Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:41

Ik geef ook wiskunde en wij hebben een online methode waarin we precies kunnen zien hoe veel en hoe goed leerlingen hebben gewerkt. We geven dus een toets, kunnen slecht controleren op spieken etc maar we maken nu een combicijfer op basis van inzet in de lessen, gemiddelde uitkomst van de opdrachten op de toets en gemiddelde tijd/score op de opdrachten uit de methode. Zo kunnen we alsnog toetsen en hierbij ook inzet meenemen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:41

PSvanLot schreef:
Ik laat klas 1 praktische opdrachtjes doen thuis, simpel en leuk. Als ze geen toetsen maken is het ook geen ramp, daar komen ze niet door achter te liggen.

Dat zeg ik ook niet maar stellen dat ze daardoor een gigantische achterstand krijgen vind ik niet juist. Ik ben echt niet bezig met bezigheidstherapie binnen mijn lessen. Een toetsmiddel is een controle middel.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:43

Ik denk dat het ook een beetje aan het vak ligt wat je geeft, maar ik heb nu echt extra tijd met mijn leerlingen. Het practica valt weg en daardoor kan ik dieper ingaan op de theorie. Kinderen die het heel goed begrijpen kunnen soms eerder gaan en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben krijgen nu extra aandacht.
Al zie ik ze natuurlijk toch liever op school, het gaat hier wel oke.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:43

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:
Ik laat klas 1 praktische opdrachtjes doen thuis, simpel en leuk. Als ze geen toetsen maken is het ook geen ramp, daar komen ze niet door achter te liggen.

Dat zeg ik ook niet maar stellen dat ze daardoor een gigantische achterstand krijgen vind ik niet juist. Ik ben echt niet bezig met bezigheidstherapie binnen mijn lessen. Een toetsmiddel is een controle middel.


leesfout...
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 24-01-21 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:44

Dat schreef Margaretha waar wij beide op hadden gereageerd. Een gat in je middelbare schoolcarrière om niet kunnen toetsen vind ik overdreven. Dus wij bedoelen inderdaad hetzelfde gok ik zo. Met of zonder toetsen.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:46

lenaa_tje schreef:
Dat schreef Margaretha waar wij beide op hadden gereageerd. Een gat in je middelbare schoolcarrière om niet kunnen toetsen vind ik overdreven. Dus wij bedoelen inderdaad hetzelfde gok ik zo.


Ik zit tv te kijken en te reageren, niet te doen dus haha.

Voor mij is toetsen sowieso geen middel om het niveau of de kunde van de leerling te testen, maar dat is een andere discussie.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:47

PSvanLot schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat schreef Margaretha waar wij beide op hadden gereageerd. Een gat in je middelbare schoolcarrière om niet kunnen toetsen vind ik overdreven. Dus wij bedoelen inderdaad hetzelfde gok ik zo.


Ik zit tv te kijken en te reageren, niet te doen dus haha.

Voor mij is toetsen sowieso geen middel om het niveau of de kunde van de leerling te testen, maar dat is een andere discussie.

Haha dat bedoelde ik inderdaad met mijn opmerkingen ook :j

Ik ben verder trouwens ook erg benieuwd naar de examens! Blijft het met Corona zo risicovol dan hoop ik wel dat er de juiste keuze wordt gemaakt en we niet iedereen maar op school laten. Ik ben gewoon gehele dagen op school en heb daar soms met alle andere maatregelen die gelden wel moeite mee.
Het feit dat ik mentorleerlingen nee moet verkopen omdat ze zo graag naar school willen de gehele week staat mij ook erg tegen maar ze passen niet alle 30 in het lokaal.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:02

Zelf denk ik dat achterstanden niet zozeer op theoretisch niveau zullen liggen, maar meer op gebied van concentratie, motivatie en zelfs op sociaal vlak.
Echte toetsen nemen wij nu ook niet af. We nemen formatief toetsjes af, maar niks echt qua cijfers.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:15

Voor mijn leerlingen vooral op het sociale vlak. Ben mentor van klas 4 en toevallig heb ik vrijdag nog met ze gekletst over het feit wat ze ervan vonden dat ze naar school moesten.
Ze zijn zo blij dat ze op school gewoon even kunnen 'zijn', even gewoon en met vrienden/vriendinnen zijn. De avondklok ervaarden ze over het algemeen niet als vervelend. Je moet om 2100 maar gewoon thuis zijn zeiden ze. Ze waren ook heel reëel dat het nu winter is en het in de zomer veel erger zou zijn.

Ik ben trots op ze, wij hebben een hele bijzondere groep kinderen uit veelal moeilijke gezinnen, maar ze verdienen echt een pluim.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:17

Annetje schreef:
Zelf denk ik dat achterstanden niet zozeer op theoretisch niveau zullen liggen, maar meer op gebied van concentratie, motivatie en zelfs op sociaal vlak.
Echte toetsen nemen wij nu ook niet af. We nemen formatief toetsjes af, maar niks echt qua cijfers.

Dit geldt voor mijn leerlingen ook inderdaad.
Ik heb leerlingen die zich echt eenzaam voelen en zij mogen nog wel voor de helft van de tijd ‘gewoon’ naar school

_kimm

Berichten: 1788
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:19

Nou het besluit is genomen het po moet weer open. Ik moet zeggen dat ik het toch wel spannend vind deze keer.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:53

Voor de mensen met eindexamenleerlingen die nu verdeeld over twee klassen zitten:
hoe pakken jullie dit aan? Ik heb er echt moeite mee. Mijn kinderen zijn heel lief maar echt ontzettend passief, dat frustreert me soms wel. Er komt gewoon niks uit en ik kan ze ook niet in de gaten houden als ik zelf in het andere lokaal zit. Ik leg nu echt belangrijke dingen 2x uit, maar alles 2x doen is best heftig. Ik laat ze nu soms nakijken met filmpjes van internet, maar wat hebben ze dan nog eigenlijk aan de les? Het is echt een beetje schipperen...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:55

_kimm schreef:
Nou het besluit is genomen het po moet weer open. Ik moet zeggen dat ik het toch wel spannend vind deze keer.

Ik snap je zorgen hoor, maar las ook dat er de laagste besmettingscijfers zijn sinds oktober... Dus betwijfel of het nu (of volgende week) zo heel veel onveiliger is dan toen, en toen waren de scholen ook open.

Begrijp me niet verkeerd, eea moet natuurlijk wel veilig kunnen (en ik ken het OMT advies ook nog niet) maar vind het evengoed wel echt een positieve ontwikkeling. (Al ben ik wel bang dat mensen dan ook weer massaal naar kantoor vertrekken...)

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:59

Sheran schreef:
Voor de mensen met eindexamenleerlingen die nu verdeeld over twee klassen zitten:
hoe pakken jullie dit aan? Ik heb er echt moeite mee. Mijn kinderen zijn heel lief maar echt ontzettend passief, dat frustreert me soms wel. Er komt gewoon niks uit en ik kan ze ook niet in de gaten houden als ik zelf in het andere lokaal zit. Ik leg nu echt belangrijke dingen 2x uit, maar alles 2x doen is best heftig. Ik laat ze nu soms nakijken met filmpjes van internet, maar wat hebben ze dan nog eigenlijk aan de les? Het is echt een beetje schipperen...


Ik werk met halve klassen. De helft in het ene lokaal en de helft in het andere lokaal. Ze krijgen ieder 25 minuten les en werken 25 min zelfstandig. Meestal is er een lesassistent bij de leerlingen waar ik niet ben, maar soms ook niet. De inzet is heel wisselend bij de leerlingen waar ik niet bij ben.

1 groepje doet echt helemaal niks, zodra ik een seconde weg ben is er consternatie.
De overige groepen werken wel echt goed en hard.

Maar inderdaad, het steeds hetzelfde vertellen, dat is zo vervelend.

Ik las op de app van de NOS dat deze week meer bekend gaat worden over de invulling voor de overige klassen de komend periode. Ben zo benieuwd wanneer zij weer naar school mogen/kunnen

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:00

_kimm schreef:
Nou het besluit is genomen het po moet weer open. Ik moet zeggen dat ik het toch wel spannend vind deze keer.


Ik zou zo blij zijn. Kan niet wachten tot alles weer normaal gaat draaien. Hoop dat VO ook snel open gaat (ondanks dat ik zelf nog niet aan het werk ben).

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:02

Ik ben ook heel blij dat het po weer open gaat. Er is lang en waarschijnlijk goed over nagedacht om dit te doen dus het zal vast allemaal veilig zijn.

Ik hoop dat ik zo snel weer gewoon les kan geven, maar ik verwacht niet dat zolang het 1,5 meter is er gewoon naar school gegaan wordt voor het VO.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:11

Sheran schreef:
Voor de mensen met eindexamenleerlingen die nu verdeeld over twee klassen zitten:
hoe pakken jullie dit aan? Ik heb er echt moeite mee. Mijn kinderen zijn heel lief maar echt ontzettend passief, dat frustreert me soms wel. Er komt gewoon niks uit en ik kan ze ook niet in de gaten houden als ik zelf in het andere lokaal zit. Ik leg nu echt belangrijke dingen 2x uit, maar alles 2x doen is best heftig. Ik laat ze nu soms nakijken met filmpjes van internet, maar wat hebben ze dan nog eigenlijk aan de les? Het is echt een beetje schipperen...


Bij mij is mijn basis-cluster compleet op school (2 klassen samen) en die zitten dus over 2 lokalen, of bij mij of bij mijn onderwijsassistent (die ik al het hele jaar heb voor deze club). Normaal deed ik regelmatig de uitleg voor iedereen tegelijk en splitste we daarna de groepen, maar nu dus vanaf het begin al verdeeld.
Lessen bij mij is dan vaak uitleg en opdrachten samen maken/bespreken, bij onderwijsassistent is dan zelf opdrachten maken, nakijken en soms filmpje. Soms doen we beide hetzelfde in een les, bv klassikaal lezen en opdracht maken.
Les erop wisselen we dan de klassen om, zodat ik ze allemaal even vaak heb gehad, maar lessen zijn niet echt hetzelfde omdat het dus een beetje door elkaar heen loopt. Kost veel planning omdat dus altijd eigen les moet voorbereiden maar ook voor onderwijsassistent, maar ik weet wel dat alle leerlingen dan dus nuttig bezig zijn.

Bij mijn kaderklas zit de helft op school, andere helft thuis. Daar zet ik de leerlingen thuis aan een opdracht die ze dan einde van de les moeten inleveren en geef ik op school de uitleg. Les erop doe ik hetzelfde alleen dan dus met de groepen andersom.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:27

Sheran schreef:
Voor de mensen met eindexamenleerlingen die nu verdeeld over twee klassen zitten:
hoe pakken jullie dit aan? Ik heb er echt moeite mee. Mijn kinderen zijn heel lief maar echt ontzettend passief, dat frustreert me soms wel. Er komt gewoon niks uit en ik kan ze ook niet in de gaten houden als ik zelf in het andere lokaal zit. Ik leg nu echt belangrijke dingen 2x uit, maar alles 2x doen is best heftig. Ik laat ze nu soms nakijken met filmpjes van internet, maar wat hebben ze dan nog eigenlijk aan de les? Het is echt een beetje schipperen...


Weet je, je kan hoog en laag springen, maar dat stukje motivatie ligt bij hen.
Zorg dag je ze alles biedt dat ze nodig hebben om het examen te halen, noteer goed in het lvs als ze niks doen zodat je dossiervorming hebt mochten ouders moeilijk gaan doen en leg de verantwoordelijkheid vooral bij hen neer.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:42

Sheran schreef:
Voor de mensen met eindexamenleerlingen die nu verdeeld over twee klassen zitten:
hoe pakken jullie dit aan? Ik heb er echt moeite mee. Mijn kinderen zijn heel lief maar echt ontzettend passief, dat frustreert me soms wel. Er komt gewoon niks uit en ik kan ze ook niet in de gaten houden als ik zelf in het andere lokaal zit. Ik leg nu echt belangrijke dingen 2x uit, maar alles 2x doen is best heftig. Ik laat ze nu soms nakijken met filmpjes van internet, maar wat hebben ze dan nog eigenlijk aan de les? Het is echt een beetje schipperen...

Hier bij mijn havo klassen hetzelfde. Wij hebben er geen onderwijsassistent of collega bij. Leerlingen zitten zelfstandig in het andere lokaal.
Ik stream mijn klassikale les waar ik ook verwacht dat leerlingen actief mee doen op hun device. Ik dwing dit af door heel kinderachtig met een namen rad te werken.
Bij zelfstandig werken en samenwerken vind ik het meer ingewikkeld. Ik ren dan dus heen en weer. Maar het stoort mij dan dat de helft waar ik niet bij ben niet zo in het lokaal zit als ik zou willen (toch telefoon, scheef op een stoel, kletsen) maar dit neem ik maar voor lief.

Mijn vmbo zit voor de helft thuis. Die zijn dus 2 of 3 dagen op school. Die kunnen niet alleen in een lokaal zitten en we hebben niet genoeg collega’s voor een volledig dubbele bezetting. Wij geven daar dus hybride les. De ene leerling doet dit beter dan de ander.

Wij zaten midden in een formatief toetsen experiment en dat is wel ingewikkeld. Je kan niet op 2 plekken tegelijkertijd aanwezig zijn. Dat is gewoon onmogelijk.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:54

Zat me net te bedenken...
Het RIVM zal de 1.5 meter tussen jeugd niet meer gaan terugdraaien zoals afgelopen zomer. Op school gaat dit dus een moeilijk verhaal worden.
De examenklassen moeten op school onderwijs krijgen, hierdoor is er op veel scholen geen plaats meer voor andere leerjaren.
Op de school waar ik werk zijn eigenlijk maar 2 opties...

1. Examens afschaffen en leerlingen na laatste SE week (mits ze alles voldoende staan en geslaagd zijn) naar huis laten gaan. Hier is dat de laatste week van maart. Leerjaar 1/2/3 kan weer (gedeeltelijk) fysiek naar school.

2. Examens door laten gaan en leerjaar 1/2/3 blijft thuis tot de meivakantie en start op 17 mei weer (gedeeltelijk) fysiek op school.

Las net op NOS dat de maatregelen, buiten de opening van het po, nog met iig 3 weken verlengd gaan worden.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:02

PSvanLot schreef:
Zat me net te bedenken...
Het RIVM zal de 1.5 meter tussen jeugd niet meer gaan terugdraaien zoals afgelopen zomer. Op school gaat dit dus een moeilijk verhaal worden.
De examenklassen moeten op school onderwijs krijgen, hierdoor is er op veel scholen geen plaats meer voor andere leerjaren.
Op de school waar ik werk zijn eigenlijk maar 2 opties...

1. Examens afschaffen en leerlingen na laatste SE week (mits ze alles voldoende staan en geslaagd zijn) naar huis laten gaan. Hier is dat de laatste week van maart. Leerjaar 1/2/3 kan weer (gedeeltelijk) fysiek naar school.

2. Examens door laten gaan en leerjaar 1/2/3 blijft thuis tot de meivakantie en start op 17 mei weer (gedeeltelijk) fysiek op school.

Las net op NOS dat de maatregelen, buiten de opening van het po, nog met iig 3 weken verlengd gaan worden.


Optie 3:
Ze komen weer met halve klassen en dan om de dag.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:19

Sowieso zie ik geen volledige klassen gebeuren tot iig de meivakantie

Maar als de examenklassen op school les moeten hebben, dan passen de overige leerjaren er op 1.5 niet meer bij.
Hoe wil je zoveel kinderen in een gebouw plaatsen?

Wij kunnen 1 leerjaar kwijt in het gebouw als we aan de eisen van 1.5 meter willen voldoen.

Vorig jaar:

Ma 1-2-3 klas 1, 4-5-6 klas 2
Di 1-2-3 klas 3, 4-5-6 klas 1
Wo 1-2-3 klas 2, 4-5-6 klas 3
Do 1-2-3 klas 1, 4-5-6 klas 2
Vr 1-3-3 klas 3, 4-5-6 klas 1

En dan de week erop beginnend met klas 2 op maandag en dan weer hetzelfde systeem.

Als hier klas 4 nog bij moet, dan komen ze dus maar 2 en af en toe 3 keer een blok van 3 uur naar school.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:26

Want je wil ze allemaal tegelijkertijd pauze laten houden? Bij ons was afgelopen jaar iedereen op school maar verplicht in het lokaal. Verder verschillende de start tijden per leerjaar. (Dat was wel ingewikkeld trouwens. Hoe de roostermaker dat vooral elkaar kreeg :') )
Wij hebben trouwens wel 3 ingangen dat scheelde ook.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 01-02-21 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:27

Wij hadden vorig jaar elke klas 1x per week op school... anders lukte het niet meer de lokalen, de docenten en de aanlooproutes naar de lokalen. Wij mochten 10 leerlingen in het lokaal hebben zitten en dat was dan in de standaard lokalen. We hebben ook een paar lokalen die kleiner zijn of juist groter.

Oooh en pauze was in het lokaal.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:55

lenaa_tje schreef:
Want je wil ze allemaal tegelijkertijd pauze laten houden? Bij ons was afgelopen jaar iedereen op school maar verplicht in het lokaal. Verder verschillende de start tijden per leerjaar. (Dat was wel ingewikkeld trouwens. Hoe de roostermaker dat vooral elkaar kreeg :') )
Wij hebben trouwens wel 3 ingangen dat scheelde ook.


De pauze is niet het probleem. Het aantal lokalen wel. Drie klassen verdelen in 3 groepen, dan bezetten ze 9 van de 13 lokalen. Daar kan dus geen leerjaar bij.

Ik werk op een kleine mavo school. Ieder leerjaar 3 klassen met ongeveer 27 leerlingen. Dan zijn de mogelijkheden behoorlijk beperkt.