[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:21

Als je dan bv achter iets wat veel langzamer gaat zit of het is heel druk mag je best links uitkomen hoor, als je daarna vlot kan spiegelen en richting aangeeft mogen je medeweggebruikers je zelfs nog rechts inhalen.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:25

Ah ja mijn rijinstructeur geeft ook motorlessen, dat zal het wel wezen.

Even nieuwe reactie (had hem even verwijderd want was niet helemaal zeker :o ), aanvulling op zonnebloem haar laatste alinea, klopt wat je zegt, met aanvulling dat je ook de linkerbaan kan kiezen zodra je volgende keuze linksaf zal zijn bijvoorbeeld.

Edit: jullie zijn zo snel _O-
Wat je zegt zou wel goed kunnen zonnebloem :j Ik weet in elk geval als je van 1 baans naar meerbaans gaat je kunt kiezen, althans, dat zei mijn rijinstructeur altijd. Als ik bijvoorbeeld in Zwolle rij, er zijn plekken waar je van 1 naar 4 baans gaat bij afslaan, en dan moet ik binnen 200 meter linkerbaan kiezen, dan pak ik die direct ipv rechts naar links. Zolang er geen doorgetrokken streep staat, zou het moeten kunnen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:29

Je hebt het goed hoor Nayomie (in je vorige reactie ook al trouwens ;))

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:33

Gelukkig, ik kreeg hier thuis al een discussie over en begon ik te twijfelen _O-

Lestrange01

Berichten: 2804
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:44

Polly schreef:
Heel simpel, niet steeds bevestiging vragen, voer de opdracht zoals jij hem begrijpt.
Op verkeerd rijden zak je nml niet.
Ik heb er eens gehad die ging overal links waar de examinator rechts zei en vice versa ( :')) maar op twijfelen en op het laatste moment de plannen wijzigen (en dus op de verkeerde rijstrook uitkomen) zak je wel.

Probeer dit ook te trainen met je instructeur. Laat hem/haar 2x de opdracht zeggen en spreek af dat als jij daarna om bevestiging vraagt dat je instructeur doet of ie knettergek is en gewoon laten zeggen: "geen idee" en dan doe jij wat je denkt wat goed is, je zal merken dat dat bijna altijd is wat je instructeur bedoelde..


Dank je, ik ga aan hem vragen of hij dat wil doen. Ik blijf die bevestiging zoeken terwijl ik het dondersgoed weet. En hij weet dat ik het weet, maar toch voel ik die behoefte. Ik vraag me soms echt af hoe hij het met mij uithoudt.

Links en rechts door elkaar halen ben ik ook een pro in :7. Maar gelukkig kijk ik wel standaard goed dus volgens mijn examinator zal ik daar niet op zakken. Al heb ik mezelf nu getraind dat wanneer ik rechtsaf moet dat het betekend dat ik de kant op moet waar de rij instructeur zit.


zonnebloem18 schreef:
Eigenlijk is het vrij simpel. Als er 2 banen zijn voor links af en jij staat in de rechterrij moet je uitkomen aan de rechterkant. En als je links staat moet je links uitkomen.

Is er 1 baan voor het afslaan en komt die uit op een weg met meerdere banen dan hou je altijd rechts aan zoals je dat geleerd zou moeten hebben.


Dankje! Dat laatste is dus waar het bij mij weleens misgaat. Als ik een beetje op automatische piloot rij dan houd ik automatisch rechts aan, maar als ik er dan over na begin te denken dan slaat de twijfel toe :')

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:03

Interessant onderwerp dit. Nu vraag ik mij af wat er in onderstaande situatie toegestaan is. Ik wil richting Utrecht, om te beginnen 1 rijstrook rechtsaf,

Afbeelding

verderop voorbij het viaduct linksaf (3 rijstroken opschuiven)

Afbeelding


Afbeelding

Officieel moet je rechts aanhouden, vervolgens strook voor strook opschuiven maar aangezien het ter plaatse meestal druk is en veel ongeduldige automobilisten is dat een hachelijke operatie.

Vraagje met name aan Polly: hoe ga je hiermee om?

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:31

frankiej schreef:
Interessant onderwerp dit. Nu vraag ik mij af wat er in onderstaande situatie toegestaan is. Ik wil richting Utrecht, om te beginnen 1 rijstrook rechtsaf,

[ [url=m/S6Gk1F.png]Afbeelding[/url] ]

verderop voorbij het viaduct linksaf (3 rijstroken opschuiven)

[ [url=m/8L5uim.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/xXrFUg.png]Afbeelding[/url] ]

Officieel moet je rechts aanhouden, vervolgens strook voor strook opschuiven maar aangezien het ter plaatse meestal druk is en veel ongeduldige automobilisten is dat een hachelijke operatie.

Vraagje met name aan Polly: hoe ga je hiermee om?


Nu ben ik ook wel nieuwschierig.
Als het zo kort is zou ik geneigd zijn al links te rijden.
Tenminste als er voor de rest meer auto's staan.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:12

E_J schreef:
Wat fijn dat het jou toch gelukt is! Ik vind het zelf heel vervelend want het werkt zo demotiverend om iedere keer te zakken op die zenuwen. Het is echt naar om iedere keer weer die nieuwe lessen en dat nieuwe examen wat zooooveel geld kost in te plannen als je dan tijdens je lessen merkt dat je gewoon hartstikke prima kan rijden, en je alleen zakt omdat je stress hebt. Daarvan zakt de moed me echt een beetje in de schoenen


Was het ook en het liefst wilde ik stoppen.
Maar nu bijna 2 jaar later hem te hebben ben ik zo blij te hebben doorgezet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:28

Heb je meteen na de bocht 3 rijstroken?
Indien ja: bocht ruim nemen zodat je meteen op de meest linker rijstrook uitkomt. Aldaar dan richting aangeven naar links, je moet idd rechts houden behoudens oa voorsorteren, dat is wat je in feite doet.
Ook als het niet druk is trouwens, je gaat toch niet op zo'n kort stukje rijstrook voor rijstrook opschuiven als het ook makkelijker kan.

Indien nee : dan moet ik eerst ff weten hoe het er na de bocht uit ziet

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:57

Inderdaad, meteen 3 rijstroken. Net na het viaduct komt de 4e erbij: dat is de uitvoegstrook links om bij de verkeerslichten de snelweg op te kunnen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:27

Dan een ruime bocht en vloeiend en in een keer op de linkse rijstrook uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:39

Hoe gaat het met iedereen?
Korte tip van mijn kant voor de mensen die de rijtest moeten doen:

Bij mij stond in de brief, die ik al even had ontvangen, dat ik door de corona geen rijtest in kon plannen. En dat ik bericht kreeg wanneer het weer kon. Dit bericht heb ik nog niet gekregen, maar de rijschool kon hem wel inplannen toen ik ze gistermiddag appte ;) Dus, heb je hetzelfde: app/mail/bel of stuur een postduif naar je rijschool ;)

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:58

Het gaat bij mij matig, ik presteer nog erg ondermaats voor de hoeveelheid lessen die ik heb gehad , maar de laatste les ging het tweede deel echt goed, dus ik hoop het morgen op te pakken met het goede deel waar ik vorige week ben geëindigd :)

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:01

Morgen mag ik voor de 3e keer weer op praktijkexamen :=
Ik hoop dat het toch verschil voor me maakt dat ik nu een faalangstexamen heb. Ik hoor toch best vaak in mijn omgeving dat mensen die vaak zakten heel veel baat hadden bij het faalangstexamen. Dat ze de timeouts niet eens nodig hebben gehad maar ik denk dan dat het gevoel dat het kan waarschijnlijk al heel erg heeft geholpen? Nou ja, ik hoop maar dat ik dat ook heb en nu toch eindelijk slaag :Y)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:41

Bubblewrap schreef:
Hoe gaat het met iedereen?
Korte tip van mijn kant voor de mensen die de rijtest moeten doen:

Bij mij stond in de brief, die ik al even had ontvangen, dat ik door de corona geen rijtest in kon plannen. En dat ik bericht kreeg wanneer het weer kon. Dit bericht heb ik nog niet gekregen, maar de rijschool kon hem wel inplannen toen ik ze gistermiddag appte ;) Dus, heb je hetzelfde: app/mail/bel of stuur een postduif naar je rijschool ;)

Er wordt hier weer volop gelest en volgens mij ook wel tests.
Ik zie de meesten tenminste weer volop rijden, met maatregelen.

Dook laatst nog bij eentje bijna in de bumper Y;( inschattingsfoutje, reed een stuk minder snel dan het leek. Ging hij/zij daarna met horten en stoten de rotonde over :(:) Alle begin is moeilijk. Mijn excuses aan de leerling.

E_J zet 'm op! Je kunt het! Ik zal morgen extra voorzichtig voor lesauto's zijn, voor het geval jij het bent :D

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:32

Ik heb ‘m gehaald! *\%/*
Ik had echt een SUPER fijne examinatrice waar ik me heel erg bij op mijn gemak voelde. Ik heb lekker rustig gereden en alles ging super goed, ze had geen opmerkingen. Ein-de-lijk klaar

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:41

E_J schreef:
Ik heb ‘m gehaald! *\%/*
Ik had echt een SUPER fijne examinatrice waar ik me heel erg bij op mijn gemak voelde. Ik heb lekker rustig gereden en alles ging super goed, ze had geen opmerkingen. Ein-de-lijk klaar

*\o/* *\o/*

Gefeliciteerd!! Heel veel veilige kms gewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:43

E_J schreef:
Ik heb ‘m gehaald! *\%/*
Ik had echt een SUPER fijne examinatrice waar ik me heel erg bij op mijn gemak voelde. Ik heb lekker rustig gereden en alles ging super goed, ze had geen opmerkingen. Ein-de-lijk klaar

Gefeliciteerd :D

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:49

Gefeliciteerd! :)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:55

E_J schreef:
Ik heb ‘m gehaald! *\%/*
Ik had echt een SUPER fijne examinatrice waar ik me heel erg bij op mijn gemak voelde. Ik heb lekker rustig gereden en alles ging super goed, ze had geen opmerkingen. Ein-de-lijk klaar

Wat fijn zeg, gefeliciteerd!! *\o/*

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:15

Gefeliciteerd!! Uiteindelijk nog een time-out nodig gehad?

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:36

Dankjewel allemaal!! *\o/*
@zonnebloem18 nee niet nodig gehad! Het was voor mij al genoeg steun dat ik wist dat de optie er was als het nodig zou zijn. Maar ik voelde me zo op mijn gemak met de examinatrice en het was lekker rustig op de weg dus ik heb gelukkig gewoon relaxed kunnen toeren :D

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:44

E_J schreef:
Dankjewel allemaal!! *\o/*
@zonnebloem18 nee niet nodig gehad! Het was voor mij al genoeg steun dat ik wist dat de optie er was als het nodig zou zijn. Maar ik voelde me zo op mijn gemak met de examinatrice en het was lekker rustig op de weg dus ik heb gelukkig gewoon relaxed kunnen toeren :D

Eigenlijk is dat wonderlijk: heb je de optie, vind je het niet nodig maar als de optie er niet is, schiet je in de stress. Rare wezens zijn we soms.

Al zal de uitstraling van de examinator ook wel een duit in het zakje doen.

Mijn instructeur was ook examinator en hij ging altijd mee met z'n leerlingen. Gingen ze samen uitgebreid over vanalles-en-nog-wat zitten ouwe**. Ik kreeg nog net te horen als ik ergens iets moest doen.
Maar ondertussen had ie haarfijn door wat ik deed en ondanks een serieuze fout mocht ik toch m'n papiertje gaan halen. "Dat je een fout maakt is niet erg; het gaat erom dat je het goed oplost, oh enne, je hebt netjes en beheerst gereden, ga zo door".

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:05

Mijn schoonmoeder is half februari medisch gekeurd voor haar rijbewijs (ivm leeftijd). Arts zag geen reden om het niet te verlengen en de formulieren zijn opgestuurd naar het CBR. In haar " Mijn cbr" zie ik dat de formulieren ontvangen zijn, maar verder volgt een oorverdovende stilte...
Ik weet dat het lang kan duren, ik weet dat we in een crisis zitten, maar hoeveel werk is het om die formulieren te beoordelen?
Is dit normaal of moet ik aan de bel trekken?

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:09

Familielid van mij heeft net 2 week zijn uitslag binnen, die had het in oktober rond bij de arts. Het kan héél lang duren helaas -O- maar even bellen kan geen kwaad.