Vrouwen in de ict

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 19:54

Ghostattack schreef:
Goedzo! Wat voor stage ga je doen?


Ik ga stage lopen op een middelbare school :) dus dat is echt heel veel met computers en leerlingen

Anoniem

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:45

Welke opleiding doe je Pandameisje?

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 22:55

bobje26 schreef:
Welke opleiding doe je Pandameisje?


Ict niveau 3

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:56

Dat ik dit topic nu pas zie zeg :+

Ik ben nu bijna 2 jaar actief in de ICT. Opleiding Dierwetenschappen gedaan, vervolgens promotie gaan doen in het kanker onderzoek. Na 2 jaar kwam ik overspannen ziek thuis te zitten. Hoe interessant ik het ook vind, het werk past écht niet bij me.

Dus toen besloten dat het helemaal anders moest en ben ik totaal iets anders gaan doen. Na wat zelfstudie via Lynda.com mezelf binnengekletst bij een traineeship Java bij een detacheerder, die voor wat basale opleiding heeft gezorgd (OCA, OCP, een advanced spring/springbok cursus etc). Verder vooral “on the job” geleerd en nu dus alweer 2 jaar heel gelukkig als Java backend programmeur van met name webapplicaties.

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:07

Oh wauw, leuk, nog een dierwetenschapper. Een vriendin en ik zijn ook allebei vanaf dierwetenschappen naar IT omgeschoold (beide via YC en toevallig ook allebei Java, zij is augustus 2016 omgeschoold, ik augustus 2018. Java was in beide gevallen toeval).

Ik ben sinds 7 januari aan het werk bij de overheid en ga met USoft werken, dus toch geen java, maar wel heel gaaf.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:18

Leuk Mizora!

Ik ben destijds ook met YC in gesprek geweest. Ze deden alleen best moeilijk/spastisch. Ze geloofde het allemaal niet zo, dat ik de potentie wel had om de materie snel op te nemen. Ik moest code opsturen zodat ze konden beoordelen hoe ik er op eigen kracht voor stond. Ze belde me nog na, of ik niet beter het tester traject in kon, want dat was wat laagdrempeliger en zo. Plus dat je tijdens de opleiding de eerste maanden en eventueel een periode daarna op de bank nog niet betaald zou krijgen. Opleidingsboete als ik binnen x jaar ergens anders zou gaan werken en nog allerlei andere niet zo gunstige voorwaarden.

Een paar dagen later ging op gesprek bij Ordina, daar werd ik een dag later opgebeld “ja, ik wil je eigenlijk wel aannemen”. Vast contract, lease auto, schappelijk salaris zo zonder relevante opleiding, geen verplichtingen rond boetes vanwege opleidingen. Dat was niet zo moeilijk kiezen :+

Ik werk er 2 jaar later nog steeds met veel plezier :)

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:20

Leuk Shiloh!

Hier inmiddels mijn eerste opdracht afgerond, dus nu weer in de beschikbaarheid :) Ga de tijd gebruiken om nu echt mijn Scrum Master certificaat te halen en nog wat Microsoft certificaten.

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:26

Ordina hoor ik ook goede verhalen over, maar voor mij was YoungCapital overzichtelijker. Die voorwaarden zijn nog steeds zo inderdaad. Dat ompraten doen ze om de mensen zo goed mogelijk te verdelen over de verschillende opleidingen, en je moet inderdaad een stukje zelfgeschreven code presenteren/opsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:31

Ik zit bij Yacht. Maar ik doe geen traineeship/opleiding, weet wel dat ze er erg actief mee zijn. Ik probeer binnen het bedrijf nu mijn eigen 'groep' te creëren, er is veel dev maar weinig ux.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:36

Een collega van mij geeft volgens mij PowerBi cursussen bij Ordina, maar dat weet ik niet 100% zeker :P

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:06

Mizora schreef:
Ordina hoor ik ook goede verhalen over, maar voor mij was YoungCapital overzichtelijker. Die voorwaarden zijn nog steeds zo inderdaad. Dat ompraten doen ze om de mensen zo goed mogelijk te verdelen over de verschillende opleidingen, en je moet inderdaad een stukje zelfgeschreven code presenteren/opsturen.


:) YC is uiteindelijk natuurlijk ook een prima traject natuurlijk! Ik vond het ompraten alleen gewoon niet chill. In feite zeiden ze heel simpel dat ze dachten dat ik het niet kon. Nu snap ik dat ze me helemaal niet kennen, maar niet een leuke manier om een arbeidsrelatie aan te gaan. Stukje in staat zijn potentie in te schatten denk ik. Misschien ook wel het verschil tussen een gesprek voeren met een algemene recruiter en met een manager die zelf ook programmeur is geweest.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:50

Ik ga vanmiddag mijn PSM I assessment doen denk ik! :P Tot nu toe een paar open assessments gedaan en die haalde ik telkens met minstens 90%, ook de hele Scrum Guide gelezen en voor mezelf dingen opgeschreven. Scheelt ook dat ik al wat ervaring had in de praktijk..

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:08

Gaat helemaal goedkomen! Veel succes :)

Shiloh, kun jij iets meer vertellen over OCA, OCP? Zijn ze goed te doen? Ik ben er nu naar aan het kijken om die te gaan doen.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:59

Ghostattack schreef:
Ik ga vanmiddag mijn PSM I assessment doen denk ik! :P Tot nu toe een paar open assessments gedaan en die haalde ik telkens met minstens 90%, ook de hele Scrum Guide gelezen en voor mezelf dingen opgeschreven. Scheelt ook dat ik al wat ervaring had in de praktijk..


Toch wil ik je als tip geven om niet te veel aan de praktijk te denken :D .
Ik merk dat het daar vaak toch wel wat anders gaat dan wat ze willen horen in dat examen.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:18

Josien_ schreef:
Ghostattack schreef:
Ik ga vanmiddag mijn PSM I assessment doen denk ik! :P Tot nu toe een paar open assessments gedaan en die haalde ik telkens met minstens 90%, ook de hele Scrum Guide gelezen en voor mezelf dingen opgeschreven. Scheelt ook dat ik al wat ervaring had in de praktijk..


Toch wil ik je als tip geven om niet te veel aan de praktijk te denken :D .
Ik merk dat het daar vaak toch wel wat anders gaat dan wat ze willen horen in dat examen.


Haha inderdaad, de praktijk verschilt énorm van de theorie die getest wordt op het examen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:24

Ik zit ook te kijken of de ICT wat voor mij is. Ik hou van analyseren, logisch nadenken, problemen oplossen... En onder druk werken vind ik heerlijk. :))
Ik ben vrij handig met computers en ook talig, dus dan moeten computertalen ook wel te doen zijn. Ik heb al een HBO propedeuse dus ik kan eigenlijk overal wel studeren. Nu ga ik sowieso naar de open dag van het HBO.
Ik ben alleen niet van plan weer 4 jaar voltijd te gaan studeren. Maar wil dan bijvoorbeeld mijn P halen en dan werk zoeken en werken/leren doen.

Hoe kijken jullie er na? Ik zit nog met een paar minpunten namelijk. Ik heb geen wiskunde gehad op de havo en kan niet echt coderen. Maar dat kan ik mezelf aanleren tot september. :P

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:32

MarlindeRooz schreef:
Ik zit ook te kijken of de ICT wat voor mij is. Ik hou van analyseren, logisch nadenken, problemen oplossen... En onder druk werken vind ik heerlijk. :))
Ik ben vrij handig met computers en ook talig, dus dan moeten computertalen ook wel te doen zijn. Ik heb al een HBO propedeuse dus ik kan eigenlijk overal wel studeren. Nu ga ik sowieso naar de open dag van het HBO.
Ik ben alleen niet van plan weer 4 jaar voltijd te gaan studeren. Maar wil dan bijvoorbeeld mijn P halen en dan werk zoeken en werken/leren doen.

Hoe kijken jullie er na? Ik zit nog met een paar minpunten namelijk. Ik heb geen wiskunde gehad op de havo en kan niet echt coderen. Maar dat kan ik mezelf aanleren tot september. :P


Tja, ik zou zeggen: volg wat online cursussen en kijk of het je leuk lijkt.
Mijn ervaring is wel dat je het écht leuk moet vinden, anders houd je het niet vol.

Wat betreft opleiding: volgens mij houdt een propedeuse dan niets in, in dat geval kun je misschien beter meteen een traineeship ergens starten. In 1 jaar tijd heb je op het HBO gewoonweg nog niet veel geleerd.
Hier heb ik veel 2e jaars en 4e jaars HBO studenten, en de 2e jaars kunnen echt nog niet veel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:34

Matheno schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik zit ook te kijken of de ICT wat voor mij is. Ik hou van analyseren, logisch nadenken, problemen oplossen... En onder druk werken vind ik heerlijk. :))
Ik ben vrij handig met computers en ook talig, dus dan moeten computertalen ook wel te doen zijn. Ik heb al een HBO propedeuse dus ik kan eigenlijk overal wel studeren. Nu ga ik sowieso naar de open dag van het HBO.
Ik ben alleen niet van plan weer 4 jaar voltijd te gaan studeren. Maar wil dan bijvoorbeeld mijn P halen en dan werk zoeken en werken/leren doen.

Hoe kijken jullie er na? Ik zit nog met een paar minpunten namelijk. Ik heb geen wiskunde gehad op de havo en kan niet echt coderen. Maar dat kan ik mezelf aanleren tot september. :P


Tja, ik zou zeggen: volg wat online cursussen en kijk of het je leuk lijkt.
Mijn ervaring is wel dat je het écht leuk moet vinden, anders houd je het niet vol.

Wat betreft opleiding: volgens mij houdt een propedeuse dan niets in, in dat geval kun je misschien beter meteen een traineeship ergens starten. In 1 jaar tijd heb je op het HBO gewoonweg nog niet veel geleerd.
Hier heb ik veel 2e jaars en 4e jaars HBO studenten, en de 2e jaars kunnen echt nog niet veel.


Ik heb een P in een ander vak, maar dan zou ik dus bijvoorbeeld naar de unie kunnen. En ik weet nog niet of ik het leuk vind. Ik weet helemaal niet wat ik wil worden haha. Dus ga sowieso een keer naar een open dag.

En online cursussen ga ik ook doen. :)

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:32

MarlindeRooz, het bedrijf waar ik werk biedt Young Professional programma's aan in verschillende vakgebieden in de IT :j

Het is een heel breed vakgebied dus er is vast een onderdeel wat je aanspreekt en waar je goed in bent! Ik riep altijd dat ik nooit een kantoorbaan wilde, maar ik vind het hartstikke tof werken in de IT :) Programmeren vind ik bijvoorbeeld zelf tot zekere hoogte leuk, maar echt diehard Java zou ik zelf nooit doen. Ik heb nu zelf ook een deel van IT ontdekt die ik hiervoor nog niet kende en die me heel goed bevalt, voornamelijk datamodelleren, datamanagement en datavisualisatie. Overigens was ik op het vwo echt de grootste ramp in wiskunde, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken :P

Mews

Berichten: 5501
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:10

Online cursussen zijn idd een goed idee om te kijken of je het leuk vindt. :) Ik vind zelf codecademy.com altijd wel een fijne.

Ik ga in april voor het eerst op eigen initiatief van werkgever wisselen. Ik ga naar een kleinere persoonlijkere club. Wel allebei detachering dus wat dat betreft is de grootste verandering een nieuw project/klant.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:11

Ghostattack schreef:
MarlindeRooz, het bedrijf waar ik werk biedt Young Professional programma's aan in verschillende vakgebieden in de IT :j

Het is een heel breed vakgebied dus er is vast een onderdeel wat je aanspreekt en waar je goed in bent! Ik riep altijd dat ik nooit een kantoorbaan wilde, maar ik vind het hartstikke tof werken in de IT :) Programmeren vind ik bijvoorbeeld zelf tot zekere hoogte leuk, maar echt diehard Java zou ik zelf nooit doen. Ik heb nu zelf ook een deel van IT ontdekt die ik hiervoor nog niet kende en die me heel goed bevalt, voornamelijk datamodelleren, datamanagement en datavisualisatie. Overigens was ik op het vwo echt de grootste ramp in wiskunde, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken :P

Dit :j Heel veel IT bedrijven doen dit, alleen heeft GA de verkeerde werkgever gekozen. ;) Geintje.
Programmeren hoef niet eens, ik ben functioneel consultant en doe echt niets met code.

Leuk Mews!

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:13

Hahaha Niwla :') Ik had te veel keuze

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:05

Je zou ook nog kunnen kijken naar frontend development. Moet je wel programmeren, maar hoef je (meestal) niet aan de backend te zitten :)

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:05

De meeste YP programma’s gaan wel uit van een al afgeronde HBO of WO opleiding.

Als je dat niet hebt, zou ik vooral het in de hoek van deeltijd ICT met daarnaast werken gaan doen. Ik ken verschillende mensen die deeltijd studeren, maar wel al een baan hebben APS programmeur.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:39

Ik heb mijn PSM I gehaald met 88%! *\o/* Vond er nog best een aantal pittige vragen tussen zitten, maar de rest was heel makkelijk te doen. Veel vragen zaten al in de proefexamens natuurlijk :P