Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:07

Goof schreef:
Westernfreak schreef:
Die onzekerheid komt heel sterk door een letterlijk geuitte twijfel van een stagebegeleider in de eerste stage. Die zag dat ik moe was en regelmatig last van mijn keel had. Daardoor zei hij te twijfelen aan mijn geschiktheid. Wel zag hij dat ik er veel plezier in had om les te geven. Als een soort pleister op de wond. :') Zulk commentaar neem je wel mee...

Overigens ben ik een jaar later gediagnosticeerd met PTSS. De reden dat ik nog altijd niet klaar ben met mijn studie. Mijn grootste twijfel zit dan ook bij een terugslag zoals ik vorig jaar gehad heb. Maar ik heb hoop en geef het een kans. Dáárvoor heb ik wel een 2e stage gewoon zonder problemen doorlopen, dus het zit er ergens wel in en ik vind het ook gewoon erg leuk!


Gebruik je je stem wel goed dan als je regelmatig last hebt?
Voor wat betreft vermoeidheid; hoeveel dagen werk je? Ik ben ook niet zo fit, daarom werk ik (al mijn hele leven) bewust 4 dagen. Trek daar je eigen grens in en bewaak die goed.
Als je het wel echt leuk vindt, zou ik me niet laten tegenhouden door zo'n opmerking, maar juist gaan uitzoeken wat de balans is voor jou tussen werk en ontspanning.


Ik denk dat het destijds meer een kwestie van wennen was. Vanuit een stille kantoorbaan naar 2 à 3 dagen stage met lesgeven was een wel erg grote omslag. Ik ben daarna gewoon meer gaan praten. Hardop gaan lezen alsof ik aan het voorlezen ben. Het heeft voor mijn gevoel geholpen, maar als het weer zo is, ga ik maar via de huisarts naar een logopedist.

Ik ben wel zó blij met mijn stagebegeleider. Heb haar ook gewoon heel open verteld waar ik momenteel nog last van heb. Door de PTSS staan mijn hersenen als het ware altijd op scherp. Ik heb niet meer continue echte stress, maar als ik ergens van schrik duurt het wel langer voor mijn hartslag weer normaal is bijvoorbeeld. En ben ook sneller moe dan vroeger. Ze gaf me meteen vertrouwen júist door mijn openheid. :)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:56

berthe schreef:
Ik kreeg vandaag dit filmpje doorgestuurd van een collega. Over 'anders aanpakken' gesproken. Zet me wel weer aan het denken!

https://www.youtube.com/watch?v=qTKEBygQic0


Eerste 5 minuten gekeken, interessant. Zal hem van het weekend even helemaal bekijken.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:59

dejavu schreef:
Goof schreef:
]

Ik werk nu op een kleine school die vorig jaar gestart is met gepersonaliseerd leren. Hele omslag; alles digitaal, iedere leerling zijn eigen werktempo en -pad, niet meer toetsen op de reguliere wijze, maar formatief dus zonder cijfers en puur op feedback en voortgang. Ik vind het nog best lastig om het oude los te laten en het compleet anders aan te pakken, maar ik zocht een uitdaging en iets om me verder in te ontwikkelen en dat heb ik gevonden :D
We hebben mavo/havo/vwo, waarvan mavo klas 1 t/m 4 en havo en vwo klas 1 t/m 3. Die bovenbouw van die laatste twee is op een andere locatie.
Ik heb zelf mavo 1 t/m 4 en havo/vwo 1 en 2.

Oh Lord... Klinkt ook een beetje als Agora? Ik zou het lastig vinden hoor... Formatief toetsen is prima, maar er moet ook wel summatief iets gebeuren. Uiteindelijk wacht er toch een eindexamen op ze. Wel interessant wat jullie school vervolgens merkt aan leerlingmotivatie, of dat dan verandert... Of ze zelfstandiger worden?


Agora ken ik niet.
Ik ben ook heel benieuwd hoe de leerlingen zich binnen dit model ontwikkelen. Ben heel benieuwd wat ik er over 2 jaar over kan melden. Ik sta er helemaal achter, maar merk wel dat ik het wel moeilijk vind om die controle en dat summatieve los te laten, want dat is wat ik altijd heb gekend natuurlijk. Maar stuk vertrouwen en eigenaarschap bij de leerling leggen biedt ook weer nieuwe dingen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:05

Aleeneh schreef:
@Goof, ik geef les aan eerste en tweede klas T/H en vwo, en aan examenklassen havo en vwo. De twee uitersten van deze school dus.

Klinkt als een mega toffe school en een leuke uitdaging! Bij ons zijn ze ook bezig met een transitie, maar wel iets minder ingrijpend dan "helemaal geen cijfers meer" :) Ik vind dat soort aanpakken wel gruwelijk interessant, ben zo benieuwd hoe dat uitpakt en wat je er uiteindelijk van vindt!

Pff wel lastig, vorig jaar was ik niet op mijn plek op mn oude school, en daar waren ze soms best negatief naar me. Als iets niet was gelukt, maar ik het wel echt had geprobeerd, kreeg ik van mijn naaste collega's alsnog behoorlijk op mijn flikker dat ik het allemaal slecht deed enzo. Ik merk dat dat best wel wat met mijn zelfvertrouwen heeft gedaan, en dat ik mezelf regelmatig onbewust beschouw als "minder" dan mijn collega's, als iemand die niet zo veel in huis heeft en die het toch allemaal niet zo goed kan, die hen potentieel tot last is. Ik mag nu solliciteren voor een hogere loonschaal, maar ik hoorde dat een sectielid dat ook doet, en mijn eerste gedachte was meteen: oh laat maar dan, dan ben ik dus meteen al kansloos.
Ik weet niet zo goed hoe ik met mezelf om moet gaan nu :') en hoe ik mezelf moet ontworstelen aan dat negatieve beeld, want ik zit mezelf er best wel dwars mee. Het levert me alleen maar een hoop stress op.


Ja ik vind het dus ook een hele toffe uitdaging en ben ook enorm benieuwd hoe het uitpakt (en hoe ik het zelf vind inderdaad!).

Wat enorm jammer dat collega's zo negatief tegen en over elkaar kunnen doen he. Ik snap dat niet. Je werkt allemaal aan hetzelfde doel, waarom dan elkaar afvallen. Ik hoop dat je het los kunt laten en in jezelf kan geloven. Zou het een idee zijn om eens docenten die jou en je manier van werken kennen te vragen om (opbouwende) feedback? Wellicht doet een aantal complimenten je even heel goed.
En voor wat betreft dat solliciteren; gewoon doen. Als je er nu niet doorheen komt heb je in ieder geval mee gekregen hoe zo'n gesprek gaat en wat ze van je verwachten.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:07

Westernfreak schreef:
Goof schreef:


Gebruik je je stem wel goed dan als je regelmatig last hebt?
Voor wat betreft vermoeidheid; hoeveel dagen werk je? Ik ben ook niet zo fit, daarom werk ik (al mijn hele leven) bewust 4 dagen. Trek daar je eigen grens in en bewaak die goed.
Als je het wel echt leuk vindt, zou ik me niet laten tegenhouden door zo'n opmerking, maar juist gaan uitzoeken wat de balans is voor jou tussen werk en ontspanning.


Ik denk dat het destijds meer een kwestie van wennen was. Vanuit een stille kantoorbaan naar 2 à 3 dagen stage met lesgeven was een wel erg grote omslag. Ik ben daarna gewoon meer gaan praten. Hardop gaan lezen alsof ik aan het voorlezen ben. Het heeft voor mijn gevoel geholpen, maar als het weer zo is, ga ik maar via de huisarts naar een logopedist.

Ik ben wel zó blij met mijn stagebegeleider. Heb haar ook gewoon heel open verteld waar ik momenteel nog last van heb. Door de PTSS staan mijn hersenen als het ware altijd op scherp. Ik heb niet meer continue echte stress, maar als ik ergens van schrik duurt het wel langer voor mijn hartslag weer normaal is bijvoorbeeld. En ben ook sneller moe dan vroeger. Ze gaf me meteen vertrouwen júist door mijn openheid. :)


Wat fijn, zo'n goede stagebegeleider! Kan me voorstellen dat dat je wel erg vermoeid ja. Ik ken iemand die daar ook last van heeft.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:24

Fijn Westernfreak dat je zo'n goede stagebegeleider hebt! Dat geeft ruimte en vertrouwen.

Aleeneh, lekker solliciteren, jij bent het waard!

Goof, wat goed om te horen dat je terugkeer naar het onderwijs zo lekker verloopt.

beccy

Berichten: 738
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: oostburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:41

Ja ja mag mij ook hier melden! Afgelopen woensdag een sollicitatie gehad voor de zij instroom, en ben aangenomen! Nu dat assessment nog doorkomen. Zo spannend!!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:09

beccy schreef:
Ja ja mag mij ook hier melden! Afgelopen woensdag een sollicitatie gehad voor de zij instroom, en ben aangenomen! Nu dat assessment nog doorkomen. Zo spannend!!


Gaaf! Wat ga je precies doen? Of had je dat al verteld??

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 00:03

Ik heb een tijdje geleden over mijn plannen verteld om in het Buitenland te gaan kijken in het Onderwijs. Op het moment ben ik bij een schooltje in Suriname terecht gekomen. Het is een hele ervaring en ik kan het je iedereen aanraden!

Iedereen die nog bezig is met studie, sollicitaties en de laatste loodjes hebben voor de herfstvakantie succes!

beccy

Berichten: 738
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: oostburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:33

Goof schreef:
beccy schreef:
Ja ja mag mij ook hier melden! Afgelopen woensdag een sollicitatie gehad voor de zij instroom, en ben aangenomen! Nu dat assessment nog doorkomen. Zo spannend!!


Gaaf! Wat ga je precies doen? Of had je dat al verteld??


Zij instroom voor Leraar basisonderwijs

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:05

Gaan jullie morgen staken? Ons overkoepelend orgaan steunt het niet, dus de scholen zijn gewoon open. We mogen wel staken, maar dan houden ze voor 1 dag salaris in. Ik heb het wel redelijk goed voor elkaar, maar ik zou wel willen staken voor het basisonderwijs. Wat een mager salaris voor zo'n belangrijk beroep, wat een werkdruk!

_kimm

Berichten: 1785
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:09

Onze school is dicht en wij zijn vrij ook als je niet gaat staken en de stichting betaald uit. De vorige keer was dit niet het geval. Toen is de school wel dicht gegaan en de mensen die wel op school administratie gingen doen werden toen doorbetaald. De collega's die toen gestaakt hebben niet.

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:18

dejavu schreef:
Gaan jullie morgen staken? Ons overkoepelend orgaan steunt het niet, dus de scholen zijn gewoon open. We mogen wel staken, maar dan houden ze voor 1 dag salaris in. Ik heb het wel redelijk goed voor elkaar, maar ik zou wel willen staken voor het basisonderwijs. Wat een mager salaris voor zo'n belangrijk beroep, wat een werkdruk!


Mijn stichting steunt de actie, alle 19 scholen gaan volledig dicht en salaris wordt doorbetaald.

Miekelien

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Twente

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:42

Wij staken ook, we sluiten morgen voor leerlingen zodat we eindelijk wel eens een dag fatsoenlijk tijd voor onderwijsontwikkelingen hebben. Wel een werkdag voor ons dus, maar ook een signaal richting ouders en leerlingen.

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:49

Ik loop dan nu stage, mijn stageschool steunt de staking (we hebben studiedag, was al heel lang gepland haha) en leerlingen merken er dus niets van. Wordt niet doorbetaald wel, maar ik krijg sowieso geen geld voor stage dus :')
Maar ik heb morgen sowieso vrij (tentamenweek)

Imaginaerum
Berichten: 3684
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:24

Ik heb mijn werk ook neergelegd vandaag, ons bestuur steunde dit ook en alle docenten werden uitgeroosterd (voortgezet onderwijs).

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 21:51

Werk neergelegd, geen steun van de stichting maar gelukkig wel van de vakbond (stakingsuitkering).

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:54

Ik heb niet gestaakt. Op school was er maar één college die heeft gestaakt. Ik had stage bezoeken die ik moest afleggen en werk sowieso maar een halve dag op de woensdag, voel de noodzaak ook niet om weer te staken.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:48

Ik heb vandaag met een aantal collega's gestaakt. Op onze school werden er, i.v.m. de staking, geen lessen gegeven. De school was vandaag wel open voor collega's.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:21

dejavu schreef:
Gaan jullie morgen staken? Ons overkoepelend orgaan steunt het niet, dus de scholen zijn gewoon open. We mogen wel staken, maar dan houden ze voor 1 dag salaris in. Ik heb het wel redelijk goed voor elkaar, maar ik zou wel willen staken voor het basisonderwijs. Wat een mager salaris voor zo'n belangrijk beroep, wat een werkdruk!

Ik weet niet wat jij mager vindt maar een brutostartsalaris van € 2563,00 excl vakantiegeld en toeslagen met een uitloop tot € 4851,00 excl vakantiegeld en toeslagen vind ik een uitstekend salaris.

Een hoofdagent bij de politie verdient € 2228,00 bruto met een uitloop tot € 3174,00.

Er zijn genoeg dingen in het onderwijs waarvoor staken terecht is. Bijvoorbeeld de werkdruk, te volle klassen etc. Maar niet het salaris. Dat is echt gewoon goed.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:31

beccy schreef:
Zij instroom voor Leraar basisonderwijs


Wil je hier wat meer over vertellen? :D
Bij welke school ben je aangenomen en welke vooropleiding heb je gedaan? :)

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:43

@Janderegelaar:
Op ambtenarensalaris.nl kijk ik naar schaal tien (dat is de la-schaal die je als docent basisonderwijs krijgt) en dan heb je fulltime incl vakantiegeld €2560 en na 15 jaar €3910 (op 4851 kom je nooit). Dat vind ik niet geweldig, als je het vergelijkt met een salaris in het VO, waar je start in lb en jezelf kunt opwerken tot lc of ld met de jaren. Dat perspectief heb je vaak niet in het primair onderwijs, terwijl je ook een HBO-diploma hebt. Het verschil in salaris tussen po en vo vind ik lastig te verkroppen.
Als hoofdagent heb je mbo-4 gehaald, toch? Buiten dat ik dat ook een zeer verantwoordelijke functie vind, hangt je salaris in veel gevallen ook samen met je opleidingsniveau.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:16

Plus er is geen mogelijkheid tot doorgroeien, tenzij je de directeur wordt.
Ik vind dat ook niet vergeten moet worden hoeveel docenten uiteindelijk het onderwijs na 5 jaar verlaten, de uitloop is zo hoog. Als het onderwijs er beter in zou slagen mensen aan zich te binden dan zou er ook helemaal geen lerarentekort zijn.
Van mijn gehele opleiding zijn er echt zo weinig echt werkzaam in het onderwijs, zo jammer is dat.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:16

Janderegelaar, ik begrijp wat je zegt. Ik heb zelf een lc functie en zit inderdaad bijna aan de max van 4800. Je zal mij nooit horen klagen over salaris en ik zou nooit staken voor salaris.
Maar leerkrachten in het basisonderwijs komen niet in die schaal en verdienen een heel stuk minder terwijl zij zeker even hard, zo niet harder, werken.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:24

Goof schreef:
Janderegelaar, ik begrijp wat je zegt. Ik heb zelf een lc functie en zit inderdaad bijna aan de max van 4800. Je zal mij nooit horen klagen over salaris en ik zou nooit staken voor salaris.
Maar leerkrachten in het basisonderwijs komen niet in die schaal en verdienen een heel stuk minder terwijl zij zeker even hard, zo niet harder, werken.

Geldt ook voor mij. Ik staak ook niet voor mezelf, maar juist voor het po. Ik vind niet dat ik het slecht heb in lc.