Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe laat jij je werk op je werk?

 
Profiel   

Desireeeee schreef
xPabloBokt schreef
"Had ik maar" is per definitie een vraag waar je niets mee kan.

Je moet (je moet niks natuurlijk, maar hè) het eigenlijk positiever benaderen.
Van de ene onzekere perfectionist en over-achiever naar de andere: probeer het te zien als een leermoment.

Je bent mens. Je bent aangenomen op deze functie omdat ze denken dat jij het kan. Je zit hier niet voor niets.

Het feit dat je er al zo bewust mee bezig bent, maakt jou per definitie een goede medewerker.
Blijf vooral voor jezelf opbouwende feedback op halen, leer daarvan en pak het de volgende keer anders aan.

Leuk metafoortje wat ik laatst heb geleerd:
Zie jezelf als een spier. Als je gaat sporten krijg je spierscheurtjes. Dan krijg je spierpijn, door die scheurtjes. Maar die scheurtjes vullen zich op met nieuwe spier, en daardoor groeien je spieren.

Die scheurtjes zijn niet slecht!! Het gaat erom wat je ermee doet. Blijf je sporten, scheurtjes krijgen die je weer vult, waardoor je spieren groeien? Of kap je ermee en bouw je dus niks op?

Dus had ik maar, kon ik niet beter etc. moet je proberen niet toe te laten in je hoofd. Gewoon afblokken en letterlijk zeggen "nee fleurtjeuh, je hebt goed gehandeld met de kennis die je op dat moment had. De kennis die je door je "fout" hebt opgedaan, kun je gebruiken om het de volgende keer goed/beter (of nog beter: anders!) te doen. Meer dan je best kun je niet doen"

Ik herken dit enorm!! Maar (helaas) is het echt een mindset dingetje wat je jezelf moet aanleren.


Wat een enorm goede tips!

Voor mij is het soms nog lastig om het niet alleen te weten, maar ook te voelen (en dus te kunnen loslaten). Een deel van jou tips pas ik al toe, maar ook weer wat nieuwe dingen uit gehaald. :j


Dat is voor mij ook nog met regelmaat lastig hoor! En ligt ook heel erg aan hoe goed ik in mijn vel zit. Als ik moe ben, het heel erg druk heb gehad etc. etc. dan heb ik soms ook gewoon niet de mentale capaciteit om dingen weg te duwen en heb ik externe affirmatie nodig van bijvoorbeeld mijn vriend dat ik het goed doe. Of, minder leuk, helpt er niets en wentel ik even in mijn eigen loze gedachten en heb ik ff een rotdag. Ook dat is oké! Gewoon op tijd naar bed en morgen weer een dag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:50 



 
Profiel   

Dat gaat me vrij goed af, maar dat heb ik ook wel moeten leren en ervaren. Werk is belangrijk, maar privé nog veel meer.

Wat helpt in goed voorbereiden. Gescheiden telefoons en laptops. Als me toch iets te binnen schiet dan mail ik het mezelf voor de volgende werkdag. Vaak kan ik er op dat tijdstip toch ook niets mee doen. Verder probeer ik goed te plannen, sowieso wel handig in mijn functie als event coördinator. Ik werk echt met draaiboeken en checklisten waardoor ik niet snel voor verrassingen kom te staan en als dat wel zo is dan heb ik door de goede voorbereiding ook nog wel tijd om brandjes te blussen.

Ik vraag ook voldoende hulp waar nodig en vertrouw erop dat het daarmee ook wel goed komt als ik er eens een dagje niet ben. Verder weet ik heel goed dat als ik morgen onder de bus kom alles gewoon verder gaat met een nieuwe medewerker. Ik ben niet onmisbaar dus ga ook niet doen alsof.

Ik werk dus wel projectmatig waardoor privé en werk wel eens door elkaar lopen. Maar dat is dan wel zo omdat ik daar voor kies omdat het dan bij mijn functie hoor. Zo laat ik bijvoorbeeld mijn telefoon aan als ik nog wat kan verwachten of reageer nog even op een late mail zodat iemand anders ook weer verder kan. Maar mijn balans is gelukkig goed. Ik heb drukte pieken maar ook weer momenten dat het allemaal weer even een tandje minder kan. Ook daar maak ik dan gebruik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:50 



 
Profiel   

De "had ik maars" en varianten daarop zijn voor mij heel herkenbaar. Sowieso ga ik na mijn werk eerst naar stal. Dat helpt al unwinden.

Daarnaast: als ik ga piekeren geef ik mezelf 10m (of een kwartier ofzo) om er over na te denken, maar dan is het ook klaar. Das in t begin moeilijk maar dat kan je trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:12 



 
Profiel   

Het is mij gelukt door de dierensector uit te gaan beroepsmatig en beroepsmatig met mensen te gaan werken. Ik heb namelijk heel veel met dieren en was 24/7 aan het werk. Nu werk ik met mensen en help ontzettend graag en doe alles!!! wat ik binnen mijn kunnen kan doen. Echter werk klaar dan is het voor collega's en de mensen zelf. Ondanks dat ik nu heel veel thuis werk heb ik veel meer rust in prive tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:19 



 
Profiel   

Door schade en schande :D
En accepteren dat het er bijhoort. Soms krijg ik juist ook heel goede ideeën onder de douche ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:32 



 
Profiel   

Onee onder de douche vind mijn hoofd het altijd een fantastisch idee om al mijn zondes te overdenken...
En dat zijn er wel wat :')
En dat zijn echt dingen van jaren geleden, doen er volledig niet meer toe, is uitgepraat en afgesloten met de betreffende mensen, heb therapie gehad om er mee om te gaan en de patronen te herkennen en niet weer in die kuilen te vallen. Maar toch wil mijn hoofd daar onder de douche nog regelmatig aan denken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:48 



 
Profiel   

Ik werk in de zorg en wij hebben de regel dat als je bang bent dat je iets mee naar huis neemt, dit van je af moet praten.

Collega's zijn klankbord. En andersom net zo.

Zodra ik achter de deur uit loop denk ik maar één ding.
"Ik vertrouw mijn collega's en de bewoners zijn in goede handen."

Gebeurt genoeg wat impact op een mens heeft.

In de detailhandel had ik daar veel meer last van.
Asociale klanten zogen mij als dementors van Harry Potter helemaal leeg. Dan moest ik iemand bellen als ik naar huis ging. Niet alleen om mij ei kwijt te raken, maar ook om niet in slaap te vallen. Zo gesloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:54 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Mijn grootste valkuil is vooral dat het door mn hoofd blijft malen
'had ik maar'
'kon ik niet beter'
'had ik dit moeten vragen'
'had ik daar nog achteraan gemoeten'

Allemaal niet echt dingen waar ik uetsmee kan helaas


Deze dingen hebben niks te maken met wel of niet je laptop uitzetten etc, maar met een stuk angst om niet goed genoeg te zijn. Heb je dit alleen met je werk of ook met andere dingen in je leven?

Kijk hier bijvoorbeeld eens naar: https://www.lianmutsers.nl/online-programma-jouw-lat-omlaag/

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 22:21 



 
Profiel   

Dit is iets wat speelt in mn hele leven, maar het meeste naar voren komt in mijn werk


Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 02-06-23 05:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 05:30 



 
Profiel   

Ik bedenk juist ‘s nachts oplossingen voor (technische) problemen. :+

Zoon en ik werken bij het zelfde bedrijf.
Als er op mijn afdeling iets fout gaat, hebben hij en zijn collega’s en hoop extra werk.

Grappig hoe je overdag en heel andere relatie hebt dan thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 05:52 



 
Profiel   

Och ja, ik heb dit in mijn eerste baan echt moeten leren. Ik ben er nog niet helemaal, maar het gaat best prima nu! #teamperfectionist

Wat ik vanaf het begin al deed:
- werktelefoon en laptop gaan uit als ik klaar ben met mijn dag. Die gaan niet aan voordat ik weer begin met een nieuwe werkdag.
- als mij iets te binnen schiet buiten werktijd om, dan mail ik mijzelf. Ook als ik 's nachts wakker wordt en denk 'ships. Morgen moet ik echt even x bellen!'.
- groepswhatsapp van collega's heb ik op mijn werktelefoon. Ja, er zijn collegas met mijn privenummer, maar dan is het appen puur gezelligheid!
- juist de situaties opschrijven waarbij duidelijk is dat er niets is gebeurt, ondanks dat je het eerder of anders aan had willen pakken. Juist om de lat wat lager te leggen.
- ik heb een collega welke ik altijd mag bellen als ik ergens mee puzzel. Of dat nu iets werkgerelateerds is of prive.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 06:17 



 
Profiel   

Ik werk op verschillende “projecten”. Daarbij heb ik totaal verschillende taken maar ook heel veel ruimte om mijn dagen in te richten zoals het mij past. Oftewel ik kijk op de buienradar en plan dan mijn dag als de agenda dat toelaat. Op een handdoek op het strand komen mijn goeie ideeën en oplossingen als vanzelf. Dus ik werk altijd een beetje. Men kan mij altijd bellen, app-en en mailen. De regel is wel: ik reageer als ik het antwoord voor je heb of tijd heb. Dus reageer ik niet? Dan weet ik het (nog) niet of ben druk met andere dingen. Dat zorgt dat er niet zoveel druk op zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 06:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen