Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 435 [ 10856 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 435  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

 
Profiel   

Ik wist niet dat ik zo zenuwachtig kon zijn :7
ok situatie. Ik heb zo'n 60 rijlessen gehad, tussentijdse toets gedaan en daarna examen. Gezakt.
Nu moet ik over precies 2 weken weer examen doen en ben nu al zenuwachtig. Vannacht nachtmerrie gehad en dat bleef echt een beetje hangen ;( Ik was met m'n tussentijdse toets een beetje zenuwachtig, maar viel mee omdat er niet zoveel vanaf hing. Tijdens mijn examen echt heel erg de eerste 5 minuten zat ik gewoon met trillende benen te autorijden. Ik heb wel een week lang valdispert geslikt van te voren maar daar was niet erg veel van te merken... :D
Punt is dat ik nu nog zenuwachtiger ben dan voor vorige keer, vertrouwen is een beetje weg, en ik wil het persé halen. Ik moet het halen van mezelf, zo niet dan... Nouja goed, het voelt voor mij zoveel anders als een school examen. Daar was ik ook zeker zenuwachtig voor, maar dan kon je rustig nadenken als je het even niet weet en evt een (gratis) herkansing. Met auto rijden moet je direct beslissingen nemen.

Verder heb ik nauwelijks inkomsten, moet wel alles zelf betalen en heb al wat geld bij moeders geleend en ik haat het om niet genoeg te hebben, ben altijd erg zuinig. :+ Heb ook een hele hoop gespaard maar da's simpelweg wel op nu. En een familielid kwam ook al met zo'n verhaal van 6 keer zakken... no way.. Het is zo ziek duur allemaal :\

Vandaag weer rijles gehad, en ik moet zeggen ik heb het wel een beetje gehad :+ Ik heb echt een aardige instructrice, daar niet van. Ze heeft vandaag geprobeerd me wat vertrouwen in te praten, helaas niet erg gelukt..
Maar goed het is nu nog 2 weken, wil niet weten hoe het óver 2 weken is.

Zo even m'n hartje gelucht :o Ik ben benieuwd naar tips en dan niet echt over het autorijden want ik weet wel hoe het moet en krijg ook genoeg tips, maar om m'n zenuwen onder controle te houden, want straks is dat nog wat me gaat nekken..
En graag niet vergelijken met dat er veel ergere dingen zijn en dit maar geld is etc want daar weet ik helaas alles van. :) Maar misschien nog iets van pillen die beter werken en die je toch mag gebruiken ook al moet je autorijden? Ik weet niet zeg maar wat. :P


Moderatoropmerking:
In overleg binnen het team hebben wij besloten om van dit topic een informatief topic (op STW) te maken.
Alle vragen omtrent het rijbewijs of rijexamen, ook het praten over hoe zenuwachtig je bent of wanneer je mag afrijden mag besproken worden in dit topic. Let wel op dat het niet offtopic gaat.
Ook is in dat overleg een titelwijziging besproken, de nieuwe titel luidt nu: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Wij wensen jullie veel plezier in het nieuwe centraal. Bij 500 pagina's mag er een nieuw [Info]topic aangemaakt worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-13 23:47 



 
Profiel   

Je hebt ook een beetje geluk nodig hoor..
Ik kan dus gewoon echt niet rijden en ik deed van alles fout, ging bv vol over de stoep met steken.
En ik haalde hem. Zat echt van.. o_O Maar ik keek heel erg goed en ik liet een oud omaatje oversteken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-13 23:50 



 
Profiel   

Ja bijzondere verrichtingen zijn idd niet zo erg als je die slecht doet als je maar goed kijkt :j Ik had met m'n examen 2 ongewone situaties met vrachtwagens, waar ik gewoon niet de beste keus heb gemaakt, dus dat was wel balen. En in combinatie met nog wat andere kleine foutjes. Ik was een twijfelgeval maar toch gezakt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-13 23:52 



 
Profiel   

Kijken, kijken, kijken! Dat is het aller belangrijkste... Als je goed (bijna overdreven) kijkt, komt het helemaal goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-13 23:53 



 
Profiel   

als je nu evt. weer zakt, is er dan niet de mogelijkheid een faalangst examen te doen? een vriendin van mij is 2/3 maal gezakt door extreme zenuwen en heeft met een faalangst examen het wel gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-13 23:56 



 
Profiel   

Gewoon aangeven dat je zenuwachtig bent. Mijn moeder is examinator en heeft ze dagelijks naast zich (van die zenuwachtige), zij weten ook wel dat het iets zenuwslopends is voor sommigen.
Gewoon lekker gaan rijden. Geef aan dat je bijvoorbeeld niet wilt praten, of de radio uit wilt. Niet te moeilijk denken, alles moet gewoon veilig gaan. Maak eigen beslissingen, ga niet denken aan wat de examinator wilt zien. Als je een omkeeropdracht moet doen en je moet 4x steken ipv 3x, nou ja dan doe je dat, als het maar veilig gaat en je niet hindert. Gewoon dingen toepassen die in de lessen ook geleerd hebt en doet. Op tijd zijn, kijken (waarnemen!) etc.

Wat was de reden dat je bent gezakt? Waarom ben je zo zenuwachtig, om te zakken? Als je er echt zo veel moeite mee hebt kun je misschien eerder nadenken over een faalangst examen? Vertrouw ook op je instructrice, een beetje fatsoenlijke rijschool laat jou echt niet zo maar op gaan, dus je kunt het allemaal best wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-13 23:57 



 
Profiel   

Ohja, ik heb wel een faalangst examen gedaan. ^

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-13 23:57 



 
Profiel   

Pfoe, ik moet ook bijna! 10 januari :p ik heb dus nog geen ervaring maar wat ik ook nu al merk is dat veiligheid inderdaad het belangrijkste is. Dus als je een keer verkeerd rijd of de auto laat af slaan of dat soort dingen... Das niet erg. Zo lang je het maar veilig op lost.

Zelf kan ik nog wel eens paniekerig worden bij invoegen en inhalen op de snelweg maar eigenlijk moet je gewoon rustig blijven kijken en de tijd nemen. Dan duurt het maar iets langer. Zolang het maar veilig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 00:57 



 
Profiel   

Ik zou ook een faalangstexamen aanraden, dan letten ze meer op hoe jij je voelt en of je niet door de zenuwen blokkeert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 00:59 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! :) Faalangst examen zou wel een optie zijn, hoewel me dat ook wel vreemd in de oren klinkt, omdat ik geen faalangst heb.. :P Ja alleen hiervoor blijkbaar :+

Ik ben zelf totaal niet bang voor het autorijden zelf, ik vind het zelfs leuk! Maar het is gewoon dat ik het echt wil halen omdat ik 'm nodig heb en tja voor de financiën. De eerste keer was ik bang dat ik een domme fout zou maken en dat ik mezelf dat niet zou kunnen vergeven, maar die angst is toch wel weer meer weg, terwijl ik niet minder zenuwachtig ben dat er toch iets gebeurd :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 01:01 



 
Profiel   

Ik snap je wel. Het is hartstikke duur en door pure pech of een domme fout kun je zo een paar honderd euro wegooien :| maarja het enige wat je kan doen is relaxen en opgaan in het auto rijden zelf ipv in het examen. Vooral als je het leuk vind! Wat ook helpt is een praatgrage examinator. Dat had ik met mijn tussentijdse toets :p binnen een paar minuten waren alle zenuwen verdwenen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 01:10 



 
Profiel   

ohja, het helpt bij mij wel als ze domme grapjes maken haha :') Ff die spanning doorbreken. Maar ik ben bang als ze vragen stellen of veel gaan praten dat ik afgeleid raak. De radio wil ik ook al uit hebben enzo, terwijl die bij lessen wel altijd aan staat :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 01:12 



 
Profiel   

Hahaha ja ik raak ook wel eens afgeleid door te veel kletsen met mn instructeur maarja, je zit dan wel heel relaxed in de auto. Dus vond t wel chill dat mijn examinator ook een kletsert was. Als ik even moet opletten dan blijf ik gewoon opeens even stil :+

En radio uit ja terwijl die normaal aan staat? Waarom dan uit als dat normaal goed gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 01:16 



 
Profiel   

Omdat dat naar mijn idee nog meer prikkels zijn, het liefst heb ik geen radio en helemaal stil, mja mn instructrice gaat toch wel praten met de examinator. Misschien is het wel een illusie, ik weet niet heb het idee dat ik me dan het best kan concentreren.... Ik weet het ook niet meer, helemaal stil werkt misschien ook wel op mn zenuwen whaha... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 01:21 



 
Profiel   

En nou ja als er met je gepraat wordt op een moment dat jij je even wilt concentreren zeg je even 'Sorry, wacht even hoor'. Ik heb het zelf ook hoor. Ik ben nu bezig met rijlessen en als mijn instructeur zegt 2 keer links, dan rechts en dan links en we raken tussendoor in een gesprek vergeet ik ook weleens die laatste links.
Sja, dan neem je de volgende links toch?
Kijk het moet niet zo worden dat je het helemaal stil wilt hebben. Zet die radio gewoon zacht zodat het niet meteen stil is als er niet gesproken wordt.
Als jij zelf al spontaan begint en zelf dat grapje maakt, geef je ook aan dat je dat niet erg vind.

Hopen natuurlijk dat je een beetje examinator hebt die daar doorheen wilt prikken en inderdaad dat grapje wil maken. Als een kandidaat de auto bijvoorbeeld af laat slaan zegt mijn moeder wel eens dat het haar in het dagelijks leven ook weleens gebeurd (is niet zo, maar weten zij niet), maar ze krijgen wel gevoel dat het niet perfect hoeft. Iedereen maakt weleens fouten, ook examinatoren (als we het over rijden hebben dan he).

En anders moet je onder het autorijden maar even denken dat je nog genoeg geld op de bankrekening hebt staan, als je daar zoveel druk om hebt (niet te laks denken natuurlijk hahaha) :))


Laatst bijgewerkt door __denise op 29-11-13 02:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 01:52 



 
Profiel   

Werkt het niet als de instructrice wegblijft? Dat heeft bij mij wel geholpen. Dan creëer je minder ruis, en is het meer de examinator en jij samen waardoor het makkelijker is om te focussen. Gewoon de lesomstandigheden proberen na te bootsen. Lekker radio aan en rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 01:53 



 
Profiel   

Aleeneh schreef
Werkt het niet als de instructrice wegblijft? Dat heeft bij mij wel geholpen. Dan creëer je minder ruis, en is het meer de examinator en jij samen waardoor het makkelijker is om te focussen. Gewoon de lesomstandigheden proberen na te bootsen. Lekker radio aan en rijden.


Nee want toen ik was gezakt wist ik echt niet waar de fouten waren enzo, en we hebben de volgende les die route opnieuw gereden en ze wist precies waar het fout ging _/-\o_ Dus daar heb ik echt heel veel aan gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 11:13 



 
Profiel   

Hey, gewoon vanuit gaan dat je de volgende keer slaagt he ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 14:15 



 
Profiel   

toevallig heb ik afgelopen woensdag mijn examen gehaald.
wat bij mij heel erg hielp was dat mn instructeur de examinator gezellig aan het lijntje hielp :D nee grapje :P die man had echt alles door!

maar vooral als je een straat in rijdt denken wat moet ik hier doen, borden zoeken, wat zie je... alles draait om de veiligheid.. als je bijzondere verrichtingen moet doen mag je er 10x over doen, zolang je maar kijkt! kijken kijken kijken :D

succes +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 14:20 



 
Profiel   

Ik ken het gevoel :') Ik moet 11 december afrijden en ik ben echt heel bang! Ik zie ook al rond de 40 lessen.. Komt vooral omdat ik de ene keer foutloos rij, terwijl ik de keer erna echt alles fout doe en bijna mensen aanrij :') Wordt dus echt hopen dat het net goed gaat als ik af moet rijden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 14:21 



 
Profiel   

Ik heb 2 november voor het eerst afgereden. Enge examinator gehad en nog een onaardige man ook. Hij maakte mij zo zenuwachtig dat ik wel fouten ging maken. Gezakt
Ik heb gisteren afgereden en heb valdispert gebruikt.nu moet ik zeggen dat die mij niet geholpen hebben. Ik ging er met de instelling heen dat ik zou zakken en had totaal geen zenuwen. Rijden ging prima en ben geslaagd. Doe lekker rustig aan en neem de tijd! Komt goed. Anders misschien faalangst examen doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 16:25 



 
Profiel   

Ik heb 7 januari mijn examen, en ik weet nu ook al dat ik zo enorm zenuwachtig ga zijn, dat ik waarschijnlijk ook hele domme dingen ga doen. En ik zit er eigenlijk nu al tegen op (alhoewel ik echt niet kan wachten tot ik mn rijbewijs heb) ik zit nu ook rond de 40 lessen. En bij de ene les rijd ik perfect en bij de andere les heb ik zoiets van nou ik bak er weer niks van. :+

Mijn instructrice gaf als tip om even langs de dokter te gaan en daar een kalmeringspilletje te vragen. Misschien is dat een tip? Valdispert heb ik ook wel eens voor andere dingen gebruikt (ik ben een enorme stresskip) maar daar stuiter ik gewoon doorheen.

Verder zei mijn instructrice ook dat het vooral gaat om veilig rijden, het geeft niet als je per ongeluk links gaat waar je rechts had gemoeten, of als je per ongeluk 1x in z'n 3 door de bocht gaat. Zolang alles maar veilig gaat. :)

En het zal ook wel een beetje liggen aan je examinator denk ik... Ook kwestie van een beetje geluk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 17:12 



 
Profiel   

Ooh, ik snap de spanningen hoor! Ik was de hele week voor mijn eerste keer afrijden zo zenuwachtig. en toen ben ik dus gezakt. Voor de tweede keer hield ik me er eigenlijk veel minder mee bezig, zou de week erna met vriendin op vakantie gaan en de dag van de examen zelf gingen we eerst nog even inkopen doen en totaal niet aan afrijden gedacht. Ook gingen trouwens de lessen tussendoor ook bagger, had me er allang bij neergelegd dat ik weer ging zakken. En ik dacht: Let's get it over en done with. En ik reed naar mijn idee ook zooooo slecht. En wat denk je? Gewoon geslaagd!
Kortom, leidt jezelf af de komende twee weken. Der minder je er overna denkt, de minder spanning je opbouwt. En ja ik weet dat dat makkelijker gezegd dat gedaan is, hoor :P. Maar probeer je de komende twee weken gewoon op andere zaken te concentreren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 17:21 



 
Profiel   

Toen ik moest afrijden voor mijn scooter was ik ook doodzenuwachtig. Instructeur had me zelfs tot huilen gezet omdat ik zo zenuwachtig was haha, dat hielp wel, die spanning er al af. En wat denk je? Ruim geslaagd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 17:22 



 
Profiel   

Mijn eerste autorijexamen was een ware ramp! Was het terrein nog niet af of ik had mijn eerste ingreep. Tweede examen een pilletje bij de huisarts gehaald en gewoon goed geslaagd niks aan de hand :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-13 17:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 435 [ 10856 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 435  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen