Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Fearn schreef:Hoihoi, even een vraagje. Gaf jullie instructeur ook aan hoeveel lessen hij denkt dat je nog nodig hebt? (Ongeveer)?
Ik ben nu op mijn 18e lesuur volgens mij en ik heb nog 10 uren in mijn pakket. Maar mijn instructeur zegt dat hij niet kan aangeven hoeveel les ik nog nodig heb en hij weet dus ook nog niet wanneer we het praktijk examen kunnen plannen.. maar ik vind het fijn om te weten wanneer ik ongeveer ga afrijden zodat ik daar naartoe kan werken.
En bovendien schijnt het vaak heel druk te zijn met het inplannen van de praktijk bij het cbr dus ik wil daar niet te laat mee zijn (dat hij op het laatste moment pas zegt, oke laten we het nu gaan plannen maar dat ik dan nog maandenlang moet wachten)..
Ook ben ik bang dat mijn rijschool misschien de tijd wil rekken zodat ik extra lessen moet bijkopen. Ik vind het niet erg om een aantal uren extra te doen als dat moet maar het is wel fijn om dat van te voren een beetje te weten..
Hoe ging dat bij jullie?
Polly schreef:De meeste rijscholen hebben wachtlijsten en die willen echt niet langer dan nodig rijden.
Hoeveel uur je nodig hebt hangt af van hoe jij je vaardigheden en verkeersinzicht ontwikkeld en vooral dat laatste laat zich lastig voorspellen dus dat je rijschool het niet kan aangeven klopt wel. De meeste leerlingen rijden hier in de regio af tussen de 40 en de 60 lesuren maar dat is gemiddeld dus er zijn ook mensen die na 20 uur afrijden en sommige hebben 80 uur nodig. Helaas niks over te voorspellen.
Luister naar je instructeur die is hiervoor opgeleid, rij de lessen die je krijgt en probeer ook buiten de lessen om (bv op de fiets of als je met iemand mee rijdt) je aangeleerde vaardigheden (kijken voor je richting aangeeft, je hebt geen spiegels op je fiets maar je kan je wel aanwennen dat je even naast je kijkt voor je je hand uitsteekt) en nader en beoordeel kruispunten zoals geleerd in de lessen, dus straatjes inkijken als je ergens voorbij rijdt maar ook de stappen die je geleerd hebt voor het oversteken van een kruispunt kan je heel prima oefenen op de fiets. Serieus ermee bezig zijn.
Niet elke keer vragen hoeveel uur je nog moet dat is dus niet te voorspellen, je instructeur houd echt wel rekening met de aanvraagtijd voor het examen, dat is dagelijkse kost als je instructeur bent dus dat doen ze echt wel.
Succes met je lessen
Nayomie schreef:Gefeliciteerd met je theorie! Filmpjes tegenwoordig zijn zo veel prettiger dan hardcore uit een boek leren.
Wat fijn dat je al zo veel vertrouwen hebt, dan komt het vast en zeker goed. Heb je al een datum intussen geprikt voor een examen? Of staat dit nog op de planning om aan te vragen?
Fearn schreef:Hoi heeft iemand tips?
Ik heb in oktober mijn praktijkexamen, maar ik had mijn instructeur specifiek gevraagd om het examen niet smorgens te plannen, want ik slaap soms heel erg slecht of helemaal niet als ik zenuwachtig ben.. als het dan in de middag is kan in smorgens in elk geval nog wat uitrusten mocht de nacht slecht zijn geweest.
Ik probeerde ook nog niet naar de datum te kijken en hij zou dan op de dag zelf tegen mij zeggen dat ik dan moet afrijden (de week had ik wel in mijn agenda).
Maar m'n theorie verloopt straks dus moest een nieuw theorie examen inplannen. Daardoor zag ik helaas toch per ongeluk de dag en de tijd..
Nu is het examen dus toch vroeg in de ochtend gepland.. dat gaat echt niet goed komen.. ik ken mezelf en ik kan gemakkelijk een hele nacht doorhalen als ik aan het piekeren ben. Dan kan ik echt niet goed autorijden.
Ik heb wel medicatie voor het slapen maar officieel mag je dit niet de dag voor het autorijden innemen (vertraagt ook het reactievermogen).
Zijn er meer mensen met slaapproblemen of die voor het examen slecht sliepen en hoe deden jullie dat?
zonnebloem18 schreef:Ik zou sowieso niet zo lang willen lessen, mijn hoofd was na dat uur echt al gaar. Zeker in het begin zou ik dat niet doen.