Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:54

vec schreef:
Hoe moet je dat dan regelen? Als ik op woensdagmiddag vergadering heb dan hebben ze helaas pech. Is mijn vrije middag met de kinderen.

Kinderen meenemen of opvang regelen.
(Ja, echt waar.) En het erge is dat we het allemaal nog doen ook.

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:46

dejavu schreef:
vec schreef:
Hoe moet je dat dan regelen? Als ik op woensdagmiddag vergadering heb dan hebben ze helaas pech. Is mijn vrije middag met de kinderen.

Kinderen meenemen of opvang regelen.
(Ja, echt waar.) En het erge is dat we het allemaal nog doen ook.


Zo heeft mijn zusje wel een op de kinderen van haar docent gepast (tegen betaling) terwijl hij naar een vergadering was.

Ik ben na 4 weken vrij ook weer begonnen. Kan gelijk weer aan de bak. De bedoeling zou zijn dat ik een groep 1 zou starten alleen is het wat anders gelopen en heb ik mijn oude groep weer terug. Dus nu kan ik puin ruimen omdat ze 3 weken lang bijna elke dag een andere leerkracht hebben gehad. Welkom in het onderwijs...


Nog een klein vraagje hoe streng zijn jullie voor je zelf? Welke eisen stel je aan je klas? Ik ben soms echt niet happy over hoe mijn klas is. Niet direct stil veel die niet direct aan het werk gaan of helemaal niet aan het werk gaan. Terwijl ik van collega’s wel hoor dat ik het goed doe.
Ik wil dit wel aangeven bij m’n functioneringsgesprek want ik ben er soms best wel “onzeker” over.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:20

Ik kan daar helaas niet over oordelen want ik werk in het VO maaarrrr, ik had dat bij mijn klassen ook heel erg. Dat ik meteen stil wilde, meteen aan het werk wilde waardoor ik best wel opgefokt overkwam en de leerlingen juist nog onrustiger werden. Ik neem nu ongeveer 5 minuten per les om ze binnen te laten komen, rustig te laten zitten, spullen pakken. Ik loop op mijn gemak een rondje, maar her en der een praatje en zodra ik dan naar voren lopen weten ze al hoe laat het is en is er ineens veel meer rust.

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:42

Rust is er wel in de groep, zodra ze niet op tijd stil worden ga ik eigenlijk geen moeite doen om ze stil te krijgen. Dan is het heel snel klaar en ga ik gewoon zitten en wachten. Dit heeft soms het gewenste effect maar soms ook niet.
Meestal doen we altijd een spelletje na een les. Als het mij de lang duurt geef ik dat aan en doe ik het spel niet meer. Ze weten nu bij mij wel donders goed dat ik heel erg ben van voor wat hoort wat.

Nou moet ik wel zeggen dat ik niet in de allerbeste wijk les geef maar dit is geen excuus natuurlijk.

Flying_Angel

Berichten: 15724
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:02

Ik laat leerlingen ook eerst rustig binnenkomen, iedereen krijgt bij binnenkomst een hand. Elke les lezen we de eerste 10 minuten in stilte. Dit is een heerlijk begin van de les. In het begin even doorzetten voor totale stilte, maar bij de meeste klassen lees ik nu zelf ook lekker mee.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:02

Ik heb lessen van zestig minuten en de eerste vijf minuten start ik altijd zelf alles op op de computer en pakken de leerlingen hun spullen.
Na vijf minuten begin ik dan de les. Leerlingen weten dit en worden eigenlijk altijd direct stil.
Elk kwartier van mijn les wissel ik af.
Eerst de lesopening, dan een stukje uitleg of herhaling van lesstof of activerende didactiek, dan zelfstandig werken waarin leerlingen huiswerk maken en als laatste de les afsluiting.

Goof

Berichten: 28844
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:19

Het belangrijkste is een veilig leeromgeving. Bied je dat? Zijn je eisen voor je groepen realistisch? Ia het tijd om je eisen bij te stellen?
Meteen stil of eerst bouwen aan je relatie door middel van interesse in je leerlingen en gesprekjes? Gebruik je activerende didactiek? Hebben ze intrinsieke motivatie? Weten ze waarvoor (of voor wie) ze het doen?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18045
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:46

@Nwktje:
Heb je wel eens geprobeerd om juist te benoemen wat je wel ziet/wil zien aan positief gedrag?
Want gaan zitten en wachten tot het stil is, geeft non-verbaal exact hetzelfde signaal als steeds "ssst!" of wat dan ook te roepen.
Zeg bijvoorbeeld: "Ah ik zie dat X al klaar zit. Mooi! Oh en Y kijkt al naar me; zo kan ik zien dat je oplet"
(uiteraard je woordgebruik aanpassen aan de leeftijd van de kinderen)

En inderdaad, wat hierboven feitelijk gezegd wordt:
Doe wat je zegt, zeg wat je doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:28

dejavu schreef:
vec schreef:
Hoe moet je dat dan regelen? Als ik op woensdagmiddag vergadering heb dan hebben ze helaas pech. Is mijn vrije middag met de kinderen.

Kinderen meenemen of opvang regelen.
(Ja, echt waar.) En het erge is dat we het allemaal nog doen ook.


Ben ik blij dat dat hier niet hoeft. Sporadisch neem ik ze mee als het niet anders kan

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 07:39

MamaMiesje schreef:
@Nwktje:
Heb je wel eens geprobeerd om juist te benoemen wat je wel ziet/wil zien aan positief gedrag?
Want gaan zitten en wachten tot het stil is, geeft non-verbaal exact hetzelfde signaal als steeds "ssst!" of wat dan ook te roepen.
Zeg bijvoorbeeld: "Ah ik zie dat X al klaar zit. Mooi! Oh en Y kijkt al naar me; zo kan ik zien dat je oplet"
(uiteraard je woordgebruik aanpassen aan de leeftijd van de kinderen)

En inderdaad, wat hierboven feitelijk gezegd wordt:
Doe wat je zegt, zeg wat je doet :)


Ja dit doe ik zeker maar dit wil niet altijd helpen. Ik denk dat ik soms ook te veel eis. Ik wil dit ook zeker aan m’n directie vragen, wellicht kunnen ze een keer observeren.

Een veilige sfeer is die klas is het nog niet helemaal heb ik het idee. Al zijn we daar als klas wel hard mee bezig. Ik zie het soms al wel terug in de klas. Het is echt een groep aan het worden. Is een groep dat alleen dit jaar al heel veel heeft meegemaakt dus dat speelt allemaal mee.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:02

Vraag hebben jullie buiten de vakanties om nog dagen die je kan gebruiken om vrij te nemen of is dit heel erg streng alleen de vakanties vrij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:02

HouVanUtopia schreef:
Vraag hebben jullie buiten de vakanties om nog dagen die je kan gebruiken om vrij te nemen of is dit heel erg streng alleen de vakanties vrij...


In het vo heb je eigenlijk enkel je vakanties die je vrij hebt, maar soms heb je geluk.

Ik wil graag naar Almelo op wedstrijd en daar krijg ik altijd wel 3 dagen vrij voor.
Moet daar wel bij zeggen dat ik heel veel examenklassen heb en die zijn in juni natuurlijk al weg dus er vallen niet veel uren uit. Dit jaar gaan dat zoals het er nu naar uitziet 2 uur klas 3 en 2 uur klas 1.

Ik regel dan met collega's dat zij de leerlingen lesgeven. Vaak kan iemand wel een extra uur gebruiken zo richting het einde van het jaar. a

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:08

Ik kan mij voorstellen dat je voor echt officiële gelegenheden misschien nog wel extra verlof krijgt, zoals een bruiloft etc. Maar verder geen idee, ik heb er nog geen gebruik van hoeven maken.

Jolien87

Berichten: 17475
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:21

Ik werk in het PO en krijg buiten de vakanties enkel bijzonder verlof.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:26

Ik heb dit jaar een dag voor een bruiloft en twee dagen voor verhuizing, maar verder niet.

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:26

Ik ben op dinsdag vrij, komen op vergaderingen wordt niet verplicht gesteld als je vrij bent. Als je wel komt omdat het nodig is, krijg je er een vrije dag voor terug. Ik heb nu dus 2 vrije dagen gespaard. Maar dit is wel met dank aan een nieuwe directrice die begrijpt dat je als werkgever niet alleen maar kunt nemen maar ook moet geven. Dat maakt dat ik wel wat extras wil doen om op een belangrijke vergadering aanwezig te zijn.

Jolien87

Berichten: 17475
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:59

Zijn er trouwens nog leerkrachten die meedoen aan de estafettestaking?
Ik ga volgende week op de barricades in Amsterdam. :Y)

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:23

Hoi, zijn jullie een beetje bekend met de CAO?
Ik werk in het VO en ik ga 28 mei en 1 juni trouwen. 28 mei voor de wet (gratis) en 1 juni voor de kerk met aansluitend receptie, eten, feest.

Ik heb dus mijn teamleider gevraagd waar ik recht op heb aan vrije dagen, hij zegt: kom maar met een voorstel dan reageer ik daar wel op. Slim natuurlijk omdat hij mij wel kent en weet dat ik bescheiden en niet zo assertief ben met dit soort dingen.

De CAO meldt het volgende:
Huwelijk dan wel de daarmee gelijkgestelde partnerregistratie van de werknemer: in totaal 4 dagen, voor zover de huwelijksdag of -dagen hier binnen vallen.

Wie helpt?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:48

Gewoon 4 dagen vragen dan toch? Je kunt ook vragen om een uitzondering van 5, omdat ze 5 dagen na elkaar liggen en 4 dan gewoon wat onhandig is.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:51

Wij trouwen maandag 16 april voor de wet en vrijdag 20 april ceremonie en feest voor vrienden. Ben die hele week vrij dan, voorstel van teamleider zelf

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:33

Ik zou in elk geval 1 en 2 juni vrij vragen (geen idee op welke dagen dit valt). Ik zou proberen de dagen vrij te vragen die je wil, hij kan altijd nog zeggen dat dat niet goed is

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:21

Nog even één klaagje hoor... de idioot dure vakanties! Er is zoveel moois te zien maar zodra ik vrij heb kan ik die vakanties niet meer betalen :(
Hebben jullie nog tips voor de meivakantie? Of sites waar je goedkope schoolvakantiedeals hebt?

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:40

Oh ik herken het.
Wij willen graag naar Amerika, maar alle tickets zijn in de zomer zo duur. Echt not cool.
Voor de meivakantie ga ik naar Rome en naar Teutoburgerwald in Duitsland. De één geboekt via travelbird.nl en de ander via actievandedag.nl
Toevallig een leuke aanbieding tegen gekomen, maar het is moeizaam.

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:44

SdaphneS schreef:
Oh ik herken het.
Wij willen graag naar Amerika, maar alle tickets zijn in de zomer zo duur. Echt not cool.
Voor de meivakantie ga ik naar Rome en naar Teutoburgerwald in Duitsland. De één geboekt via travelbird.nl en de ander via actievandedag.nl
Toevallig een leuke aanbieding tegen gekomen, maar het is moeizaam.


Al gekeken naar tickets met een tussenstop/overstap? Zo ben ik 2 jaar naar New york gegaan via Turkey airlines. Naast dat het een stuk goedkoper is vond ik het ook een hele fijne luchtvaartmaatschappij. Beter dan KLM. Nadeel is wel dat je een overstap hebt.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:45

Ik ga met iemand die een andere vakantie heeft, dus we gaan maar een weekje. We willen graag naar plekken als Sicilie, Andalusie of Griekenland :) In elk geval een beetje cultuur en een beetje warmer dan hier.