Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:31

Hier goed. Ik vind het online lesgeven niet fijn om te doen, maar ben wel blij dat ik het kan doen.
Ook kinderen in de noodopvang. Ben dagelijks op school en geef van daaruit mijn lessen.
Gelukkig een goede betrokkenheid bij de kinderen en ouders.

Sterkte Goof.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:50

Goof, wat rot!

Thuis lesgeven gaat prima, maar ik geef toch echt liever "live" les op school.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:15

Sterkte Goof!!

Ik vind het online lesgeven wel te doen maar geef 100x liever live les. Het heeft voordelen en nadelen. Als ik nu klaar ben kan ik binnen 5 minuten in bad zitten, tussendoor een was aanzetten, of alvast aardappels schillen, geen reistijd meer, tussendoor eens wat lezen etc.

Maar daar tegen over staan ook genoeg nadelen.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:56

Wat vervelend Goof. Beterschap. Hopelijk heb je snel weer wat energie en gaat het beter. :)

Ik vind het deze week erg zwaar.
We zijn begonnen met de fysieke lessen aan klas 4. Daardoor heb ik het ene moment een online les, dan weer een fysieke les. Waarvan sommige klassen zijn opgedeeld,omdat ze anders te groot zijn mbt de 1,5m regel. Daardoor moet je dan steeds tussen lokalen heen en weer lopen en lesgeven. We hebben half uurs lessen ook voor de vierde klas en volgende week tentamenweek.
Erg druk met voorbereidingen hiervoor en veel tijd kwijt met mentoraat. Deze week rapportvergaderingen gehad en mijn mentorklas doet eindexamen dit jaar en er staan een paar op zakken.
Dus drukte overal en veel ballen in de lucht. Ben vandaag ook echt even op, dus heb op tijd de laptop uit gedaan en kijk vanavond wel even weer. Kan ik nu even een dutje doen. O:)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:30

Bah Goof wat vervelend!

Hier gaat het wel goed.

Ga komende tijd meer uren draaien i.v.m. uitval van een collega. Gaat wel even pittig worden vrees ik, maar aan de andere kant geeft het ook meer mogelijkheden om mijn pedagogische en didactische opdrachten af te ronden. Dan in het weekend maar wat meer verslagen tikken.

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:57

Jeetje Goof, wat heftig dat je zo moe blijft. Merk je wel enige verbetering? Wellicht in zeer kleine stapjes?

Voor alle anderen, het hybride lesgeven (online en fysiek) zal niet eenvoudig zijn. Ik vind het mooi om te lezen hoe jullie er toch het beste van proberen te maken!

Hier wordt hebben we weer een wijziging. Omdat de lockdown langer gaat duren, heeft school besloten te gaan werken met Google Classroom. De kinderen moeten vanaf morgen hun spelling en taal gaan maken in Google Docs en via classroom inleveren. De drie middagmomenten worden geschrapt. Alleen 30 minuten instructie in de ochtend blijft staan. Dat bestaat nog steeds meestal uit een dictee van vijf woorden of een rekendictee van vijf sommen. De kinderen zijn na tien tot vijftien minuten klaar en gaan dan weer hun andere werkjes doen.
Hoe doen anderen dit met 6-jarigen in groep 3 en Google Classroom? We hebben haar de afgelopen weken op een iPad laten werken, omdat ik dat het meest intuïtief vind voor een 6-jarige icm Gynzy en Muiswerk. Na een week kon ze dat aardig zelfstandig. De kinderen krijgen morgen een half uur instructie, we weten nog niet of dit over de techniek gaat of over de inhoud en daarna moeten ze aan de slag met Google Classroom en Google Docs.
Afgelopen donderdag hebben we een testdocument gekregen. Nadat we dit geprobeerd hebben, heb ik direct feedback gegeven aan de juf dat ik het niet intuïtief genoeg vind voor 6-jarigen. Tevens gevraagd hoe ze dit komende week gaan begeleiden.
Daar is geen enkele reactie op gekomen.
Dus hopelijk zijn hier docenten en/of ouders die dit al met groep 3 doen en tips hebben! Hoe kan je dit de kinderen het beste uitleggen?
Op dit moment voelt het niet als haalbaar om haar het zelfstandig te laten doen. Ik overweeg om dan maar alles te printen plus schoolschrift-lijntjes papier en het aan het eind van de week in te scannen en te uploaden via Google Classroom.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:19

Wow, je wil leerlingen op die leeftijd de hele dag zelfstandig laten werken? Dat kunnen mijn 3e jaars nog niet eens. Daarvoor moet je namelijk eerst overzicht van al je werk kunnen creëren en kunnen plannen hoe je dat gaat aanpakken.
Heftige taak. Sneu voor die kinderen. Ze hebben niet allemaal ouders die kunnen en willen helpen.

Edit; ik merk helaas weinig vooruitgang. Ik lijk wel minder benauwd, maar ik blijf intens moe. Volgende week start ik met een hersteltraject bij de fysio. En vrijdag ga ik op school surveilleren bij mijn eigen toets in mavo 4. Dan hoef ik verder niet te praten of les te geven of veel inspanning te leveren, dus dat wilde ik graag doen om te kijken hoe dat gaat.
Vind het best spannend eigenlijk.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:53

Holy oliebol, zelfs mijn derdejaars vmbo krijgen de hele dag les :') ik vind het echt overkomen alsof ze zo min mogelijk moeite willen doen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:55

Amandavd schreef:
Holy oliebol, zelfs mijn derdejaars vmbo krijgen de hele dag les :') ik vind het echt overkomen alsof ze zo min mogelijk moeite willen doen.

Hier inderdaad ook! Al hebben ze bij hier de de dagen wel ingekort. De kinderen trokken het niet meer. Vakken die normaal 4 of zelfs 5 uur hebben, hebben daardoor wat ingeleverd. Dat vond ik wel een eerlijke keuze. Je merkt zelf ook dat van 8.30 tot 16.05 zeer heftig is, dat is heel anders dan een reguliere dag.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:58

lenaa_tje schreef:
Amandavd schreef:
Holy oliebol, zelfs mijn derdejaars vmbo krijgen de hele dag les :') ik vind het echt overkomen alsof ze zo min mogelijk moeite willen doen.

Hier inderdaad ook! Al hebben ze bij hier de de dagen wel ingekort. De kinderen trokken het niet meer. Vakken die normaal 4 of zelfs 5 uur hebben, hebben daardoor wat ingeleverd. Dat vond ik wel een eerlijke keuze. Je merkt zelf ook dat van 8.30 tot 16.05 zeer heftig is, dat is heel anders dan een reguliere dag.


Klopt! Hier nu online lessen 20 minuten. We draaien 40 min rooster en geven niet teveel hw op.

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:37

Ergens is het geruststellend dat jullie je net zo verwonderen als ik. Op school vinden we helaas geen gehoor.

Goof, wat een ellende zeg! Ik hoop dat je snel een stijgende lijn qua fitheid te pakken krijgt en dat het surveilleren goed uitpakt voor jezelf.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:41

Arnyek schreef:
Ergens is het geruststellend dat jullie je net zo verwonderen als ik. Op school vinden we helaas geen gehoor.

Goof, wat een ellende zeg! Ik hoop dat je snel een stijgende lijn qua fitheid te pakken krijgt en dat het surveilleren goed uitpakt voor jezelf.


Thanks.

En de overkoepelende organisatie ofzo? Hoe staan je collega's erin?

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:04

Ik ben ouder.
We hebben een aantal andere ouders gebeld en het geluid is aardig gelijk. We gaan nu morgen het instructiemoment afwachten en dan als ouders met elkaar overleggen wat we gaan doen.
Je kan echter weinig. De overheid heeft namelijk alle (uren)normen en regels losgelaten/vrijgegeven. Dus scholen zijn volledig vrij in hoe ze het onderwijs op dit moment vormgeven. Daarmee is deze werkwijze dus ook goedgekeurd.
Kortom, als je je kinderen als ouder onderwijs wilt laten genieten, moet je het hier zelf doen.

Ik ben heel blij dat we in elk geval in staat zijn om eea uit te leggen aan ze, maar we zijn geen docenten. We doen dit naar eer en geweten en daar houdt het op. Ik heb extra materiaal gezocht voor het rekenen om het automatiseren te verbeteren. Voor taal/spelling heb ik dat niet kunnen vinden. Ik heb een aantal playlists op YouTube aangemaakt met uitleg van andere scholen/docenten plus video’s over andere onderwerpen. Zoals video’s van National Geographic Junior.
Met iconen en tekst maak ik de avond ervoor een lijstje wat ze moeten doen en gedurende de dag bij iedere nieuwe les een korte instructie geven. Dat zijn de ochtenden. Het werk dat ze volgens school moeten maken, hebben ze namelijk binnen het uur af (muv half uur lezen). Na de lunch moeten ze zichzelf vermaken, dan gaan we echt aan het werk. Naast wat vergaderen ‘s ochtends werken we momenteel met name ‘s middags en ‘s avonds. Beiden fulltime.

De verhalen die ik hier lees zijn zo anders dan bij ons. Ik kan mij op basis daarvan ook beter indenken dat veel docenten zich afvragen waarom het dan zo zwaar is voor ouders.
Zie mijn verhaal, helaas is dat ook op een aantal plekken het geval. Dat is bijna niet te combineren. Toen afgelopen donderdag de mail kwam dat vanaf morgen de werkwijze anders wordt waardoor de kinderen nog minder zelfstandig kunnen werken, zat ik er zwaar doorheen. Bij mijn vriend daalde het vrijdag in en had hij het zwaar.
Nu weer schouders er onder en dan maar een workaround bedenken. Je wilt namelijk dat je kinderen wel iets leren. Zodat ze bezig zijn en gemotiveerd blijven.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:08

Bedenk wel dat de meeste die nu reageren werken op het VO hé?
Dat wil niet zeggen dat ik dingen die niet goed gaan volgens jou goed praat maar maakt de situatie wel anders.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:11

Basisscholen hebben het lastiger denk ik? Kinderen kunnen het toch niet alleen en dus denk ik dat ze kiezen voor een redelijk vrij programma. Papa en mama kunnen het onderwijs dan inplannen wanneer het mogelijk is.
Ik heb bij mijn mentorklas gevraagd wat er nu anders is dan vorig jaar op de basisschool en geen enkele leerling had echt les op de basisschool. Ze kregen filmpjes en bij die filmpjes moesten opdrachten gemaakt worden. Sommige leerlingen startten de dag met de klas samen, anderen sloten alleen de week samen af. Echt klassikaal op hetzelfde moment inloggen was er amper.

Bij ons gaat het tot nu toe goed! Mijn 2vwo-klassen krijg ik goed mee. 3vwo is wat lastiger, maar ook lastiger te controleren, want zij werken niet digitaal. De brugklassers doen heel goed hun best. Leerlingen uit mijn mentorklas beginnen langzaam wel hun motivatie te verliezen merk ik. Ik denk dat het niet veel langer meer moet duren, want dan gaan leerlingen afhaken .

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:22

Basisschool lijkt me ook wat lastiger, vooral de zeer jonge leerlingen. Lastig ook dat sommige scholen alles heel vrij plannen en andere juist niet...

Ik had afgelopen week maar wat enquetes uitgezet in mijn klassen en ik was heel erg blij met de resultaten, dat had ik toch wel even nodig :). Fijn dat al mijn inzet ook gewaardeerd wordt door de leerlingen. Enkele leuke:
- U houdt heel goed contact met ons
- u bent heel positief en aardig
- u heeft geen last van een superioriteitscomplex, zoals sommige anderen... we kunnen goed met u praten
- u geeft de beste online lessen
- ik leer heel veel bij u
- ik vind dat de online lessen heel fijn zijn opgebouwd bij u
- ik vind u altijd erg duidelijk
- u maakt het beste van deze hele situatie

En iemand gaf als antwoord op de vraag: 'heb je nog een tip voor de docent?' als antwoord: GORDIJNEN _o- (ik heb hele dunne gordijnen en zit met mijn rug naar het raam)

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:35

Sheran schreef:
Basisschool lijkt me ook wat lastiger, vooral de zeer jonge leerlingen. Lastig ook dat sommige scholen alles heel vrij plannen en andere juist niet...

Ik had afgelopen week maar wat enquetes uitgezet in mijn klassen en ik was heel erg blij met de resultaten, dat had ik toch wel even nodig :). Fijn dat al mijn inzet ook gewaardeerd wordt door de leerlingen. Enkele leuke:
- U houdt heel goed contact met ons
- u bent heel positief en aardig
- u heeft geen last van een superioriteitscomplex, zoals sommige anderen... we kunnen goed met u praten
- u geeft de beste online lessen
- ik leer heel veel bij u
- ik vind dat de online lessen heel fijn zijn opgebouwd bij u
- ik vind u altijd erg duidelijk
- u maakt het beste van deze hele situatie

En iemand gaf als antwoord op de vraag: 'heb je nog een tip voor de docent?' als antwoord: GORDIJNEN _o- (ik heb hele dunne gordijnen en zit met mijn rug naar het raam)

Ik heb ook enquêtes gedaan! Ik ben natuurlijk met volledig nieuwe klassen gestart, dus vond het spannend. Maar ik probeer vooral een beetje relaxed te doen, ze mogen best aan het begin even een beetje kletsen (kan ik rustig mijn les opstarten en dat zouden ze fysiek ook doen) en ik onderbreek mijn les halverwege (of ik doe het aan het einde) met iets actiefs: vaak laat ik ze leuke weetjes opzoeken (zoals dat cola zonder kleurstof groen is, vinden ze geweldig). Leerlingen met blokuren mogen halverwege even een rondje lopen (moedig ik ook aan, 5 minuutjes pauze) en ze geven aan dat heel fijn te vinden. Kreeg eigenlijk alleen maar hele goede feedback dus daar ben ik echt ontzettend blij mee.

Ik merk in 1 klas wel dat ze erg afwezig kunnen zijn en lastig te motiveren, in die andere drie klassen heb ik dst eigenlijk niet. Geen idee waar het aan ligt of wat ik er nu aan zou kunnen doen. Komt vast wel weer goed

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:27

Ik ga in de week van 8 februari beginnen *\%/*
Ik heb er zooooveel zin in! Waarschijnlijk krijg ik in elk geval examenklassen en wordt het een beetje uren sprokkelen, op school en online afgewisseld. Mooi ook dat een van de examenklassen een heel gemotiveerde VWO klas is ( = goed om inhoudelijk uitleg geven te leren) en een 4Mavo klas die niet zo gemotiveerd is ( = goed voor klassemanagement skills ) .
Hij zei ook dat sommige stagiairs zich pas op hun eerste dag meldden op school dus dat ik er echt heel vroeg bij was met mijn drie weken van tevoren, dat vond ik vrij bijzonder. Maarja, je kan elkaar maar vast kennen.

Ik ben heel blij :D

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:29

Wat denken jullie? Gaan we nog lesgeven zoals we gewend waren voor de kerstvakantie?

Ik geloof niet dat we, zolang we 1,5 meter afstand moeten blijven houden, terug gaan naar de volle klassen..

Ben ook heel benieuwd wat het LAKS georganiseerd gaat krijgen wbt het al dan niet door laten gaan van de examens.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:32

PSvanLot schreef:
Wat denken jullie? Gaan we nog lesgeven zoals we gewend waren voor de kerstvakantie?

Ik geloof niet dat we, zolang we 1,5 meter afstand moeten blijven houden, terug gaan naar de volle klassen..

Ben ook heel benieuwd wat het LAKS georganiseerd gaat krijgen wbt het al dan niet door laten gaan van de examens.

Volle klassen misschien niet, maar hopelijk wel weer zo veel mogelijk les op school.

Een bekende geeft wiskunde aan de onderbouw en ze zijn maar gewoon gestopt met toetsen afnemen, het werkt allemaal niet, wordt volop gefraudeerd en de leerlingen leren er niks van terwijl het wel extra werk oplevert. :n Er gaat echt een gat in de middelbare school opleiding vallen van heel veel kinderen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:34

Magrathea schreef:
PSvanLot schreef:
Wat denken jullie? Gaan we nog lesgeven zoals we gewend waren voor de kerstvakantie?

Ik geloof niet dat we, zolang we 1,5 meter afstand moeten blijven houden, terug gaan naar de volle klassen..

Ben ook heel benieuwd wat het LAKS georganiseerd gaat krijgen wbt het al dan niet door laten gaan van de examens.

Volle klassen misschien niet, maar hopelijk wel weer zo veel mogelijk les op school.

Een bekende geeft wiskunde aan de onderbouw en ze zijn maar gewoon gestopt met toetsen afnemen, het werkt allemaal niet, wordt volop gefraudeerd en de leerlingen leren er niks van terwijl het wel extra werk oplevert. :n Er gaat echt een gat in de middelbare school opleiding vallen van heel veel kinderen.

Dat vind ik dus niet juist. Zeker niet bij een vak als wiskunde. Door op een andere manier te toetsen betekend niet dat je de stof niet beheerst.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:35

Hoe hadden ze toetsen willen afnemen?
Denk niet dat het heel erg is als leerlingen een aantal weken geen toetsen hebben.
Examen en voorexamen mag op school toetsen komen maken.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:37

Hier gaat ‘toetsen’ wel gewoon door. Al dan via zoom of op een andere manier. De talen hebben het met woordjes toetsen zwaar, maar ook dat vind ik iets wat wel op een andere manier kan. Je wil dat ze woordenschat uitbreiden maar of dat persé via 40 woordjes stampen en leren werkt.
Examenklas en voor examen klas zijn bij ons wel op school.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:38

Ik laat klas 1 praktische opdrachtjes doen thuis, simpel en leuk. Als ze geen toetsen maken is het ook geen ramp, daar komen ze niet door achter te liggen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:40

Ik denk ook niet dat het zo erg is om even geen toetsen te hebben of het op een andere manier te doen. Dit hoort eigenlijk in het unpopular opinion topic, maar ik vind dat er schromelijk wordt overdreven in veel gevallen wat betreft de enórme gaten in de opleiding etcetera. Alsof we nu geen les geven. En ja, er zijn problemen en nee, ideaal is het niet, maar niemand gaat dood van even geen toetsen maken. Ik vind dat de leerlingen soms wel heel erg gepamperd worden: ze moeten zelf ook wat doen (zeker de ouderejaars).