Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:39

Dan snap ik je overstap. Ik ben ook geen (no offense) vak-idioot. Ik doe het voor de relatie met de leerlingen, het pedagogische, het werken met een groep, niet omdat ik mijn vak zo tof vind ofzo.

Ik vertel mijn stagiairs altijd dat je dat perfecte los moet laten. Het is helemaal niet belangrijk dat je een perfecte les draait, want wanneer is het perfect? je legt jezelf alleen maar belachelijk veel druk op en zal waarschijnlijk weinig tevreden thuis komen. Ik vertel mijn stagiairs altijd dat ik ze liever 1000x zie falen zolang ze daar maar op reflecteren en er een leerdoel uit halen.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:45

Dan denk ik dat je overstap zeker een hele goede keuze is. :j Ik vind vakkennis ontzettend leuk, maar dan op hbo-/universitair niveau zodat ik er zelf wat van leer. Het lesgeven doe ik ook vooral voor het contact met de leerlingen en het pedagogische stuk. Dan zit je in het praktijkonderwijs helemaal goed. :D

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:18


marleen_88

Berichten: 14073
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:20

Ik hoop dat de fulltimers dezelfde toeslag gaan krijgen..

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:25

Ik begrijp niet waarom ze, ondanks alle protesten voor een lagere werkdruk, denken dat dit een oplossing is voor het lerarentekort. De meesten werken niet fulltime omdat ze niet met een burnout thuis willen zitten, niet omdat ze niet zouden willen...

marleen_88

Berichten: 14073
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:27

En de meeste zijn jonge ouder(s) die hebben ook geen behoefte aan meer werken.

PSvanLot

Berichten: 10166
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:46

marleen_88 schreef:
Ik hoop dat de fulltimers dezelfde toeslag gaan krijgen..


Ik dacht hetzelfde.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:53

Ik heb ook m’n twijfels of dit een oplossing gaat zijn voor het lerarentekort. Ik denk dat er eerst wat andere zaken moeten veranderen om het aantrekkelijker te maken om fulltime in het onderwijs te werken, daar zal een bonus niet echt iets aan veranderen denk ik. Ik heb er bewust voor gekozen om parttime in het onderwijs te werken en de eventuele bonus gaat mij in ieder geval niet over de streep trekken om meer uren voor de klas te gaan staan. :) Daarnaast vraag ik mij ook af of het echt problemen op gaat lossen als een aantal docenten een dag meer gaan werken. Volgens mij is het tekort aan fte’s wel wat groter dan dat.

PSvanLot

Berichten: 10166
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 00:11

Lugea schreef:
Ik heb ook m’n twijfels of dit een oplossing gaat zijn voor het lerarentekort. Ik denk dat er eerst wat andere zaken moeten veranderen om het aantrekkelijker te maken om fulltime in het onderwijs te werken, daar zal een bonus niet echt iets aan veranderen denk ik. Ik heb er bewust voor gekozen om parttime in het onderwijs te werken en de eventuele bonus gaat mij in ieder geval niet over de streep trekken om meer uren voor de klas te gaan staan. :) Daarnaast vraag ik mij ook af of het echt problemen op gaat lossen als een aantal docenten een dag meer gaan werken. Volgens mij is het tekort aan fte’s wel wat groter dan dat.


Ik heb er onlangs een spreker over gehoord op een symposium. Uit zijn berekening werd duidelijk dat wanneer iedere parttimer maar 0,1 fte meer zou gaan werken dit echt het lerarentekort kan verminderen.

Op de school waar ik werk zit ik in de pr/mr en wij gaan deze maand beginnen aan het hoe inzetten van de middelen die we krijgen voor de werkdrukverlichting

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 06:32

Toch houden schoolleiders dit ook wel tegen hoor. Wij zijn een krimp gebied en welk vak je hier ook heeft je krijgt hier echt niet zomaar een uitbreiding van je contract. Terwijl we hier aan de andere kant het soms best lastig hadden om vacatures in te vullen.

Ik ben wel benieuwd waar jullie meekomen met de werkverdrukverlichtingsideeen. Hier ook mr/pmr en wij starten inderdaad ook deze maand.
Dit jaar krijgen wij het uitbetaald is in de stichting en gmr besloten. Alleen in uitzondering kunnen de uren opgenomen worden, mits het primair proces niet in de problemen komt.

PSvanLot

Berichten: 10166
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:31

lenaa_tje schreef:
Toch houden schoolleiders dit ook wel tegen hoor. Wij zijn een krimp gebied en welk vak je hier ook heeft je krijgt hier echt niet zomaar een uitbreiding van je contract. Terwijl we hier aan de andere kant het soms best lastig hadden om vacatures in te vullen.

Ik ben wel benieuwd waar jullie meekomen met de werkverdrukverlichtingsideeen. Hier ook mr/pmr en wij starten inderdaad ook deze maand.
Dit jaar krijgen wij het uitbetaald is in de stichting en gmr besloten. Alleen in uitzondering kunnen de uren opgenomen worden, mits het primair proces niet in de problemen komt.


Het persoonlijke deel, de 40 uur, wordt bij ons ook uitgekeerd en in uitzonderlijke gevallen ingezet als uren.
Het schoolbrede deel zal ook uitbetaald worden, maar daar beslissen we aankomende maand over.

Ik heb echt geen idee hoe we dat volgend jaar willen gaan inzetten. Het zal een aardig proces worden en hopelijk horen we van andere scholen binnen onze scholengroep (zijn met 5) of vanuit OMO fijne tips.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:52

Tot nu toe zijn bij ons de gelden voor werkdrukverlichting besteed aan bijvoorbeeld extra handen in de klas (niet mijn vak helaas) en het inhuren van externe partijen voor huiswerkbegeleiding en steunlessen. En je kreeg meer uren uitbetaald als mentor dan normaal.

PSvanLot

Berichten: 10166
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:11

Dat is wel fijn dat het nog ingezet kan worden dit jaar.

Bij ons is dat helaas niet meer mogelijk omdat het pas net voor het nieuwe schooljaar bekend gemaakt is dat het geld vrijgemaakt werd. Vandaar dit jaar waarschijnlijk uitbetalen, wat natuurlijk geen verlichting geeft.

Volgend jaar moeten we het echt goed in gaan zetten.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:38

Ik werk 0,8 maar heb die vrije dag echt wel nodig voor mijn hobby's, andere afspraken e.d.. met 2 dagen weekend kom ik er niet.
En ik ben op mijn vrije dag alsnog een hoop werk aan het doen waar ik anders niet aan toe kom, telefoontjes plegen, nakijken etc.
En ik heb niet eens kinderen. Wel een hond :+

Extra geld geeft mij niet ineens wél vrije tijd in het weekend, dus ik zou nooit 1fte willen werken. En vind die bonus dan ook dikke onzin

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:57

PSvanLot schreef:
Dat is wel fijn dat het nog ingezet kan worden dit jaar.

Bij ons is dat helaas niet meer mogelijk omdat het pas net voor het nieuwe schooljaar bekend gemaakt is dat het geld vrijgemaakt werd. Vandaar dit jaar waarschijnlijk uitbetalen, wat natuurlijk geen verlichting geeft.

Volgend jaar moeten we het echt goed in gaan zetten.


Hier hetzelfde verhaal!


Macs schreef:
Ik werk 0,8 maar heb die vrije dag echt wel nodig voor mijn hobby's, andere afspraken e.d.. met 2 dagen weekend kom ik er niet.
En ik ben op mijn vrije dag alsnog een hoop werk aan het doen waar ik anders niet aan toe kom, telefoontjes plegen, nakijken etc.
En ik heb niet eens kinderen. Wel een hond :+

Extra geld geeft mij niet ineens wél vrije tijd in het weekend, dus ik zou nooit 1fte willen werken. En vind die bonus dan ook dikke onzin


1 op 1 herkenbaar dit, ook ik zou met een bonus nog niet kiezen voor 1,0 fte. Heb ook nog een (soort van) leven buiten school. :P

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:18

Nee mijn reactie ging over de npo-gelden :)

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:59

Hoi,

Ik ben geen juf, maar even benieuwd hoe de oudergesprekken bij jullie in het PO worden georganiseerd.
Hierbij de situatie bij de basisschool hier:

Er wordt een bericht in social schools (communicatiemiddel) geplaatst dat de inschrijving voor de oudergesprekken wordt geopend. Dan blijken die gesprekken al over twee weken plaats te vinden en alle plekken zijn overdag. Op de maandag/donderdag tussen 1500-1615 en op de woensdag tussen 1300-1430. Daarbij ook geen rekening houdend met broertjes/zusjes in andere klassen.
Als fulltime werkende ouders is dit een ramp om te plannen. Zo kort van tevoren pas duidelijk wanneer en dan ook overdag. Dit hebben we vorig jaar ook al aangekaart en toezegging gekregen dat het ook na 17u00 zou kunnen en tijdig gepland zou worden.

Hoe gaat dit op andere basisscholen?

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:18

Geen basischool, maar middelbare school hier:
Bij ons gaat de uitnodiging er nog korter van tevoren uit. Ik plan zelf enkele middagen en 1 (korte) avond voor ouders.

AnnemiekvM

Berichten: 8253
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:05

Arnyek schreef:
Hoi,

Ik ben geen juf, maar even benieuwd hoe de oudergesprekken bij jullie in het PO worden georganiseerd.
Hierbij de situatie bij de basisschool hier:

Er wordt een bericht in social schools (communicatiemiddel) geplaatst dat de inschrijving voor de oudergesprekken wordt geopend. Dan blijken die gesprekken al over twee weken plaats te vinden en alle plekken zijn overdag. Op de maandag/donderdag tussen 1500-1615 en op de woensdag tussen 1300-1430. Daarbij ook geen rekening houdend met broertjes/zusjes in andere klassen.
Als fulltime werkende ouders is dit een ramp om te plannen. Zo kort van tevoren pas duidelijk wanneer en dan ook overdag. Dit hebben we vorig jaar ook al aangekaart en toezegging gekregen dat het ook na 17u00 zou kunnen en tijdig gepland zou worden.

Hoe gaat dit op andere basisscholen?


De data van de gesprekken staat in de jaarkalender. De uitnodiging gaat er een week van te voren uit.
Wij hebben wel twee avonden.

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:22

Bij ons in het VO zijn de gesprekken (LOC noemen we het, Leerling, ouder, Coach) sinds een paar jaar ook overdag. Geen avonden meer.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:45

Wij doen het ook overdag in het po. Ook bij ons staat het in het jaarrooster en ongeveer 2 weken van tevoren op social schools. Als ouders zich niet inschrijven doen we vaak een berichtje er achteraan (sbo dus niet iedereen is even sterk in communicatie van de ouders). In de avond hebben we liever niet, maar als het echt niet kan dan doen we het vaak wel. Dan doen we vaak 1 avond voor de ouders die niet overdag kunnen ( dit jaar gelukkig allemaal ouders die overdag kunnen)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:29

AnnemiekvM schreef:
Arnyek schreef:
Hoi,

Ik ben geen juf, maar even benieuwd hoe de oudergesprekken bij jullie in het PO worden georganiseerd.
Hierbij de situatie bij de basisschool hier:

Er wordt een bericht in social schools (communicatiemiddel) geplaatst dat de inschrijving voor de oudergesprekken wordt geopend. Dan blijken die gesprekken al over twee weken plaats te vinden en alle plekken zijn overdag. Op de maandag/donderdag tussen 1500-1615 en op de woensdag tussen 1300-1430. Daarbij ook geen rekening houdend met broertjes/zusjes in andere klassen.
Als fulltime werkende ouders is dit een ramp om te plannen. Zo kort van tevoren pas duidelijk wanneer en dan ook overdag. Dit hebben we vorig jaar ook al aangekaart en toezegging gekregen dat het ook na 17u00 zou kunnen en tijdig gepland zou worden.

Hoe gaat dit op andere basisscholen?


De data van de gesprekken staat in de jaarkalender. De uitnodiging gaat er een week van te voren uit.
Wij hebben wel twee avonden.


Hier hetzelfde. De data zijn bekend, maar hoe lang je dan daadwerkelijk bezig bent en met wie weet je pas vlak van tevoren.

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:21

Dank voor de reacties.
In de jaarkalender is het helaas niet opgenomen.

x_Elise

Berichten: 2000
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:28

Ik krijg dan een berichtje van ouders wanneer er geen passende tijd is. Als je het gewoon op een normale manier vraagt, is er vaak veel mogelijk.
Po hoogbegaafden onderwijs hier.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:39

Goof schreef:
Geen basischool, maar middelbare school hier:
Bij ons gaat de uitnodiging er nog korter van tevoren uit. Ik plan zelf enkele middagen en 1 (korte) avond voor ouders.

Hier inderdaad ook. Ongeveer 1,5 week van te voren en van 16.00-21.00. Ouders geven voorkeurstijd aan en roostermakers plannen het in. Er is wel discussie bij ons of het nog wel ‘S avonds moet. Zelf heb ik daar niet zoveel moeite mee.

Wat ik als docent dan weer irritant vind zijn de ouders die zich opgegeven en verder gewoon niet komen en zich dus ook niet afmelden.
Dan zit je dus de hele avond te wachten.
Vorige keer was ik er serieus op mijn vrije dag voor naar school gekomen en vervolgens had ik van de 7 gesprekken er maar 2.
Helaas was ik hierin geen uitzondering.