Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:03

Maar je leert niet fotograferen op een fotografie opleiding he ;) Je krijgt enkel de basis voorgelegd en de rest moet je zelf doen. Als je er geen oog voor hebt, leren ze je dit niet zeg maar. Je leert er niet fotograferen. De stof die je krijgt op zulke opleidingen kun je zelf goedkoop/gratis online vinden, kost je echt wel minder dan 3/4 jaar om het te leren en scheelt je heel wat schoolwerk. Daarbij, fotografie leuk vinden om te doen is iets heel anders dan er je brood mee willen/kunnen verdienen.

Ik spreek uit ervaring, ik vond het leuk maar na 3 jaar demotiverende docenten, afkraken tot op het bot en 24/7 fotografie door je strot gepompt te krijgen maar wanneer je een vraag hebt dit amper beantwoord word ben ik er wel klaar mee. Doe zelf amper meer wat met fotografie. Ze kijken toch naar je portfolio ipv je papiertje. Laat het je hobby blijven en leid jezelf breed op :)

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:04

Niveau bij CIBAP ligt ook een stuk hoger vind ik zelf.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 00:04

WiancaR schreef:
Ik val hier even binnen omdat ik zie dat Deltion grafisch vormgeven afgekraakt word, maar het is echt een hele toffe opleiding met hele toffe leraren en opdrachten.


Klopt inderdaad. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad op het Deltion. Ik heb dan versneld gedaan.. Leraren zijn me ook heel goed bevallen. Erg gezellig haha.

Ik weet niet hoe het op CIPAB was maar wat ik sterk vond aan de opleiding op Deltion is dat er ook meer dan voldoende techniek aangeleerd wordt. Dus het omgaan met InDesign, stramienen, basislijn etc en het letterlijk er in stampen van dat ook gebruiken. Anders haal je namelijk je Proeve van Bekwaamheid niet :+ bij het bedrijf waar ik nu werk hebben we regelmatig CIBAP studenten en wat wij erg merken t.o.v. Deltion studenten is dat zij van de techniek niet genoeg weten terwijl dat echt minstens zo belangrijk is (of misschien zelfs belangrijker) voor in de praktijk.

Voor mijn gevoel is Cibap meer richting een Kunstacademie en Deltion iets praktischer. Maar ja, dat is wat ik zie in de stagiaires. Dat kan natuurlijk ook aan die stagiaires zelf liggen :P

Sommigen zeggen ook dat Deltion veel te grootschalig is maar dat is niet waar. Je hoeft namelijk maar in 1 gebouw te zijn en soms een stukje lopen naar het gebouw aan de overkant. Je ziet dus altijd dezelfde mensen en dezelfde leraren omdat dat jouw stukje in de school is. Verder vond ik het wel leuk dat we ook samen moesten werken met de ICT studenten, grappig... Creatievelingen en nerds haha :D

Het niveau vind ik dus niet hoger liggen bij Cipabbers aan onze stagiaires te zien :+ al moet ik wel zeggen... Ik vind dat je sowieso op de opleiding weinig leert. Dat zei onze huidige cibap stagiaire ook al, die is in het eerste jaar van haar opleiding van Deltion naar cibap geswitched omdat ze vond dat ze te weinig leerde maar op het cibap leerde ze uiteindelijk niks meer :') dat is gewoon het MBO niveau... Klinkt stom maar zo is het wel. Er moet heel veel uit jezelf komen. Passie hebben en je vrije tijd ermee besteden. Dat getuigd van motivatie en wil :D

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:09

Leuke website en leuke illustraties!


Hier ook macbook :)


Gister hebben we een intro naar het master jaar gehad, heel veel keuze vakken maar ga uiteindelijk commercieel samenwerking fotografie als keuzevak nemen en m'n laatste 3 studiepunten voor m'n stage verlenging. Master vak wordt public spaces, beetje vergelijkbaar met guerilla reclames denk ik zo. Ik had graag ook video er wel bij gedaan maar helaas ga ik dan over m'n punten :(

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 00:16

Oeehh leuke illustraties idd <3
In de toekomst wil ik ook nog meer aandacht besteden aan illustratie. Vroeger tekende ik veel maar tegenwoordig nooit meer eigenlijk. Mja heb mijn handen vol aan mijn werk ATM :')

Nog een toevoeging aan mijn te lange Deltion verhaal trouwens... Mijn baas en mijn collega komen ook allebei van Deltion :+ mijn baas van de eerste lichting. Eerste jaar dat er grafisch vormgeven op Deltion werd gegeven xD

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:24

Oh was leuk, zo'n topic! Doe nu grafisch lyceum Rotterdam, opleiding grafisch vormgeven art&design en ben aan her afstuderen. Start aankomend school jaar met de bachelor lifestyle&design op Willem de kooning academie. :D

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:27

Het is uiteraard ook wat je er zelf van maakt, maar Deltion vond ik echt 3 jaar lang huilen en ze staan vrij slecht aangeschreven (net als Landstede trouwens). Met goede docenten is het altijd al een stuk beter maar jemig, wat een drama was dat zeg. Ben blij dat ik er 'maar' 3 jaar gezeten heb.

Voor stage heb ik een half jaar les gegeven op het CIBAP, vond het niveau daar dermate hoger liggen dan het Deltion. Tuurlijk hier en daar wat uitschieters maar dat houd je overal :)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12755
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 01:15

Courses schreef:
Het is uiteraard ook wat je er zelf van maakt, maar Deltion vond ik echt 3 jaar lang huilen en ze staan vrij slecht aangeschreven (net als Landstede trouwens). Met goede docenten is het altijd al een stuk beter maar jemig, wat een drama was dat zeg. Ben blij dat ik er 'maar' 3 jaar gezeten heb.

Voor stage heb ik een half jaar les gegeven op het CIBAP, vond het niveau daar dermate hoger liggen dan het Deltion. Tuurlijk hier en daar wat uitschieters maar dat houd je overal :)



Maar jij hebt fotografie gedaan toch (lees ik in jouw profiel)?
Is denk ik hele andere opleiding en docenten dan grafisch vormgeving :)

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 01:24

Fotografie op Deltion weet ik idd niks van. Maarja ik hoor zowel van onze Cibappers als deltionners dat het niveau in de klas sterk verschilt. In mijn klas toen ook. Eigenlijk van de zotte dat bijna iedereen uiteindelijk toch slaagt. Het concept en idee is vaak belangrijker dan hoe het er uiteindelijk uit ziet. Dat vind ik zelf onzin want in de praktijk heb je daar niks aan :+

Castellon

Berichten: 1803
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 03:50

Thesserd schreef:
Het concept en idee is vaak belangrijker dan hoe het er uiteindelijk uit ziet. Dat vind ik zelf onzin want in de praktijk heb je daar niks aan :+


Hoe bedoel je dat Thesserd?
Waarom zou je daar niets aan hebben?

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:55

Omdat in de praktijk, een klant een mooi eindresultaat wil. Tuurlijk is het belangrijk dat je altijd vanuit een bepaald plan, idee of concept werkt maar met dat alleen red je het in de praktijk niet en op school wel :')

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:06

Hier komen trouwens echt namen van scholen voorbij waar ik echt nóóit van gehoord heb haha

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:03

Ik snap Thesserd haar punt wel. Als Grafisch Designer is het uiteraard belangrijk dat er een goed concept/idee achter zit, maar minstens zo belangrijk dat het Grafisch ook redelijk in elkaar zit. Als bijvoorbeeld CMD'er kan he t allebei gezien afstudeer richtingen, maar als je opgeleid word tot Grafisch Designer en je nog geen technisch correcte folder kan maken gaat er iets mis :')

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:02

Mijn school heet trouwens de "MAD faculty". aka media, arts & design.
Ik ken ook geen andere scholen verder :+

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:23

Ik meld me ook, begin per september met CMD aan de HVA :)

AcrylicMess

Berichten: 322
Geregistreerd: 22-02-14
Woonplaats: Arnhem

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:37

Ik meld me ook ik zit nu in het eerste jaar van de opleiding Art&Design aan het rijn ijssel (mbo).

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 13:18

Courses schreef:
Ik snap Thesserd haar punt wel. Als Grafisch Designer is het uiteraard belangrijk dat er een goed concept/idee achter zit, maar minstens zo belangrijk dat het Grafisch ook redelijk in elkaar zit. Als bijvoorbeeld CMD'er kan he t allebei gezien afstudeer richtingen, maar als je opgeleid word tot Grafisch Designer en je nog geen technisch correcte folder kan maken gaat er iets mis :')


Precies :')

Wat een grappige naam chimello, MAD faculty xD

Boel nieuwe leerlingen zeg *\o/*

Sterre98

Berichten: 6339
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:35

Nu jullie het toch over scholen hebben :P : Wat vinden jullie van Roc van twente, college van mode, vormgeving en media? Daar ga ik naartoe en ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. (En of jullie uberhaubt de school kennen haha)

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:17

nee ook die school ken ik niet! maar woon midden in de randstad dus verder dan dat heb ik nooit gezocht haha

Sterre98

Berichten: 6339
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:42

Aah oke :P
Deze school zit in Enschede dus aan de andere kant van Nederland haha.
Vrijdag intakegesprek en hopen dat ik aangenomen word :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:41

chimello schreef:
Mijn school heet trouwens de "MAD faculty". aka media, arts & design.
Ik ken ook geen andere scholen verder :+

Das in Genk eh? Had er ook voor gekken maar dan toch besloten om naar Rits in Brussel te gaan om animatie te volgend :j

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:44

Nee, ik zit in Hasselt. Fotografie en Game design van MAD zit wel in Genk ja, en nog een deel van 360D denk ik ook. Die zijn een beetje vreemd opgedeeld! Ik dacht nl in Genk naar school te gaan maar het werd dus Hasselt, half uur langer reizen :(

Ik ken werkelijk geen enkel van de boven genoemde scholen ik ben eigenlijk per toeval bij MAD terecht gekomen, dacht dat ik webdesign wel kon doen na mijn Japans opleiding die echt vreselijk slecht was in Maastricht dus zonder portfolio of niets op een of andere manier toch toegelaten en nu zit ik bijna op het einde van m'n opleiding en het bevalt goed :D

Warboel
Berichten: 14704
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:28

Mag ik mij ook melden?
Ik studeer illustratie op de Willem de Kooning Academie. Al ligt het op het moment even stil, had er geen zin meer in en het liep allemaal niet zo lekker. Was een beetje te hard doorgedraaft na m'n afstuderen van het Grafisch Lyceum in april en kon het niet meer bijbenen. Had namelijk gewoon de hele vakantie fulltime gewerkt. In september begin ik weer :)

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:32

Hey Warboel, dan ga ik straks zo ongeveer jouw weg bewandelen haha. Alleen ga ik geen illustratie doen. Wat deed jij op t GL(R)?

Warboel
Berichten: 14704
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:34

Animatie :) GLR ja. Welke richting wil je doen?