Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:41

Dankjewel! Zal ik doen, als ik het onthoud :').

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:55

Goof schreef:
PSvanLot schreef:
Hebben jullie dat ook, dat je de eerste dag denkt: kan ik het nog wel? Zo vreemd maar heb ik ieder jaar.


Bizar is dat he!!! De laatste 2 nachten voor de start droom ik er meestal ook over; dat alles mis gaat, echt alles en dat ik niks meer kan. Echt kansloos :')
Maar ik heb er dit jaar nog geen last van gehad.

Succes westernfreak, dat is een pittig jaar dan.



Vreemd is dat hè… werk als sinds mijn afstuderen, nu 12 jaar geleden, bij dezelfde school. Zou toch zeggen dat dat gevoel minder wordt haha.
We zullen maar zeggen dat het juist goed is en je scherp houdt!

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 07:24

Ik werk pas 4,5 jaar in het onderwijs maar er zijn momenten dat ik elke dag denk, kan ik dit wel :')

Hier ook niet echt kunnen opladen vanwege stress en zorgen thuis maar goed.

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:21

Ik heb mijn eerste week in groep 6 er alweer opzitten.
Leuke week, maar hoop werk te doen op sociaal-emotioneel, gedrag én leergebied. Dus mooie uitdaging.

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:20

Bij ons zit het introductiekamp van de eerstejaars er weer op. 2 (van de 2.5e) dagen was ik erbij. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad en de meeste van de leerlingen ook. Ik dacht: het is een goede manier om er lekker in te komen, om alle leerlingen een beetje te leren kennen en zodat ze weten wie ik ben. Op zo'n kamp kan je natuurlijk ook heel goed zien wie er buiten valt, wie opvalt qua gedrag en wie (extra) begeleiding nodig heeft op sociaal-emotioneel vlak. En dat is voor mij het interessants.
Ik ben heel benieuwd wie ik dit schooljaar nog ga tegenkomen in mijn spreekkamer (ik heb er al een paar waarvan ik denk, vroeg of laat ga jij voorbij komen)! O:)

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:16

Ah leuk, dat klinkt als een goede start.
Hier ook goed gestart, leuke klassen ook weer. Wel 2 erg volle weken gehad, dus ik ben moe nu :')

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 23:32

Goof schreef:
PSvanLot schreef:
Hebben jullie dat ook, dat je de eerste dag denkt: kan ik het nog wel? Zo vreemd maar heb ik ieder jaar.


Bizar is dat he!!! De laatste 2 nachten voor de start droom ik er meestal ook over; dat alles mis gaat, echt alles en dat ik niks meer kan. Echt kansloos :')
Maar ik heb er dit jaar nog geen last van gehad.

Succes westernfreak, dat is een pittig jaar dan.

Die droom heb ik ook al 12 jaar voor de start van het nieuwe schooljaar!! Dat ze gewoon totaal NIET luisteren. Terwijl ik daar nauwelijks last van heb. Ik hoor hier ook meerdere collega’s over, zo bizar :=

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 01:37

Fijn dat jullie goed gestart zijn! En die dromen klinken bekend :')
Ik ben ook weer twee weken gestart en ben echt kapot (draai ook veel overuren en extra uren) maar ik heb leuke klassen :j

Flying_Angel

Berichten: 15714
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:18

Hier ook weer 2 weken aan de gang. Superleuke klassen. Een 1vwo, die klas is ook mijn mentorklas. Een 2havo/vwo die zijn echt heel lastig := ) een 3havo/vwo en een 3vwo. Nieuw is bij ons de 3h/v. Voorheen gingen ze of naar 3havo of 3vwo, maar dan zaten ze voor 1 jaar in een nieuwe klas en dan in de bovenbouw weer. Dus nu is er wel gedetermineerd, maar ze blijven bij elkaar in de klas. Aan ons de schone taak om te differentiëren op niveau!

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:58

Ik heb ook altijd dromen dat ik spontaan al mijn skills verloren ben.
Mijn eerste weken zijn ook mega druk, maak echt veel te lange dagen. Komende twee weken ook elke middag na schooltijd afspraken en verplichtingen. Pfffff

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:31

marleen_88 schreef:
Ik heb ook altijd dromen dat ik spontaan al mijn skills verloren ben.
Mijn eerste weken zijn ook mega druk, maak echt veel te lange dagen. Komende twee weken ook elke middag na schooltijd afspraken en verplichtingen. Pfffff

Herkenbaar! Fijn dat jullie goed gestart zijn :)

Hier al 3 weken aan de gang. Start was door randzaken enigszins chaotisch maar heb wel leuke klassen. Wel vrijwel allemaal nieuw. Dus 12 nieuwe klassen :Y)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:39

Jeetje ik heb met 9 al last van namenstress _O-

Flying_Angel

Berichten: 15714
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:42

Erg hè! Ik heb 2 nieuwe klassen, 1 klas ken ik iedereen (mentorklas, die zie ik 5 uur per week :oo ) de andere klas ken ik het grootste gedeelte.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:46

Hier ook gestart, leuke introductie gehad met barbecue en mijn mentorklas is (tot nu toe :P) geweldig.

Dit jaar heb ik het erg luxe, geef 3 vakken aan mijn eigen klas. Op vrijdagen zien we elkaar de hele dag en verder geef ik alleen een paar keuzemodules aan andere groepen.

Ik ben ook begonnen met het decanaat en heb al een aantal gesprekjes met leerlingen gehad over hun studiekeuze, erg mooi om leerlingen daarbij te mogen helpen. :j

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:51

Sheran schreef:
Jeetje ik heb met 9 al last van namenstress _O-

Namenstress is inderdaad wel het juiste woord haha!

@wijsneus dat klinkt leuk maar ook uitdagend! Ik vind het ook altijd mooi om te zien hoe mijn leerlingen een studiekeuze maken.
Inderdaad luxe zo met je mentorklas! Mooi om zo een band op te kunnen bouwen.

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:15

Namenstress ken ik niet in het BO, dit jaar ook 'maar' 25 kinderen in de klas. Ik kende alle kinderen al bij naam.

Met 9 tot 12 groepen zal ik het ook vast wel hebben.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:38

Ik leer altijd als eerste mijn mentorklas, die kende ik ook op dag 1 bij naam. Maar op een gegeven moment gaat iedereen op elkaar lijken en ben je nog onzeker over minstens de helft van de namen. Het zijn er iets minder dan 270, ik denk dat ik er nu zo'n 180 met zekerheid ken.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:44

Magister heeft tegenwoordig een nieuw tooltje "Wie is wie" waarmee je namen en foto's aan elkaar moet koppelen. Die heb ik vorige week fanatiek gespeeld dus ik kende alle namen al voor mijn lessen begonnen :') De verbaasde gezichten toen ik leerlingen vanaf moment 1 bij naam noemde waren priceless. Kwamen serieus leerlingen naar me toe of ze me al ooit ergens eerder waren tegen gekomen of zo :') Hilarisch.

Ik heb dit jaar 6 klassen, waarvan drie met half leerlingen erin die ik al uit vorig jaar ken. Een aantal daarvan zijn mentorleerlingen H5, want we nemen onze mentorgroep uit H4 mee. Wat ik het lastigst vind is dat ik niet alle mentorleerlingen meer in de klas heb zelf :(

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:11

Sadira, waar vind ik dat? Ik zie in Magister staan: U vindt ‘Wie is wie’ via de navigatie: Agenda > Lesdashboard > Fotoboek. Rechts onderin ziet u bij ‘Tools’ de optie ‘Wie is wie’. Maar ik zie helemaal die Tools niet. Rechts heb ik 'weergave' en 'details'. Bij 'weergave' staat sorteren op voornaam enzo.
Zou voor mij namelijk een hele goede zijn! Ik krijg namen nooit in mijn hoofd, zo erg!

[edit] Ik klikte een klas aan zonder foto's en daarom kon ik het niet vinden... :+ Leuke tool! Gaat mij zeker wel helpen. Ik heb nogal moeite met namen en zeker na een kerstvakantie weet ik de helft niet meer. Kan ik voortaan op deze manier mijn geheugen opfrissen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:37

Even voor de rest die ook nieuwsgierig is dan :D Wanneer ik gewoon via de agenda een les aanklik, krijg ik in het midden de foto's of leerlingenlijst van mijn leerlingen te zien, maar aan de rechterkant is nog een balk waar je instellingen kunt aanpassen e.d. Daar staat de Wie is Wie onderaan.

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:03

Wij hebben al een paar jaar- vanwege AVG- niet meer de mogelijkheid om een foto te bekijken in het registratiesysteem? Is dat omdat studenten ouder dan 18 zijn? Of is onze leiding overvoorzichtig?

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:40

Flying_Angel schreef:
Hier ook weer 2 weken aan de gang. Superleuke klassen. Een 1vwo, die klas is ook mijn mentorklas. Een 2havo/vwo die zijn echt heel lastig := ) een 3havo/vwo en een 3vwo. Nieuw is bij ons de 3h/v. Voorheen gingen ze of naar 3havo of 3vwo, maar dan zaten ze voor 1 jaar in een nieuwe klas en dan in de bovenbouw weer. Dus nu is er wel gedetermineerd, maar ze blijven bij elkaar in de klas. Aan ons de schone taak om te differentiëren op niveau!

Ik ben heel benieuwd wat de 2h/v zo heel lastig maakt?! :D Succes ermee!

Die tool van Magister is handig. Wij hebben nog Magister 5, dus denk niet dat ik de tool kan gebruiken :+.

Ik merk ook, net als veel anderen, dat ik best wel heel moe ben. Naast 4 dagen stage, moet ik de 5e dag naar school en de 6e dag werk ik om mezelf te onderhouden... ZO druk en best zwaar. Zeker na een studiejaar waar ik vrijwel alleen wat lesjes online had en voor de rest niet zo heel veel deed. Hoe houden jullie balans?

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:55

Het is inderdaad hard werken deksel, maar dat wordt snel beter. Je gaat er aan wennen.

Ik heb de eerste week er op zitten. Enorm leuke mentorklas (mavo 4). Mijn derde klassen zijn ook allemaal erg leuk en bij klas 1 zit er een hele moeilijke groep bij. Mijn God, daar heb ik gewoon in de allereerste les al op moeten treden. Echt een aantal behoorlijke karakters en zelfs echt onbeschoft gedrag in de klas.
Ik geef biologie en kook ook regelmatig met de leerlingen omdat ik een keukenblok in mijn lokaal heb. Ben benieuwd of ik het met deze klas, met 28 kinderen, ook aandurf.

Flying_Angel

Berichten: 15714
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:58

@deksel: dat vond ik ook het zwaarste, studie, bijbaan en stage. Goed momenten van ontspanning inplannen hielp mij wel.

En de 2h/v. Ik denk dat de sfeer in de klas onveilig is, waardoor veel kinderen zichzelf overschreeuwen en eigenlijk onzeker zijn om buiten te groep te vallen. Waardoor veel leerlingen lastig tot werken komen. ‘Een heel drukke klas’.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:41

Jemig, ik heb vanmorgen voor het eerst in mijn 16 jaar in het onderwijs zitten huilen bij een mentorleerling.
Deze vertelde over de actieve herinneringen aan de oorlog in het midden oosten en de vlucht naar Nl. God, wat heftig en dan hoor je in zo'n kort gesprek eigenlijk alleen nog maar het topje van de ijsberg ook. Ik kon het echt niet droog houden en vervolgens vond de leerlingen het zo zielig voor mij dat ik getroost moest worden en het even uitgeknuffeld moest worden.
Ik ben zo dankbaar dat leerlingen dit soort dingen zo open kunnen en willen delen. Wat een bijzonder moment zeg, maar wat een emotionele dag had ik verder.