[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:16

Polly schreef:
Waar ik rijles gaf was je 20min onderweg naar het examen gebied, als je dan een uur les hebt heb je precies 20min om in je examengebied te oefenen.
Leerlingen wilden liever thuis opgehaald worden dan naar het examengebied komen..


Oh, ik moet altijd naar een vast punt toe komen van waaruit alle leerlingen rijden.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:39

Ik breng dit onderwerp weer naar voren... Ik heb het nog steeds niet onder de knie. Gelukkig heb ik al een tijdje mijn theorie-examen gehaald en staat mijn praktijkexamen gepland op 30 mei. Ik ben druk bezig met lessen, maar het voelt alsof ik er helemaal niets van bak. Ik moet meer kijken, maar als ik meer kijk, ben ik niet snel genoeg. Ik plan te laat en raak in mijn hoofd erg chaotisch. Het voelt alsof ik juist niet goed kijk als ik, "over de schouder" moet kijken, bij het invoegen. Het proces van binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder, knipperlicht, nogmaals over de schouder en dan invoegen kost me zoveel tijd dat er geen ruimte meer is om daadwerkelijk in te voegen. Ik heb vaak al gezien in de buitenspiegel dat ik kan invoegen en er genoeg ruimte is, maar dan moet ik het hele kijkritueel doorlopen. Hierdoor ben ik te traag en krijg ik kritiek van mijn instructeur. Als ik alleen mijn binnen- en buitenspiegel gebruik, rijd ik volgens mijn instructeur gevaarlijk. Tijdens mijn laatste les heb ik flinke kritiek gekregen en loop ik echt vast. Op deze manier wordt 30 mei een grote ramp :').

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:28

Doef schreef:
Ik breng dit onderwerp weer naar voren... Ik heb het nog steeds niet onder de knie. Gelukkig heb ik al een tijdje mijn theorie-examen gehaald en staat mijn praktijkexamen gepland op 30 mei. Ik ben druk bezig met lessen, maar het voelt alsof ik er helemaal niets van bak. Ik moet meer kijken, maar als ik meer kijk, ben ik niet snel genoeg. Ik plan te laat en raak in mijn hoofd erg chaotisch. Het voelt alsof ik juist niet goed kijk als ik, "over de schouder" moet kijken, bij het invoegen. Het proces van binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder, knipperlicht, nogmaals over de schouder en dan invoegen kost me zoveel tijd dat er geen ruimte meer is om daadwerkelijk in te voegen. Ik heb vaak al gezien in de buitenspiegel dat ik kan invoegen en er genoeg ruimte is, maar dan moet ik het hele kijkritueel doorlopen. Hierdoor ben ik te traag en krijg ik kritiek van mijn instructeur. Als ik alleen mijn binnen- en buitenspiegel gebruik, rijd ik volgens mijn instructeur gevaarlijk. Tijdens mijn laatste les heb ik flinke kritiek gekregen en loop ik echt vast. Op deze manier wordt 30 mei een grote ramp :').

Dat invoegen is leuke theorie voor instructeurs, niet voor de praktijk.

Onthoudt het dus goed want de examinator wil zien dat je dat goed doet maar veel eerder, zodra je de snelweg in zicht hebt, ga je alvast kijken wat daar rijdt, hoe hard dat rijdt en waar ruimte voor invoegen is. Vervolgens zorg je dat je aan het begin van de invoegstrook ongeveer dezelfde snelheid hebt als de rest van het verkeer en bij de ruimte bent die je voor jezelf zag om in te voegen. Voer binnen, buiten, schouder, knipperlicht, schouder uit en voeg in. Dat is praktijk die werkt.

Kun je daar wat mee?

Avalanche

Berichten: 15990
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:59

Wat ik doe, is ik focus me op een auto waar ik achter wil omdat ik daar al een gaatje heb gezien. Je kan dan bij het oprijden op de invoegstrook al je binnenspiegel checken. Als je er dan bent, check je nog even buiten, kijkt over je schouder en hup.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:35

Doef schreef:
Ik breng dit onderwerp weer naar voren... Ik heb het nog steeds niet onder de knie. Gelukkig heb ik al een tijdje mijn theorie-examen gehaald en staat mijn praktijkexamen gepland op 30 mei. Ik ben druk bezig met lessen, maar het voelt alsof ik er helemaal niets van bak. Ik moet meer kijken, maar als ik meer kijk, ben ik niet snel genoeg. Ik plan te laat en raak in mijn hoofd erg chaotisch. Het voelt alsof ik juist niet goed kijk als ik, "over de schouder" moet kijken, bij het invoegen. Het proces van binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder, knipperlicht, nogmaals over de schouder en dan invoegen kost me zoveel tijd dat er geen ruimte meer is om daadwerkelijk in te voegen. Ik heb vaak al gezien in de buitenspiegel dat ik kan invoegen en er genoeg ruimte is, maar dan moet ik het hele kijkritueel doorlopen. Hierdoor ben ik te traag en krijg ik kritiek van mijn instructeur. Als ik alleen mijn binnen- en buitenspiegel gebruik, rijd ik volgens mijn instructeur gevaarlijk. Tijdens mijn laatste les heb ik flinke kritiek gekregen en loop ik echt vast. Op deze manier wordt 30 mei een grote ramp :').


Probeer zo vroeg mogelijk te kijken, zodat je daarna nog tijd hebt om een stukje de invoegstrook op te rijden.

En een gekke tip, maar wat mij heeft geholpen; probeer de kijktechnieken ook steeds op de fiets te doen, of zelfs als je loopt :D je gaat qua tempo dan allicht wel langzamer, maar de snelheid van het kijken kun je steeds ophogen. Probeer voordat je afslaat met de fiets zo snel mogelijk je hoofd over je schouder en terug te draaien en zsm te beslissen of je door kunt of niet.

Ik heb dat inmiddels zo vaak geoefend, dat ik het zelfs na het behalen van m'n rijbewijs nog (op de fiets) doe :') ik krijg het er niet meer uit

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:39

Oh ja, en nog een goeie!

Dit hoorde ik ergens een keer: zodra je instructeur of examinator zegt: eerstvolgende links/rechts, doe dan gelijk de kijktechniek, wacht niet tot je er bijna bent.

Dus: eerstvolgende linksaf > gelijk kijken > gelijk knipperlicht aan> dan voor de bocht kun je nog 1x over je schouder kijken.