Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 16 [ 396 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PhD's?

 
Profiel   

Komt goed ;) . Ik had al even teruggespiekt, maar jij bent post-doc hè? Waar richt je je momenteel op?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 16:12 



 
Profiel   

Leuk Blinnii! Ik zit in dezelfde hoek als jij (onderwijs/pedagogiek) en daar ook genoeg 'oudere' PhDs hoor. Al zijn dat wel vaak buitenpromovendi, die hun onderzoek combineren met een baan in het onderwijs.

Hier gaat het goed. M'n introductie + vier hoofdstukken zijn zo goed als klaar, ben nu bezig met het schrijven van de discussie. Maar het gaat niet heel vlot meer, ik ben namelijk sinds 1 september eigenlijk promovendus-af en nu werkzaam als docent/onderzoeker. Ik blijf nog (in ieder geval) 2 jaar verbonden aan dezelfde afdeling, dus dat is heel fijn :) maar met alle nieuwe taken nu zie ik ook wel erg uit naar het moment dat dat proefschrift gewoon af is haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 22:11 



 
Profiel   

Hallo!

Ik zou hier ook graag meepraten. Ik lees al een heel tijdje mee, en zag nu dat het topic weer actief is. Ik ben nu iets meer dan een half jaar geleden begonnen met mijn PhD in Finland. Mijn onderzoek gaat over of en hoe vlinders zich aan kunnen passen aan klimaatverandering. Ik vind mijn werk heel erg leuk en werk in een fijne groep, maar het is niet helemaal het begin waar ik op gehoopt had zo :D .

Ik heb gelukkig wel al mijn experimenten kunnen doen dit voorjaar (voordeel van bioloog zijn en je experimenten ergens in de middle of nowhere uitvoeren :') ) maar moet zeggen dat ik het nu toch wel lastig vind. We werken waarschijnlijk nog wel tot het einde van het jaar thuis en dat is toch wel erg alleen dan. Voor de mensen hier die nog bezig zijn, mogen jullie weer naar kantoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 19:25 



 
Profiel   

Wij moeten nog thuiswerken, behalve labwerk; dat wordt steeds meer toegestaan. Wij hebben onze research bespreking met presentaties ook weer gestart; de mensen die op locatie zijn mogen er zelfs in RL bij zijn, de rest via Teams.

Bij mij gaat thuiswerken helaas echt niet meer, ik krijg niets uit mijn handen. Ik heb dit besproken met mijn PI en gelukkig mag ik van haar op locatie naar kantoor. Super fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 21:37 



 
Profiel   

O, Firebug, wat vet! Zit jij dan in de (voormalige) groep van Ilkka Hanski?
Ik mocht voor mij phd 2 maand naar Helsinki, om labwerk uti te voeren, maar dan was niet in de biologie faculteit, maar in de groep van Roslin. Heb echt een hele goede tijd in Finland gehad.

Misschien ook maar een update van mijn kant. Vorig jaar op 26 juni mijn proefschrift succesvol verdedigt. De dag erna terug naar Nederland verhuisd en de dag daarna aan een fietsreis van 3 maand begonnen. Inmiddels een jaar terug en nog steeds geen nieuwe baan. Ik had namelijk besloten om de academische wereld uit te stappen, maar de overstap is lastig (en corona helpt ook niet mee). Ik heb wel met heel veel plezier mijn PhD gedaan, maar wil toch naar wat adviserenders/beleidgericht toe. Wat meer toegepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 13:09 



 
Profiel   

Margo, fijn dat je weer naar kantoor mag! Hier zou ik als ik het afstem met kantoorgenoten ook (een aantal dagen) wel weer daarheen mogen, maar ik zou vooral graag willen gaan om juist ook weer wat mensen te ontmoeten, en dat mag dan net weer niet :+ . Gelukkig zijn bij ons de online labmeetings en koffiepauzes ook weer begonnen, dat helpt wel wat om toch nog een beetje in contact te blijven met iedereen.

JewEmm, wow! Klinkt als een gave reis! Jammer dat het vinden van een baan nog niet lukt. Waar ging je PhD over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 19:12 



 
Profiel   

Is er nog leven in dit topic, of is iedereen inmiddels gepromoveerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 20:44 



 
Profiel   

Ik ben een paar weken geleden gepromoveerd. Cum laude! *\o/* *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 06:43 



 
Profiel   

Wauw, gefeliciteerd! Wat een prestatie. In welk veld ben je gepromoveerd?

Ik ben over een paar maanden als het goed is afgestudeerd en ik ben bezig met het vinden van een geschikte PhD-plek, dus hopelijk mag ik hier over een half jaartje ook meepraten :D

Nog meer die nog aan het begin staan hier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 07:51 



 
Profiel   

Wat goed Saar!

Ik heb het gevoel nog aan het begin te staan, maar helaas al een paar maandjes bezig aan mijn 3de jaar.. Slik... Het begint nu wel echt allemaal te lopen, maar het heeft lang geduurd..

Welk veld zit jij Nightingale?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 09:17 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Saar!

Ik zit nu in mijn laatste maanden van mijn contract. Laatste loodjes wegen inderdaad het zwaarst...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 09:48 



 
Profiel   

Van harte Saar, en helemaal met cum laude!

Hier nog steeds aan het schrijven, laatste revision als het goed is, dus wel echt bijna klaar. Die laatste loodjes (of meer: loden) zijn inderdaad zwaar AlphaDaemon, dat herken ik. Hang in there! Ooit komt er een eind aan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:33 



 
Profiel   

Van harte gefeliciteerd Saar!

Nightingale schreef
Wauw, gefeliciteerd! Wat een prestatie. In welk veld ben je gepromoveerd?

Ik ben over een paar maanden als het goed is afgestudeerd en ik ben bezig met het vinden van een geschikte PhD-plek, dus hopelijk mag ik hier over een half jaartje ook meepraten :D

Nog meer die nog aan het begin staan hier?


Ik zit in hetzelfde schuitje, al vind ik het wel lastig om mijn kansen op een plek in te schatten. Hoe zijn jullie aan je promotieplaats gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:45 



 
Profiel   

Ik liep stage bij een lab op het instituut, en vroeg die PI of hij nog iets wist voor een stage in het buitenland. Toen via hem geregeld dat ik naar de USA kon voor een stage, dat was een samenwerking met mijn huidige lab. Toen stage goed ging vroeg mijn huidige PI of ik een beurs wilde aanvragen en die heb ik gekregen. Dus echt via via erin 'gerold'. Doet mijn huidige PI vrijwel altijd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:56 



 
Profiel   

Nightingale schreef
Wauw, gefeliciteerd! Wat een prestatie. In welk veld ben je gepromoveerd?

Ik ben over een paar maanden als het goed is afgestudeerd en ik ben bezig met het vinden van een geschikte PhD-plek, dus hopelijk mag ik hier over een half jaartje ook meepraten :D

Nog meer die nog aan het begin staan hier?


Dank je! In de psychiatrische rehabilitatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:13 



 
Profiel   

Wat goed Saar, gefeliciteerd!

Ik mag mijn proefschrift 7 juni verdedigen! Ik baal er wel van dat het waarschijnlijk een erg kale promotie wordt qua publiek en feestelijkheden, maar het wordt vast alsnog een mooie dag :) gisteren heb ik de boekjes binnen gekregen, ook wel echt een bijzonder moment!

@Nayan: ik heb gewoon op PhD-vacatures gesolliciteerd, volgens mij 2x het niet geworden, maar uiteindelijk dus wel een plek gevonden :D Ik had verder geen heel bijzonder CV, was wel een goede student maar geen research master/buitenlandervaring/student-assistentschap o.i.d. Wel praktijkervaring in het onderwijs, dat was voor dit onderzoeksproject wel weer een pre. Hopelijk vinden jij en Nightingale gauw een leuke promotieplek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 18:10 



 
Profiel   

@Saar wouw gefeliciteerd! Wat een kroon op je werk.

@Nightingale, ik heb het topic een schop gegeven omdat ik ook aan het begin sta (of in ieder geval er naar uit kijk).

@AlphaDaemon en Margoooo kijken jullie er naar uit dat het voorbij is?

Mijn verhaal dan! Ik heb in 2018 een uitwisseling naar Australië gedaan voor mijn studie journalistiek. Daar heb ik first class honours ontvangen voor mijn thesis (over het effect van fictie op politieke activiteit). Toen het aanbod gekregen om door te gaan met een PhD, maar ik wilde terug naar Nederland want ik moest hier mijn studie nog afronden.

Afgelopen 2 jaar werkervaring op gedaan, maar het onderzoek doen is toch weer gaan kriebelen. Ik heb gisteren mijn oude supervisor gemaild met mijn voorstel en ze wil me heel graag weer terug hebben. Dus ik ga een verzoek indienen bij de universiteit en een researchplan opzetten. Hopelijk wordt ik (met scholarship) toegelaten! Maar op dit moment raak ik lichtelijk verdwaald in de papierwinkel die ik moet gaan regelen en aanvragen hahaha. Wel echt heeeel spannend allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:03 



 
Profiel   

Ik lees stiekem al een paar jaar mee, begin vorig jaar afgestudeerd van een researchmaster in de moleculaire biologie en daarna een jaartje in de industrie geweest, maar nu kriebelt een PhD toch stiekem wel. Bij mijn laatste onderzoeksstage werkte ik iets meer dan halve dagen in het lab van de universiteit vanwege lange reistijd (4 uur per dag),dit werkte voor mij ideaal want ik kreeg wel 40 uur aan werk af in die tijd. Kreeg ter plekke ook een PhD plek aangeboden gekregen, maar dan alleen voor 40 uur per week. Het liefste zou ik parttime willen werken qua uren, zodat het samen met reistijd nog een beetje te doen is (van 7 tot 8 weg zijn elke dag zie ik echt niet meer zitten), relocatie is ook niet een optie. Heeft iemand hier toevallig zoiets parttime gedaan? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:22 



 
Profiel   

Maartje, bij ons werkt sowieso bijna iedereen thuis (ik zit bij sociale wetenschappen). Moet je niet ook sowieso wel veel schrijven / lezen / analyseren wat prima thuis kan? Ik zou dan liever 2 dagen lab en de rest thuis doen bijvoorbeeld.

Sowieso is het bij ons ook vrij gemakkelijk om je contract om te zetten naar 32 uur per week (je krijgt dan ook meer jaren, 5 ipv 4 als je het bij het begin doet)

Oh ja, antwoord op vraag van iemand: jaaaa ik kan niet wachten tot t voorbij is. Ik kijk heel erg uit naar een volgende baan buiten de academische wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:55 



 
Profiel   

__Maartje schreef
Ik lees stiekem al een paar jaar mee, begin vorig jaar afgestudeerd van een researchmaster in de moleculaire biologie en daarna een jaartje in de industrie geweest, maar nu kriebelt een PhD toch stiekem wel. Bij mijn laatste onderzoeksstage werkte ik iets meer dan halve dagen in het lab van de universiteit vanwege lange reistijd (4 uur per dag),dit werkte voor mij ideaal want ik kreeg wel 40 uur aan werk af in die tijd. Kreeg ter plekke ook een PhD plek aangeboden gekregen, maar dan alleen voor 40 uur per week. Het liefste zou ik parttime willen werken qua uren, zodat het samen met reistijd nog een beetje te doen is (van 7 tot 8 weg zijn elke dag zie ik echt niet meer zitten), relocatie is ook niet een optie. Heeft iemand hier toevallig zoiets parttime gedaan? :o

Ik volg dit ook al een tijdje maar ik doe geen PhD, maar werk wel veel met PhD en vind het ook leuk om verhalen van andere Labs te lezen.

Ik weet dat je ook partime een PhD kunt doen. Maar ik weet ook dat een PhD veel tijd kost en als je daar nog een andere baan naast hebt weet ik niet of dat je je zelf daar een plezier mee doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 21:11 



 
Profiel   

Wat leuk om weer wat leven te zien in dit topic, al ben ik inmiddels al bijna 12 jaar onderzoeksfinancier in plaats van onderzoeker.

Ik heb mijn AiObaan destijds gevonden door te solliciteren, maar ik weet dat goeie stagestudenten ook regelmatig de kans krijgen om te blijven plakken als er ook net toevallig geld is. Of via-via. Eigenlijk net als bij andere banen.

Parttime kan (en kan bij cohort- of ecologie-onderzoek soms zelfs nog wel eens praktisch zijn omdat je langere waarnemingen kunt doen), maar met veel reistijd zou ik er nog wel eens kritisch over nadenken. Praktisch werk houdt zich nooit aan treintijden :+ . Ik vond dus 10 minuutjes fietsen erg fijn destijds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 21:44 



 
Profiel   

@Maartje, ik ben begonnen met 40 uur, maar na een jaar naar 32 uur gegaan, waardoor ik inderdaad langer over mijn promotietraject mocht doen. En wat AlphaDaemon zegt: door corona is thuiswerken veel normaler geworden aan de meeste universiteiten en ik denk dat dat ook wel zo blijft (maar ik weet natuurlijk niet wat de verhouding labwerk/computerwerk is bij jou).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 08:42 



 
Profiel   

Theoretisch kan een PhD zeker part time, maar in praktijk in ons instituut/lab is het absoluut geen optie. Word gewoon niet geaccepteerd, triest genoeg.

Ik kijk er zeker naar uit om het af te ronden, vind het ook wel erg spannend... Maar heb geen idee wat ik hierna wil doen; ik vind wetenschap nog steeds erg leuk maar denk niet dat ik door wil binnen de academie.. Dus vind het ergens wel fijn dat ik nog even heb om te bedenken wat ik wil...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:09 



 
Profiel   

Ik zit in de genetica / moleculaire biologie, en ook hier wordt parttime eigenlijk heel weinig gedaan. Heel af en toe iemand die 4 ipv 5 dagen betaald krijgt (en dan wel fulltime werkt vaak :+ ). Het zal aan je project en het bijbehorende labwerk liggen, kan dat goed in die korte dagen?
Bij ons zie je dat de meeste mensen af en toe lange dagen maken omdat een protocol er nu eenmaal om vraagt, en ondanks goede planning skills ontkwam ik ook niet altijd aan avond- of weekendwerk (lang niet altijd hoor, maar bijvoorbeeld vlak voor een paper, belangrijke presentatie of in de laatste maanden was het vaste prik). Met lange reistijd lijkt dat me lastig worden.

In ons vakgebied zie ik meestal dat posities via vacatures worden uitgezet. Best vaak solliciteert er dan wel iemand die oud-student in dat lab is, of via het netwerk aangeraden wordt. Dat speelt zeker mee in het vinden van een positie.

Baan ernaast heb ik ook ervaring mee. In mijn 4e jaar parttime gaan werken ivm nieuwe baan, en parttime experimenten afmaken. Dat betekende dat ik voornamelijk de weekenden nodig had omdat ik lange meerdaagse experimenten had. Daarna 2 jaar fulltime aan het werken met het schrijven daarnaast, in avonden en weekenden. Dat is lastig en gaat erg langzaam. Tegen de tijd dat je er lekker inzit is je weekend op. Ik ben nu dan ook heel blij met de lange weekenden vanwege Pasen enzo, daarom nu ook de eindsprint (eindelijk) ingezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:26 



 
Profiel   

Hier ook bijna klaar met de PhD, ik ben nu de proefdruk van het boekje aan het nakijken. 10 juni mag ik verdedigen. Ik heb een postdoc geaccepteerd in dezelfde groep, maar op een ander onderwerp en daar kijk ik heel erg naar uit. Vind het ook wel heel lekker dat ik nog wat langer de tijd heb om na te denken wat ik hierna wil.

Posities gaan hier vaak via via, maar ook wel door "gewone" sollicitatieprocedures. Net zoals in de andere banen denk ik.

Parttime wordt hier bijna niet gedaan, al denk ik dat het in sommige gevallen wel mogelijk is. Grootste probleem is vaak de beurs waar je op aangenomen wordt, dat geld kan maar een beperkte tijd uitgegeven worden, maar er zijn er ook die daar flexibeler mee omgaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 16 [ 396 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen