Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivda

Berichten: 1014
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:53

Nou, we waren 3 dagen open en hadden al de eerste (kleuter-)klas in quarantaine ;(
Gelukkig na 5 dagen allen, inc leerkracht negatief getest. Degene die niet gingen testen krijgen thuisonderwijs en blijven nog 5 extra dagen thuis.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:13


PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:35

Ik vind het wel bijzonder dat hogescholen en universiteiten zeggen dat het afgelopen jaar er een lager niveau is onder de studenten. Maar hoeveel procent van de havo/vwo examenkandidaten zakt normaal gesproken? Het kan toch bijna niet zo zijn dat hierdoor het niveau zo merkbaar daalt?

En is dat nu zo erg dat er na het eerste jaar een aantal leerlingen niet goed genoeg blijkt en moet stoppen?

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:40

Lastig onderwerp. Ik word er een beetje moe van dat we de examenleerlingen 'slachtoffers' blijven noemen.
Ja, vorig jaar was ruk. En ja, dit jaar ook, maar de voorbereidingen gaan gewoon door. En ja, motivatie is in zo'n kakjaar ver te zoeken. Maar daar moeten we dus op inspelen en op reageren.
Ze zouden wat mij betreft gewoon een diploma moeten kunnen behalen, zonder extra regeling dus. Ze kunnen meer dan we denken, maar als we blijven benoemen dat alles zo erg en zielig is gaat het er nooit uitkomen nee.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:43

Helemaal eens met wat Goof zegt. Ik word ook een beetje moe van al dat 'achterstanden-gedoe'. Hoe meer we er vanuit gaan dat leerlingen een achterstand hebben, hoe meer we ons er allemaal naar gaan gedragen. Van mijn leerlingen verwacht ik gewoon hetzelfde als andere jaren.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:11

Ja joh. Dat gebrabbel over de achterstanden komt mij ook de neusgaten uit.
Er zijn geen achterstanden, behalve op het niveau van welzijn.
Kinderen kunnen geen kinderen zijn, missen structuur, leeftijdsgenoten. Laten we eens plannen gaan maken op de persoonsvormingskant van het onderwijs en niet alleen op de kwalificatie.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:18

Ja precies, mij ook. Ze worden ontzettend in een slachtofferrol geduwd en dat is echt voor niemand fijn,en ook totaal niet opbouwend voor henzelf. Ben zelf ook niet zo heel blij met die extra regelingen voor het examen.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:15

Helemaal als je kijkt naar dat derde tijdvak, dat is gewoon al in de zomervakantie. Moeten we dus gewoon door gaan werken in de vakantie?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:33

Heb geen idee, nog niet eens naar gekeken. Maar ik vrees dat het voor ons heel veel meer werk gaat worden dan andere jaren.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:35

Voor de scholen in het noorden is het echt een ramp dat het in de vakantie valt!
Wij hebben in het zuiden 'geluk' dat de vakantie eind juli valt.

Leerlingen worden inderdaad in een slachtofferrol geduwd.
Mijn leerlingen vinden dat zelf ook. Geen van mijn mentor leerlingen is enthousiast over het examen doen in twee termijnen.
Ze zeggen letterlijk 'juf we hebben toen helemaal geen zin om een paar toetsen te maken en 14 dagen later nog een paar? We mogen nu nog een voldoende extra halen, ik ga lekker vakantie houden!'

Voor havo/vwo kan het misschien anders zijn, maar vmbo leerlingen die ik spreek, die voelen zich echt geen slachtoffer.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:40

Sheran schreef:
Heb geen idee, nog niet eens naar gekeken. Maar ik vrees dat het voor ons heel veel meer werk gaat worden dan andere jaren.


Ik ben daar benieuwd naar, ik denk dat weinig kinderen gespreid examen gaan doen.
Het vergt ook heel wat van een leerling om 14 dagen later opnieuw examens te moeten maken als bijvoorbeeld vriend(in)en al vakantie hebben of überhaupt om jezelf nog echt aan de studie te zetten.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:45

PSvanLot schreef:
Voor de scholen in het noorden is het echt een ramp dat het in de vakantie valt!
Wij hebben in het zuiden 'geluk' dat de vakantie eind juli valt.

Leerlingen worden inderdaad in een slachtofferrol geduwd.
Mijn leerlingen vinden dat zelf ook. Geen van mijn mentor leerlingen is enthousiast over het examen doen in twee termijnen.
Ze zeggen letterlijk 'juf we hebben toen helemaal geen zin om een paar toetsen te maken en 14 dagen later nog een paar? We mogen nu nog een voldoende extra halen, ik ga lekker vakantie houden!'

Voor havo/vwo kan het misschien anders zijn, maar vmbo leerlingen die ik spreek, die voelen zich echt geen slachtoffer.

Slachtoffer herken ik ook niet zo inderdaad! Maar ik heb inderdaad ook mentor van een 4e klas vmbo.
Hier wel een aantal die willen spreiden maar ze maken zich ook wel extreem druk. De meeste staan er best oke voor.

Ik vind dat de die extra onvoldoende nog wel vragen oproept. Ben benieuwd wat de maart aanvulling nog gaat brengen.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:54

Ik ook wel een paar die zich heel druk maakten voor de vakantie.
Nu Engels ook weggestreept mag worden gaan ze wel een stuk relaxter het examen in.

Ik vind het wel bijzonder dat Engels nu niet als kernvak gezien wordt terwijl dat voorheen wel zo was?

Het enige verplichte vak voor het VMBO-T is nu NL. Dat maakt het voor een aantal van mijn leerlingen een heel stuk makkelijker. Ik verwacht nu nog 1 zwakker ipv stuk of 5.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:55

PSvanLot schreef:
Ik ook wel een paar die zich heel druk maakten voor de vakantie.
Nu Engels ook weggestreept mag worden gaan ze wel een stuk relaxter het examen in.

Ik vind het wel bijzonder dat Engels nu niet als kernvak gezien wordt terwijl dat voorheen wel zo was?

Het enige verplichte vak voor het VMBO-T is nu NL. Dat maakt het voor een aantal van mijn leerlingen een heel stuk makkelijker. Ik verwacht nu nog 1 zwakker ipv stuk of 5.

Engels is nog nooit als kernvak gezien op het vmbo. Hier mocht je eerder ook altijd al een 4 op halen. Nederlands is hier de enige uitzondering.
Het voelt gek omdat ze er wel verplicht examen in moeten doen. Dat is nu natuurlijk niet anders. Het cijfer komt ook gewoon op de cijferlijst tenslotte. Weg strepen is dus eigenlijk niet het juiste woord ook.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:20

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:
Ik ook wel een paar die zich heel druk maakten voor de vakantie.
Nu Engels ook weggestreept mag worden gaan ze wel een stuk relaxter het examen in.

Ik vind het wel bijzonder dat Engels nu niet als kernvak gezien wordt terwijl dat voorheen wel zo was?

Het enige verplichte vak voor het VMBO-T is nu NL. Dat maakt het voor een aantal van mijn leerlingen een heel stuk makkelijker. Ik verwacht nu nog 1 zwakker ipv stuk of 5.

Engels is nog nooit als kernvak gezien op het vmbo. Hier mocht je eerder ook altijd al een 4 op halen. Nederlands is hier de enige uitzondering.
Het voelt gek omdat ze er wel verplicht examen in moeten doen. Dat is nu natuurlijk niet anders. Het cijfer komt ook gewoon op de cijferlijst tenslotte. Weg strepen is dus eigenlijk niet het juiste woord ook.


Klopt, maar je kon Engels niet laten vallen of lager dan een 4 voor scoren.
Ik vind het bijzonder dat je er nu een 3 voor kunt halen en dat er dan een vinger op gelegd wordt.

Ik heb een aantal leerlingen die echt bijzonder slecht zijn in Engels en hier krap een 4 voor gaan halen. Die zijn nu bijzonder blij want dat geeft ze veel meer kansen.

Dat het op de cijferlijst komt is geen probleem. Geen enkel MBO vraagt om een cijferlijst, enkel om een diploma.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:21

Nee maar dat kon met geen ander vak natuurlijk. Als jij 6 vakken had en een 3 op wiskunde was je net zo goed gezakt.
Het hele beduimen is gewoon een hele vreemde situatie.

Die kernvakken regeling is eigenlijk sowieso al wat vreemd. Al zou ik hem ook niet graag zien zoals havo/vwo hem kent. Een 5 halen op Engels of wiskunde is voor een heel aantal vmbo’ers heel pittig.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 01:11

Op de school waar ik werk doen alle leerlingen standaard examen in 7 vakken, dit om de kans van slagen te vergroten als ze 1 bak kunnen wegstrepen.

De meeste hebben het niet nodig maar hierdoor zijn er ieder jaar een aantal die het examen toch halen.

Wiskunde is een keuzevak, maar Engels is verplicht en dat maakt het voor aardig wat kinderen moeilijker dan nodig is.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 07:32

Maar ook dan hebben ze verplichte vakken in hun sector die overeind moeten blijven staan. Met 7 vakken verklein je die kans wel maar ook dat bestaat de kans dat ze een vak niet kunnen laten vallen.
Bij ons doen ze gl met een extra theorie vak. Met dat extra theorievak slagen ze dan voor tl.
Ingeval is er niks anders ander aan de kernvak regeling dan normaal.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:41

lenaa_tje schreef:
Maar ook dan hebben ze verplichte vakken in hun sector die overeind moeten blijven staan. Met 7 vakken verklein je die kans wel maar ook dat bestaat de kans dat ze een vak niet kunnen laten vallen.
Bij ons doen ze gl met een extra theorie vak. Met dat extra theorievak slagen ze dan voor tl.
Ingeval is er niks anders ander aan de kernvak regeling dan normaal.


Klopt helemaal! Maar ze hebben ook, op een enkeling na, een dubbel profiel.
De school waar ik werk staat in een van de armste postcodegebieden van Nederland waar de kinderen een stuk minder kansen en mogelijkheden hebben dan in andere gebieden.
Er is veel concurrentie tussen de thuis- , school- en straatladder, waardoor er voor de kinderen vaak een persoonlijke concurrentiestrijd is om tot goed leren te komen.

Voor hen ben ik blij dat er nu een extra vinger gelegd kan worden, maar slachtoffers, nee dat zijn het zeker niet.

Ik zeg ook altijd tegen mijn leerlingen, je bent niet in de vierde terecht gekomen omdat je het niet kunt, je zit hier omdat je drie jaar goed, of goed genoeg doorlopen hebt om het af te sluiten en een diploma te behalen voor je volgende stap in het leven.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:55

Eigenlijk is deze coronatijd voor leerlingen de beste voorbereiding op de universiteit die je kunt hebben :').

Maar zonder grapjes, ik heb ook een paar leerlingen gesproken die niet eens meer per se willen slagen. Gewoon omdat ze liever op de middelbare zitten met vrienden dan naar een dichte universiteit van waar ze niks mogen.

Movement

Berichten: 1536
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:59

Ik heb een vraagje, op dit moment volg ik nog de pabo opleiding. Ik kwam laatst op het idee om misschien mijn haar roze te verven(niet knal roze maar pastel, dicht tegen zilver aan), maar hoe word hiernaar gekeken als docent. Laten scholen dit toe?

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:03

Movement schreef:
Ik heb een vraagje, op dit moment volg ik nog de pabo opleiding. Ik kwam laatst op het idee om misschien mijn haar roze te verven(niet knal roze maar pastel, dicht tegen zilver aan), maar hoe word hiernaar gekeken als docent. Laten scholen dit toe?

Ik heb zelf in mijn eerste jaar als stagiaire eerste klas vmbo knalpaars haar gehad. Werd alleen maar leuk op gereageerd. Sommige studenten zag je wel even kijken en fluisteren maar als je er met zelfvertrouwen rondloopt is er niks aan de hand. Nu zou ik het niet meer zo snel doen :') maar dat ligt meer aan mij.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:44

Hoe verwachten jullie de heropening van de scholen invulling te gaan geven?

Op mijn school is het plan.
Normale rooster aanhouden.
Examenklassen volledig naar school
Overige leerjaren 1/3 van de klas fysiek in de les en 2/3 volgt de les online thuis.

Ik vind het echt verschrikkelijk... Volgens onze directie: er veranderd niet veel, enkel zitten er nu ongeveer 8 kinderen voor je en 16 achter kun computer.

Vind het ook sneu voor de kinderen. Het zou zo fijn zijn als ze met een gehaald leerjaar op school kunnen zijn en zo vrienden/vriendinnen weer ontmoeten.

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:17

Is er al bekend dan hoe ze naar school mogen?

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:24

Goof schreef:
Is er al bekend dan hoe ze naar school mogen?


Nee, ik vind ook dat ze erg snel zijn met de ideeën. Kregen er vandaag al een mail over.