Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De mysterische "verborgen suikers" in pavo

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Voor een schoolopdracht ben ik bezig met het opzetten van een eigen paardenvoer.
Het voer is speciaal bedoeld voor de koudbloed rassen. We hebben veel van pavo afgekeken ban hun care4life voer, echter lees ik, vooral hier, dat er zoveel verborgen suikers in zotten...

Kan iemand uitleggen wat deze verborgen suikers zijn, vooral in de care4life en nature's best?

Bedankt alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-16 13:25 



 
Profiel   

Ik snap niet zo goed wat er mysterieus is. De ingrediƫntenlijsten staan gewoon op hun site, dus niks mysterieus..... Verder staat dit verkeerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-16 13:36 



 
Profiel   

Je hoort altijd of leest altijd dat er zoveel verborgen suikers in zitten en ik vraag me dus af wat iedereen hier mee bedoeld. Ik snap het zelf ook niet en bovendien is de producent niet verplicht alle grondstoffen op de verpakking te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-16 13:38 



 
Profiel   

Wat 'men ' zegt is vaak een beroerde informatie bron. Mensen hebben namelijk de vervelende gewoonte elkaar achterna te praten zonder te controleren of het wel hout snijdt.

Verder, de term suiker kan op meerdere manieren gebruikt worden. voor enkelvoudige koolhydraten maar ook voor de voedingsgroep koolhydraten in de breedste zin van het woord. Je ziet de afgelopen paar jaar een verschuiving optreden, waarbij eerder er alleen de enkelvoudige koolhydraten mee bedoeld werden gaat dit naar de hele groep koolhydraten toe. En dan vaak worden de meervoudige (zoals zetmeel) de 'verborgen' genoemd. Een rare definitie in mijn ogen.

Pavo is overigens zo doorgaans vrij volledig in het weergeven van de voedingswaarden en geeft dit per groep weer. Je kan zo opzoeken wat de gehaltes aan meervoudige en enkelvoudige koolhydraten zijn op bijv voervergelijk.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-16 13:45 



 
Profiel   

Ik heb er op bokt niet heel veel over gevonden, behalve een paar mensen die volgens "anonieme bronnen" aangeven dat de ingredientendeclaraties niet kloppen.
Heb je een bronvermelding voor je tweede uitspraak? Ik weet namelijk niet beter als dat de eisen voor ingredientendeclaraties bij diervoeder hetzelfde zijn als bij mensen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-16 13:48 



 
Profiel   

De vraag hoort thuis op [STW]School, Studie en Werk, ik ga het topic daar heen verplaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-16 14:02 



 
Profiel   

Ik denk dat de meesten hier niet denken dat wat op de zak staat niet klopt. Maar dat met verborgen suikers de koolhydraten en eventueel melasse bedoeld wordt. En ik moet zeggen dat veel van wat er hier op bokt geroepen wordt hierover ook gewoon niet altijd klopt.

Sommige soorten voer hebben een laag suikergehalte, maar het gehalte koolhydraten is wel hoger. Bij care 4 life valt dit mee, 4.7% suikers en 4.7% koolhydraten.
Bij nature's best is het suikergehalte 2.4%. Dit is laag. Het gehalte koolhydraten is echter 16%. En dan denken mensen zie je wel, er zit wel veel suiker in. Want 16% klinkt wel veel.
Maar een percentage koolhydraten tot 25% geloof ik valt nog steeds onder een laag percentage voor koolhydraten.
Zie ook deze link voor verschil in zetmeel en suikers:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... meel-dieet

Neem je nu bijv de havens kentucky lite e en je kijkt alleen naar de suikers dan is dat percentage ook laag. Echter het percetage koolhydraten is wel erg hoog. Voer dat dus niet geschikt is voor sobere rassen, wel voor duursporten. Als je dan niet goed kijkt, kun je je hierin vergissen. Ik zou het zelf niet verborgen noemen, maar kan me voorstellen dat mensen zich soms vergissen in "arm" voer. Of zich juist blind staren op de percentages en het niet in verhouding zien. Zie ik hier regelmatig met de pavo summer fit koeken. Percentage koolhydraten ligt op 16% (=laag) en suikers op 7%. Dat is hoger. Echter geef je maar iets van 150 gram. Dus dan geef je net zoveel suiker als in 1/2 kilo hooi. Maar je hoort bijna niemand over een handje extra hooi ;).
Hoop dat je hier wat mee kunt
Succes met je opdracht!

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... e-e-havens
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-16 23:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen