Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:34

Lastig, ik ben zelf een ads bureau maar dan als zzp'er. Ik zou vooral vragen naar reviews en behaalde resultaten uit het verleden (alhoewel die ook makkelijk te manipuleren zijn).

Ik denk vooral veel gesprekken voeren en goed je gevoel volgen. Of misschien overschakelen naar zppers, er zijn er genoeg die dit supergoed alleen kunnen (waaronder ik :P maar ik zit vol).

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:36

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat tegenwoordig als 'optimaal' beschouwd wordt? Zover ik weet is dat timing, selecteren van doelgroepen en demografie en regelmaat + uiteraard keywords. Of is dat inmiddels verandert?

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:48

Heb je het dan over meta ads of google ads? Er zijn zoveel verschillende factoren en wat vandaag optimaal is hoeft morgen niet meer zo te zijn. Dat maakt het zo lastig, consumentengedrag verandert zo snel.

Plus je hele klantreis moet in orde zijn, niet alleen de ads.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:05

Beiden eigenlijk, al ligt voor mij de nadruk meer op Meta.
En met klantreis bedoel je zeker waar de klant belandt eens deze heeft geklikt op de link?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:06

SpikkelFire schreef:
Heb je het dan over meta ads of google ads? Er zijn zoveel verschillende factoren en wat vandaag optimaal is hoeft morgen niet meer zo te zijn. Dat maakt het zo lastig, consumentengedrag verandert zo snel.

Plus je hele klantreis moet in orde zijn, niet alleen de ads.

Daar omschrijf je precies waarom zelf naar wat aanprutsen alles behalve optimaal is ;)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:13

Ja precies, ik stel deze vraag namelijk ook specifiek omdat ik binnenkort waarschijnlijk een site van de gemeente in mijn beheer krijg, maar ik wil graag kunnen uitleggen waarom precies ik niet zomaar even ook nog de online marketing daarvoor kan gaan doen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 02:59

Xyris schreef:
Ja precies, ik stel deze vraag namelijk ook specifiek omdat ik binnenkort waarschijnlijk een site van de gemeente in mijn beheer krijg, maar ik wil graag kunnen uitleggen waarom precies ik niet zomaar even ook nog de online marketing daarvoor kan gaan doen.


Ligt ook aan het doel van de website. Als dat meer informerend is, hoef je geen hele ads campagne ervoor op te richten. Een keer naar de SEO laten kijken of zelf doen is misschien niet zo gek.

@Rex_Rolfo: Het liefst via aanbevelingen van derden, of dat nou vrienden/kennissen zijn of bijv anderen in een FB groep. Verder zou ik het liefst iets zoeken wat enigszins in de buurt zit en waar we face to face op gesprek kunnen, want ik vind dat toch een stuk fijner dan een video call of telefoongesprek.

Wat maakt dat je denkt dat je met je huidige budget er meer uit kan halen? Zijn daar duidelijke aanleidingen voor, of moet er eerst onderzoek worden gedaan of je doelgroep wel voldoende via Meta te bereiken is?
(die van mij zit bijv nog wel aardig wat op Insta, maar veeel meer op Tiktok, bijvoorbeeld)
Kan ook uitmaken bij je keuze

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 03:15

Hopelijk gaat het goed met iedereen zo in de december maand!

Hier veel zieken, waardoor ik bij lange na niet ben waar ik wilde zijn voor de kerstpauze. Balen :(

Wel bizar hoe we gegroeid zijn in 1 jaar tijd. Het begint nu ook persoonlijk veel meer van me te vragen. Ik moet langzamerhand minder meewerken in het bedrijf, en meer managen. Interessante transitie, maar niet altijd makkelijk.

Ben benieuwd wat 2024 gaat brengen! Wat zijn jullie doelen? :)

De mijne:
- 15% groei totaal webshoporders
- Verdubbeling aantal internationale webshoporders
- ERP systeem
- Betrokken zijn bij minstens 1 concert tour
- 4 beurzen/evenementen bijwonen

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:51

Nog een fijn 2024 en op naar een succesvol jaar! :)

Hier ook weer doelen opgesteld voor beide bedrijven. Voornamelijk omtrent de omzet die ik wel gaan halen.

Met Equitare (ruitersportmerk) heb ik vorig jaar veel events gedaan wat zeer succesvol was. Dat wil ik dit jaar nog meer doen en ik hoop dat ook CHIO Rotterdam financieel haalbaar gaat zijn om daar te gaan staan. :D

Met mijn advertentiebedrijf ga ik meer inzetten op trajecten om ondernemers te helpen met hun advertenties in plaats van in beheer nemen. Ook ga ik vanaf eind januari beginnen met webinars geven, superspannend!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:59

Ook namens mij een fijn jaar!
Ik heb ook wel wat doelen, maar die hou ik ook wel iets voor mijzelf. Afgelopen jaar hebben we veel geinvesteerd. Dit jaar hoop ik wat minder te investeren en wat meer over te houden.
Verder heb ik eigenlijk nog amper wat aan reclame gedaan, vrijwel al het werk kwam via-via. Maar nu ga ik 2 rijverenigingen sponsoren met een reclamebord en ik wil toch maar eens een website gaan opzetten.

riskatc
Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:12

Een vraag voor de collega-webshop-eigenaren: wat hebben jullie dit jaar gedaan met de verzend tarieven?
Afgelopen jaren heb ik ze gelijk kunnen houden obv staffelvoordeel en een klein deel voor eigen rekening, dit jaar vind ik de stijging toch wel beduidend hoger en ook de toeslagen voor met name grotere/zwaardere pakketten is wel flink (en dat soort pakketten heb ik regelmatig dus dat tikt wel aan).
Oftewel: hebben jullie verzendkosten verhoogd of niet, of wellicht deels en hoe zien jullie dat zelf? Misschien zou je wel willen verhogen maar heb je het niet gedaan want.... vul maar in. Ben erg benieuwd!

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:38

Ik reken gratis verzendkosten, dus ik reken het door in de verkoopprijs. Ik heb nu nog niets met de prijzen gedaan, maar bij nieuwe zendingen (als iets weer op voorraad komt), dan gaat de prijs wel iets omhoog.
Gelukkig heb ik zelf geen zware pakketten, dus het is eigenlijk altijd of brievenbuspost of gewoon pakket.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:55

Wat SpikkelFire zegt, het maakt verschil of je aan particulieren verkoopt of aan bedrijven. Bij particulieren is het vaak makkelijker om voor 7 euro duurder te verkopen dan om 7 euro verzendkosten te rekenen. Of gratis verzenden vanaf x Euro. Bedrijven zijn wel gewend dat er verzendkosten bij komen. Vaak zelfs verzend- en handling kosten.

Ik weet niet of je zelf dozen inkoopt, die zijn ook dik 50% duurder dan een paar jaar geleden.

Dus als het even kan: doorberekenen.
Er komt altijd wel iets dat tegen zit en als je dat steeds voor eigen rekening neemt blijft er uiteindelijk weinig over om je eigen rekeningen te betalen.

riskatc
Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Deventer

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:08

Dank voor de 1e reacties. Dat Spikkelfire het in de prijzen verwerkt kan ik me indenken en is voor jou logisch, je hebt een eigen merk en bepaald daarmee de eigen prijs.
Ik werk echter met wat meer standaard merken en dan is doorberekenen in de prijs niet logisch. Bv een halsterset vanuit leverancier 24,95 adviesprijs, als die overal online voor dat bedrag staat hoef ik m niet voor 31 euro met gratis verzending erop te zetten. Of overal 1 of 2 euro bij op doen heeft dan ook geen zin, het is al concurreren tegen andere webshops waarbij gelukkig veel mensen voor goede klantenservice ed kiezen maar ook genoeg mensen kijken naar verschil in prijzen én verzendkosten (logisch, doe ik ook)

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:28

Ja dat is zeker waar! Mer leveranciers is dat idd lastiger. Hmm lastige situatie wel, want je wilt ook niet dat de verzendkosten afschrikken.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:18

Hoi, ik hoop dat ik hier een vraag mag stellen als onervaren beginnend ondernemer :P
Ik heb mijn webshop bijna af maar van boekhouden en dergelijke heb ik weinig verstand.

Nu heb ik e-boekhouden geïnstalleerd en wil ik dat gaan gebruiken. Tot zover duidelijk en ik kan het koppelen aan WooCommerce.
Maar, nu las ik dat belangrijk is dat je geen dubbele factuurnummers hebt en dat deze doorlopend zijn.
Nu had ik een plugin gevonden om die factuurnummers in te stellen dus is alles rondom de woocommerce webshop denk ik in orde.

Alleen verwacht ik ook losse facturen te sturen buiten de webshop om, voor andere diensten bijvoorbeeld.
Hoe werkt dit? Moet ik dan in Woocommerce aanpassen dat hij weer vanaf een ander nummer verdergaat of iets dergelijks?
Of zou ik dat in het boekhoudprogramma kunnen aanpassen?

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:29

Is je webshop gekoppeld aan een betaalprovider zoals Mollie? Dan is het voldoende om alleen dat betaaloverzicht in te boeken elke maand. Toevallig vorige week gevraagd aan de boekhouder.

Ik heb namelijk sinds kort Moneybird. Zal beetje hetzelfde werken. Mijn losse facturen verstuur ik daaruit en daar gaat de nummering automatisch. Mollie overzicht boek ik in als externe factuur.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:05

_Lois_ schreef:
Hoi, ik hoop dat ik hier een vraag mag stellen als onervaren beginnend ondernemer :P
Ik heb mijn webshop bijna af maar van boekhouden en dergelijke heb ik weinig verstand.

Nu heb ik e-boekhouden geïnstalleerd en wil ik dat gaan gebruiken. Tot zover duidelijk en ik kan het koppelen aan WooCommerce.
Maar, nu las ik dat belangrijk is dat je geen dubbele factuurnummers hebt en dat deze doorlopend zijn.
Nu had ik een plugin gevonden om die factuurnummers in te stellen dus is alles rondom de woocommerce webshop denk ik in orde.

Alleen verwacht ik ook losse facturen te sturen buiten de webshop om, voor andere diensten bijvoorbeeld.
Hoe werkt dit? Moet ik dan in Woocommerce aanpassen dat hij weer vanaf een ander nummer verdergaat of iets dergelijks?
Of zou ik dat in het boekhoudprogramma kunnen aanpassen?

Als je factureert vanuit een boekhoud pakket genereert het pakket je factuurnummers. Je kan instellen wat je eerste nr moet zijn. Met mollie kan je de uitbetalings specificaties inboeken via je bank boek. Of -als je je webshop gekoppeld hebt aan je boekhouding- je boekt je omzet via facturen vanuit je pakket. Let goed op aan het einde van het kwartaal of je btw aangifte klopt.

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:19

Je mag meerdere factuur reeksen hebben.
Je zou dan in e boekhouden met een andere reeks kunnen starten dan vanuit woocommerce.

Citaat:
Gebruik opeenvolgende nummers voor uw facturen, met 1 of meer reeksen. Elk factuurnummer mag maar 1 keer voorkomen

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:51

Als hierboven. Eén reeks voor de webshop en een andere voor de overige facturen.

Eventueel nog te benadrukken door duidelijk verschillend voorvoegsel. Iets van WS0001 voor de shop en 2024001 voor de overige facturen.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:41

Ah kijk, bedankt allemaal!
Een andere reeks aanmaken moet lukken :D

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:56

Soms... klanten.... ieder kwartaal dezelfde vragen stellen.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:30

Zijn er hier mensen die gebruikmaken van een online leersysteem zoals LearnDash, Huddle, Memberpress of Kajabi?
Welke heb je en hoe bevalt het? :)

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:23

Ik gebruik voor mijn advertentie cursus op dit moment Huddle, maar ben aan het overstappen naar Onlinecoursehost.

De reden is dat je onlinecoursehost maar 1x hoeft te betalen (90 dollar) en dan heb je lifetime onbeperkt toegang. Ik vond Huddle erg duur.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:59

_Lois_ schreef:
Zijn er hier mensen die gebruikmaken van een online leersysteem zoals LearnDash, Huddle, Memberpress of Kajabi?
Welke heb je en hoe bevalt het? :)


Ik heb mijn cursussen gratis binnen Wordpress bij learnpress ondergebracht, dat werkt goed.