang met mijn ouders over gepraat en zij hebben liever niet dat ik nu al helemaal in mijn eentje ga wonen. Want ik heb nog geen kring aan contacten opgebouwd en zal daar dus eenzaam zijn etc. Ze vinden het te vroeg om dit te willen, maar mij leek het juist een goed idee om gewoon een plekje te hebben waar je 1 dag per week kan zijn als het nodig is of 3 dagen per week als je meer contacturen hebt. Maarja, dat ging dus helaas over. Ik wil niet tegen het advies van mijn ouders ingaan als zij duidelijk een mening er over hebben. Wat hun betreft is het juist goed om met 2 onbekenden in een huis in een andere stad te wonen...

Het gaat dus op het moment niet meer zozeer over het naar huis gaan of in Utrecht blijven, maar meer of ik in dit huis blijf of me ga oriënteren op andere opties, want ik heb gemerkt dat ik best in mijn eentje in Utrecht kan overleven. Nu door corona is inderdaad weinig reizen steeds, maar het is onzeker of dat zo blijft. Om kosten te besparen had ik nooit aan een kamer moeten beginnen, het is nu te laat denk ik. Vooral als ik de derde periode wel ineens veel op de Uni moet zijn, elke dag 1,5u reizen naar college staat me eigenlijk best tegen. Zo lastig deze situatie! Mijn vader stelt me wel steeds gerust dat mijn stufi me waarschijnlijk niet heel veel zal belemmeren later. Dat is een puntje waar ik steeds onzeker over ben, ik zou dolgraag meer geld hebben om te sparen maar dat lukt op het moment gewoon niet. Komende periode wordt erg druk en ivm mijn pony heb ik niet veel tijd voor bijbaantjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 21:20 



 
Profiel   

Ik weet niet waar je die studio zag, maar als je amper inschrijftijd bij SSH of andere instanties hebt kom je daar niet zomaar in :) Houd je verwachtingen een beetje realistisch, het is en blijft Utrecht. Kamers én woningen (studio’s of wat anders) is echt een drama hier.

Houd je niet teveel vast aan ‘Als ik maar een studio had dan ....’ want dan gaat het nooit goed genoeg zijn. Maak er nu van wat je kan, want anders blijf je iets nastreven wat je voorlopig waarschijnlijk nog niet waar kan maken.

Daarnaast huur je niet zo makkelijk als 3/4 studenten ‘zomaar even iets’. Dan heb je sowieso een iemand nodig die garant staat en vaak moet je voor dat soort huizen nog andere zaken kunnen aanleveren. Daarnaast mag je veel huizen niet ‘zomaar’ met 4 personen huren, dan krijg je ook te maken met de inschrijvingen bij gemeente op een adres en eventuele studiefinanciering. Easier said than done.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 21:24 



 
Profiel   

Courses schreef
Ik weet niet waar je die studio zag, maar als je amper inschrijftijd bij SSH of andere instanties hebt kom je daar niet zomaar in :) Houd je verwachtingen een beetje realistisch, het is en blijft Utrecht. Kamers én woningen (studio’s of wat anders) is echt een drama hier.

De studio was van Camelot, had zelfs al mailcontact en kon in principe een studio vanaf 17 november krijgen :o Enige 'probleem' was dat het contract tot aan de zomer zou lopen, dus geen garantie op huisvesting volgend jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 21:32 



 
Profiel   

De Uithof (Science Park moet ik nog aan wennen hoor haha) lijkt me niet de fijnste plek om in je eentje te beginnen, een beetje eenzaam inderdaad en best ver van de stad/niet heel relax om 's avonds alleen te fietsen.
Sowieso had ik niet op de Uithof willen wonen, maar dat is persoonlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 22:16 



 
Profiel   

Zullen waarschijnlijk woningen zijn bestemd voor internationale studenten dan :) Uithof is opzich prima te doen vanaf de stad, Lunetten is even ver. Er zitten genoeg studenten daar en er zijn veilige fietsroutes vanuit de stad, is al jaren plek voor studentenhuisvesting en heb er nog weinig vervelende verhalen over gehoord tot dusver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 22:39 



 
Profiel   

Ik ook niet hoor! Maar dan zou ik daar eerder in een studenten'huis' beginnen dan in een studio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-20 12:13 



 
Profiel   

Geen idee of er nog iemand volgt, maar... IK HEB NIEUWS!! *\o/*

Mijn laatste update was in begin november en sindsdien is er een heleboel veranderd.

Door de huidige lockdown zit ik sinds half december fulltime thuis bij mijn ouders. Afgelopen periode had ik in principe maar één dag per week fysiek onderwijs t/m de lockdown. Maar toen had de universiteit al het fysieke onderwijs geschrapt (ook voor eerstejaars) want dat moest van de overheid. Ik had dus plotseling geen enkel werkcollege meer op de campus. Ik ging hierdoor ook niet meer naar mijn studentenkamer in Utrecht en dat beviel me wel haha. Geen onprettig gevoel meer, geen slechte nachten meer in het veel te koude huis.

En nu moet ik even bedenken in welke volgorde ik het wil gaan vertellen want alles loopt eigenlijk een beetje tegelijk.

Ik heb dus een heeeele goede vriendin. Haar leerde ik zo'n 6 jaar geleden kennen via SSO. We zijn even oud en hebben beiden dezelfde passie: paardrijden. We hebben al die tijd goed contact gehouden (en spelen nog wel 'ns games samen lol) en groeien dus echt samen het 'volwassen' leven in. Zij woont in Limburg dus helaas zie ik haar niet zo vaak. Maar haar droom is om diergeneeskunde te studeren in Utrecht. Afgelopen jaar was ze niet door de selectie gekomen, dit jaar probeert ze het opnieuw. Mocht ze geselecteerd worden voor de studie, dan willen we heel erg graag sowieso met z'n tweeën een woning delen in Utrecht. Dit weten we al een tijdje en dat spookte dus ook vaak rond in mijn hoofd.

Ik vertelde eind december aan mijn ouders dat ik het niet ideaal vind hoe het nu gaat. Toen zei mijn moeder tegen mij dat het nu met de lockdown waarschijnlijk makkelijker zal zijn om een nieuw plekje te vinden (kamer/woning) dan in de zomer als menig student weer op zoek zal gaan. Die opmerking nam ik serieus, dus ging ik op websites opzoek naar de 'perfecte' woning. Ik zocht iets waar we met 3 studenten ik kunnen; mijn vriendin, ik, en een nog onbekend iemand. Via KamerNet heb ik iemand gevonden die als 3e persoon de zoektocht aan wilde gaan. Met haar heb ik vorige week een woning bezichtigd die echt ideaal is: 80m2, 3 'slaap'kamers (officieel mag je maar met 2 woningdelers wonen in Utrecht maar wat zijn regels 8)7 Wordt veel te duur anders), €1500 p/m excl, gemeubileerd en 8 minuten fietsen van de Uithof. Wij waren echt super enthousiast en volgens mij kon de makelaar dat ook wel merken want die deed erg sympathiek. Hij zou ons profiel naar de eigenaar doorsturen en dan was het afwachten of die ons geschikte kandidaten vondt.

Gisteren kreeg ik eindelijk het verlossende mailtje... De eigenaar staat positief tegenover ons als huurders!! *\%/* Nu gaan we de volgende stap zetten, dus alle contracten enzo en de ouders als garantstellers. Zo dichtbij een eigen stekkie :wow:

Op 22 januari stuurde de universiteit een corona update over de volgende periode, die op 8 februari begint. Daarin stond dat waarschijnlijk al het onderwijs online zal worden gegeven, behalve de dingen die écht op locatie moeten. Dat bracht mij aan het denken, en na wat overleg met mijn ouders had ik besloten om mijn huidige kamer op te zeggen. Ik heb mijn huisgenootjes gevideobelt en ze pakten het erg goed op. Ik zal per maart vertrekken en hopelijk kan ik dan gelijk in mijn nieuwe huis vestigen. Eergisteren was ik een dagje bij hun omdat ik fysiek een tentamen had (why??) en dat viel aan de ene kant wel zwaar want ja je hebt toch iets opgebouwd daar, maar aan de andere kant was het een opluchting dat ik niet meer daar hoef te wonen omdat het gewoon niet is waar ik me fijn bij voel. Nu kunnen zij opzoek naar iemand die beter erbij past en die ook dezelfde leeftijd heeft haha.

Kortom; er is heel veel gebeurd de laatste maanden. Mocht mijn vriendin toch niet doorkomen bij diergeneeskunde dan is dat pech, maar ze studeert nu in Wageningen iets waarmee ze over 2 jaar dacht ik sowieso over kon naar diergeneeskunde. En tot die tijd gaat er gewoon iemand anders op 'haar' kamer zitten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 14:46 



 
Profiel   

Dat is super nieuws hoor, gelukkig toch een positieve wending aan het verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 15:00 



 
Profiel   

Wat fijn om te horen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 15:05 



 
Profiel   

Goed nieuws gefeliciteerd!

Let er wel op dat jullie je misschien niet alle drie op die woning in kunnen schrijven als er officieel maar twee huurders in mogen. Ik weet niet hoe streng ze zijn met overbewoning in Utrecht, maar daar heb ik ooit mee te maken gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 15:28 



 
Profiel   

Fijn dat je het toch nog aandurft met dit mooie stadsie <<) :+: En hopelijk bevalt dit je beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 15:34 



 
Profiel   

Fijn zeg!

Zou me overigens niet schuldig voelen richting je huisgenoten. T is jouw leven en je zoekt iets wat bij jou past. Wisselingen in kamers is heel normaal dus voel je vooral niet bezwaard. Wat fijn dat je samen met iig 1 bekende nu een plekje kunt huren. Hopelijk wordt t ook wat makkelijker om een leven in Utrecht op te bouwen als corona hopelijk ooit voorbij is. Dan kun je wellicht zelf ook op zoek naar een studenten-/studie-/sportvereniging om zo je leven een beetje op te bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 15:52 



 
Profiel   

@Sem_ het klopt dat er maar 2 zich kunnen inschrijven. In mijn huidige woning was ik ook de 3e (en dus eigenlijk illegale) bewoonster maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

@BaileyMix ik ben in de korte tijd wel een stuk meer van Utrecht gaan houden! Iets te druk wat mij betreft, maar voor een student is het natuurlijk geweldig.

@miccamaaike dankjewel voor je wijze woorden! Het lijkt me heerlijk om me daar te vestigen als het covid gedoe weg is :j Wel balen want nu kan ik natuurlijk nog erg veel naar mijn pony en straks niet meer. Maar daar vinden we wel weer wat op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 12:04 



 

Fijn, zeg! Klinkt alsof je weer een stuk beter in je vel zit. Dat inschrijven met teveel personen op één adres zou mij niet lekker zitten, maar ik weet er weinig van. Verder las ik iets over een huurder die erin komt totdat je vriendin naar Utrecht komt, maar realiseer je wel dat het heel moeilijk is om een huurder er weer uit te krijgen. Maar goed, hopelijk loopt het allemaal probleemloos en volgens plan en kun je straks echt je draai vinden in het mooie Utrecht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 12:30 



 

Voor meer dan 2 huurders is een speciale vergunning nodig. Omdat woningen ‘verkameren’ woningen van starters afneemt.

https://pki.utrecht.nl/Loket/product/10 ... 3613e23655

Ik zou dus oppassen met meer dan 2 als die vergunning er niet is. Utrecht is streng als het gaat om onderhuur etc.

https://avvr.nl/alles-wat-u-moet-weten- ... ergunning/

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 19:05 



 
Profiel   

Hanafubuki schreef
Voor meer dan 2 huurders is een speciale vergunning nodig. Omdat woningen ‘verkameren’ woningen van starters afneemt.

https://pki.utrecht.nl/Loket/product/10 ... 3613e23655

Ik zou dus oppassen met meer dan 2 als die vergunning er niet is. Utrecht is streng als het gaat om onderhuur etc.

https://avvr.nl/alles-wat-u-moet-weten- ... ergunning/


Dat weet ik :)
Er zijn wel manieren om het op te lossen. Bijv. zeggen dat het een nicht of een logé is. Niet zo netjes misschien, maar het woningtekort voor studenten is zó groot..
En zoals ik al zei heb ik zelf nog nooit problemen er mee gehad. Ik kon me niet inschrijven en moest oppassen met de buren, maar het ging allemaal prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 21:54 



 
Profiel   

Zolang je nog meer bij je ouders bent dan op je kamer dan hoef je je niet eens daar in te schrijven. Je schrijft je in op de plek waar je t meest bent. Toen er nog studiefinanciering was, was t een must om je in te schrijven ivm uitwonende beurs. Maar ja dat is allemaal niet meer zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 22:54 



 

Dat is ook zo, maar kun je dan bijvoorbeeld wel een inboedelverzekering afsluiten? Kan een huisbaas je zomaar uitzetten omdat je formeel niet ingeschreven staat? Hoe zit het met gemeentelijke belastingen? Wat als het wél uitkomt?

Ach, het is een gokje en kan natuurlijk ook probleemloos uitpakken! De woningnood is inderdaad ook zo hoog, al helemaal in Utrecht... Ik ben een schijterd als het om dit soort dingen gaat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 08:03 



 
Profiel   

Zo, hallo dan :') Ik kwam dit topic vandaag toevallig weer tegen en ik dacht, wel leuk om weer een keer een update te plaatsen.

Misschien wel goed ook voor (aankomende) studenten die hetzelfde gevoel (gaan) hebben, hopelijk kan dit topic hulp bieden. Ik denk dat mijn situatie niet uniek is, en dat er ook anderen zijn die geen fijn gevoel hebben bij hun studentenwoning en erover twijfelen om naar huis te gaan. Mijn tip: DOE DAT! _/-\o_

Het laatste wat ik had geplaatst is dat ik in januari 2021 een woning heel dichtbij het Science Park had gevonden waar we met 3 huurders in zouden gaan. Eén van deze drie haakte toch af voordat we het contract tekenden, want zij zag de boete voor het illegaal huren met meer dan twee personen en daar schrok ze behoorlijk van. Puntje bij paaltje is het niet door gegaan (en wat ben ik daar nu blij mee :o ) en ben ik lekker naar huis gekomen. Al mijn Utrecht spullen staan bij opa&oma in de garage en mijn broer heeft een deel in zijn studio in Delft.

Ivm covid had ik een tijd lang vrij weinig les op de uni. Toen dat eenmaal voorbij was, hoefde ik nog steeds niet vaak te reizen want ik heb niet veel lesdagen. Mijn bachelor heb ik zo ingericht dat ik sommige periodes maar 1 vak heb en andere 2. Dat betekent dat ik meestal 2 of maximaal 4 halve dagen op de uni ben, en dat heen-en-weer reizen maakt me echt niks meer uit. Soms pak ik mijn boek, andere keren instagram of dan weer wat huiswerk maken.

Het eerstejaars veldwerk was online maar afgelopen jaar zijn we met bussen van 6 studenten naar de Spaanse Pyreneeën gegaan. Het was een prachtige tijd, maar ook heel zwaar (twee hittegolven van 35+ graden en de hele dag in het veld onderzoek moeten doen). Dat is wel dé periode om te bonden met mede-studenten! Mijn bus was, volgens anderen, de meest 'vredige' bus die mee was. Wij hebben nooit gedoe gehad en konden heel goed met elkaar. Het resultaat: ik heb een soort van vriendengroep!! *\o/* We zijn dus met 6 en iedereen is super aardig. Natuurlijk kan je met de één net wat beter dan met de ander, maar het is echt een leuke groep.

Wat wel grappig is, sinds november heb ik een relatie met één van de jongens uit de groep. Tijdens veldwerk was er nog niks (sterker nog, daar was er iemand anders waar ik even kort mee ben geweest), maar tijdens een vak net na de zomervakantie heb ik veel met hem samengewerkt. Hij woont ook in Apeldoorn en dus gingen we wel eens samen met de trein. Nouja en toen dus op een gegeven moment vonden we elkaar wel leuk :D Ik ben echt heeeeel blij met hem. Zo blij, dat ik mezelf zelfs wel zie samenwonen met hem (wat met mijn geschiedenis van samenwonen met anderen toch best een mijlpaal is haha). Maar we hebben nog niet zo lang dus dat zijn echt dagdromen hoor. We gaan wel beide onze master doen in Utrecht en ik heb altijd gezegd, als ik dan wel heel veel op de universiteit moet zijn dan ga ik misschien toch opzoek naar een studio. Net voor de grap gekeken op SSH, maar met mijn inschrijftijd van ruim 4 jaar kom ik daar nog net op plek 50 :') Maar goed, wie weet vind ik met hem ooit wat. Op kamers gaan met onbekende studenten zal ik iig nooit meer doen :P

Sinds ik weer thuis zit ben ik ook veel meer met de paarden bezig. Mijn pony heb ik verkocht en daar heb ik een klein springpaardje voor terug gekocht. Ivm omstandigheden ben ik met haar nog lang niet zo ver als ik had willen zijn, maar zonder corona en thuis wonen had ik nu überhaupt waarschijnlijk geen paard meer gehad. Dus het heeft allemaal goed uitgepakt en ik ben blij met de ervaringen die ik heb opgedaan. Ik heb mezelf beter leren kennen en weet nu wat ik wel en niet fijn vind. Het opbouwen van een leven en vrienden in Utrecht is er nooit zo van gekomen door de combinatie corona en introvert zijn. Wel is het nu, 2.5 jaar later, makkelijker voor mij om contact te leggen en het gezellig te hebben tijdens colleges. Yay voor persoonlijke ontwikkeling! :D

Lang verhaal, maar het is dus uiteindelijk totaal anders gelopen. Wie weet vinden jullie het nog leuk om te lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 13:32 



 

Leuk om te lezen hoor :-) knap dat je jezelf hebt gevonden en gelukkig bent geworden! Succes nog in de toekomst <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 14:29 



 
Profiel   

Lekker bezig!! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 16:20 



 
Profiel   

Ohh wat fijn zeg!! Ik ben zo blij dat je gewoon voor jezelf gekozen hebt. Ik heb dat toen niet gedaan en eeuwig spijt gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:21 



 
Profiel   

Super leuk dat je een update geeft. Je zal idd niet de enige student zijn die hier tegenaan loopt.

Mocht je gaan samenwonen dan weer een update geven hoor! En verder veel succes en plezier met je studie, je paard en je vriend.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 125 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen