Ervaringen research master en Phd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:31

Zowel voor een researchmaster of PhD denk ik dat het staat of valt bij de ondergroepsgroepen waar je je stages/PhD bij doet. Ik ben bijna 10 jaar geleden gepromoveerd (toen kreeg je inderdaad gelukkig al een redelijk normaal salaris, ik eindigde rond de 2800 euro bruto, dat is nu ongeveer het startsalaris) bij een leuke onderzoeksgroep. Ik heb echt wel m'n 60-urige werkweken gedraaid maar dat was bij ons absoluut niet de norm, dat lag meer rond de 40-45 uur per week. En heel eerlijk: dat is voor veel mensen ook wel de max. Je wordt echt niet productiever als je onder je bureau slaapt.

Ik ben daarna blijven hangen in de academische wereld en na een paar jaar postdoc inmiddels al een tijdje assistant professor en ook die jaren alleen maar in fijne onderzoeksgroepen gewerkt. De salarissen zijn echt niet slecht en de flexibiliteit die bij ons gebruikelijk is, kunnen veel anderen alleen maar van dromen. Dat vrouwen in deze leeftijdscategorie weleens zwanger zouden kunnen raken, was bij ons ook helemaal geen ding. Projecten duren vaak jaren en jaren, dus die 4 maanden die je weg bent is echt niet ineens een probleem. En dan zit ik nog in het meer basale onderzoek, op afdelingen waar onderzoek met kinderen wordt gedaan is het helemaal een chronische babyboom.

Overigens wil ik met mijn positieve kijk absoluut de ervaringen van anderen niet bagatelliseren. Ik heb afgelopen 15 jaar ook een hoop narigheid om me heen zien gebeuren. Van supervisors die hun medewerkers compleet onmenselijk behandelden tot extreme competitie binnen en tussen onderzoeksgroepen, mensen die inderdaad wel structureel 60-80u per week (moeten) maken.. de lijst is lang. En als het niet je levensdoel is om bij specifiek die ene onderzoeksgroep te promoveren waar de arbeidscultuur zo is, zou ik daar ver van wegblijven.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:33

Ik zit officieel in de werktuigbouwkunde, maar heb een integratie project in waterstof. Dus niet heel "gedetailleerd" om het maar zo te zeggen. En er komt wel veel meer dan werktuigbouwkunde bij kijken, ook veel scheikunde, ethiek etc. Lekker interdisciplinair dus! En ik kom bij de vakgroepen waar ik in aanmerking kom alleen maar fijne professoren tegen, dus heb daarmee echt heel veel geluk.

Verder is bij ons zwanger worden prima geaccepteerd en de tijd die je er mee kwijt bent, krijg je aan het einde van je contract er gewoon bovenop. Vanwege de locatie van mijn phd (bijna 2 uur enkele reistijd) wil ik zelf nu nog geen kinderen, maar dat ligt dus meer aan onze situatie. En dankzij mijn PhD kan ik dus wel makkelijk 2 dagen in de week thuiswerken (wil ook liever zelf niet minder, want het is gezellig op kantoor!). En ik kan die 2 dagen ook heel eenvoudig wisselen, kan vroeg beginnen, overdag paardrijden als het lekker weer is, in de avond of in het weekend iets inhalen, maar heb ook weleens een weekje hele lange dagen gemaakt en dan pak je gewoon zelf weer tijd voor tijd vrij. Vakantie plannen is ook eenvoudig, je kan op de dag zelf beslissen of je weg gaat of niet, je kan je vakantie achteraf officieel aanvragen (je supervisor vindt het wel fijn om het van te voren te weten natuurlijk), maar als het dus niet doorgaat, of het is slecht weer ofzo, dan ben je geen uren/dagen kwijt. Je krijgt ook heel veel vrije dagen, en bij ons wordt er ook wel op gelet dat je die opmaakt. Je hebt ze immers niet voor niets.

Verder beginnen bij ons de meesten wel met PhD direct na master, vooral omdat je salarisgat (want dat is echt heel groot met industrie, zo 700-1000e bruto) dan niet zo pijnlijk is.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 11:08

@gomir
Oh, niet over nagedacht, goed om te weten!


Hoe moet ik dat zien, als je geen lab werk hebt.
Misschien een domme vraag maar waar ben je precies al die jaren mee bezig? :P

Stel ik doe onderzoek naar interventie X bij een groep kinderen ofzo.
Doe je bijvoorbeeld een voor-meting bij een klas, de interventie die bepaalde tijd duurt en paar maanden later na-meting.
Dan heb je natuurlijk de data te verwerken van voor meting en nameting en allerlei andere dingen die je moet doen, zoals interventie ontwikkelen, maar is dat dan het enige onderzoek dat je in die 4 jaar doet?
Of doe je bijvoorbeeld onderzoek naar een groter onderwerp zoals 'motivatie' bij kinderen en is zo'n onderzoek als ik beschrijf daar een onderdeel van? Dat je meerdere dingen onderzoekt onder dat grotere onderwerp?

Ipv lab werk heb je natuurlijk test resultaten te analyseren dmv statistiek of als je iets anders kiest mogelijk video opnames die je analyseert.
Maar wat zijn de dagelijkse werkzaamheden? Geef je bijvoorbeeld een ochtend les en dan de rest van de dag data verwerken of schrijven?
En wat maakt bepaalde periodes druk, zijn er dan deadlines die je moet halen?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:29

Voor mij zijn de drukste periodes rondom de deadlines voor beursaanvragen, congressen en onderwijs. Voor al het andere geldt dat wat vandaag niet af is ook morgen kan. Maar dat laatste betekent ook dat je soms keuzes moet maken welke projecten je wanneer oppakt, dat je af en toe nee moet zeggen (en dat is lastig want er zijn zoveel leuke dingen te onderzoeken!) en dus ook regelmatig mensen moet teleurstellen.

Ik durf niet te zeggen waar jij in jouw vakgebied je tijd voornamelijk aan zal besteden. Dat hangt echt af van de doelen van de onderzoeksgroep waar je in komt te weken. Sommige afdelingen draaien veel onderwijs (soms 50% of meer), bij ons is onderwijs geven tijdens de promotie optioneel. Ik werk zelf voor 95% met datasets die al 'klaar' zijn qua inclusie, dan zien je dagen er totaal anders uit dan als je zelf eerst 1000 kinderen/patienten/etc moet includeren voor je kan starten met de analyses.

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:47

_Lois_ schreef:
@Firebug
Wat mooi dat je het zo leuk vind :D
De flexibiliteit van het student zijn bevalt me ook heel goed, dat is ook iets wat me tegen staat aan een 'gewone' baan :')
Dat praktische is dus wat mij aan deze master aanspreekt, ik haal dan toch de basis kwalificaties om als orthopedagoog aan de slag te gaan. Dit zou dan mijn 'backup' zijn, mocht ik phd niks vinden of mochten er geen plekken zijn, dan kan ik de praktijk in.
Heb daarnaast ook een diploma als ergotherapeut dus kan daar ook de praktijk mee in.


Ik zou denk ik gewoon voor de research master gaan! Het klinkt alsof je wel geinteresseerd bent in de onderzoekskant, en mocht je er onderweg toch achter komen dat je niet verder wil in het onderzoek heb je nog genoeg andere opties!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:54

_Lois_ schreef:
@gomir
Oh, niet over nagedacht, goed om te weten!


Hoe moet ik dat zien, als je geen lab werk hebt.
Misschien een domme vraag maar waar ben je precies al die jaren mee bezig? :P

Stel ik doe onderzoek naar interventie X bij een groep kinderen ofzo.
Doe je bijvoorbeeld een voor-meting bij een klas, de interventie die bepaalde tijd duurt en paar maanden later na-meting.
Dan heb je natuurlijk de data te verwerken van voor meting en nameting en allerlei andere dingen die je moet doen, zoals interventie ontwikkelen, maar is dat dan het enige onderzoek dat je in die 4 jaar doet?
Of doe je bijvoorbeeld onderzoek naar een groter onderwerp zoals 'motivatie' bij kinderen en is zo'n onderzoek als ik beschrijf daar een onderdeel van? Dat je meerdere dingen onderzoekt onder dat grotere onderwerp?

Ipv lab werk heb je natuurlijk test resultaten te analyseren dmv statistiek of als je iets anders kiest mogelijk video opnames die je analyseert.
Maar wat zijn de dagelijkse werkzaamheden? Geef je bijvoorbeeld een ochtend les en dan de rest van de dag data verwerken of schrijven?
En wat maakt bepaalde periodes druk, zijn er dan deadlines die je moet halen?


Toch geen domme vraag? Ik studeer culturele antropologie dus ik zal vanuit dat kader uitleg proberen te geven (en van wat ik weet over PhD's in Nederland). Het eerste (en soms tweede) jaar zijn wij bezig met literatuur onderzoek, het schrijven van een onderzoeksvoorstel, het vastleggen van een fieldsite, en toestemming aanvragen bij de ethische commissie van de uni. Daarnaast kan het ook zijn dat je beurzen moet aanvragen voor het veldwerk of je de onderzoeksmethoden moet leren. Dan ga je over tot het veldwerk zelf, bij ons duurt dat 6 maanden tot een jaar. Daarna ga je de data analyseren (kan zijn dat je die methodes ook eerst moet leren, ik wel iig), en dan schrijf je de dissertation of je drie artikelen. Die moeten nog een paar keer herzien worden voordat je groen licht krijgt om een datum in de plannen. Na de defense moet je nogmaals feedback verwerken (soms zit je dan in jaar 4.5). En door je jaren heen moet je congressen bezoeken, eventueel lesgeven, netwerken, bijscholen, artikelen blijven lezen, etc.

Oshaa
Berichten: 1043
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:00

Op het moment ben ik mijn eerste jaar van mijn PhD in Canada aan het afronden. Kan niet echt iets zeggen over het PhD proces in NL, maar heb wel een Nederlandse research Master gedaan. Dit is mij goed bevallen, maar ik had ook al ervaring met onderzoek opgedaan tijdens mijn bachelor (in Schotland gedaan waar het gebruikelijk is om een piece of original research te doen voor je bachelor). Van enkele studiegenoten weet ik dat ze de overgang pittig vonden, maar zij hadden dan ook geen ervaring met het type onderzoek wat we moesten doen. We werden wel vrij goed begeleid, maar het was naast de stage ook gewoon vrij veel.

Mijn PhD vind ik tot nu toe heerlijk. Veel flexibiliteit en mogelijkheid tot eigen invulling (wij solliciteren niet voor een specifiek project maar schrijven ons eige project). Je moet wel jezelf tot werken kunnen aanzetten, want anders kom je er niet. Ik heb de mazzel dat ik bij mijn toelating een scholarship heb gekregen wat alles dekt en waarvoor ik niet hoef te werken (naast mijn gewone PhD werk dan). Wel ben ik ook RA op 2 projecten voor de ervaring.

Mijn PhD gaat ongeveer 5 jaar duren. Eerst 1.5 jaar vakken. In Noord-Amerika word je opgeleid in een "field", en verwachten ze dat je een goede kennis hebt van je field buiten je onderzoek om. Daar gaan bij mij de vakken over, naast een flinke dosis research methods. Wel werk ik al aan mijn proposal tijdens de vakken.

Volgend jaar maart ga ik als het goed is mijn examen doen. Die duurt bij mij een maand en je moet ervoor je proposal en een literatuur lijst (van alles wat je tijdens de PhD hebt gelezen) aanleveren. Eerst krijg je van je examen commissie 3 vragen - 1 over je field (bij mij Educational Technology & Learning Design), 1 over je methodology / onto-epistemological stance en 1 over je onderzoek (wisselt per uni). Je schrijft 3 essays als antwoord en hebt daarna nog een mondeling. De meeste nemen na dit examen een maand vakantie.

Daarna ben je PhD candidate en kan je echt beginnen. Bij veel duurt het lang voordat ze hun participants gevonden hebben, soms wel een jaar. Daarna vaak een maand of 6 data collectie, gevolgd door 6 - 12 maanden analysis. Als je een manuscript-based thesis doet dan ben je al begonnen met het schrijven van artikelen. Bij ons moeten 2 vd 3 artikelen al geaccepteerd zijn voordat je je defense kan doen. Als je dat hebt wordt er een datum vastgelegd (kan ook even duren) voor je defense. Standaard is dat je daarna nog feedback moet verwerken. Als je dat hebt gedaan en het geaccepteerd was heb je officieel je PhD.

In mijn faculty is de snelste PhD 3 jaar geweest. Max is voor ons 6 jaar, maar dat is echt wel de max. Richt lijn is 5.

Op het moment bestaan mijn dagen uit werk voor mijn research method course, het schrijven van 2 conferentie artikelen (1 voor RA en 1 voor mij), schrijven van een journal article met mijn research group, analyseren van data van een eerder onderzoek ook voor publicatie, en het aanvragen van extra beursen. Weken van 60 uur heb ik nog niet gemaakt, maar zie ik wel gebeuren vlak voor een deadline. Nu heb ik de meeste inspiratie vlak voor een deadline, dus dat is ook wel mijn eigen schuld.

In mijn faculty krijgen best veel PhD studenten kinderen, maar ik zit wel in Education . Je krijgt alleen wel niet de standaard hoeveelheid verlof (dat is hier 12 maanden). Al kan je die denk ik wel opeisen, maar de meesten nemen 1 trimester vrij.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:38

Hoi hoi!
Wat leuk dat je een research master overweegt! Ik heb zelf afgelopen zomer mijn research master afgerond en ben sinds januari begonnen met een PhD.

Ik denk dat het niveau van de research master die ik deed relatief hoog was. Ik heb voor de research master nog een andere master gedaan en die master was echt peanuts vergeleken met de research master. Het was dus wel even wat bijzetten. Maaaar, ik wou dan ook een hoog gemiddeld cijfer halen en streefde naar tussen de 8 en de 9. Er zaten bij mij in de research master ook HBO studenten en die kwamen prima mee. Maar dan bijvoorbeeld met een 7 ipv een 9 en deden wel ietwat minder moeite dan ik. Ik heb er 1 dag per week naast gewerkt nog.
Bij mij op de research master waren er enkele PhD posities beschikbaar voor de beste leerlingen. Ik heb zelf 1 van deze posities gekregen. Maar veel andere van mijn mede-studenten die niet een van deze posities hebben gekregen doen inmiddels nu ook een PhD. Ik denk dat het doen van een research master je kansen op een PhD gigantisch vergroot aangezien research masters over het algemeen hoog aangeschreven staan in de academie.

Rondom de statistiek, veel onderzoek is statistiek dat klopt. Statistiek is ook nooit mijn ding geweest, maar tijdens de research master ging het me best oke af. Het voordeel van statistiek binnen je onderzoek is dat je vaak kijkt naar gerichte statistische methodes. Hier zijn filmpjes over te zien, uitleg over te lezen. Ik, maar ook mijn klasgenoten, hebben dit niet als problematisch ervaren. Het statistiek vak was even lastig, maar de statistiek daarna in de klinische stage ging iedereen prima af. Ook degene die minder goed en handig waren met statistiek.
In mijn PhD nu doe ik eigenlijk helemaal geen statistiek meer. Ik doe voornamelijk kwalitatief onderzoek. Dus onderzoek is niet perse statistiek.

Inmiddels ben ik dus 5 maand bezig met een PhD. Ik vind het heerlijk. De flexibiliteit bevalt me goed, ik heb veel verantwoordelijkheden, en mijn begeleiders vetrouwen me. De afdeling is leuk, het werk is uitdagend.
Ik zie dit gewoon als full-time baan. Het is ook een full-time baan. Mijn salaris is redelijk. Ik verdien nu ongeveer modaal, en ga jaarlijks een tree omhoog. Mijn contract zegt 36 uur en daar probeer ik me ook aan te houden. Ik vind work-life balance erg belangrijk. Ik krijg betaald voor 36 uur, dus ik werk 36 uur. Natuurlijk zijn er piek weken waarin ik meer werk, maar daarna neem ik dan bijvoorbeeld 2 dagen vrij. En ik heb gister van mijn begeleiders nog te horen gekregen hoe blij ze met mij waren, dat ik veel gedaan heb de afgelopen maanden, en dat ik me geen zorgen moet maken over mijn progress eerst want het is nu meer dan genoeg. Werkhouding en verwachtingen kunnen natuurlijk wel verschillen per vakveld. Ik zit nu in de gezondheidspsychologie, waar misschien ook iets meer nadruk ligt op work-life balance vergeleken met bijvoorbeeld geneeskunde of farmacie.

Ik heb niet de berichten van iedereen doorgelezen, maar mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:05

_Lois_ schreef:
knip

Stel ik doe onderzoek naar interventie X bij een groep kinderen ofzo.
Doe je bijvoorbeeld een voor-meting bij een klas, de interventie die bepaalde tijd duurt en paar maanden later na-meting.
Dan heb je natuurlijk de data te verwerken van voor meting en nameting en allerlei andere dingen die je moet doen, zoals interventie ontwikkelen, maar is dat dan het enige onderzoek dat je in die 4 jaar doet?
Of doe je bijvoorbeeld onderzoek naar een groter onderwerp zoals 'motivatie' bij kinderen en is zo'n onderzoek als ik beschrijf daar een onderdeel van? Dat je meerdere dingen onderzoekt onder dat grotere onderwerp?

knip


Ik vind dit nog wel leuk om even op in te haken!
Stel je doet inderdaad interventie X die of bedacht is in jouw onderzoeks groep en nu getest moet worden. Dan zou je kunnen beginnen met een pilot en feasiblity studie (Onderzoek 1). Lukt het daadwerkelijk om dit te implementeren, en als je het kleinschalig test, gaat het dan ook als verwacht? Gebasseerd op dit kleinschalige onderzoek kan je dan nog wat kwalitatief onderzoek doen. Past de interventie bij de mensen waar het op aan sluit? Wat bevalt hun wel, wat willen zij anders zien? (Onderzoek 2)
Daarna kan je hem eventueel grootschalig uitrollen. Stel je voor 8 klassen in 4 scholen. Dit uitrollen gaat veel tijd en moeite in zitten, moet je niet onderschatten. Dan kan je kijken naar het effect (Onderzoek 3). Maar hierbij valt het je op dat bepaalde klassen het beter doen op deze interventie dan anderen. Dan kan je nog kijken naar bijvoorbeeld mediatie en moderatie (Onderzoek 4).
Of, de interventie is al toegepast in andere landen. Dan zou je hem eerst moeten vertalen, maar ook moeten aanpassen aan de Nederlandse cultuur en context.
Zo kan je met 1 interventie toch wel jaren aan onderzoek vullen!

Als je bijvoorbeeld kijkt naar motivatie bij kinderen zou je verschillende onderzoeken kunnen opzetten. Stel motivatie is op te delen in 4 onderliggende concepten, dat je elk concept uitdenkt in een onderzoek. En door je proefschrift heen kan je dan de onderlinge link beschrijven.

Maar een PhD is ook meer doen dan alleen onderzoek!
Zo ben ik onlangs naar mijn eerste congres geweest, doe ik actief mee binnen de afdeling, ik ben lid van een healthy working committee waar we leuke activiteiten organiseren, ik zit in de organisatie van een groot congres die naar Nederland komt, ik hoop volgend jaar een bachelor student te kunnen begeleiden, ik doe veel cursussen, trainingen en workshops er naast, ga naar lezingen die van externe organisaties georganiseerd worden.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:21

Wat fijn dat er wel veel mensen zijn die een leuke PhD ervaring hebben gehad.
Bij ons werden we gelokt met flexibiliteit die er niet was, gewoon 5 dagen minstens 9-5u ook als je daarbuiten meer uren maakte, dat was dan je eigen keus en inhalen mocht niet. Ze hielden dit ook echt in de gaten en je moest je dagelijkse bezigheden en waar je was van uur tot uur in een publieke agenda bijhouden en hierop werd actief gecontroleerd incl afstraffen als iets niet klopte. En zo heb ik nog talloze verhalen, nergens werd iets aan gedaan omdat de afdeling wel heel succesvol was. Output en resultaten waren ongelofelijk hoog en kwalitatief goed en het onderzoek was echt toonaangevend. Ten koste van de mensen maar dat zag een buitenstaander niet.
Wat ik hiermee vooral wil zeggen: de plek/afdeling, je promotoren en je onderwerp zijn megabelangrijk en bepalen in grote mate of je een leuke tijd gaat hebben of niet. Het allerbeste is om hier tijdens je MSc al veel mee bezig te zijn, als je via daar in kan stappen op een PhD plek die je al kent en waarvan je weet dat het wel goed zit dan is dat zoveel beter dan random solliciteren en hopen op het beste.

Qua werkzaamheden was het alle facetten van de onderzoekscyclus. Hier komt een hele lijst van dingen die ik zo over de weken heen deed: literatuur lezen, plannen schrijven, protocollen opstellen en aanpassen, toestemming vragen om bepaalde onderzoeken te mogen doen, training volgen om met apparatuur om te kunnen gaan, andere mensen trainen om met apparatuur om te gaan, bestellingen doen van je materialen, onderzoek uitvoeren, resultaten analyseren, opschrijven van je resultaten, opruimen, schoonmaken en bijhouden van de labruimtes, abstracts schrijven en posters maken, overleggen over en presenteren van je werk, onderwijs geven, practica begeleiden, studenten begeleiden, zelf onderwijs volgen.
Wat het werk ook wel karakteriseerde is dat niks vast ligt. Je moet alles zelf bijhouden, bedenken en organiseren. Dat is iets wat je ook moet liggen, je moet het werk zelf concretiseren en de discipline hebben om progressie te blijven maken.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:14

Wat een vreselijke ervaring, Memories. Bij ons gebeuren er ook dingen die niet doo de beugel kunnen, maar die klinken (uitzondering daar gelaten) minder heftig dan bij jou.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:38

Ik herken wat Memories zegt wel, dat was bij ons ook het geval. Op papier moesten we tot 17 aan wezig zijn maar als je voor 21 vertrok kreeg je gewoon te horen dat er voor jou 100 andere promovendi te vinden waren.
Ons onderzoek was ook toonaangevend en internationaal zeer op waarde geschat en heeft ook impact gemaakt destijds maar niemand zag welke prijs daarvoor betaald werd. En nogmaals, ik had het niet willen missen maar het was een zware periode.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:43

Ik denk inderdaad ook dat gemiddeld hoe belangrijker de prof is, hoe slechter de mensen het hebben. Voor jou inderdaad 30 anderen die met eigen geld staan te wachten. Vallen ze uit dan heb je geen plichten. Ik weet nog hoe een zeer getalenteerde PhD student zijn buro in een donker luidruchtig hoekje in de kelder naast het muishuis kreeg omdat alles al vol was.
Wij moesten ook zelf een werk PC kopen, daar deed de uni niet aan. Dat zal nu echter wel anders zijn ivm cybersecurity.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:46

In mijn tijd had ik ook mijn eigen laptop voor werk want de machines die je kreeg van de uni kon je net aan een potje patience op spelen :')

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:35

Zo he, wat een pittige verhalen hierboven! Het lijkt alsof mijn situatie bijna uitzondering op de regel is..

Wat Memories zegt is wel heel belangrijk! Over het kijken of je een PhD plek kan vinden waar je het al een beetje kent. Mijn PhD is bijvoorbeeld op de afdeling waar ik ook mijn onderzoek in de research master gedaan had, waardoor ik de afdeling en de begeleiders al kende. En ook wist dat het daar goed mee klikte.

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:05

Wat leuk dat je deze route overweegt! Er zijn al een hoop PhD-ervaringen gedeeld, maar nog niet zo veel uit ons vakgebied, dus ik doe ook nog graag een duit in het zakje :) Ik heb ook de bachelor PW gedaan, daarna de reguliere master orthopedagogiek, toen een jaar in de praktijk gewerkt en daarna gestart met een PhD in de onderwijskunde. Inmiddels alweer 2 jaar geleden gepromoveerd en nu nog steeds op dezelfde afdeling werkzaam als UD!

Qua werkdruk/sfeer is mijn indruk dat dit bij de meeste Nederlandse pedagogiek/onderwijskunde-afdelingen prima is, maar het is inderdaad erg afhankelijk van je begeleidingsteam. Er zullen wel piekperiodes zijn waarin je wat extra uren maakt, maar over het algemeen kun je promoveren gewoon als normale 9-tot-5 baan beschouwen (mits je goed kunt plannen en zelfstandig kunt werken). Zwanger worden tijdens een promotietraject kan zeker, die 4 maanden op 4 jaar maken het verschil niet!

Ik vond het toen ik begon ook wat moeilijk voor te stellen hoe je 4 jaar lang "aan 1 ding" kunt werken, maar de tijd vloog om haha. In het eerste jaar was ik mijn onderzoeksplan aan het uitwerken en wat verkennend onderzoek aan het doen. Het tweede en derde jaar waren vrij intensief qua dataverzameling en in het laatste jaar moest er nog een hoop analyse- en schrijfwerk gebeuren. Mijn proefschrift bestond (zoals de meesten in ons vakgebied) uit een algemene inleiding, 4 deelonderzoeken (die je meestal ook probeert als artikel in wetenschappelijke tijdschriften te publiceren) en een algemene discussie, dus er moet flink wat geschreven worden tijdens zo'n traject. Verder heb ik tijdens mijn PhD meerdere cursussen gedaan, congressen bezocht en inderdaad ook onderwijs verzorgd (m.n. werkcolleges). Die afwisseling tussen onderzoeks- en onderwijstaken beviel (en bevalt) mij heel goed!

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 16:58

Even nieuw leven mijn topic blazen! :)

Bedankt voor alle reacties tot zover!
Ik zit nu in mijn laatste bachelor jaar dus ga me nu actiever oriƫnteren op de masters.
Ik wil sowieso bij de UvA en UU kijken naar de research masters omdat die beiden de mogelijkheid bieden om ook een klinische track te doen.

Hebben jullie verder nog tips hoe te bepalen of je deze kant op wil/hoe je je het beste kan oriƫnteren hierop?
Als ik niet 'overtuigd' ben van de research master ga ik waarschijnlijk voor een reguliere master orthopedagogiek.
Maar ik ben ook wel iemand die van tevoren kan denken 'dat kan ik nooit/is te hoog gegrepen' en daardoor geneigd is het niet te proberen :o