welke studie op mbo/hbo niveau geeft grote baan kans?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

welke studie op mbo/hbo niveau geeft grote baan kans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 10:48

Ik ben 42 jaar, ruim dertien jaar geleden ben ik gestopt met werken toen ons eerste kind geboren werd.
Ik runde voorheen de gehele administratie van een midden / klein bedrijf, een erg leuke en veelzijdige baan. Maar nu wil ik weer graag aan het werk en daar zit het probleem.

Inmiddels ben ik al een jaar aan het solliciteren, maar het lukt me niet eens om tot een gesprek te komen.
Ik ben best tevreden over de brieven, de banen zijn niet over de top en in mijns inzien passend bij mijn niveau en kunnen. Soms schrijf ik zelfs op "mindere" banen, waar een wat lager niveau wordt gevraagd, omdat ze me dan toch wel aanspreken.
Maar het komt niet eens tot een gesprek, soms bel ik ze wel na en krijg dan te horen dat mijn cv prima is, maar mijn ervaring niet recent is (te lang geleden). Of er zijn kandidaten die (nog) beter bij het profiel passen.

Ik probeer niet het kopje te laten hangen, maar ik begin het nu wel vervelend te vinden. We leven al 13 jaar van het loon van mijn man, gewoon een jantje modaal. Door aangepast te leven en op de centen te letten gaat dat tot nu toe altijd prima. Een baan is geen directe noodzaak, maar ik wil financieel onafhankelijk worden, ik wil weer gaan werken, in de maatschappij komen en staan. Ik wil meer zijn, dan mama en echtgenote van, ik wil Bridget zijn. Bovendien als alle kinderen straks op voortgezet onderwijs zitten, staan er ook een hoop kosten te wachten.

Ik merk gewoon dat het me niet lukt om weer aan het werk te komen door gebrek aan recente werkervaring (opleiding?) en waarschijnlijk mijn leeftijd. Ik ben wel diverse malen al gevraagd voor call center werk, maar zolang het geen absolute noodzaak is laat ik dat even aan me voorbij gaan.
Mijn man en ik zijn tot besluit gekomen dat ik dus een omscholing / opleiding zal moeten gaan doen, om mijn werkkansen te vergroten. Maar ja de vraag is dan wat?

Even om een idee te geven wat mijn interesseert:
Ik wilde vroeger altijd biologie lerares worden. Ik heb er nu ook serieus over nagedacht, echter het vak vind ik leuk, maar de gehele dag omgang met pubers heb ik toch wel ernstig mijn twijfels in. Dan nog maar de vraag vind ik er werk in dat ook nog enigszins in de buurt ligt.
Ik heb een poos overwogen om radiodiagnostisch laborant te worden, echter heb ik dat ook maar aan de kant gezet. Het schijnt een pittige studie te zijn met volledige werkweken. Ik denk dat dat te zwaar wordt in combinatie met gezin. Ik wil maximaal 32 uur per week werken, liefst 24-28 uur per week.

Maar wat dan wel? Mijn beste eigenschappen zijn sociaal en ondernemend.
Ik wil een studie waar ook een grote werkgelegenheid voor is of wordt verwacht.
De meeste studies die mij aanspreken zijn zo'n 2 tot 3 duizend euro! Ik wil best investeren, maar dan wel met een hele grote baan kans.
Ik heb al een beroepentest uit gevoerd, maar het yes gevoel voor een beroep kreeg ik er niet echt bij of van die beroepen waar nauwelijks vacatures in zijn te vinden.

Ik merk dat een terug keer de administratie op zich mij tot een optie behoord, maar dan wel met veel meer persoonlijk klant contact en minder boekhoudkundig.
WMO consulent, consulent werk en inkomen of verhuurconsulent is ook iets wat me enorm aanspreekt. Niet alleen de opleidingen zijn erg duur, de vacatures vragen ook veel werkervaring. Dus het is dan maar de vraag of ik met zo'n enorme investering wel daarna er in aan het werk kom door gebrek aan ervaring.
De ouderenzorg is ook iets wat mij trekt. Ik heb diverse instellingen aangeschreven, maar helaas heeft dat ook niks opgeleverd.

Zouden jullie eens mee willen denken waar ik mogelijk zelf nog niet aan heb gedacht?
Soms heb je van die banen, die ontzettend bij je passen, maar waar je totaal niet aan hebt gedacht.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: welke studie op mbo/hbo niveau geeft grote baan kans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:53

Als Wmo consulent/consulent WI je trekt, denk dan ook eens aan en traineeship via een detacheringsbureau. Vaak loop je 2 maanden stage bij een gemeente en met wat geluk kun je daar blijven en zo werkervaring opbouwen. Ze kijken vaak wel naar je achtergrond bij zo'n bureau, maar een goede motivatie doet wonderen. Via zo'n bureau kost de opleiding je niks, vaak vragen ze wel dat je de komende tijd bij hun in dienst blijft.

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:56

Misschien een opleiding in de richting van Human Resource Management (HRM). De Ad versie is twee jaar en de bachelor is vier jaar, maar de opleiding wordt dacht ik ook in deeltijd gedaan?
Ik volg zelf de vierjarige bacheloropleiding en zit nu in mijn laatste jaar.
Het voordeel(vind ik) van HRM is dat er veel verschillende vakken zijn waar je les in krijgt. Zo heb je ook wat meer baanspreiding voor de arbeidsmarkt. Ik werd namelijk voor al mijn sollicitaties gebeld om op gesprek te komen, dat was veelal administratief werk of receptiewerk.
De arbeidsmarkt is op dit moment nog goed, dus ik zou het zeker gaan proberen om een leuke baan te vinden of een leuke opleiding!!

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 10:59

MerelV schreef:
Als Wmo consulent/consulent WI je trekt, denk dan ook eens aan en traineeship via een detacheringsbureau. Vaak loop je 2 maanden stage bij een gemeente en met wat geluk kun je daar blijven en zo werkervaring opbouwen. Ze kijken vaak wel naar je achtergrond bij zo'n bureau, maar een goede motivatie doet wonderen. Via zo'n bureau kost de opleiding je niks, vaak vragen ze wel dat je de komende tijd bij hun in dienst blijft.


Op indeed ben ik dat wel tegen gekomen, echter als voorwaarde stellen ze wel dat je door het hele land inzetbaar moet zijn. Ik vind het niet erg om te reizen, maar om twee maal daags meer dan een uur in de auto te zitten vind ik iets te. Je hebt dan wel een contract, waar je mee akkoord gaat en dan kun je hoog of laag springen, maar als ik bijvoorbeeld naar Groningen van hun moet, heb ik niks anders te willen.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:00

In de zorg staan ze te springen om je en zijn er opleidingstrajecten. (Mbo niveau 3 Verzorgende IG) je hebt ook HBO V. Dan heb je ook fokus wonen die geen ervaring in de zorg vragen :j

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:01

Als docent kom je snel aan het werk, vaak al tijdens je studie. Wat je kunt doen is vragen of je een paar dagen mee kunt lopen bij het voortgezet onderwijs. Alleen dan weet je of het iets voor je is.
Verder staat men ook te springen om technische mensen. Ik weet niet pf dat je goed ligt?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:01

Ik weet niet of zoiets überhaupt kan, maar kun je geen soort stage lopen? Zo kun je (onbetaald, maar betaald wordt je nu natuurlijk ook niet) weer wat recente ervaring op doen en liggen je baankansen misschien beter.
Kan het uwv (hoewel ik absoluut geen fan van ze ben) niet iets betekenen bij reïntegratie op de arbeidsmarkt?
Met 42 kun je in ieder geval wel een tegemoetkoming in de studiekosten van duo krijgen (die je dan wel weer moet terugbetalen, maar dan wordt studeren financieel wel aantrekkelijker denk ik).
Je zegt ook dat de ouderenzorg je trekt, misschien een opleiding in die richting doen? In de zorg is natuurlijk altijd werk te vinden...

Edit: Ik heb overigens Toegepaste Psychologie gedaan, daar kun je net als met sph ook alle kanten mee op. Ik heb mijn eigen coaching en trainingsbedrijf.
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 20-02-18 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cstok
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:03

Ik zou het zoeken in een andere richting. Ik werk zelf nu 13 jaar bij dezelfde werkgever en dat voelt een beetje hetzelfde. Je vergeet een beetje wat je kan en wat je niet kan, wat je talenten nou eigenlijk zijn en waar je blij van wordt.

Ik heb bij mijn baas een loopbaancoach aangevraagd. Ik heb daar heel veel geleerd over mezelf, maar ook over het vinden van een nieuwe baan op "onze" leeftijd. Weet je dat maar 20% van de banen gevonden wordt middels een vacature? De rest gaat allemaal via netwerken. Een loopbaancoach (de mijne in ieder geval) beschikt over een enorm netwerk waar je gebruik van kunt maken.

Als je er meer over wilt weten, mag je me best een PB sturen, ik ga hier geen reclame maken voor het bureau waar ik mijn traject heb ;)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:05

Een hele brede opleiding is mbo/hbo verpleegkunde.
Je kan deze opleiding op allerlei manieren volgen maar bbl/deeltijd is voor jou misschien wel meest geschikt.
Wat vind je van apothekerassistente?

De meeste opleidingen starten in september of februari, dat kan de reden zijn dat er nu niet veel ruimte voor is.
Misschien is vrijwilligerswerk een optie voor je, als je dat bijv doet in de ouderenzorg ben je makkelijker binnen en kan je het gesprek voor een opleiding wel aangaan.
Welke omgeving zoek je werk

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:06

bridgetF schreef:
MerelV schreef:
Als Wmo consulent/consulent WI je trekt, denk dan ook eens aan en traineeship via een detacheringsbureau. Vaak loop je 2 maanden stage bij een gemeente en met wat geluk kun je daar blijven en zo werkervaring opbouwen. Ze kijken vaak wel naar je achtergrond bij zo'n bureau, maar een goede motivatie doet wonderen. Via zo'n bureau kost de opleiding je niks, vaak vragen ze wel dat je de komende tijd bij hun in dienst blijft.


Op indeed ben ik dat wel tegen gekomen, echter als voorwaarde stellen ze wel dat je door het hele land inzetbaar moet zijn. Ik vind het niet erg om te reizen, maar om twee maal daags meer dan een uur in de auto te zitten vind ik iets te. Je hebt dan wel een contract, waar je mee akkoord gaat en dan kun je hoog of laag springen, maar als ik bijvoorbeeld naar Groningen van hun moet, heb ik niks anders te willen.


Mwah, is niet helemaal waar denk ik. Ik werk zelf bij YER als Wmo consulent en ben inzetbaar in de regio zuid nederland. In principe proberen ze altijd een opdracht te vinden binnen het uur reistijd. Ik heb nog niet gehad dat dat echt niet lukte, juist omdat er zoveel vraag is.

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:07

Het is gewoon heel lastig om aan een baan te komen. Wellicht kan je bij een detachering bureau aansluiten? Zij zenden je dan uit naar diverse bedrijven. Bv als woonconsulent. Dit heeft mijn man gedaan. Inmiddels is hij al 9 jaar vast bij een bedrijf. Hij is uitgekocht bij het detacheringbedrijf.
Mijn man heeft wel een hbo studie (vastgoed/makelaardij). Ik zit in mijn afstudeerjaar SPH (HBO). Ik ben nu 7 jaar werkzaam vast in een organisatie als woonbegeleidster voor jongvolwassenen met een Licht verstandelijke beperking combinatie psychiatrische stoornis. Voorheen had ik mijn eigen bedrijf als gezinsbegeleidster (mensen konden mij 'inhuren' via pgb). Ik was toen nog niet SPH gediplomeerd had alleen mijn propedeuse. Ik paste me aan aan de hulpvraag binnen het gezin. En met mijn kennis en ervaring (van andere gezinnen en studie) kon ik de gezinnen advies en handvaten geven.
Dus wellicht voor jezelf beginnen?
Voor mijn SPH heb ik MBO dierverzorging/diermanagement/paardenhouderij gedaan. Ik heb ook nog naast mn werk en studie een eigen pensionstal gehad. Hier ben ik in januari mee gestopt. En heb mijn paarden verkocht (op de pony van mijb dochter na)
Alles bij elkaar werd het teveel en met mijn afstudeerjaar keuzes moeten maken. Mijn eigen bedrijf vorig jaar gestopt en dan dit jaar mn paardenstal.

Met SPH kan je alle kanten op (psychiatrie, gevangenis, gehandicaptenzorg maar ook woonconsulent, wijkzorg, jeugdzorg, op een school, etc.) SPH zit tussen pedagogisch en psychologisch in.
Laatst bijgewerkt door diesel83 op 20-02-18 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:07

Als vrouw in de ICT liggen de banen voor het oprapen :D

En ik hoorde laatst op de radio dat er een serieus tekort is aan luchtverkeersleiders

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:08

Heb je al aan verpleegkunde gedacht? De studieperiode is pittig, maar daarna is parttime werken mogelijk. Ook kun je een deel van je opleiding als werknemer doen (mbo4: bbl, hbo: duaal). Er is enorm veel vraag naar verpleegkundigen en je hebt veel 'klant'contact.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:11

Ik zou eerder investeren in een traineeship of onbetaalde stage in de richting van je keuze. Relevante werkervaring verkrijg je namelijk ook niet met een opleiding (de opleidingsverplichte stages even buiten beschouwing gelaten). En na de opleiding moet je de strijd aan met veel jongere en veel goedkopere krachten. Is er een mogelijkheid te investeren in een richting die je zelfstandig (bijv. als ZZP'er) uit kan voeren? Ik denk dan aan secretariaatsondersteuning, bijlesjuf, remedial teacher, kinderopvang e.d.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 11:26

Wat leuk dat jullie allemaal zo goed mee denken.
Ik denk inderdaad dat ik iets moet doen met en een studie en tegelijk ergens werkervaring op doen met een stage.
Verzorging en verpleging behoren wel tot de grote kanshebbers.
Kinderopvang of lerares is niet iets wat ik langdurig zou willen doen. Ik werk nu vrijwillig op de tso, het is echt heel leuk om met de kinderen bezig te zijn, maar een hele dag zou me denk ik wat te veel worden.

Als ik dit zo terug lees, lijk ik wel een moeilijk persoon, maar ik vind veel dingen leuk, maar ook veel dingen niet. Er zijn vast mogelijkheden of baantjes waar ik niet aan heb gedacht, maar perfect bij mij zouden passen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:32

Kijk even bij 'werken en leren' op websites van ziekenhuizen en andere zorginstellingen in jouw regio.
Mijn ervaring is juist dat mensen met wat meer levenservaring hartelijk worden ontvangen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:36

Zou persoonlijk eerst je LinkedIn eens goed gaan opstellen, dan dmv (bijna) (gratis) webinars of MOOC's even weer wat vulling op je CV gaan creeëren. Liefst wat relevante onderwerpen natuurlijk. Check zeker ook universiteiten/overheid, die hebben heel gevarieerd banen aanbod en als je binnen bent zit je prima. Heeft mij ook 5x solliciteren gekost, maar dan kennen ze je kop wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:38

Als je de verzorgende kant op wilt zou je kunnen kijken voor bbl vig of verpleegkunde.
Werk zat.
Houd er wel rekening mee dat de werkdruk bizar is.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:45

Misschien is verzorgende IG een mooie opstap voor je? Ze nemen vaak mensen aan die de bbl versie van de verzorgende IG opleiding willen volgen. Ook als je geen ervaring hebt in de zorg. Mbo verpleegkunde wordt vaak ook wel aangeboden voor mensen die al in de zorg werken als verzorgende IG, maar je kunt natuurlijk altijd proberen om hierop te solliciteren als je ergens een bbl studie ziet hiervan. Hbo-verpleegkundige duaal kom je niet voor in aanmerking denk ik. Daar moet je over her algemeen minimaal mbo-verpleegkundige voor zijn om dat in de duaal/deeltijd variant te doen. De opleiding tot verzorgende IG duurt in deeltijd 2 jaar, je werkt dan al en hebt een inkomen. 2 jaar is misschien nog te overzien om een opleiding te volgen naast je gezin. En er is zeker een baangarantie! :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:51

harriehoef schreef:
Misschien is verzorgende IG een mooie opstap voor je? Ze nemen vaak mensen aan die de bbl versie van de verzorgende IG opleiding willen volgen. Ook als je geen ervaring hebt in de zorg. Mbo verpleegkunde wordt vaak ook wel aangeboden voor mensen die al in de zorg werken als verzorgende IG, maar je kunt natuurlijk altijd proberen om hierop te solliciteren als je ergens een bbl studie ziet hiervan. Hbo-verpleegkundige duaal kom je niet voor in aanmerking denk ik. Daar moet je over her algemeen minimaal mbo-verpleegkundige voor zijn om dat in de duaal/deeltijd variant te doen. De opleiding tot verzorgende IG duurt in deeltijd 2 jaar, je werkt dan al en hebt een inkomen. 2 jaar is misschien nog te overzien om een opleiding te volgen naast je gezin. En er is zeker een baangarantie! :)

Het ligt aan de vooropleiding. Als TO havo of vwo heeft gedaan gedaan zou hbo een optie kunnen zijn. En anders is er ook nog de 21+ test. Gezien de ontwikkelingen binnen de verpleegkundige zou ik eerder op hbo-v inzetten dan op mbo-v als beide een optie is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:52

Is de technologie/milieukunde kan iets voor je? Ik doe zelf momenteel de deeltijdopleiding AD Duurzame Watertechnologie, onderdeel van Milieukunde. Variant is er ook in Bodem en Integrale handhaving. Maar na afloop kan je ook door voor de volledige bachelor.

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:08

Dieselpaard schreef:
Als docent kom je snel aan het werk, vaak al tijdens je studie. Wat je kunt doen is vragen of je een paar dagen mee kunt lopen bij het voortgezet onderwijs. Alleen dan weet je of het iets voor je is.
Verder staat men ook te springen om technische mensen. Ik weet niet pf dat je goed ligt?


Als aanvulling hierop, het ligt er enorm aan voor welk vak. Er is een overschot aan docenten in sommige vakken, zoals aardrijkskunde, levensbeschouwelijke vorming. Er is een tekort in wiskunde, scheikunde, natuurkunde docenten. Daarnaast is er nog verschil tussen eerste graads en tweede graads docenten. Dus ja er is vraag naar docenten, maar welke dat precies zijn dat zou je na moeten vragen.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: welke studie op mbo/hbo niveau geeft grote baan kans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:22

Heb je al geprobeerd via een uitzendbureau iets administratiefs te vinden? Misschien is een functie als management-, sales- of marketingassistent wel iets voor je. Als ik kijk wat onze assistentes hier doen is dat een mix van administratieve dingen en praktische zaken.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 12:48

superlotje schreef:
Het ligt aan de vooropleiding. Als TO havo of vwo heeft gedaan gedaan zou hbo een optie kunnen zijn. En anders is er ook nog de 21+ test. Gezien de ontwikkelingen binnen de verpleegkundige zou ik eerder op hbo-v inzetten dan op mbo-v als beide een optie is.


Mijn hoogst genoten opleiding is MBO3.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: welke studie op mbo/hbo niveau geeft grote baan kans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:54

MBRT, laborant, is goed te doen. Heb in mijn jaar een moeder met drie jonge kinderen gehad en die redde het ook goed. Volledige weken vallen ook wel mee, was meer thuis dan daar. :+

Dus als je dat leuk vind, zeker doen! Je kan ook duaal doen.