Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:17

Westernfreak en Theadora, gefeliciteerd met het behalen van de LKT-toets. Amanda, je kunt voor de LKT slechts hele cijfers halen, dus bijvoorbeeld ook een 6 of een 8.

Veel studenten vinden die toets een draak van een toets. Persoonlijk vond ik de LKT-toets Nederlands erg meevallen, maar soms hoor/lees je verhalen van studenten die 'm voor de zesde keer moeten maken. :=

Spannend, Magrathea! Dat klinkt inderdaad alsnog hij je niet wil wegjagen. Hopelijk is het, zoals hij zegt, vooral gewoon een toffe school.

Goof, wat rot dat je nog zo moe bent en momenteel niet in staat bent om hele dagen te werken. Hopelijk herstel je snel!

Ik kreeg ook drie tijdelijke contracten totdat ik mijn studie Nederlands afgerond had (ik had al een lesbevoegdheid in een ander vak). Nu heb ik een vast contract.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:04

Dank jullie wel!

Ik vond vooral het 2 uur geconcentreerd werken op een houten stoeltje zonder te mogen drinken niet meer te doen. Begin natuurlijk ook een oud wijf te worden. :=

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:08

Ik heb nog nooit gehoord van die toets. Gelukkig maar, want dat was voor mij een moeilijke toets geweest. Gefeliciteerd voor de personen die geslaagd zijn voor die toets!! Knap!

Op de NOS zeggen ze net dat de scholen na de 19e waarschijnlijk nog twee weken dicht blijven... pfff, ik verveel me nu al!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:35

Ook wij draaien nu echt een pittig rooster, veel pittiger dan tijdens de vorige lockdown. We draaien gewoon het volledige rooster volgens de normale tijden. Dit betekent dat de leerlingen gemiddeld van 8:15 tot 15:25 achter de laptop zitten en ik heb net, met vergaderingen erbij, twee dagen gedraaid van 8:15 tot 18:30. En daarna nog voorbereiden :')

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:52

Dat doen we hier ook. Ze wilden de lessen niet inkorten omdat het waarschijnlijk maar van korte duur is en omdat de examenklassen op school les krijgen.

Ben een fulltimer en gebruik nu mijn vrije middag om voor te bereiden.

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:04

Bij ons wordt ook het reguliere rooster aangehouden en verplicht alle lessen de volledige les online aanwezig, dus dat is echt heftig.
De komende weken geef ik enkel les aan 4 mavo (fysiek op school), want de rest van de dag slaap ik :+
Dus ergens kom ik goed weg met dat ellendige online werken.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:10

Jeetje, de hele les online aanwezig zijn? Ik probeer de online instructie net als fysiek te beperken tot 20 minuten en daarna mogen ze zelfstandig of in groepjes aan het werk. Ik ben dan wel online beschikbaar voor vragen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:12

Westernfreak schreef:
Jeetje, de hele les online aanwezig zijn? Ik probeer de online instructie net als fysiek te beperken tot 20 minuten en daarna mogen ze zelfstandig of in groepjes aan het werk. Ik ben dan wel online beschikbaar voor vragen.


Nope, camera op hun snufferd en werken _O- En dan geven sommige docenten blijkbaar ook nog extra veel huiswerk :(

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:20

Westernfreak schreef:
Jeetje, de hele les online aanwezig zijn? Ik probeer de online instructie net als fysiek te beperken tot 20 minuten en daarna mogen ze zelfstandig of in groepjes aan het werk. Ik ben dan wel online beschikbaar voor vragen.


Hier ook online de gehele les aanwezig. Bijna niet te doen, maar het moet.

Ik geef al mijn lessen vanuit huis. Ook mijn mavo 4. Tis niet anders, maar ik wil niet met 27 kinderen per les in een lokaal zitten.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:31

Hier niet helemaal gewoon rooster, gelukkig. Wel verplicht 50 minuten in beeld. Wij draaien de eerste 5 uur normale lessen, dan een mentorles en daarna bijspijkeruren. Ieder kind heeft verplicht 2 van die uren en volgens mij heeft elke docent er gewoon zoveel als in het rooster passen :+
Ik vind het rennen en vliegen en mijn pauzes zijn veel te kort. Ik snap dat mijn leerlingen voor de cam zitten te eten, ik krijg het zelf ook bijna niet voor elkaar.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:32

Westernfreak schreef:
Jeetje, de hele les online aanwezig zijn? Ik probeer de online instructie net als fysiek te beperken tot 20 minuten en daarna mogen ze zelfstandig of in groepjes aan het werk. Ik ben dan wel online beschikbaar voor vragen.


Bij ons is dat hetzelfde idd. Max 20 min instructie en dan mag je ze nog wat zelfstandig werk geven.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:50

Bij ons zijn de lessen nu 40 minuten, meestal doe ik de eerste 5 minuten rustig opstarten (collega's lopen regelmatig uit) en even absentencontrole (ken de klassen nog niet zo goed), daarna ben ik hooguit 10 minuten aan het woord en hebben ze de rest om zelfstandig te werken. Ze moeten d 40 minuten in de meet zijn, maar mogen tijdens het werken hun camera best uitzetten. Ik kan ze online in de gaten houden waar ze zijn met hun werk, dus dat scheelt. Ik spreek ze er ook op aan dan. Ze mogen van mij ook best muziek luisteren oid tijdens het werken, als dat helpt, maar ik wil wel dat ze mij in de meet nog kunnen horen.

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:10

Meelezer hier.
Het lijkt mij behoorlijk lastig om met 25-30 leerlingen die je alleen op een klein schermpje ziet, zonder geluid in verband met achtergrondgeluiden, ze allemaal betrokken te houden.

Ik vind hetgeen ik hier lees enorm in contrast met wat ik bij de dochters van mijn vriend ervaar. Dat is weliswaar de basisschool.
Met een beetje geluk zien zij hun leerkracht op "lange dagen" 2x 10 minuten (ma, di, do) en op woensdag en vrijdag 1x 10 minuten (ook groep 5 en hoger) met de rest van hun groepje. Er is telkens 30 minuten ingepland. Maar daar komen ze eigenlijk nooit aan.
De klassen bestaan uit drie groepen (montessori). De leerkrachten hebben er voor gekozen om per groep meetings op te zetten.

De kinderen werken op school bijna alleen maar in werkboeken op papier en moeten nu, met uitzondering van rekenen en schrijven, alles digitaal doen. De kinderen weten zelf niet hoe de applicaties werken, omdat ze dat op school niet zelfstandig hebben moeten doen. Ze hebben dat één keer klassikaal gezien. We hebben getoetst bij de docenten of deze informatie van de kinderen juist en volledig is en dat blijkt het geval te zijn.
Voor het rekenen en schrijven wordt van de ouders verwacht het nakijkwerk te verrichten. De laatste meeting van deze week is voor beiden geweest. Er is geen enkele terugkoppeling gegeven op het door hen uitgevoerde werk online.
Dit is overigens al een enorme verbetering ten opzichte van de vorige lockdown. In die periode zagen ze de leerkrachten soms maar één tot twee keer per week online met hun groepje en verder zag en/of hoorde je ze niet. Toen werkten ze ook nog volledig op papier qua lesjes en werkjes.

De meisjes verblijven fulltime bij ons op verzoek van moeder, net als de vorige lockdown.
We hebben thuis weer een strikt ritme ingevoerd, zodat wij ook ons werk kunnen doen naast de lesjes geven. Het laatste doen we naar eer en geweten op basis van de werkboeken en de vraagstelling van de digitale taallessen (via Gynzy).

Ik ben wel benieuwd hoe dit op andere basisscholen gaat. Is deze werkwijze gebruikelijk?

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:36

Wow, dat klinkt echt als een waardeloze voorbereiding en uitvoering op die basisschool. Met zo lang thuiswerken vorig jaar en dit hele schooljaar al de verwachying dwt het weer zou gebeuren mag je toch verwachten dat er complete plannen klaarliggen en dat zowel docenten als leerlingen als puders helemaal voorbereid en voorzien zijn?
Je zorgt toch op zijn minst dat de leerlingen op school alles al gezien hebben en al digitaal gewerkt hebben dan.
Slecht zeg.

x_Elise

Berichten: 2000
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:07

Wij doen dat echt compleet anders. Wij hebben wel vooraf instructiefilmpjes opgenomen voor taal en rekenen. Verder starten we gezamelijk via Teams de dag op. Kinderen krijgen feedback via Snappet en Teams. Ook geef ik verlengde instructie via Teams voor wie dat wil en 3x per week 20 minuten extra leesbegeleiding. De kinderen die ik daarmee niet bereik (dus geen leesbegeleiding of verlengde instructie) bel ik minimaal 2x per week even om te kletsen en om vragen te beantwoorden.
Naast deze digitale kinderen heb ik gemiddeld 5 kinderen per dag in mijn klas die bij de opvang zitten. Dus daar ben ik ook nog eens mee bezig. Ik vind het vermoeiend maar wel uitdagend en daarmee ook wel weer leuk.

Edit: ook basisschool, groep 4.
En we hebben via FB een leuke challenge gevonden en zetten we in. Daardoor zien de kinderen werk en opdrachten van elkaar. Ook echt super leuk.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:02

Hier hebben we een heel fijn rooster.
Van half negen tot 12 uur is er online les.
Er zijn 6 lessen van een half uur, met na elk uur een pauze van een kwartier.
Werkt echt fijn!

In de middag doe ik aan les voorbereiding, heb ik contact met ouders en geef ik extra les aan leerlingen die niet uit huiswerk opdrachten komen.

Ondanks dat vind ik het lange dagen stil zitten en ben ik erg somber. Ik vind een hele dag alleen thuis zijn niet prettig. Het contact met leerlingen heb je natuurlijk wel, maar dat is toch anders nu. :\

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:17

Bij ons (basisschool) hebben de kleuters elke dag 30 tot 45 minuten "les" via Google meet. Voor de rest krijgen zij voor elke dag nog verschillende lesideeën.

De groepen 3 tm 8 krijgen online les van half 9 tot 12 uur en 's middags werken zij aan zelfstandig aan hun takenblad. Leerkrachten zijn van 13 tot 15 uur beschikbaar voor eventuele vragen.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:41

Onze uren zijn ook ingekort naar 45 minuten, waardoor ik meestal na half 2/ 2 uur al klaar ben met lesgeven en materiaal kan klaarzetten/ lessen kan voorbereiden. Onze leerlingen moeten de volledige 45 minuten in de Teamsvergadering blijven. De instructie is kort en er is voldoende ruimte om zelfstandig aan het werk te gaan. Tussendoor kunnen leerlingen vragen stellen. Wat mij betreft is het nu een stuk beter geregeld dan in de eerste lockdown. Leerlingen passen zich erg goed aan vind ik.

Vreemd om te lezen dat niet iedere school voorbereid is op deze lockdown.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:03

Ja, dat begrijp ik ook niet.
Wij hadden meerdere scenario's als school bedacht die we direct konden uitvoeren.
Als vakdocent heb ik in alle klassen dit jaar ingezet op veel werken met digitale middelen, zodat ik hierop snel kon overschakelen en leerlingen hierin geen problemen ondervinden.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:12

Wij werkten sowieso nog 50/50 online, dus de omschakeling is voor docenten en studenten dan minder groot.

Ik heb vandaag voor het eerst de functie in Teams gebruikt om vergaderruimtes binnen de vergadering te maken. Zo konden ze in kleine groepjes aan het werk. Ideaal!

Ook bij ons schijnen er collega's te zijn die 1,5 uur volpraten en dan huiswerk opgeven. Dat zijn imo geen lessen meer maar hoorcolleges. :=

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:19

Ja, die break-out rooms zijn geweldig! :D

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:30

Adamootje schreef:
Ja, die break-out rooms zijn geweldig! :D

Beetje jammer dat de leerlingen met een iPad er niet in kunnen :')

Verder inderdaad perfect. Zo kan je tenminste zelf ook nog af en toe mee kijken en meehelpen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:31

Ben heel benieuwd, ik wil daar nog even weer wat mee experimenteren :)
Volgende week probeer ik in de online les online spelletjes te gaan doen, zouden daar de breakoutroooms ook geschikt voor zijn? (elke kamer een ander spel)?

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:32

Sheran schreef:
Ben heel benieuwd, ik wil daar nog even weer wat mee experimenteren :)
Volgende week probeer ik in de online les online spelletjes te gaan doen, zouden daar de breakoutroooms ook geschikt voor zijn? (elke kamer een ander spel)?

Denk het wel! Zolang ze dus niet een iPad of telefoon (gok ik, als het op de iPad ook niet werkt ) gebruiken. Dus dat moet dan wel duidelijk zijn. Anders kan een deel niet mee doen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:34

Ik ga het even proberen :). De meesten hebben een laptop. Ik hoorde van collega's dat sommigen dan in de 'gewone' vergadering bleven. Dat kan natuurlijk ook samen een groepje zijn. Ben benieuwd of het gaat werken, het lijkt me wel een fijne functie. Mijn mentorklas is weer erg toe aan wat gezellige dingen doen met z'n allen :)