Werken bij de politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:24

Ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt. Ik zie de politie ook meer als een studie, waarna je gegarandeerd een baan hebt. Je solliciteert immers voor een baan bij de politie, voorafgaand eerst de opleiding. En momenteel zijn er meer opleidingen waar je niet aan kunt beginnen, of loting studies. In die gevallen kies je ook een andere studie, net zoals bij de politie. Je gaat toch eerst weer 4 jaar naar school, met ''stage'' in het korps.

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:43

Ik snap wat je zegt, ik bedoelde eigenlijk niet studenten maar leerlingen die klaar zijn met een opleiding en bij de politie willen beginnen. Ik bedoelde niet mensen die klaar zijn met de politie opleiding :) tenminste dat bedoel jij toch?

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:56

Marlou_ schreef:
Het klinkt ook logisch want ze hebben vaak wel wat ervaring maar waarom. Zijn er dan zo veel mensen daar die naar de politie willen of is het een gedwongen iets. Ik vind het ook jammer omdat je net zo goed werkeloosheid creëert. Zo veel mensen die klaar zijn met studeren en niet aan de gang kunnen. Dus je helpt mensen met een baan aan een andere baan en jongeren zitten zonder werk en gaan bij gebrek aan beter nog een studie doen.. Ik vind het niet oplossen van een probleem maar het verschuiven van een probleem...


Dat van die werkeloosheid klopt wel, maar het gaat nu wel om de veiligheid in dit geval. Zo moet er meteen in actie gekomen worden mocht een degelijk voorval zoals in Parijs zich in Nederland ook voordoen en dan heb je niks aan politieagenten die nog maar gedeeltelijk of nog niet zijn opgeleid om in zulke situaties te kunnen handelen.

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:59

Ja dat begrijp ik wel. Het is jammer voor ons maar het is niet anders...

Ik zit er toch zo om te twijfelen om toch weer de vrijwillige proberen. Ik zie de komende 2 jaar nog geen vacatures verschijnen maar ik zou het zo karig vinden als ik dan net klaar ben en er vacatures komen. Wat zouden juklie doen?

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:57

Ten aanzien van de werkloosheid vind ik het juist verstandig om mensen vanuit defensie te laten doorstromen. Die mensen hebben vaak een defensie opleiding gehad waar je buiten defensie niks aan hebt. (Idem met een politieopleiding, daar heb je in de burgermaatschappij ook weinig aan). Als die mensen op straat komen te staan is het voor hen enorm moeilijk om opnieuw aan een baan te komen. Mensen uit de burgermaatschappij hebben vaker een diploma waarbij je wat meerdere kanten uit kunt én ze zijn vaak jonger. En inderdaad is defensie gelijk inzetbaar als het heel spannend wordt in Nederland.

Maar ik snap je frustratie maar al te goed. Ik heb er 3x voor nodig gehad om aangenomen te worden. Dus ik weet hoe het is als je heel graag wil maar het gewoon niet lukt.

Marlou, wat bedoel je precies met leerlingen die klaar zijn met een opleiding en bij de politie willen beginnen? Mensen die 'gewoon' een MBO opleiding hebben gedaan bijvoorbeeld en besluiten dat ze toch liever naar de politie willen?

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:06

Ja die bedoel ik Auk, of mensen die klaar zijn met Havo bv

Elevien

Berichten: 943
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:21

Marlou_ schreef:
Ja dat begrijp ik wel. Het is jammer voor ons maar het is niet anders...

Ik zit er toch zo om te twijfelen om toch weer de vrijwillige proberen. Ik zie de komende 2 jaar nog geen vacatures verschijnen maar ik zou het zo karig vinden als ik dan net klaar ben en er vacatures komen. Wat zouden juklie doen?

Ik zit met precies hetzelfde dilemma... :+

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:05

Ik wil wel bij de vrijwillige maar dat doe ik dus naast de rest dan erbij dus dat wordt allemaal krap. Het is een aantal jaar 2 avonden in de week en zelf studie en dan ben ik bezig met de opleiding (als ik de selectie door kom) en dan zal je zien dat er wel vacatures komen whaha! Maarja dan kan je daar niet op reageren

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8338
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:49

Ik ben gisteren naar de politie voorlichting op de STUVO geweest. De agent die er de voorlichting gaf kon verschrikkelijk goed vertellen :o
helaas helaas helaas niet alles kunnen horen, hij was zo enthousiast aan het vertellen dat hij uitliep en ik de bus moest halen.
Ik hoop zo dat de academie weer open gaat als ik van school afkom, ik kan mij geen baan voorstellen die ik liever zou hebben dan agent :)

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 11:25

Niks van verwachtingen gehoord? Voorlichting zat in Eindhoven na een uur al vol

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8338
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:44

Marlou_ schreef:
Niks van verwachtingen gehoord? Voorlichting zat in Eindhoven na een uur al vol


nee, niets over gehoord :/
maar dit was ook niet een normale voorlichting, dit was een soortvan banen markt. Dus er waren allemaal mensen die banen vertegenwoordigden.

over een paar weken ga ik naar de voorlichting in Apeldoorn, dus ik ga nogwel vragen wat de verwachtingen zijn :)

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:18

Er staan momenteel vacatures voor politiekundige in Oost-Nederland, Limburg en Rotterdam :D

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:28

Wilde het hier net melden!!

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:24

Hebben jullie al gesolliciteerd?

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:15

God gloeiende ik zit hier met klotsende oksels! Snel ingelogd maar zie niks meer staan alleen politie kundige voor noord Limburg whaaaaaaaa

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:18

Ik heb geen havo gedaan dus kan dat sowieso niet doen maar dan heb je praktijk in noord Limburg en school in Apeldoorn. Snap wel dat er nog vacatures open staan want dat is lastig lijkt me

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:24

Voor zover ik hoorde staat de teller voor 2016 op 0.
En dit jaar gaan ze weer ´oude sollicitanten opmaken. Die al eerder solliciteren. :)

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:24

Ze staan er alle 3 nog op hoor?
Ik begrijp je niet helemaal, maar er zijn ook alleen maar voor politiekundige vacatures vrij gekomen.

Jij wilt gaan voor hoofdagent?



Ik heb inmiddels wel gesolliciteerd :D

Hij staat open tot 9 februari en hoor daarna mee, al heb ik wel het idee dat ze er nu heel streng op gaan selecteren. Het heeft er nog nooit zo nadrukkelijk bij gestaan.

Als in 2016 het aantal 0 zou zijn zouden niet voor 3 regio's ineens vacatures zijn lijkt me?!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:26

gekvanfleur schreef:
Voor zover ik hoorde staat de teller voor 2016 op 0.
En dit jaar gaan ze weer ´oude sollicitanten opmaken. Die al eerder solliciteren. :)


Edit: dat gaat dan om niveau drie en vier. Dus dat zijn (hoofd)agenten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:28

Zijn er nog wel voorlichtingen ergens dat iemand weet? Of kun je daar zelfs niet meer heen? :)

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:50

Ha ik zoek niveau 3 of 4 idd. Fijn dat je hebt kunnen reageren!
Het is voor mij te onhandig want in Apeldoorn maar school gaan en in Limburg stage lopen is een beetje te veel met een huis, hond, man en paard haha

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:56

Ik ben bang dat dat toch van je verwacht gaat worden. De eerste keer (vorig jaar) was mijn sollicitatie voor Limburg. De bewustblauw dag was in Venlo, de 1e selectiedag in Apeldoorn. Op de bewustblauw dag werd vermeld dat je ook zomaar een korpstertiel in Maastricht kunt hebben, dus ja, dat wordt reizen dan.

Dat is een 'nadeel' van de nationale politie.

En als je voor Limburg gaat (hoofagent en agent) ga je gewoon naar de academie in Eindhoven ;)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:25

Vervelend van die vacaturestop. Ik ben gelukkig nog op tijd bij de politie gegaan (toen was de niveau 4 opleiding nog 4 jaar). Ik werk inmiddels sinds 2010 bij de politie, en het is de leukste baan ter wereld! (Vaak dan). Je maakt er een hoop mee en je krijgt dingen te zien die andere mensen nooit meemaken. Je kijk op de wereld verandert er wel van. Ik heb gemerkt dat ik er een stuk harder van ben geworden, en je gaat wat simpeler tegen sommige dingen aan kijken. Je kan in korte tijd een hoop heftige dingen meemaken, en het is natuurlijk de vraag hoe je daar mee om gaat. Het is moeilijk om dat van tevoren te kunnen beseffen. Vandaar ook alle testen van tevoren, en ik ben wel blij dat ze nu door het grote aanbod ook wat meer het kaf van het koren kunnen scheiden. We hebben ontzettend veel baat bij werklustige en stressbestendige collega's!

Ik zou je willen aanraden om toch een andere opleiding te volgen in de tussentijd, of een ander baantje te zoeken. Vanwege de hele reorganisatie is het op dit moment redelijke chaos binnen de politie. Veel collega's die nog geen flauw idee hebben wat hun werkplek gaat worden en of hun functie wel blijft bestaan, robuuste basisteams die hun draai nog moeten vinden, teams die verdwijnen, etc. Pas als dat allemaal op orde is, komt er weer nieuwe instroom bij heb ik begrepen. Ze willen eerst de eigen mensen op de juiste plek hebben, en dat vind ik ook terecht. Hoe vervelend het ook is als je op een vacature zit te wachten.

Toen ik solliciteerde hoorde ik dat de selectie een half jaar tot een jaar kon gaan duren. Ik heb voor die tijd gewoon een baantje genomen. Alle werkervaring die je op doet is van harte welkom bij de politie, en persoonlijk vind ik het ook fijner om collega's te hebben die ook ervaring buiten "blauw" hebben. Die ervaring neem je namelijk allemaal mee de straat op. Ik heb ontzettend veel profijt van mijn studie communicatiewetenschap, van mijn ervaring in de paardenbusiness en zelfs van banketstaaf bijbaantjes die ik heb gehad in de loop der jaren.

Qua voorbereiding voor als de vacatures weer open gaan: zorg dat je conditie in orde is. Dat parcours wat je moet afleggen moet je met twee vingers in je neus kunnen doen. Zorg ook dat je bij de tijd bent: hou de kranten in de gaten, weet wat er speelt. Niet alleen over de politie (zoek de Code Blauw eens op), maar ook de politiek bijvoorbeeld. Ga goed voorbereid naar de selectiedagen en gesprekken en zorg dat je hier (ruim) op tijd bent. En verder kan het nooit kwaad om je eens goed in te lezen in de wetgeving. Het wetboek van Strafrecht, wetboek van Strafvordering (daar staan een hoop van je bevoegdheden in), ambtsinstructie voor politie, de politiewet, opiumwet, wet wapens en munitie.... tijdens de selectie krijg je hier niets van, maar tijdens de opleiding heb je er enorm profijt van als je al weet hoe je door een wetboek moet manoeuvreren en waar de belangrijkste dingen staan.

Heel veel succes in ieder geval, en ik hoop dat er snel wat meer duidelijkheid voor je komt m.b.t. de vacatures!

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:51

Thanks voor je bericht! Ik heb een baan hoor dus dat is het probleem niet.
Ik werk nu als cardiologisch verpleegkundige en een van de hartcentra van Nederland dus ik ben ook wel een soort van hard al ;-) wellicht heb ik daar ook een voorsprongetje in.

En ik weet dat je van hot naar her moet hoor in de opleiding en de selecties maar om nou in Eindhoven te wonen, in Apeldoorn naar school te gaan en in Limburg te werken, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Noord Limburg zou ik niet erg vinden maar Maastricht?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:01

Voorheen viel Maastricht nog onder Limburg Zuid, maar volgens mij hebben ze nu van Limburg één pot nat gemaakt (:P)

Ik had in de klas in Eindhoven ook een hoop collega's die uit Limburg Zuid kwamen. Het was een eeuwig gezeur over de reisafstand en over hoe het gecombineerd moest worden met je gezin en privéleven. Je weet echter van tevoren waar je aan begint, denk ik dan. Toen ik solliciteerde was dat voor de regio Midden en West-Brabant, specifiek voor Tilburg. Gedurende de opleiding werden die regio's echter allemaal omgegooid en kregen we de provincie Zeeland er bij (of zij ons, is maar net hoe je het wilt zien). Het werd toen Zeeland-West-Brabant (of Middenwest Zebra, zoals we het zelf noemen :) ). Daarmee kwam ook plots een risico op een plaatsing in Zeeland na de opleiding, waar je je eerst alleen "zorgen" hoefde te maken om Bergen op Zoom qua reisafstand. Gelukkig ben ik lekker dicht bij mijn woning geplaatst (al is dat ook wel eens lastig, heb in het verleden mijn overbuurman al eens in verhoor gehad en in de supermarkt loop je nog wel eens tegen je vaste kostgangers aan), maar het zijn wel allemaal zaken waar je rekening mee moet houden. Het is geen negen tot vijf baan, maar kan daarnaast ook nog eens een baan op anderhalf uur reistijd zijn.