Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:10

rien10 schreef:
eilleen333 schreef:
Oke bedankt! Ik heb geen boekhouder, dus daar gaat het al mis :') .
Gelukkig bestaat dit topic, en kan ik hem vandaag nog even versturen

Geen boekhouder en
Beginnend ondernemer. Hoe weet je dan dat je het juiste doet?

Ik heb daar uiteraard wel advies over gevraagd. Maar het is een piepklein bedrijfje nog eenmanszaak met een mini omzet nu nog. Meer hobby. Maar omdat ik wil gaan groeien doe ik alles officieel. Vorige keer kreeg ik een bericht, deze keer niet. Maar het is de deur al een tijdje uit.

Heb binnenkort wel een gesprek met een boekhouder. De omzet is nu nog te laag daarvoor, maar er moet wel iemand aan boord zijn als we echt van start gaan zeg maar.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:28

Goed bezig Eileen. Succes met de groei van je bedrijf.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:44

Ik ben bij Bol.com begonnen met artikelen voor dieren.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:46

rien10 schreef:
eilleen333 schreef:
Oke bedankt! Ik heb geen boekhouder, dus daar gaat het al mis :') .
Gelukkig bestaat dit topic, en kan ik hem vandaag nog even versturen

Geen boekhouder en
Beginnend ondernemer. Hoe weet je dan dat je het juiste doet?


Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn hoor, Rien10. :+

Ik doe mijn boekhouding nu voor het derde jaar op rij zelf. Alleen mij de aangifte inkomsten belasting ga ik naar de boekhouder (die checkt alles even kort). Denk dat het er ook een beetje vanaf hangt wat voor bedrijf je hebt. Zoals Eilleen333 het omschrijft (nog hobby-achtig), kan het zijn dat zij bij de aangifte inkomsten belasting nog niet wordt aangemerkt als ondernemer. Omzetbelasting ieder kwartaal moet dan prima lukken lijkt mij. +:)+

En succes @eilleen333! Hou je ons een beetje op de hoogte?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:56

Rien zal ook vast niet de btw aangifte bedoelen, maar doelt denk ik meer op fiscale voordelen als startend ondernemer.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:09

Booooo schreef:
Rien zal ook vast niet de btw aangifte bedoelen, maar doelt denk ik meer op fiscale voordelen als startend ondernemer.

Precies. Daarentegen Kunnen BTW aangiftes vreselijk ingewikkeld zijn. Maar dat zal in dit geval niet aan de orde zijn.

x Rivaldo ik ken er ook zat die niet begrijpen dat ze voor OB wel als ondernemer worden aangemerkt en voor de IB niet. Veel starters overschatten hun administratieve kennis en vaardigheden.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:15

xRivaldo schreef:
Zoals Eilleen333 het omschrijft (nog hobby-achtig), kan het zijn dat zij bij de aangifte inkomsten belasting nog niet wordt aangemerkt als ondernemer. Omzetbelasting ieder kwartaal moet dan prima lukken lijkt mij. +:)+

En succes @eilleen333! Hou je ons een beetje op de hoogte?

Doe ik zeker!!! :)

Ik heb een super fijn boekhoud programma. Als ik alles invoer wat ik koop, verkoop en lever aan diensten, dan staat de aangifte er zo in.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 07:54

Ik zelf heb de KOR regeling. Ik ben ook nog een startend bedrijf. En ik geef lessen in grondwerk (academisch rijkunst) Dus voor mij is voordeliger om de KOR te hebben. nu hoef ik geen btw omzet af te dragen. Wel hou ik alles gewoon bij. En hoef ik maar 1x per jaar bij de inkomstenbelasting het bijvoegen.

Hoe dat presies gaat weet ik nog niet.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:56

rien10 schreef:
Booooo schreef:
Rien zal ook vast niet de btw aangifte bedoelen, maar doelt denk ik meer op fiscale voordelen als startend ondernemer.

Precies. Daarentegen Kunnen BTW aangiftes vreselijk ingewikkeld zijn. Maar dat zal in dit geval niet aan de orde zijn.

x Rivaldo ik ken er ook zat die niet begrijpen dat ze voor OB wel als ondernemer worden aangemerkt en voor de IB niet. Veel starters overschatten hun administratieve kennis en vaardigheden.


Ooh, ja dan wordt het ingewikkeld. B-)

Dat had ik de eerste keer bij de IB ook. Ik dacht: huh? ben toch ondernemer? Makkelijker kunnen ze het niet maken... :=

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:36

plutolover schreef:
Ik zelf heb de KOR regeling. Ik ben ook nog een startend bedrijf. En ik geef lessen in grondwerk (academisch rijkunst) Dus voor mij is voordeliger om de KOR te hebben. nu hoef ik geen btw omzet af te dragen. Wel hou ik alles gewoon bij. En hoef ik maar 1x per jaar bij de inkomstenbelasting het bijvoegen.

Hoe dat presies gaat weet ik nog niet.


Als je even de tijd neemt voor je IB formulier, goed de toelichting bij de vragen leest en je situatie niet al te ingewikkeld is, moet het zelf te doen zijn.
Anders wordt het als je in jaar een huis hebt verkocht en gekocht, getrouwd bent, je onderneming bent gestart. Dan heb je dus meerdere uitzonderlijke factoren.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:32

Grr, ik kom even mijn frustratie uiten hoor.

Op 1 augustus (een zaterdag) een pakketje verstuurd naar de klant. Op de een of andere manier levert PostNL geen enkel pakketje meer (van mij in ieder geval) op de maandagen. Nou goed, tot daaraan toe.

Dit pakketje is uiteindelijk (volgens de track & trace) afgeleverd op dinsdag 4 augustus. Klant heeft echter niks ontvangen. Zij heeft zelf contact opgenomen met PostNL op 7 augustus (na ruim een half uur in de wacht te hebben gestaan). PostNL verwees haar door naar mij.

Ik bel direct PostNL. Werd er een bandje afgespeeld met de mededeling dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn wegens drukte en de verbinding wordt verbroken. Nou, lekker dan. Ik via Facebook een bericht gestuurd. Wordt ik doorverwezen naar MyParcel (tenslotte een dochter onderneming van hun), omdat ik via hen verzend en zij dan officieel de afzender zijn.

Ik MyParcel ook direct gebeld. Persoon die ik aan de telefoon kreeg heeft niet de bevoegdheden in het systeem om het voor mij uit te zoeken. Dus ik zou na 2 uur terug gebeld worden. Niks.. Ik nog een dag extra gewacht. Ook niks.. Net weer gebeld en ook benoemd dat ik twee dagen geleden al had gebeld. Zelfde verhaal: hij kan niet in het systeem, maar zal er even een 'spoed' van maken.

Wat een waardeloze klantervaring. Kastje naar de muur en maar niks horen.. Ik heb de klant de dag nadat ze had gebeld direct een nieuw pakketje opgestuurd (deze keer met handtekening voor ontvangst). *Zucht even diep*.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:34

@Rivaldo, hier dezelfde ervaring met MyParcel. Vrij recent 2-3 pakketjes die zijn kwijt geraakt en nu dien ik een verzoek in via het contactformulier, compleet alvast met beschrijving hoe het pakket eruit hoort te zien, T&T code, factuur, etc. Dan nog reageren we vaak 1-1,5 week later. Ben het ondertussen gewend :')

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:30

Nirvana_ schreef:
@Rivaldo, hier dezelfde ervaring met MyParcel. Vrij recent 2-3 pakketjes die zijn kwijt geraakt en nu dien ik een verzoek in via het contactformulier, compleet alvast met beschrijving hoe het pakket eruit hoort te zien, T&T code, factuur, etc. Dan nog reageren we vaak 1-1,5 week later. Ben het ondertussen gewend :')


Terwijl er best wel eens pakketjes kwijt raken. Dus je zou zeggen dat ze daar een (voor zo ver mogelijk) geautomatiseerd proces voor opzetten. Maar denk dat mijn verwachtingen dan te hoog zijn. :=

Is het bij jou wel opgelost? Zo ja, hoe?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:51

Ja, 2x was het wel afgeleverd maar bij de buren of die ernaast of ergens anders in de straat, en kwam het terecht.

Degene die niet terecht was heb ik de verzendkosten voor terug gekregen, niet de waarde van het pakketje zelf (die had ik niet verzekerd verzonden)

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:54

Nirvana_ schreef:
Ja, 2x was het wel afgeleverd maar bij de buren of die ernaast of ergens anders in de straat, en kwam het terecht.

Degene die niet terecht was heb ik de verzendkosten voor terug gekregen, niet de waarde van het pakketje zelf (die had ik niet verzekerd verzonden)


Nou, ben benieuwd of mijn pakketje nog boven water komt. :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:20

Nirvana_ schreef:
Degene die niet terecht was heb ik de verzendkosten voor terug gekregen, niet de waarde van het pakketje zelf (die had ik niet verzekerd verzonden)

Ik verstuur het liefste verzekerd, vooral ook vanwege de handtekening. Als is het maar om de mensen niet in verleiding brengen om te claimen dat ze het pakketje nooit hebben ontvangen terwijl ze het netjes gehad hebben. Meestal gaat het gewoon goed maar af en toe héb je er van die knuppels tussen zitten :x

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:02

Ik heb een vraag. Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Ik heb een eigen bedrijf (geef grondwerk lessen) en werk parttime (2 dagen) in loondienst.

Ik heb de KOR regeling.

Hoe zit dat met de inkomsten belasting? Hoeveel moet ik appart houden?

Ben dit jaar pas begonnen dus nog niet eerder gedaan.

Gelukkig heb ik nog een paar maanden. Maar het is mij niet helemaal duidelijk

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:25

Ik val ook al jaren onder de KOR, en ik betaal alleen een paar honderd euro per kwartaal aan de boekhouder, en die weet de rekening van de belastingdienst in het voorjaar altijd op €0 te laten uitkomen :)) Maar ik heb er dus totaal geen verstand van, daarom besteed ik het maar uit.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:53

Ik ken niet de exacte regels rondom de KOR.
Maar normaal betaal je 37,35% loonheffingsbelasting over je inkomen tot ~68.500 euro.

De bedrijfswinst = inkomen.
Als ondernemer mag je hier nog wat kortingen op toepassen, maar ik dacht dat de KOR hier in de meeste gevallen van was uitgesloten.

Maar zoals al aangegeven, een beetje creatieve boekhouder kan de bedrijfswinst wel een beetje drukken.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:01

Ik leg voor de IB altijd 1/3 van wat ik binnen krijg opzij. Btw die aan mij betaald wordt zet ik ook apart, zodat die per kwartaal kan betalen.

Uiteindelijk hoef ik niet de volle hoeveelheid omzetbelasting (want min kosten) of de volle 1/3 aan de inkomstenbelasting te betalen. Het geld wat ik over hou is voor mij spaargeld.

Ik vind het heel fijn om het zo te doen. Ik heb misschien minder te besteden per maand, maar ik hoef me nooit zorgen te maken over het niet kunnen betalen van de rekening van de belastingdienst.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:54

@ plutolover, je hebt recht op startersaftrek én zelfstandigenaftrek als je net begonnen bent.
Ik kan het hier wel proberen uit te leggen maar het is echt best wel lastige materie en ik zou je aanraden het de eerste (paar) keer te laten doen zodat je een voorbeeld hebt. Dit jaar is de nieuwe KOR ingegaan, dat heb ik ook nog niet meegemaakt dus ik durf ook niet teveel uit te leggen aangezien dat gebaseerd is van wat ik weet over de oude KOR. Het lijkt me wel dat de nieuwe KOR makkelijker is met aangifte doen.
Een goede boekhouder verdient zichzelf terug zeggen ze ook wel :)

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:58

plutolover schreef:
Ik heb een vraag. Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Ik heb een eigen bedrijf (geef grondwerk lessen) en werk parttime (2 dagen) in loondienst.

Ik heb de KOR regeling.

Hoe zit dat met de inkomsten belasting? Hoeveel moet ik appart houden?

Ben dit jaar pas begonnen dus nog niet eerder gedaan.

Gelukkig heb ik nog een paar maanden. Maar het is mij niet helemaal duidelijk

Hoe dat zit met de IB kan niemand hier je zeggen. Dat hangt af van een heleboel zaken die privé zijn. Heb je een fiscaal partner, een koophuis, kapitaal, etc. etc.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:59

Ik leg altijd 50% opzij, dan weet ik altijd dat ik goed zit.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:19

Startersaftrek en zelfstandige aftrek is vanaf een bepaald aantal uur werken.
Je hebt als ondernemer niet vanzelfsprekend recht op die aftrek.
Zeker wanneer je onder de kor valt heb je misschien te weinig uur.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:03

Ik snap wel waarom Rien10 hier iets terughoudender in is. Ook ik zie om mij heen erg veel voorbeelden van ondernemers die echt geen flauw benul hebben wat er allemaal bij komt kijken. En de voordelen benutten maar zich ook terdege realiseren wat de nadelen kunnen zijn.