Vrouwen in de ict

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 07:40

Vanuit de chemie gesolliciteerd bij een IT bedrijf, en aangenomen. Daar intern een traineeship gevolgd en na een jaar verder gegaan bij een ander bedrijf (ik ben in de meest booming tijd de ict ingerold zeg maar en ineens zakte de markt in). Nu nog steeds in de IT, heb wat Java gedaan, maar ik blijf bij Oracle, PL/SQL en dan met name op het gebied van ontwerp, technisch applicatiebeheer en test. Ook ervaring met Postgress.

M_ariskaa

Berichten: 2222
Geregistreerd: 18-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:21

Hoi!

Ik volg een traject bij een loopbaancoach en zou daarbij ook naar de mogelijkheid van ICT willen kijken. Zou ik iemand die werkzaam is in de ICT wat vragen mogen stellen per PB? Bedankt alvast! _/-\o_

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:27

Ja hoor :D

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:30

Tuurlijk

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:18

Ook mij mag je pb'en

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:40

Mij ook, als het over een functie als software consultant gaat :).

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:44

Ik zag dit topic en wilde toch eens wat meer informatie vragen. Momenteel werk ik als laborant op een diagnostiek afdeling, ik heb een master in de biologie/biochemie. Ik merk dat ik echt uitdaging mis en mezelf graag wil blijven ontwikkelen en wil blijven leren. Eigenlijk wil ik dus ook wel het lab uit en werk zoeken meer richting wo denkniveau zodat ik meer m'n ei kwijt kan.
Vandaar dat ik al een tijdje verder aan het kijken ben en afgelopen jaar een traject heb afgelegd bij een loopbaancoach. En eigenlijk weet ik nog steeds niet zeker welke kant ik op wil.
Ik heb wel met een bekende gesproken die in de IT branche werkt (eerst als software consultant en nu als applicatiebeheerder) maar ik ben benieuwd welke kanten je nog meer op kan en wat het beste bij mij zou passen. Ik ben iemand die graag veelzijdig bezig is en ook zichzelf wil blijven ontwikkelen. Wellicht projectmatig werken lijkt me ook leuk. Ben echt een bezig bijtje.
Als iemand meer kan vertellen heel graag! Of wellicht bepaalde bedrijven of traineeships kan aanraden. Via pb ook prima. Alvast bedankt :)

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:55

@Myour: weleens naar een rol als data analyst/ data scientist gekeken? Heb een collega gehad die vanuit de biologie kwam, beetje kennis van onderzoek en statistiek is best handig in dat veld.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:59

Zoek eens op product owner. Uit wat je omschrijft lijkt me dat ook wel wat voor jou. Kan wel gaan uitleggen wat een product owner doet, maar er zijn waarschijnlijk allerlei websites die dat beter kunnen uitleggen dan ik. Wellicht dat je dan ook wel even op moet zoeken wat “scrum” inhoudt.

Overigens heb ik al veel verschillende interpretaties van product owner gezien en ziet de rol er in geen enkel bedrijf exact hetzelfde uit. Heb regelmatig gezien dat een product owner rol ook gelijktijdig een soort business analisten rol heeft. (Als business analist heel simpel gezegd vertaal je de wens/requirements van een project naar concrete oplossingen met het develop team. Je bent een beetje de vertaler tussen het gladde business gepraat en de concrete invulling daar van)

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:19

Bedankt voor de reacties al! Moet zeggen dat statistiek bepaald mijn sterkste kant niet is vrees ik, maar zal eens info opzoeken.
Shiloh product owner zal ik ook opzoeken, kun je daar ook 'inrollen' zonder IT ervaring?

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:10

Je hebt al gesproken met een Software Consultant hè? Als ik jouw omschrijving van jezelf zo lees dan denk ik dat dat best bij je kan passen. Ik ben er ook via een traineeship ingerold (geen IT ervaring) en juist de veelzijdigheid, zelfstandigheid en afwisseling spreken mij enorm aan.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:42

Myour, ik werk in de Business Intelligence kant, komt ook zeker Analytics, Data Science etc bij kijken. Je mag me altijd vragen stellen als je meer wil weten!

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:32

Vandaag ook met een IT recruiter gesproken, informatief vooral. Ik ben nog steeds enthousiast! De precieze richting staat nog niet vast maar een traineeship is wel noodzaak, kan gewoon niet zonder inkomen komen te zitten. Hebben hier mensen nog tips van goede aanbieders van traineeships? Als ik Google word ik zowat doodgegooid met aanbieders.
Lastige is dat ik vrij veel leuk vind dus keuzes keuzes, denk grofweg richting development, software consultancy of cyber security me tot nu toe het meeste aanspreekt. Maar, ben nog steeds meer informatie aan het zoeken/verzamelen, dus to be continued. Mochten er hier toevallig mensen zijn die werken in bovenstaande richtingen die ik vragen mag stellen zou ik ook heel blij mee zijn!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:23

Ik ben software ontwikkelaar.

Century

Berichten: 5965
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:31

Ik ook, frontend ontwikkelaar :)

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:02

Myour in welke regio zoek je?

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:04

Super bedankt voor de reacties, ook via pb! Ik zal na m'n werk jullie even pb sturen :)

Bonna, de voorkeur heeft Noord-Holland (woon zelf in Volendam), maar ik heb een auto dus daarbuiten zou ook kunnen (ZH, UT bv).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:58

Ik lees al een tijdje mee en wil toch ook eens reageren. Heb nog geen goed beeld van de IT maar misschien is het wel passend voor mij. Kan iemand een beeld geven van de belangrijkste competenties in de IT?
Ik kan bijvoorbeeld goed geconcentreerd werken voor uren, houd wel van een intellectuele uitdaging en ben nauwkeurig.
Ik leer wel beter door te zien en te doen, een abstract idee vertalen naar iets concreets vind ik moeilijk. Heb je dat erg nodig in de IT?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:52

Ik ben geen echte IT-er, maar werk er wel veel mee samen. Ik ben UX-designer en ik werk samen met hen om een goede oplossing te vinden. Ik hobby wel als front-ender trouwens :). Mijn opdrachten van school verbeteren en werkend maken, super leuk vind ik dat!

Ik ben de gene die de ontwerpen/schermen aanlevert en dan overleggen we wat wel/niet kan. Je hoeft zelden zelf je eigen ontwerp te bedenken en die te programmeren. Je mening hebben over mijn ontwerp, graag :D!

Daarnaast heb je nog verschil tussen front-end en back-end. Als front-ender ben je vooral bezig met 'de voorkant'. Als back-ender meer met de 'achterkant'. Denk hierbij bijvorbeeld aan databases of de echte techniek achter iets.
Je hebt ontwikkelaars met een voorkeur, maar ook die beide leuk vinden. Mijn vriend vindt beide leuk, ik heb meer voorkeur voor front-end, want ik vind het leuk dat wat ik bouw ik ook echt zie.

Je hebt als ontwikkelaar ook wel geregeld meetings, en je bent ook dingen aan het uitzoeken als het bijvoorbeeld niet werkt of omdat je iets nieuws wil leren.

Wil je een studie doen of echt een traineeship? D

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:56

Je hebt zelfs nog verschil tussen technisch en niet-technisch :D Zelf tot eind vorig jaar altijd een technische functie gehad, maar nu de stap naar de niet-technische kant gemaakt. IT is echt enorm breed wat dat betreft :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:37

Precies!

De keuze is reuze :D. Vanuit onze Hogeschool heb je volgens mij 6 IT richtingen, 5 programmeer richtingen en 1 niet programeer richting. Dus voor ieder wat wils :D

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:50

Even een schopje! Ik ben dinsdag met een 8,5 voor mijn afstudeeronderzoek afgestudeerd van de HBO bachelor ICT Business IT & Management! *\o/* En ik ben aangenomen voor de premaster Data Science & Society aan de Universiteit in Tilburg! Dank nog voor de aanbeveling @Eef_Bam! Ik mag in februari gelijk door met de master en zal in totaal 1,5 in Tilburg studeren. Ook heb gister een super gezellige kijkavond gehad en heb ik de kamer aangeboden gekregen :D Superrr veel zin in!

En dan op naar een baan in 2023 {:}

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:57

Woo, gefeliciteerd

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:27

Goed nieuws zeg! Gefeliciteerd!

Hoe hebben jullie zoal het afgelopen jaar ervaren? Ook volledig thuis gewerkt? Gaan jullie weer fulltime terug naar kantoor? Of blijft het thuis werken erin?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:30

Hier fulltime thuiswerken (oke deels, ben in oktober uitgevallen met een burnout, niet werkgerelateerd hoor). Nu weer 20u in de week aan de slag vanuit huis. Wij gaan waarschijnlijk naar 1 a 2 dagen kantoor en verder thuiswerken. Qua klanten zal het per klant verschillen! Detachering he :))

Gefeliciteerd KirstenHorse!