[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:08

Van harte Lara!

Waarom perse 2 uur van te voren lessen ? Wellicht een pauze inlassen na een uur ,had zelf uur voor examen nog les en daar kon ik de spanning ook wat in laten afvloeien

TTT is kort dag , dan dat het geen zin meer heeft .


Wellicht schrok ze en blafte ze diegene daarom af , niet teveel van aantrekken het gaat om jou en je pasje


Heb mijn solo overleefd , doodeng alleen in de auto . Maar toch ook heel prettig , ook al met een volle auto gereden en vanmiddag mijn wekelijkse ritje dit keer met zus en zwager . Enige wat ik mijzelf afleren moet is de koppeling mishandelen, hij stoot nog weleens omdat ik te snel omhoog ga en voet niet op de vloer laat (instructeur was er nooit blij mee :+ )

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:11

DaisyDarling schreef:
Gefeliciteerd geslaagden! :D

Ik mag over 2 weken op examen, op een zaterdagmiddag. Iemand ervaring met dat tijdstip in Amsterdam?
Nu moet ik verplicht daarvoor ook nog 2 uur lessen, dus bijna 3 uur achter elkaar rijden. Normaal ben ik na 2 uur al flink moe, dus ik hoop dat ik in combinatie met de stress nog overeind blijf :o :+

Ik twijfel om nog een tussentijdse toets aan te vragen, maar dat is dan zo kort van te voren dat het waarschijnlijk weinig zin heeft.

Mijn instructrice ging vorige week ook nog volledig uit der plaat tegen de lesser na mij die een fout maakte (een hele domme gevaarlijke, maar toch), waardoor mijn zin om te rijden vrijwel 0 is -O-


Nu nog een toets plannen gaat niet qua tijd. Je kan wel van je examen een toets laten maken en dan een nieuw examen inplannen als je nog teveel twijfelt. Weet alleen niet wat je instructrice er van vindt dat ik deze info nu met je deel :') :+ zitten geen kosten aan bij het CBR.
En jeetje, wat lang moet jij van te voren rijden zeg. Dan is je spanningsboog op het moment dat je echt moet presteren toch al lang ingezakt? -O-

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:41

Rebecca schreef:
Van harte Lara!

Waarom perse 2 uur van te voren lessen ? Wellicht een pauze inlassen na een uur ,had zelf uur voor examen nog les en daar kon ik de spanning ook wat in laten afvloeien

TTT is kort dag , dan dat het geen zin meer heeft .


Wellicht schrok ze en blafte ze diegene daarom af , niet teveel van aantrekken het gaat om jou en je pasje


Heb mijn solo overleefd , doodeng alleen in de auto . Maar toch ook heel prettig , ook al met een volle auto gereden en vanmiddag mijn wekelijkse ritje dit keer met zus en zwager . Enige wat ik mijzelf afleren moet is de koppeling mishandelen, hij stoot nog weleens omdat ik te snel omhoog ga en voet niet op de vloer laat (instructeur was er nooit blij mee :+ )

Zelf een aantal keer de hellingproef oefenen waardoor je wat meer gevoel met de koppeling krijgt.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:47

Rebecca schreef:
Van harte Lara!

Waarom perse 2 uur van te voren lessen ? Wellicht een pauze inlassen na een uur ,had zelf uur voor examen nog les en daar kon ik de spanning ook wat in laten afvloeien

TTT is kort dag , dan dat het geen zin meer heeft .


Wellicht schrok ze en blafte ze diegene daarom af , niet teveel van aantrekken het gaat om jou en je pasje


Heb mijn solo overleefd , doodeng alleen in de auto . Maar toch ook heel prettig , ook al met een volle auto gereden en vanmiddag mijn wekelijkse ritje dit keer met zus en zwager . Enige wat ik mijzelf afleren moet is de koppeling mishandelen, hij stoot nog weleens omdat ik te snel omhoog ga en voet niet op de vloer laat (instructeur was er nooit blij mee :+ )


Je voet op de vloer laten terwijl je met je koppeling bezig bent? Als er iets is wat ik niet kan, dan is het dat wel.. Met die korte kleine pootjes van mij _O-

Hier overigens volgende week E examen, daarvoor nog iets van 2 uur les voor de laatste puntjes op de i. Ik ben echt bang dat ik op een hele domme manier ga zakken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:14

Ik ga met jullie meelezen... ben 32 en toch wel eens tijd om rijlessen te gaan nemen. Afgestudeerd dus de "arme student" smoes is ook niet echt meer van toepassing _O-

Ik heb alleen tijdje terug geoefend op het erf van mijn schoonpa... het schakelen viel me opzich reuze mee. Maar wat lijkt die auto ontzettend hard te gaan zodra je achter het stuur zit -O-

Went dat een beetje snel?

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:19

idinn schreef:
Ik ga met jullie meelezen... ben 32 en toch wel eens tijd om rijlessen te gaan nemen. Afgestudeerd dus de "arme student" smoes is ook niet echt meer van toepassing _O-

Ik heb alleen tijdje terug geoefend op het erf van mijn schoonpa... het schakelen viel me opzich reuze mee. Maar wat lijkt die auto ontzettend hard te gaan zodra je achter het stuur zit -O-

Went dat een beetje snel?


Ik wende vrij snel aan de “snelheid” alleen mijn 1e les durfde ik niet echt gas te geven, daarna reed ik gewoon de aangegeven snelheden

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:22

idinn schreef:
Ik ga met jullie meelezen... ben 32 en toch wel eens tijd om rijlessen te gaan nemen. Afgestudeerd dus de "arme student" smoes is ook niet echt meer van toepassing _O-

Ik heb alleen tijdje terug geoefend op het erf van mijn schoonpa... het schakelen viel me opzich reuze mee. Maar wat lijkt die auto ontzettend hard te gaan zodra je achter het stuur zit -O-

Went dat een beetje snel?

Alles went! :D Het kost alleen tijd. Oefenen, oefenen, oefenen.

Ik had er bijvoorbeeld ontzettend veel moeite mee om na mijn lesauto (diesel) in benzineauto's te gaan rijden. Koste mij gewoon onwijs veel moeite om het aangrijpingspunt van de koppeling te voelen, vind het op de motor ook een enorme uitdaging :+ Maar ja, het is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:46

Amaryllis schreef:
DaisyDarling schreef:
Gefeliciteerd geslaagden! :D

Ik mag over 2 weken op examen, op een zaterdagmiddag. Iemand ervaring met dat tijdstip in Amsterdam?
Nu moet ik verplicht daarvoor ook nog 2 uur lessen, dus bijna 3 uur achter elkaar rijden. Normaal ben ik na 2 uur al flink moe, dus ik hoop dat ik in combinatie met de stress nog overeind blijf :o :+

Ik twijfel om nog een tussentijdse toets aan te vragen, maar dat is dan zo kort van te voren dat het waarschijnlijk weinig zin heeft.

Mijn instructrice ging vorige week ook nog volledig uit der plaat tegen de lesser na mij die een fout maakte (een hele domme gevaarlijke, maar toch), waardoor mijn zin om te rijden vrijwel 0 is -O-


Nu nog een toets plannen gaat niet qua tijd. Je kan wel van je examen een toets laten maken en dan een nieuw examen inplannen als je nog teveel twijfelt. Weet alleen niet wat je instructrice er van vindt dat ik deze info nu met je deel :') :+ zitten geen kosten aan bij het CBR.
En jeetje, wat lang moet jij van te voren rijden zeg. Dan is je spanningsboog op het moment dat je echt moet presteren toch al lang ingezakt? -O-


Waarom die 2 uur, schiet mij maar lek. Ik had 1 uur gepland, maar dat was veel veel te kort vond ze. 2 uur moest. Dus ik ga inderdaad om een pauze vragen, even tot rust komen en weer opladen.

Idinn, dat had ik ook! Heb het nu nog steeds bij boven de 80, maar man wat was 50 hard in het begin :P

Ik heb ook moeite mijn voet naast de koppeling te zetten, gaat automatisch fout. Ik zet hem steeds plat achter de koppeling op de grond , maar dat is niet te bedoeling. Hopelijk kan ik snel een automaatje kopen als ik eenmaal dat pasje heb :+

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:54

Bedankt iedereen! Rijbewijs is vandaag eindelijk aangevraagd. Dat kan dus alleen in de gemeente waar je woont..
Best logisch maar ik zit in een verhuizing en had er niet helemaal bij nagedacht dat ik me ook al op nieuw adres had ingeschreven ondanks dat ik nog meer op het oude adres woon := Dus ik stond vrijdag voor niks op t gemeentehuis :') en vandaag in mn nieuwe gemeente aangevraagd. Hoop stiekem dat hij vrijdag al klaar is maar we gaan het zien. Kan ik eindelijk in mn auto rondrijden :D

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:14

Frankiej de hellingproef die lukt niet met pa zijn auto :')

Ghostattack :') dat is weer een ander probleem haha , maar je kan het !

Daisy dat probleem ken ik niet haha , zet voet altijd netjes ernaast . Handig even de pauze inlassen in die 2 uur

Vandaag als oefening door de mcdrive, maar 2 keer de motor laten afslaan :') :))

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:04

Ah joh ik heb 5 jaar lang automaat gereden omdat we geen schakel hadden thuis. Toen die ene keer dat we wel een schakel hadden, heb ik er 2x in gereden en dat was zo'n nare ervaring dat ik nooit meer schakel heb gereden _O- Inmiddels wel weer (leaseauto) en met 50.000 kms per jaar denk ik toch wel een aardig stukje te kunnen sturen :)) En mijn auto heeft hill assist.. Beste optie ooit :+

Mijn E les combinatie is een mega VW Amarok automaat. Echt hilarisch als ik in moet stappen

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:56

Hier net geslaagd voor E :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:56

Gefeliciteerd!

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:34

Ik denk dat ik me hier ook mag melden. Vorige week heeft mijn broer z'n rijbewijs gehaald en direct daarna een auto gekocht. Toen ik bij hem in de auto zat begon het wel te kriebelen, ik wil ook! Ik was eerst van plan om pas volgend jaar ergens te gaan beginnen, sinds m'n spaarpotje niet mega is, maar ik heb woensdag een proefles aangevraagd bij de instructeur die hij had en ik heb aankomende dinsdag mijn proefles :D

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:10

Gefeliciteerd Ghostattack!
Succes Whale. Welke regio zit je?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:56

frankiej schreef:
Gefeliciteerd Ghostattack!
Succes Whale. Welke regio zit je?


Amersfoort :)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:17

Gisteren mijn eerste les gehad en god wat was ik van te voren zenuwachtig, maar eenmaal achter het stuur was dat compleet weg. En wat was het leuk, ookal hebben we geeneens zoveel gedaan :D Vooral uitleg met waar wat zit, wat sturen op het industrieterrein, daarna kwam het gas geven erbij, en toen de openbare weg op. En m'n instructeur is heerlijk relaxed. Helaas nu wachten tot eind augustus, want hij gaat volgende week op vakantiem dus nog even geduld hebben.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:52

Ik heb voor mijn vriend een try-out gepland voor een motorrijles! Hij weet helemaal van niets maar heeft al een paar keer laten vallen dat het hem wel leuk lijkt om een motorrijbewijs te gaan halen dus denk dat hij t wel leuk gaat vinden :D we zijn dinsdag 2 jaar samen en dan heb ik t ook ingepland staan :)

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:52

@Druppie, wat een leuk cadeau! Motor rijden vind ik zo stoer, maar durf het denk ik niet :Y)

Ik word steeds moedelozer van mijn rijschool.
Vorige week werd ik geappt ‘ga je de laatste 2 uur ook betalen?’. Bleek dus dat ze zonder dat door te geven 2 uur op mijn saldo in de app hadden gezet, bovenop mijn pakket, bedoeld voor de 2 extra uur voor het rij examen. Maar ik had al mijn lessen vrolijk doorgepland tot saldo op 0 stond, niet oplettend of het er nou 36 of 38 waren. Vervolgens werd mijn commentaar dat ze dit beter kunnen vertellen, voordat ze iemand portemonnee in eigen hand nemen, weggewuifd als ‘dit doen we altijd’, dus toen heb ik 2 van mijn lessen in mijn laatste week gecancelled en ga ik gewoon examen doen.

Ik verwacht toch al niet dat ik het examen dankzij deze rijschool haal, dus overstappen moet toch. Dan geef ik mijn geld liever aan wat extra lessen om aan de auto te wennen :o

@Polly, heb jij nog last minute tips voor examen in Amsterdam of een goede rijschool daar of rond Hoorn? :)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:02

Whale schreef:
Gisteren mijn eerste les gehad en god wat was ik van te voren zenuwachtig, maar eenmaal achter het stuur was dat compleet weg. En wat was het leuk, ookal hebben we geeneens zoveel gedaan :D Vooral uitleg met waar wat zit, wat sturen op het industrieterrein, daarna kwam het gas geven erbij, en toen de openbare weg op. En m'n instructeur is heerlijk relaxed. Helaas nu wachten tot eind augustus, want hij gaat volgende week op vakantiem dus nog even geduld hebben.

Super fijn dat je eerste rijles zo goed bevallen is! Werkt wel mee als er een klik met je instructeur is en die ook de rust kan bewaren.

Dat vind ik ook zo fijn bij mijn instructeur, die doet ook voor angstige mensen dus die weet goed rust te bewaren en te ondersteunen waar nodig is. Had ik hem niet op gekozen, maar een enorme dikke plus voor mij. :D

@Druppie, wat een tof cadeau! Dat gaat hij vast heel tof vinden. :D

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:26

DaisyDarling schreef:
@Druppie, wat een leuk cadeau! Motor rijden vind ik zo stoer, maar durf het denk ik niet :Y)

Ik word steeds moedelozer van mijn rijschool.
Vorige week werd ik geappt ‘ga je de laatste 2 uur ook betalen?’. Bleek dus dat ze zonder dat door te geven 2 uur op mijn saldo in de app hadden gezet, bovenop mijn pakket, bedoeld voor de 2 extra uur voor het rij examen. Maar ik had al mijn lessen vrolijk doorgepland tot saldo op 0 stond, niet oplettend of het er nou 36 of 38 waren. Vervolgens werd mijn commentaar dat ze dit beter kunnen vertellen, voordat ze iemand portemonnee in eigen hand nemen, weggewuifd als ‘dit doen we altijd’, dus toen heb ik 2 van mijn lessen in mijn laatste week gecancelled en ga ik gewoon examen doen.

Ik verwacht toch al niet dat ik het examen dankzij deze rijschool haal, dus overstappen moet toch. Dan geef ik mijn geld liever aan wat extra lessen om aan de auto te wennen :o

@Polly, heb jij nog last minute tips voor examen in Amsterdam of een goede rijschool daar of rond Hoorn? :)



Ik ben geen Polly, maar ik kan Meteoor in Amsterdam aanraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:17

ik heb ook geen zin meer in de lessen.
les al meer dan een half jaar en nog geen ttt gepland zelfs.
door vakantie en moeilijk gedoe met planning vanuit de rijschool heb ik al 5 weken niet gereden.
ook heb ik steeds het gevoel dat er tijdens de les focus wordt gelegd op wat niet de prioriteit is. ik kan bijvoorbeeld lastig keuzes maken, mijn instructeur geeft dan de opdracht 'doe x speciale manoeuvres in x minuten' dus niks wat en waar. ik klap daar nogal van dicht. nu hoor ik om me heen dat tijdens examen/ttt je specifiekere opdrachten krijgt dus ik vind het stom dat we hier dan juist tijd aan besteden.
oke goed, genoeg geklaagd weer, over een kwartiertje wordt ik opgehaald voor de les.

edit: alweer een kwartier aan het wachten -O-

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:59

brokjes schreef:
ik heb ook geen zin meer in de lessen.
les al meer dan een half jaar en nog geen ttt gepland zelfs.
door vakantie en moeilijk gedoe met planning vanuit de rijschool heb ik al 5 weken niet gereden.
ook heb ik steeds het gevoel dat er tijdens de les focus wordt gelegd op wat niet de prioriteit is. ik kan bijvoorbeeld lastig keuzes maken, mijn instructeur geeft dan de opdracht 'doe x speciale manoeuvres in x minuten' dus niks wat en waar. ik klap daar nogal van dicht. nu hoor ik om me heen dat tijdens examen/ttt je specifiekere opdrachten krijgt dus ik vind het stom dat we hier dan juist tijd aan besteden.
oke goed, genoeg geklaagd weer, over een kwartiertje wordt ik opgehaald voor de les.

edit: alweer een kwartier aan het wachten -O-


Andere rijschool zoeken....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:47

Bespreek het eens met je instructeur, trainen voor het examen gaat iets verder als een aap een kunstje leren. En dus niet alleen maar punt voor punt wat ze van je vragen. Ik vermoed dat hij dit doet om je een beetje te trainen met rijden onder tijdsdruk, helemaal niet verkeerd hoor. Ik train dat op een andere manier maar ieder z'n manier.
Ik vind dit juist klinken als een instructeur die z'n leerling leert autorijden ipv alleen maar klaarstomen voor een examen, knijp je handjes maar dicht want die zijn niet in de meerderheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:58

Polly schreef:
Bespreek het eens met je instructeur, trainen voor het examen gaat iets verder als een aap een kunstje leren. En dus niet alleen maar punt voor punt wat ze van je vragen. Ik vermoed dat hij dit doet om je een beetje te trainen met rijden onder tijdsdruk, helemaal niet verkeerd hoor. Ik train dat op een andere manier maar ieder z'n manier.
Ik vind dit juist klinken als een instructeur die z'n leerling leert autorijden ipv alleen maar klaarstomen voor een examen, knijp je handjes maar dicht want die zijn niet in de meerderheid.

bedankt voor je post :)
ik snap het nu ook wat beter en het is ook echt zo bij nader inzien!
denk dat leren autorijden sowieso een frustrerende klus is zo nu en dan, heeft zeker niet altijd met de school te maken, maar ook gewoon omdat je het zelf niet snel genoeg leert naar eigen wensen