Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:03

Ga eens met een goede financieel adviseur aan tafel zitten. Die kan je precies aangeven wat slim is om te doen qua potjes, aflossen en sparen voor je pensioen. Het liefste 1 die zelf ook ondernemer is ipv een medewerker bij een groter kantoor. Als ze zelf ondernemer zijn, snappen ze je situatie beter vind ik.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:16

Rex_Rolfo schreef:
Voor de rest: bij twijfel je boekhouder raadplegen. Die kent de details van jouw situatie.


Dat is mijn man, dat scheelt, maar vind het altijd leuk om zelf het een en ander uit te zoeken / te ondervinden.

Zijn er ook mensen die "sparen" door middel van vastgoed? Ons eigen vermogen en mijn verwachte omzet op dit moment lijken daar geschikt voor.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:41

Heeft iemand van jullie ervaring met het OctoPos kassa systeem?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:42

Nee,sorry Rien. geen ervaring mee.

Wie biedt ook online cursussen aan? Ik heb net mijn online HippoLogic Clicker Training Academy geopend! *\o/* Nukan ik mijn online cursussen op een beter platform aanbieden (mijn eigen website!). Ik ben er erg blij mee.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:35

Ik ben gestart met de opleiding vakman & ondernemerschap voor 1 jaar en ga een eigen webshop beginnen. :D Ontzettend veel zin in, ik leer heel veel hier op school.
Maar hetgeen waar ik tegenaan blijf lopen is een naam verzinnen, ik ben misschien wat kieskeurig. Hoe zijn jullie op de naam voor jullie bedrijf gekomen?

Het betreft trouwens een webwinkel die sieraden & (mode) accessoires verkoopt.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:41

Mijn bedrijfsnaam is mijn eigen naam dus dat was simpel. :D Maar voor een webwinkel is dat minder logisch dan als tekstschrijver. Heb je wel al ideeën of nog niet echt?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:43

Ik vind het heel lastig ik heb wel wat vage ideeën maar niet echt concreet een naam in mijn hoofd.
Ik hoef sowieso niet mijn naam er in verwerkt te hebben. Een random naam vind ik ook leuk, maar dan moet het wel iets zijn wat ik vind passen bij het bedrijf.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:48

Wat is je USP en welke URL is nog vrij?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:08

Ik wil vooral de klant het gemak van een webshop en de beleving van een fysieke winkel geven. Door een mooie, overzichtelijke website, een goede en snelle service. Mooie aankleding, een leuke verpakking om het in te verzenden enz. Ik wil vooral gewoon iedereen voor zijn op trends, geen belachelijke marges op mijn producten gooien, gewoon een goede en snelle service bieden. En betaalbaar zijn.
In de toekomst zou ik graag ook echt zelf producten willen gaan ontwerpen, dus een eigen sieradenlijn. Maar dat is meer voor in de toekomst.

Ik weet niet welke URL vrij is? :P Ik heb nog niks, geen site oid. Ik ben echt bij het begin, en dat is dus een naam verzinnen. Ik wil sowieso .nl als domein, geen .com of .net oid.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:17


Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:21

Namen, echt het moeilijkste wat er is aan een bedrijf starten haha. Wat is nu een echt goede naam of wat juist niet...
Nu ook bezig met een naam bedenken, voor nieuw onderdeel. Maar een heel karwei. _O-

Maar ik kom hier even binnen vallen, ik ben namelijk benieuwd wat voor plaats Social media heeft in jullie bedrijf? Welk platform (IG, FB, ?)? In welke vorm? Maak je reclame op social media? Winacties? Enz..
En wat voor bedrijf heb je?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 22:31

Ik heb een webshop en heb Facebook en Instagram. Jonge doelgroep, en loopt super. Veel interactie, veel respons op posts en bijna al mijn traffic komt vanaf die kanalen!

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:06

Hoihoi!

Ik kom gezellig binnenvallen en kijken of ik hier in dit topic nog iets opsteken kan.

Sinds november 2017 ben ik mezelf gaan settelen in het verkopen van hobbymateriaal. Sinds september 2018 heb ik de overschakeling gemaakt naar het "wit" werken, omdat de inkomsten die kk had boven het maximaal bij te verdienen bedrag kwamen.. en sinds mei dit jaar heb ik mijn eigen webshop (overgenomen van iemand die er door prive omstandigheden mee stopte).
Nu dus enkele maandjes draaiende met dr webshop en bet loopt lekker op rolletjes allemaal.

Het is voor mij meer het gevoel om te kunnen hobbyen, het werk is leuk, ontspannend, en fijn om te doen. En het is niet dat we het geld "nodig" hebben.. maar het is gewoon een hele fijne bezigheid.
Zeker gezien ik ziek thuis ben komen te zitten, en geen baas me meer wil, omdat ze niet op me bouwen kunnen, omdat door mijn gezondheid ik zomaar ineens maanden uit de running kan zijn.

En daar kwam dit op mijn pad. Eigen baas, eigen tijden, en voor mij heel belangrijk, zoveel stress als ik mezelf geef.

En laat ik er nou onwijs veel plezier in hebben haha!

Edit: mijn verkopen lopen via de webshop, instagram en facebook :o

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:16

Heeft iemand hier tips voor logo ontwerpen? Ik heb nu een simpel, gratis logo maar wil graag wat exclusiever.

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:20

Eerlijk? Als je een professionele uitstraling wil zou ik met 50 euro op zak in een groep als Ambitieuze Meisjes vragen of iemand iets voor je kan ontwerpen.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:27


Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:01

Even een vraagje, als je om 2019 iets verdient via bijvoorbeeld Etsy maar het wordt pas in januari op je rekening gestort, bij welk jaar hoort het dan?

Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:09

Het jaar waarin je de factuur hebt verstuurd.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:09

Normaal gesproken 2019, je hebt dan een post verkopen en een post debiteuren. In januari heb je een post bank en saldeer je debiteuren.

Al is het misschien ook te verdedigen om de hele verkoop in januari te boeken, bijvoorbeeld als je niet elke verkoop apart boekt maar bij binnenkomst geld één boeking maakt, verkopen en bank.

Soms is er voor beide methodes iets te zeggen, dan is het een kwestie van consequent dezelfde methode toepassen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:18

Thanks oké, het gaat om digitale producten dus heb geen kosten, is het wijs om 1 december te beginnen? Ik registreer me immers pas in januari als zzper, maar wil graag zien wat mijn producten doen in de decembermaand. Etsy gooit zelf de facturen eruit maar kan ze wel op de achtergrond in de gaten houden. De betaling zal pas in januari plaatsvinden. Neem is risico om het op deze manier te spelen?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:48

Je kan niet met terugwerkende kracht beginnen. :D Als je 1 december begint, dan is dat 1 december dus. Als je de betalingen ook in december ontvangt dan is dat dus je startdatum.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:02

Naah dat is het juist, de betaling is in januari :p

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:08

Dan zou ik het in januari doen. Factuurdatum in januari doen. Officieel beginnen op 1 januari. Is ook slimmer voor je urencriterium zelfstandigen aftrek.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:11

Ja precies, en daarnaast ook voor huur- en zorgsubsidie. Thanks!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:13

Xyris schreef:
Etsy gooit zelf de facturen eruit maar kan ze wel op de achtergrond in de gaten houden. De betaling zal pas in januari plaatsvinden.
rien10 schreef:
Dan zou ik het in januari doen. Factuurdatum in januari doen.

Als in: in januari een factuur aan Etsy maken "verkopen december 2019" en die factuur in de boekhouding inboeken?

Misschien sowieso wel handig, als je 3000 facturen van 1,50 hebt wil je die niet apart inboeken. Veel handiger 1 verzamelfactuur van € 4500.