Geneeskunde!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 17:40

Leuk Laura! Op welke afdeling ga je beginnen?
Hebben jullie ook junior-coschappen of is dat in Rotterdam weer anders geregeld?

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 20:35

Ik begin straks met 10 weken interne geneeskunde, welke afdelingen precies weet ik nog niet. Maar ik hoop dat ik in ieder geval meerdere afdelingen ga zien. Hoorde ook al mensen die 6 van de 10 weken op de MDL zaten..

Wat houd wen junior coschap in? Wij hebben wel het oudste coschap, maar junior nog nooit van gehoord.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:27

In Groningen hebben ze eerst M1-coschappen, vooral bedoeld om te leren anamnese af te nemen, lichamelijk onderzoek te verrichten en de basale vaardigheden (infuus prikken etc) aan te leren.
Dan volgen de M2-coschappen en vervolgens sluiten de co-assistenten af met een semi-arts stage (dat is jullie oudste coschap). Grote nadeel vind ik dat elk coschap even lang is (4 weken), dat is voor basisvakken als interne of chirurgie kort, maar voor een coschap op dermatologie/urologie/KNO etc best wel lang.

Erasmus heeft dus ongeveer dezelfde structuur als ik in mijn coschappen bij het VU had (lang, lang geleden ;) )

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 22:15

Oh zo! Lichamelijk onderzoek en anamnese hebben wij al veel geoefend op simulatie patiƫnten. Maar verder is het inderdaad wel zo dat er nog minder van je verwacht wordt in de eerste weken. Onze coschappen verschillen ook inderdaad in duur. Ben ik heel blij mee. En vind het ook heel fijn dat we nu voorafgaand iedere keer een paar weken les hebben.

Sannens
Berichten: 1406
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:59

Ook ik ben al een tijdje bezig met mijn coschappen nu! Heb bijna het eerste jaar er op zitten in Maastricht! :D

Even voor Maaike, je kan ook eens gaan kijken naar A-KO (Maastricht) of die soort opleidingen vanuit Utrecht of Groningen. Dan wordt je arts in een korter traject, maar vaak moet je dan ook gericht zijn op Onderzoek, dus ik weet niet of dat je ding is?

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:51

Hallo! Heb me ooit gemeld in dit topic maar ik heb even een klein vraagje tussendoor als dat mag: ik ben op zoek naar zo'n dingetje waar je je ziekenhuispas aan kan doen en als je er dan aan trekt komt er een soort touwtje uit zodat je makkelijker bij het apparaat aan de muur kan om met je pas een deur te openen. Dat draadje gaat dan automatisch weer terug met je pas er dus nog aan als je je pas los laat. Oke vage omschrijving maar ik word moe van steeds mn pas losklippen van mn jas/broek, deur openen en pas weer terug klippen, dus hoop dat iemand snapt wat ik bedoel :+ . Zoals ik ze ken zijn ze metaalkleurig en rond, maar wellicht zijn ze er ook in andere soorten en maten. Maar ik vraag me dus heel erg af: waar koop je die dingen, iemand die dat weet?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:19

Minjon schreef:
Hallo! Heb me ooit gemeld in dit topic maar ik heb even een klein vraagje tussendoor als dat mag: ik ben op zoek naar zo'n dingetje waar je je ziekenhuispas aan kan doen en als je er dan aan trekt komt er een soort touwtje uit zodat je makkelijker bij het apparaat aan de muur kan om met je pas een deur te openen. Dat draadje gaat dan automatisch weer terug met je pas er dus nog aan als je je pas los laat. Oke vage omschrijving maar ik word moe van steeds mn pas losklippen van mn jas/broek, deur openen en pas weer terug klippen, dus hoop dat iemand snapt wat ik bedoel :+ . Zoals ik ze ken zijn ze metaalkleurig en rond, maar wellicht zijn ze er ook in andere soorten en maten. Maar ik vraag me dus heel erg af: waar koop je die dingen, iemand die dat weet?



Bij ons krijg je ze bij hr :)

Sannens
Berichten: 1406
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:53

De studievereniging verkoopt ze bij ons! Ik weet niet welk ziekenhuis je zit, anders kan dat misschien beter helpen?

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 21:24

Leuk Sanne :D

Bij ons krijg je die dingen ook bij HR. Vet handig, totdat het touwtje ongemerkt breekt en je je pas kwijt bent :+

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:31

Ik vond het ellendige dingen. Meestal krijg je ze bij je pasje.

Even googlen op badgehouder + spoel of jojo, dan vind je ze zo.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:39

Lauraennala schreef:
Leuk Sanne :D

Bij ons krijg je die dingen ook bij HR. Vet handig, totdat het touwtje ongemerkt breekt en je je pas kwijt bent :+


of dat je hem in je te volle tas gooit en hem bij je pas eruit haalt en je touwtje om alles heen zit :')

Cheetahfan

Berichten: 3170
Geregistreerd: 09-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:54

Ik schop het topic weer eventjes omhoog! Is er hier toevallig iemand die AMA (algemeen militair arts) is, of in opleiding is, of iemand die een keuzecoschap bij defensie heeft gedaan?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:44

Ik heb mijn sociale geneeskunde bij de arbo-dienst van de marine gedaan. Mocht toen meedoen de onderwijsmomenten van de artsen die daar in opleiding waren. Kwam toen heel positief op mij over, maar over het vak zelf weet ik weinig.

L_Flo
Berichten: 151
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:53

Hoi allemaal,
Een tijdje geleden dat ik heb gereageerd maar misschien kunnen jullie mij helpen! Mijn eerste co-schap is een keuzeco, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Welk coschappen zijn slim als eerste co? Ik vind ic en seh leuk maar dat valt denk ik al af.. cardiologie zou wel kunnen.
Ik hoor graag tips!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:54

Cheetahfan schreef:
Ik schop het topic weer eventjes omhoog! Is er hier toevallig iemand die AMA (algemeen militair arts) is, of in opleiding is, of iemand die een keuzecoschap bij defensie heeft gedaan?



Ama is tot nu toe wel mijn streven! Heb je uiteindelijk iets gevonden die richting op Al?

Sannens
Berichten: 1406
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:26

L_Flo schreef:
Hoi allemaal,
Een tijdje geleden dat ik heb gereageerd maar misschien kunnen jullie mij helpen! Mijn eerste co-schap is een keuzeco, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Welk coschappen zijn slim als eerste co? Ik vind ic en seh leuk maar dat valt denk ik al af.. cardiologie zou wel kunnen.
Ik hoor graag tips!


Mijn eerste coschap was ook een keuzecoschap. Ikzelf heb besloten om die niet te doen en naar achteren te schuiven in mijn schema, zodat ik die later nog kon inzetten op het moment dat ik meer wist welke richting ik op wilde en wanneer ik wist welke coschappen ik regulier zou hebben. Maar ik weet niet of dat zomaar kan bij jouw universiteit.

Een vriendin van mij is wel met keuzecoschap begonnen en die heeft voor Radiologie gekozen. Misschien niet super spectaculair, maar wel super handig voor alle coschappen die daarna volgen en iets dat ze regulier sowieso niet zou krijgen. SEH zou ook kunnen, al kan het zomaar dat je gewone reguliere coschappen je vaak genoeg naar de SEH gaan brengen, dan zou het eerder wat zonde van de keuze kunnen zijn.

Mocht je toch met je keuzecoschap willen beginnen dan zou ik of iets super algemeens doen, zoals je zei met SEH of IC, of juist iets super specifieks kiezen wat je anders niet zou zien, zoals een andere vriend van mij, die koos klinische genetica of juist kinderlonggeneeskunde of kinder neurologie ofzo. Je kan ook een combi tussen die maken en kijken naar revalidatiegeneeskunde of radiologie.
Of zoals ik, je keuzecoschap naar achteren schuiven, als dat een optie is bij jouw universiteit. :)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:59

L_Flo schreef:
Hoi allemaal,
Een tijdje geleden dat ik heb gereageerd maar misschien kunnen jullie mij helpen! Mijn eerste co-schap is een keuzeco, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Welk coschappen zijn slim als eerste co? Ik vind ic en seh leuk maar dat valt denk ik al af.. cardiologie zou wel kunnen.
Ik hoor graag tips!


Kun je dat niet opschuiven? Keuze-coschappen zijn zo fijn om je te kunnen oriƫnteren of verder verdiepen in een vak dat je aanspreekt, dat is als eerste co-schap echt lastig.
En anders vind ik de suggestie van radiologie die hierboven genoemd wordt best een aardige. Of anesthesie als dat bij jullie niet in het curriculum zit. Die twee co-schappen heb ik echt gemist in mijn opleiding.

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 23:33

Hier is radiologie standaard ingeroosterd als eerste coschap, al is het maar 4 dagen. Was super handig en heb ik veel aan gehad!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:55

Keuzecoschap is sowieso bij ons op eind! Wat grappig dat zo verschilt

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 16:43

Hoe gaat het verder met iedereen? Waar zijn jullie mee bezig?

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:33

L_Flo schreef:
Hoi allemaal,
Een tijdje geleden dat ik heb gereageerd maar misschien kunnen jullie mij helpen! Mijn eerste co-schap is een keuzeco, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Welk coschappen zijn slim als eerste co? Ik vind ic en seh leuk maar dat valt denk ik al af.. cardiologie zou wel kunnen.
Ik hoor graag tips!

Ik zou ook je keuzeco op het einde doen. Welke regio zit je?
SEH kan ik ook zeker aanraden maar dat is beter als je al wat ervaring hebt.

Ik ben aangenomen voor de huisartsenopleiding en start per september :D

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 18:21

Wat gaaf!! Gefeliciteerd *\o/* Wilde jij niet eerst de SEH gaan doen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:05

Gefeliciteerd!
In welke opleidingsregio ben je aangenomen Tanya?

Ik ben bezig om een tweede differentiatie te gaan doen binnen de interne geneeskunde. Wil nog heel graag klinisch farmacoloog worden, maar als internist kun je maar in een paar opleidingscentra terecht. Nu aan het exploreren of ik de opleiding kan combineren over twee centra (STZ-ziekenhuis maar zonder deze opleiding voor internisten i.c.m. academisch centrum). Moet dan wel een jaar parttime gaan werken om een dag in de academie te kunnen zijn, maar dat heb ik er wel voor over :D

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:46

Lauraennala schreef:
Wat gaaf!! Gefeliciteerd *\o/* Wilde jij niet eerst de SEH gaan doen?

Ja klopt! Maar dat was uiteindelijk niet haalbaar helaas. Harde wereld, weinig plekken, beetje vriendjespolitiek.

gomir schreef:
Gefeliciteerd!
In welke opleidingsregio ben je aangenomen Tanya?

Ik ben bezig om een tweede differentiatie te gaan doen binnen de interne geneeskunde. Wil nog heel graag klinisch farmacoloog worden, maar als internist kun je maar in een paar opleidingscentra terecht. Nu aan het exploreren of ik de opleiding kan combineren over twee centra (STZ-ziekenhuis maar zonder deze opleiding voor internisten i.c.m. academisch centrum). Moet dan wel een jaar parttime gaan werken om een dag in de academie te kunnen zijn, maar dat heb ik er wel voor over :D

In Leiden :D
Jij bent al internist-intensivist toch? Of wilde je dat nog gaan doen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:38

Dat is ver bij mijn regio vandaan dus dan ga ik je niet treffen :+ Hopen op een leuke opleidingspraktijk!

Ik ben idd al internist-intensivist, moet alweer herregistreren begin volgend jaar := (ik word oud :P )
Maar ik ben ook nog lang niet uitgeleerd en kom er nu pas achter op welk gebied ik me graag nog verder wil ontwikkelen en verdiepen ;)