Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:09

Elke dag met je klas beginnen lijkt me ideaal. Ik werk 3,5 dag. Zie mijn coachstudenten dit blok 1x in de week, 5 uur achter elkaar :+
Is wel mbo en ze lopen 2 dagen stage. Maar het is soms wel lastig.

Leuk om jullie methodes eens te leren kennen!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:30

@Nado, wat we gedaan hebben is het volgende:

In leerjaar 1 t/m 3 ( en volgend jaar 4 ) hebben we de methode eruit gegooid en zijn we begonnen met onze eigen 'methode' ontwikkelen. Wij maken daarbij gebruik van onze eigen gemaakte sentence builders die context gebonden zijn en waarmee we met chunks werken. Die introduceren we via de MARS EARS methodologie van Gianfranco Conti.

https://gianfrancoconti.com/2018/07/30/ ... ar-part-1/

We houden dus per sentence builder of kennisoverzicht in het NL, een bepaalde volgorde van het introduceren van stof aan. We maken daarbij gebruik van een grote variatie aan opdrachten zoals bad translations, translate under time pressure, anagrams, delayed dictation, translate sentence, ping pong translation, once pen, once dice en nog veel meer. Gianfranco heeft daar hele interessante boeken over geschreven.

lisanne87

Berichten: 1043
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:12

Nog meer collega’s die Oekraïense kinderen in de klas krijgen/hebben? Aanstaande maandag krijg ik twee kinderen in m’n groep 6

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:43

lisanne87 schreef:
Nog meer collega’s die Oekraïense kinderen in de klas krijgen/hebben? Aanstaande maandag krijg ik twee kinderen in m’n groep 6

Niet in de klas maar wel op school. Ik werk (=stage eigenlijk) 1 dag op de isk. Daar hadden we absoluut geen plek meer voor een groep leerlingen dus zijn er op het vmbo lokalen vrij gemaakt (waar ik 3 dagen ben). Het is nu een groep van 25 leerlingen, waarvan waarschijnlijk een deel na de zomervakantie instroomt op de isk. Ze krijgen les van oud-docenten, vrijwilligers en gevluchte Oekraïense mensen. Alhoewel dit hun eerste week was en meer een introductieweek is. Ze hebben het erg naar hun zin en konden hun ogen niet geloven toen ze zagen dat er leerlingen leren hoe ze haren moeten stijlen :') (vmbo school). Ze vonden het zo’n mooi gebouw en zo modern.
Ik ben er niet direct bij betrokken, zou me wel leuk lijken maar ik heb er écht geen tijd voor.

Werk jij op een normale basisschool? Want hoe ga jij deze kinderen dan lesgeven?

lisanne87

Berichten: 1043
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:55

Bedankt voor het delen!
Ja, reguliere basisschool, en ja, dat is de vraag :+
Als er veel kinderen zijn wordt er een taalklas op poten gezet. In eerste instantie is het behelpen want ze spreken geen/zeer weinig Engels. Eerste doel is om hen een veilige plek te bieden. Ik ben benieuwd :D

marleen_88

Berichten: 14071
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:09

Scholen van mijn stichting hebben al enkele kinderen opgevangen.
Ze hoeven voorlopig geen onderwijs te krijgen, maar een veilige/fijne plek is prioriteit.

Heftig hoor, succes!

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:21

Hoe is bij jullie de extra vergoeding van het tweede tijdvak en derde tijdvak vorig jaar met het examen uitgekeerd?

Wij krijgen vandaag bericht dat we in mei best een behoorlijke vergoeding gaan krijgen.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 02:29

PSvanLot schreef:
Hoe is bij jullie de extra vergoeding van het tweede tijdvak en derde tijdvak vorig jaar met het examen uitgekeerd?

Wij krijgen vandaag bericht dat we in mei best een behoorlijke vergoeding gaan krijgen.

Ik heb direct bij het salaris van juli (afgelopen jaar dus) de vergoeding gekregen. Best een leuk bedrag inderdaad.
Bij ons waren er een handjevol collega’s die hebben gewerkt in het derde tijdvak.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:21

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:
Hoe is bij jullie de extra vergoeding van het tweede tijdvak en derde tijdvak vorig jaar met het examen uitgekeerd?

Wij krijgen vandaag bericht dat we in mei best een behoorlijke vergoeding gaan krijgen.

Ik heb direct bij het salaris van juli (afgelopen jaar dus) de vergoeding gekregen. Best een leuk bedrag inderdaad.
Bij ons waren er een handjevol collega’s die hebben gewerkt in het derde tijdvak.


Hier zijn dit soort dingen altijd gedoe bij de raad van bestuur. De NPO gelden voor scholen met grote achterstandsvraagstukken wilden ze over alle vestigingen verdelen ipv aan de school waar dit speelt.

En ook nu kwamen ze er weer niet uit. Uiteindelijk is besloten dat per examengroep €185 bruto uitgekeerd wordt en dat alle personeelsleden die op 1 mei 2021 in dienst waren €460,00 bruto naar rato van benoemingsomvang.

Vind het wel goed dat iedereen er van profiteert en dat de examendocenten wat extra krijgen, of zij nu wel of geen derde tijdvak hadden.

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:11

Jullie al examens nagekeken?
Mijn examen was gisteren en ik heb vandaag alles nagekeken. De groep heeft precies gescoord zoals ik verwacht had. Ben erg benieuwd wat de Nterm gaat doen, het is echt een zwakke groep dit jaar helaas.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:29

Mijn vak is als eerste afgenomen dit jaar. Vmbo-T biologie. Mijn klassen waren zwak en hebben ook zeer matig gescoord.

Vond het examen ook niet goed. Veel vragen waar je zeer leesvaardig voor moest zijn.

Vrijdag meteen eerste wijziging op correctievoorschrift en vandaag het tweede.
Gewoon 4 vragen waar het antwoordmodel niet goed genoeg was.

Verslag van de NVON laat ook een aantal vragen wat ruimer te beoordelen.

Ik heb mijn examens al naar de tweede corrector, maar heb alles gekopieerd dus morgen maar even alles aanpassen.

Mijn tweede correctiewerk is al binnen, maar dat moet nu even wachten. Eerst mijn eigen kindjes.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:09

Hier ook biologie docent met examenklassen. Bbl en kbl, alles digitaal en alles al door eerste en tweede correctie. Gl/tl worden door een andere collega gedaan,maar die had ook alles al afgerond.
Zwakke groepen, zwakke resultaten tot nu toe.

Ik vond het examen wel erg leuk van de gl/tl, maar eenzijdig. Weinig plantenkennis waar naar gevraagd werd en inderdaad talig. Maar meer of minder talig dan voorgaande jaren? Kan ik geen goede inschatting van maken.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:13

SdaphneS schreef:
Hier ook biologie docent met examenklassen. Bbl en kbl, alles digitaal en alles al door eerste en tweede correctie. Gl/tl worden door een andere collega gedaan,maar die had ook alles al afgerond.
Zwakke groepen, zwakke resultaten tot nu toe.

Ik vond het examen wel erg leuk van de gl/tl, maar eenzijdig. Weinig plantenkennis waar naar gevraagd werd en inderdaad talig. Maar meer of minder talig dan voorgaande jaren? Kan ik geen goede inschatting van maken.


Weinig tot geen planten, geen hart, geen zenuwstelsel. Ik vond het echt te summier.
Teveel fouten in het examen. Vind het echt niet kunnen dat er zoveel mis is.

'Gelukkig' hoor ik dat het op veel plekken zeer matig gemaakt is, dus kom maar door met een N-term van 1.5 ;)

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:43

Hier ook biologie.

Zelf geen gt klassen maar voor de staatsexamens wel 20 examens nagekeken en nog aan het wachten op 25 examens voor de 2e correctie.
Vond het ook een erg talig examen en soms echt wel lastig om in te schatten wat ze nu eigenlijk wilden weten. En al 4 wijzigingen idd, ook flink!

Mijn eigen BK klassen hebben woensdag hun digitale examen, dus dan kan ik helaas pas beginnen met nakijken. Heb er dan 48 dus nog wel even werk aan. Wel heel benieuwd hoe ze het gaan doen, vind dat toch altijd weer 'spannend'.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:31

Hi, ik heb hier wel eens eerder een vraag gepost, en ik overweeg nog steeds om het onderwijs in te gaan. Inmiddels ook twee dagen meegelopen op scholen in het VO. Ik ben alleen wel een vraag vergeten te stellen, misschien kan iemand hier deze nog beantwoorden?
Namelijk hoe is de verhouding van lesgeven en overige taken? Stel je werkt 32 uur, hoeveel uur sta je dan voor de klas en hoeveel uur ben je ongeveer aan het nakijken ect.

Alvast bedankt!

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:38

Die opslagfactor verschilt serieus per school, dus daar valt niet 1 antwoord op te geven.
Daarnaast is de werkdruk bij de ene school sowieso al een stuk hoger dan bij de andere school, dus dasr is echt geen standaard antwoord op.

Bij mijn vorige school bijvoorbeeld werkte ik 0,8 fte maar ik was iedere avond, iedere vrije woensdag en iedere zondag aan het werk.
Op mijn huidige school werk ik 0,8 fte en doe ik in de avonduren niets, check ik op woensdag alleen mijn mail en zit ik soms op zondag nog wat te doen. Nogal ren verschil dus.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:04

Biks2 schreef:
Hi, ik heb hier wel eens eerder een vraag gepost, en ik overweeg nog steeds om het onderwijs in te gaan. Inmiddels ook twee dagen meegelopen op scholen in het VO. Ik ben alleen wel een vraag vergeten te stellen, misschien kan iemand hier deze nog beantwoorden?
Namelijk hoe is de verhouding van lesgeven en overige taken? Stel je werkt 32 uur, hoeveel uur sta je dan voor de klas en hoeveel uur ben je ongeveer aan het nakijken ect.

Alvast bedankt!

32u is bij ons 20 lessen ongeveer. 5 per werkdag. In het begin ben je vooral aan het investeren, want je hebt weinig liggen aan materiaal en/of routine. Ik check 's avonds mijn mail soms, maar doe verder alles op school. Nakijken van de eindexamens doe ik wel thuis trouwens.

Het is qua tijd wel te doen, soms wat meer, maar daar staan dan ook weer 12 vakantieweken tegenover.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:08

Biks2 schreef:
Hi, ik heb hier wel eens eerder een vraag gepost, en ik overweeg nog steeds om het onderwijs in te gaan. Inmiddels ook twee dagen meegelopen op scholen in het VO. Ik ben alleen wel een vraag vergeten te stellen, misschien kan iemand hier deze nog beantwoorden?
Namelijk hoe is de verhouding van lesgeven en overige taken? Stel je werkt 32 uur, hoeveel uur sta je dan voor de klas en hoeveel uur ben je ongeveer aan het nakijken ect.

Alvast bedankt!


Als beginnend docent ben je met voorbereiden en afwerken sowieso veel meer tijd nodig, dat heef een aantal jaar nodig om dat goed onder de knie te krijgen en programma's klaar te hebben liggen die je zo kunt pakken.

In het onderwijs wordt niet met uren gewerkt zoals bijvoorbeeld in de horeca of supermarkt.
Hier werk je een aantal FTE. 1.0 is een volle baan, 0.5 een halve baan en alles daar tussen en onder.

Het ligt er aan bij welke onderwijsvereniging je school is aangesloten. Ik werk voor OMO (Ons Middelbaar Onderwijs) waar een vijftigtal scholen onder valt in het zuiden van Nederland. Ik vind het een erg fijne werkgever met hele fijne arbeidsvoorwaarden.

Maar het scheelt dus ook per vereniging/stichting waar de school bij aangesloten is.

Volgens mij geef ik met een 1.0 baan 24 lesuren en ben ik mentor van een examenklas. Maar dat moet ik opzoeken, heb een aantal neven functies waardoor ik niet zoveel lessen meer draai.

Wat ik bij OMO erg goed vind is dat je het eerste jaar, en ik geloof zelfs 2, 20% arbeidskorting krijgt. Je hebt dan op papier 1.0 baan, maar je wordt maar voor 0,8 belast. Dat beetje extra vrije tijd heb je ook echt wel nodig om jezelf alles eigen te maken en niet meteen over de kop te gaan.

Flying_Angel

Berichten: 15722
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:05

Volgens mij is die lesreductie als startend docent vastgelegd. Ik heb dat ook twee jaar gehad! +:)+ dat is echt fijn geregeld.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:14

Daar heb je helaas wel alleen recht op als je een normaal contract hebt. Ik heb de eerste twee jaar als invaller gewerkt, steeds 3 maanden ergens anders en ik heb weinig tot geen reductie gehad. Ik moest dus de uren werken die ik op papier had staan.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:27

Annetje schreef:
Daar heb je helaas wel alleen recht op als je een normaal contract hebt. Ik heb de eerste twee jaar als invaller gewerkt, steeds 3 maanden ergens anders en ik heb weinig tot geen reductie gehad. Ik moest dus de uren werken die ik op papier had staan.


Ik kreeg het op mijn eerste school ook niet (2 jaar gewerkt) maar heb het vervolgens op de school erna alsnog gehad. Vanwege de uren die werkte werd het wel over 3 jaar uitgesmeerd omdat het anders niet uitkwam.

Ik werk tegenwoordig 0.8 en geef daarvoor nu 18.5 les (begin schooljaar 20, halverwege schooljaar ging dat naar 17 ivm klassen die dan minder biologie gaan krijgen). Nu hebben 3 klassen van mij examen gedaan dus heb ik nog maar 8 lessen (en surveilleren)

Volgend jaar ga ik 1 dag per week voor een andere werkgever aan de slag (gedetacheerd) en ben ik dus 0.6 beschikbaar op school, ik heb dan 13 lessen.

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:05

In het basisonderwijs wordt het per jaar berekend. 940 lesuren bij een volledige baan (1659 uur).

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:11

haike schreef:
Annetje schreef:
Daar heb je helaas wel alleen recht op als je een normaal contract hebt. Ik heb de eerste twee jaar als invaller gewerkt, steeds 3 maanden ergens anders en ik heb weinig tot geen reductie gehad. Ik moest dus de uren werken die ik op papier had staan.


Ik kreeg het op mijn eerste school ook niet (2 jaar gewerkt) maar heb het vervolgens op de school erna alsnog gehad. Vanwege de uren die werkte werd het wel over 3 jaar uitgesmeerd omdat het anders niet uitkwam.

Ik werk tegenwoordig 0.8 en geef daarvoor nu 18.5 les (begin schooljaar 20, halverwege schooljaar ging dat naar 17 ivm klassen die dan minder biologie gaan krijgen). Nu hebben 3 klassen van mij examen gedaan dus heb ik nog maar 8 lessen (en surveilleren)

Volgend jaar ga ik 1 dag per week voor een andere werkgever aan de slag (gedetacheerd) en ben ik dus 0.6 beschikbaar op school, ik heb dan 13 lessen.


Wat ga je doen Haike bij een andere werkgever?

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:38

berthe schreef:
In het basisonderwijs wordt het per jaar berekend. 940 lesuren bij een volledige baan (1659 uur).


Zo wordt het in alle soorten onderwijs berekend. Het beantwoordt alleen niet de vraag van biks.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:01

Antwoord op Biks:
Volgens mij had ik met 0.8 fte 15 tot 18 normale lessen + mentoraat + 2 flexuren het hele jaar. Geen idee hoeveel tijd ik precies buiten het lesgeven om aan mijn werk heb besteed. Volgens mij was de vorige keer je vraag ongeveer hetzelfde en toen kreeg je ook veel verschillende antwoorden. Het verschilt per persoon en per werkgever hoeveel tijd je nog buiten je lessen nodig hebt en ook het vak, de tijd van het jaar en het niveau van lesgeven hebben er wellicht invloed op.