Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 452 van de 464 [ 11597 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455 ... 464  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

 
Profiel   

Peerke_ schreef
Jaa, die steun dat is echt een lachertje..
Was het voor de corona begon, wel een gezond bedrijf?

Lastige situatie om nu te gaan factureren inderdaad.
Jij moet ook eten, maar een klant factureren zonder inkomen voelt ook niet goed.

Ik ken een ondernemer, die is gewoon zijn voorraad aan het op eten.
Hij verkoopt zo weinig, dat hij daar net zijn salaris en vaste lasten van kan betalen, maar er blijft dus geen geld over om nieuwe spullen te kopen. Dan komt er een dag dat je weer open mag, is je winkel half leeg.

Ik vind de retail, en dan vooral de mode zo'n bijzondere sector.
Naar mijn idee hebben die gewoon geen reserves, al hun geld hangt in de winkel.


Ik lees hier al even mee, nog nooit gereageerd maar op dat laatste wou ik toch even reageren.
Dat IS ook gewoon zo. Heel veel winkels die hun aankopen alvast (moeten) betalen aan de leverancier, maar dus wel pas omzet en winst draaien als het kledingstuk verkocht is. Dus als je vandaag een collectie aankoopt, hoop je die op 6 maand verkocht te hebben. Maar die zes maand dat het geld maar beetje bij beetje binnenkomt, lopen wel al je vaste lasten door.
Plus, in sommige takken, is het doodnormaal om bvb 8-9 maand op voorhand je collecties te bestellen. Dat je in januari-februari 2020 al alles besteld had voor oktober 2020. Maar dan ben je tussendoor dus gewoon 2,5 maand gesloten, met dus wel nog steeds je kosten in minder inkomen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:48 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Wat doen jullie om gevonden te worden via Google, geven jullie daar veel of weinig geld aan uit?

Niets. Alleen mond-tot-mond reclame

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:59 



 
Profiel   

Ik leef mee met de ondernemers die zo hard getroffen worden. Vreselijk, vooral voor de mensen die net buiten de steunpakketten vallen of gewoon niet alles vergoed krijgen, en dan die ondernemers die hun winkels verwoest zagen worden tijdens de rellen, verschrikkelijk! Hopelijk komen de meeste gezonde bedrijven er weer bovenop.

Ik heb zelf de mazzel dat ik vanuit huis werk, dus geen doorlopende kosten op de auto/website/advertentiekosten/boekhoudkosten enzo na. Dat red ik goed met de steun die ik krijg.
Ik adverteer dus wel, momenteel af en toe via Facebook, en via een advertentie website, en via google. Bij google heb ik betaalde advertenties aan staan, gericht op bepaalde zoektermen binnen mijn eigen regio. Dat kost me 45 euro per maand. En de advertentie website kost 500 euro per jaar.
Dat is veel geld, maar als ik daardoor één extra opdracht binnen haal dan heb ik het er meestal al uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 15:10 



 
Profiel   

Optiwolk schreef
Ik lees hier al even mee, nog nooit gereageerd maar op dat laatste wou ik toch even reageren.
Dat IS ook gewoon zo. Heel veel winkels die hun aankopen alvast (moeten) betalen aan de leverancier, maar dus wel pas omzet en winst draaien als het kledingstuk verkocht is. Dus als je vandaag een collectie aankoopt, hoop je die op 6 maand verkocht te hebben. Maar die zes maand dat het geld maar beetje bij beetje binnenkomt, lopen wel al je vaste lasten door.
Plus, in sommige takken, is het doodnormaal om bvb 8-9 maand op voorhand je collecties te bestellen. Dat je in januari-februari 2020 al alles besteld had voor oktober 2020. Maar dan ben je tussendoor dus gewoon 2,5 maand gesloten, met dus wel nog steeds je kosten in minder inkomen.


Ik ben redelijk bekend in de sector, en ik snap dat ze maanden van te voren de collecties bestellen.
Maar, als je dit al 10 jaar doet, dan moet je toch ook een reserve hebben opgebouwd?

Als je net een jaar je winkel open hebt, snap ik dat dit onmogelijk is..
Maar je hoort het nu ook van winkels die al jaren lang succesvol zijn.

Het is niet als aanval bedoelt op de ondernemers, niemand had kunnen voorspellen dat dit zou gebeuren.
Maar ik denk wel dat het goed is om nu eens kritisch te kijken waarom er geen of weinig reserves zijn.

Als ondernemer ben vind ik ook dat de overheid met veel meer geld moet komen, ik ken bijna geen retail ondernemers die in aanmerking komen voor steun, want ze draaien nog net teveel omzet, of voldoen niet aan een van de andere eisen.

Maar als de overheid met geld blijft strooien, wie gaat dat straks betalen?
Ik zit ook niet te wachten op allerlei belastingverhogingen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 15:13 



 
Profiel   

@Peerke_ het is vrij ingewikkeld om je bedrijf tegen financiële risico's te wapenen. Ik volg op dit moment een Master Finance en voor het MKB is risico management vaak geen speerpunt (kost geld en wat is de kans op een groot (extern) risico?). Wat je wil, is voldoende geld hebben voor investeringen die meer waarde creëren en jezelf beschermen tegen een tekort, met als gevolg dat je niet meer kan investeren.

Weinig bedrijven kunnen/weten zich in te dekken tegen financiële crisissen, laat staan pandemieën. Je kunt als bedrijf geld opzij zetten (voor het geval dat), maar dan is er een kans dat je mogelijke investeringen moet laten lopen en daarmee dus potentiële omzet en groei mist (dat kost dus eigenlijk ook geld).

Kort gezegd; het raakt ieder bedrijf. De ene veel meer dan de andere, maar een kleding zaak zal haar omzet niet vast zetten in allerlei ingewikkelde financiële middelen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Leverage_(economie)).

Dus als reserves op zijn (als die er waren), dan is het enige wat de kledingzaak nog kan doen naar de bank te stappen. Ook dit kost weer geld, dus zal de ondernemer een positief beeld moeten hebben van de toekomst (en de bank ook).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 11:49 



 
Profiel   

XRivaldo, precies. Bovendien is mijn ervaring dat ZZP-ers geen zakelijke reserves opbouwen. Privé is immers zakelijk. Vaak is er wel een spaarpot. Die dient dan voor huishoudelijke/privé zowel als zakelijke calamiteiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 12:04 



 
Profiel   

rien10 schreef
XRivaldo, precies. Bovendien is mijn ervaring dat ZZP-ers geen zakelijke reserves opbouwen. Privé is immers zakelijk. Vaak is er wel een spaarpot. Die dient dan voor huishoudelijke/privé zowel als zakelijke calamiteiten.


Inderdaad! Naast de (lokale) kledingzaken zullen ook ZZP'ers zwaar getroffen worden. Ketens zoals H&M hebben een hele andere uitgangspositie. Meer cash flow, maar als de cash flow tegen valt, ook een sterk risico management voor zulke ingrijpende gebeurtenissen. Dat kun je van een lokale ondernemer of ZZP'er niet verwachten.

Dan zwijgen we nog maar over de steun die zulke grote concerns in Nederland krijgen. :')

Beetje off-topic (en daar heb ik dan weer geen verstand van), maar mij maakt het echt niks uit om in de zomer kleding te kopen die van een collectie van de zomer ervoor was. Zijn er meerderen die dat hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 12:11 



 
Profiel   

Ik trek me weinig aan van de mode, of het nou van het jaar ervoor of het jaar daarvoor is, I dont care, als het maar leuk staat en lekker zit...

Als ik dit weer zo lees ben ik heel dankbaar dat mijn man nog steeds 2 hele goede opdrachten heeft als zzp en dat wij een ruime buffer aanhouden van minimaal 6 maanden. Maar dat zou dan nu ook al op zijn geweest.


Laatst bijgewerkt door Prairy op 27-01-21 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 12:12 



 
Profiel   

Het interesseert me geen ene moer. Ik koop wat ik leuk vind. Of dat nou collectie 2019 of 2021 is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 12:13 



 
Profiel   

Peerke_ schreef
Optiwolk schreef
Ik lees hier al even mee, nog nooit gereageerd maar op dat laatste wou ik toch even reageren.
Dat IS ook gewoon zo. Heel veel winkels die hun aankopen alvast (moeten) betalen aan de leverancier, maar dus wel pas omzet en winst draaien als het kledingstuk verkocht is. Dus als je vandaag een collectie aankoopt, hoop je die op 6 maand verkocht te hebben. Maar die zes maand dat het geld maar beetje bij beetje binnenkomt, lopen wel al je vaste lasten door.
Plus, in sommige takken, is het doodnormaal om bvb 8-9 maand op voorhand je collecties te bestellen. Dat je in januari-februari 2020 al alles besteld had voor oktober 2020. Maar dan ben je tussendoor dus gewoon 2,5 maand gesloten, met dus wel nog steeds je kosten in minder inkomen.


Ik ben redelijk bekend in de sector, en ik snap dat ze maanden van te voren de collecties bestellen.
Maar, als je dit al 10 jaar doet, dan moet je toch ook een reserve hebben opgebouwd?

Als je net een jaar je winkel open hebt, snap ik dat dit onmogelijk is..
Maar je hoort het nu ook van winkels die al jaren lang succesvol zijn.

Het is niet als aanval bedoelt op de ondernemers, niemand had kunnen voorspellen dat dit zou gebeuren.
Maar ik denk wel dat het goed is om nu eens kritisch te kijken waarom er geen of weinig reserves zijn.

Als ondernemer ben vind ik ook dat de overheid met veel meer geld moet komen, ik ken bijna geen retail ondernemers die in aanmerking komen voor steun, want ze draaien nog net teveel omzet, of voldoen niet aan een van de andere eisen.

Maar als de overheid met geld blijft strooien, wie gaat dat straks betalen?
Ik zit ook niet te wachten op allerlei belastingverhogingen..


Ja je kan reserves hebben. Maar een investering zal (hopelijk) meer opbrengen dan je spaarboekje. Je zal maar net je interieur vernieuw hebben, gebouw gekocht ipv huren, lening afbetaald, ...
En wat is een “gezonde” reserve? Ik moet kost x of y kunnen dekken? Ik moet x aantal maanden verder kunnen?

Ik ben zzp’er èn werk nog steeds retail, voor een groot concern trouwens.
Ik ben overigens eind 2019 gestart en vind het heel moeilijk om alles op te bouwen... dus alle tips zijn welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 13:12 



 
Profiel   

Mij is altijd geleerd, dat je zoveel reserve moet hebben dat je minimaal 3 maanden al je vaste laste kunt betalen, mocht je omzet volledig wegvallen.

Van heel veel ondernemers hoor ik dat ze niet in aanmerking komen voor steun, omdat ze minimaal 30% omzetverlies moesten hebben, maar doordat de webshop nu wat beter draait, komen ze daar niet aan.
Hoe kun je dan nu al in zo'n financiële nood zitten?
Ik gun het niemand, maar dit is iets wat ik moeilijk kan snappen..

Ik heb ook een winkel, midden in een stadscentra, heel veel hoge kosten, maar ik heb tot op heden geen enkele reserve hoeven gebruiken.

Optiwolk schreef
Ik ben zzp’er èn werk nog steeds retail, voor een groot concern trouwens.
Ik ben overigens eind 2019 gestart en vind het heel moeilijk om alles op te bouwen... dus alle tips zijn welkom.


Heel zwart-wit: Er komt of te weinig binnen, of er gaat teveel uit..
Dat laatste kun je vaak het makkelijkste oplossen :j

Ik ben afgelopen zomer, toen het zo warm was en er toch weinig handel was, heel kritisch gaan kijken waar gaat al mijn geld naar toe, en waar kan op bespaard worden.
Vanuit ons back-office systeem heb ik opgezocht welke producten verkopen goed, en waar verdien ik veel aan. Bij een aantal producten was de marge niet wat ik zou willen.

Daarop ben ik naar de leverancier gestapt, en gewoon gezegd dat het te duur is.
Ik heb op deze manier bij een product de inkoopprijs met 23% weten te verlagen.
Het is dus zeker de moeite om kritisch naar je inkoopprijzen te kijken, en gewoon bij je leverancier die prijzen omlaag te krijgen.

En soms moet je opzoek naar goedkopere alternatieven, ik verzond eerst heel veel in doosjes, dat heb ik aangepast naar coex zakken, waar ook de grote webshops in versturen. Een besparing van een paar cent, maar in de aantallen heeft me dat gewoon duizenden euro's bespaard.
Ik betaal verzendkosten naar het gewicht, zakken zijn lichter dan doosjes, dus ook aan die kant heb ik nog wat kunnen besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 20:12 



 
Profiel   

Via pb ben ik in gesprek gegaan met een bokker, daar heb ik echt wat aan gehad. Maar ik kom er toch niet goed uit, ik zoek iemand die google ads voor mij kan fixen. Ik heb nu mijn vraag bij computer studenten neergelegd. Of heeft iemand nog een andere tip?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 15:30 



 
Profiel   

Peerke_ schreef
Mij is altijd geleerd, dat je zoveel reserve moet hebben dat je minimaal 3 maanden al je vaste laste kunt betalen, mocht je omzet volledig wegvallen.

Van heel veel ondernemers hoor ik dat ze niet in aanmerking komen voor steun, omdat ze minimaal 30% omzetverlies moesten hebben, maar doordat de webshop nu wat beter draait, komen ze daar niet aan.
Hoe kun je dan nu al in zo'n financiële nood zitten?
Ik gun het niemand, maar dit is iets wat ik moeilijk kan snappen..

Ik heb ook een winkel, midden in een stadscentra, heel veel hoge kosten, maar ik heb tot op heden geen enkele reserve hoeven gebruiken.

Optiwolk schreef
Ik ben zzp’er èn werk nog steeds retail, voor een groot concern trouwens.
Ik ben overigens eind 2019 gestart en vind het heel moeilijk om alles op te bouwen... dus alle tips zijn welkom.


Heel zwart-wit: Er komt of te weinig binnen, of er gaat teveel uit..
Dat laatste kun je vaak het makkelijkste oplossen :j

Ik ben afgelopen zomer, toen het zo warm was en er toch weinig handel was, heel kritisch gaan kijken waar gaat al mijn geld naar toe, en waar kan op bespaard worden.
Vanuit ons back-office systeem heb ik opgezocht welke producten verkopen goed, en waar verdien ik veel aan. Bij een aantal producten was de marge niet wat ik zou willen.

Daarop ben ik naar de leverancier gestapt, en gewoon gezegd dat het te duur is.
Ik heb op deze manier bij een product de inkoopprijs met 23% weten te verlagen.
Het is dus zeker de moeite om kritisch naar je inkoopprijzen te kijken, en gewoon bij je leverancier die prijzen omlaag te krijgen.

En soms moet je opzoek naar goedkopere alternatieven, ik verzond eerst heel veel in doosjes, dat heb ik aangepast naar coex zakken, waar ook de grote webshops in versturen. Een besparing van een paar cent, maar in de aantallen heeft me dat gewoon duizenden euro's bespaard.
Ik betaal verzendkosten naar het gewicht, zakken zijn lichter dan doosjes, dus ook aan die kant heb ik nog wat kunnen besparen.


Ken jij ze echt, persoonlijk, die ZZP-ers die zakelijk € 15.000,-- op de spaarrekening hebben staan? Ik niet. (Niet liegen, ik ken er 2) Wel privé. Het is toch één pot nat. Geloof me, ik zie heel veel ZZP-administraties. Meestal is de zakelijke reserve precies zo groot als de betaling van de aankomende BTW aanslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 15:57 



 
Profiel   

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook heel veel investeer, dus mijn kapitaal zit in mijn onderneming en niet op de bank. Uiteraard heb ik wel een reserve, maar die is nogal variabel zeg maar. Ik heb afgelopen jaar een aantal forse investeringen gedaan, en ik vind het wel lekker dat ik dat kan doen zonder financiering. Maar goed, dan moet ik dus wel mijn reserves aanspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 17:26 



 
Profiel   

rien10 schreef
Ken jij ze echt, persoonlijk, die ZZP-ers die zakelijk € 15.000,-- op de spaarrekening hebben staan? Ik niet. (Niet liegen, ik ken er 2) Wel privé. Het is toch één pot nat. Geloof me, ik zie heel veel ZZP-administraties. Meestal is de zakelijke reserve precies zo groot als de betaling van de aankomende BTW aanslag.


Ik ben dus al vanaf het begin mijn zakelijke spaarrekening aan het bouwen door 1/3e van alles wat ik binnen krijg weg te zetten. Een deel daarvan is voor de IB en het andere deel wordt spaargeld. Op dit moment kan ik 11 maanden vooruit als ik geen opdrachten heb. Dit is oa gelukt omdat ik zuinig ben in wat ik mezelf uitbetaal en in wat ik privé uit geef.

Nu was mijn boekhouder niet te spreken over het bedrag dat ik op mijn bedrijfsspaarrekening heb staan. Vind het veel te hoog. Ik snap dat niet, kan jij me dat misschien verklaren, Rien? Vooral nu jij dit hierboven zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 14:18 



 
Profiel   

Als jij je fijn voelt bij zo'n buffer, waarom zou je dat dan niet aanhouden? Waarom vond hij het te hoog? Wat zou je er anders mee moeten doen?

Het ligt er ook een beetje aan in welke richting je werkt, hoe makkelijk je aan een nieuwe opdracht of geld komt en of investeringen meer zouden opleveren als het geld op de bank laten staan.

Wij gaan hier bijvoorbeeld een oud schuurtje ombouwen naar een kantoor, waardoor we niet meer in huis (of bijv externe locatie) hoeven te werken. Dit levert meer rust op, en een leuke aftrekpost. Hadden we ergens iets gehuurd, dan had het die kosten gescheeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 14:55 



 
Profiel   

@ Nado, er is zoiets als overtollige liquide middelen, ik denk dat je boekhouder dat bedoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 15:25 



 
Profiel   

rien10 schreef
Ken jij ze echt, persoonlijk, die ZZP-ers die zakelijk € 15.000,-- op de spaarrekening hebben staan? Ik niet. (Niet liegen, ik ken er 2) Wel privé. Het is toch één pot nat. Geloof me, ik zie heel veel ZZP-administraties. Meestal is de zakelijke reserve precies zo groot als de betaling van de aankomende BTW aanslag.


Ja, ik. En een aparte rekening voor de BTW, en elke maand gaat 50 procent van de omzet naar een aparte rekening voor de belasting.

Hoe doen die mensen dat dan als ze omzetbelasting moeten betalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 15:48 



 
Profiel   

Ik zet alleen de btw apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 15:50 



 
Profiel   

rien10 schreef
Ik zet alleen de btw apart.


Ik doe voor de zekerheid ook altijd 50 procent dus wegzetten, anders verlies ik het overzicht. Ik geef mijzelf ook geen vast loon maar boek gewoon over wat ik nodig heb om x te betalen. Privé en zakelijk loopt in dat opzicht dus wel door elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 15:51 



 
Profiel   

Nado schreef
rien10 schreef
Ken jij ze echt, persoonlijk, die ZZP-ers die zakelijk € 15.000,-- op de spaarrekening hebben staan? Ik niet. (Niet liegen, ik ken er 2) Wel privé. Het is toch één pot nat. Geloof me, ik zie heel veel ZZP-administraties. Meestal is de zakelijke reserve precies zo groot als de betaling van de aankomende BTW aanslag.


Ik ben dus al vanaf het begin mijn zakelijke spaarrekening aan het bouwen door 1/3e van alles wat ik binnen krijg weg te zetten. Een deel daarvan is voor de IB en het andere deel wordt spaargeld. Op dit moment kan ik 11 maanden vooruit als ik geen opdrachten heb. Dit is oa gelukt omdat ik zuinig ben in wat ik mezelf uitbetaal en in wat ik privé uit geef.

Nu was mijn boekhouder niet te spreken over het bedrag dat ik op mijn bedrijfsspaarrekening heb staan. Vind het veel te hoog. Ik snap dat niet, kan jij me dat misschien verklaren, Rien? Vooral nu jij dit hierboven zegt.

Het is een keuze. Als er veel geld in een zzp onderneming omgaat zou je kunnen gaan denken aan een holding met werk maatschappij(en) en management vergoeding. Dat kan fiscaal voordeliger zijn. Misschien doelt hij daar op. Spaargeld levert niks op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 15:53 



 
Profiel   

rien10 schreef
Ken jij ze echt, persoonlijk, die ZZP-ers die zakelijk € 15.000,-- op de spaarrekening hebben staan? Ik niet. (Niet liegen, ik ken er 2) Wel privé. Het is toch één pot nat. Geloof me, ik zie heel veel ZZP-administraties. Meestal is de zakelijke reserve precies zo groot als de betaling van de aankomende BTW aanslag.


Ja, ik..

Ik kan natuurlijk niet op de rekening van andere ondernemers kijken, maar ik ken er wel een paar waar ik van vermoed dat ze flink wat geld hebben. (ze leven er iig naar..)
Aan de andere kant ken ik ook ondernemers waar ik van vermoed dat ze het niet hebben, een 2e auto verkoop je niet zomaar..

Maar zoals jij het schetst, verkijk ik me dus enorm op het reserve van andere ondernemers.

Mijn boekhouder heeft mij ook doorverwezen naar een bevriende accountant om te kijken of een BV fiscaal aantrekkelijker is, aangezien ik me nu dus scheel betaal aan belastingen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 16:46 



 
Profiel   

Het zal bij ondernemers wel net zo zijn als in de rest van NL. De 1 heeft een goed gevulde spaarrekening, de ander leeft van loonstrook naar loonstrook.
Ik ken er ook genoeg Peerke die het wel uitgeven, maar het niet hebben :')

Bv kan al aantrekkelijk zijn vanaf 100.000 winst

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 20:52 



 
Profiel   

Ik kan ook prima een half jaar tot een jaar rondkomen van mijn spaargeld. Al staat het niet meer op mijn zakelijke rekening.
Dat geld is daar eigenlijk niet echt voor bedoeld, er staan wat grote/dure klussen op de planning.. maar in geval van nood zou ik er wel een tijd van rond kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 21:35 



 
Profiel   

Hoi mag ik me hier melden met een specifieke vraag? :D

Als ik een product koop in de uk, met mijn nedeelandse bedrijf en dat importeer. Waar moet ik dan precies belasting betalen? Ik kijk op en webshop voor voornamelijk particulieren, maar ben bang dat ik dan 2 keer belasting betaal?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 16:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 452 van de 464 [ 11597 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455 ... 464  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen