Waarom is het toch zo moeilijk...?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 16:22

...Om een baan te vinden.

Ik moet het toch even kwijt, niet dat ik denk er iets mee te bereiken, maar gewoon omdat ik er zo genoeg van heb.

Vorig jaar februari ben ik afgestudeerd als dierwetenschapper. Blijven plakken bij mijn stage adres, niet omdat ik dat wilde, maar omdat ik toch centjes nodig had en het goed op mijn cv stond. Na een half jaar kon ik dat niet meer volhouden en ben ik gestopt. Op een gekke manier toen een baan gekregen op een school als projectmedewerker en docent.

Maar...

Ik wil een baan als onderzoeker, verder in de wetenschap, mij ontwikkelen en verder leren, ergens heel goed in worden.

Nu ben ik aan het wachten op zo'n baan, maar ze liggen niet voor het oprapen. Nu een paar keer gesolliciteerd en geëindigd bij de laatste paar, maar net niet eerste. Steeds zijn er rond de 70 (!) aanmeldingen en is er iemand net iets beter dan ik...

Ik heb het gevoel dat de perfecte plek uit mijn netwerk moet komen, dat iemand op een dag tegen mij zegt van hé, kijk is dit niet wat voor jou? En dat ik dan eindelijk gewoon ordinaire mazzel heb.

Maar van het wachten word ik gek. Ik speur alle vacaturewebsites af, breng mijn netwerk op de hoogte, hou Linkedin netjes bij. Ik wil zo graag iets DOEN waardoor ik word gezien en ineens floep mijn perfecte baan heb.

Weet iemand iets wat ik kan doen? Zie ik iets over het hoofd?
Herkent iemand dit gevoel?

Groetjes

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:24

Stuur je open sollicitaties? Ga je naar (vrijwilligers) bijeenkomsten/netwerkborrels, doe je vrijwilligerswerk?

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:27

Geduld en vertrouwen zijn de toverwoorden.
Solliciteren heeft deels te maken met je inzet, maar het is ook een grote loterij.
Als je doet waar je invloed op hebt, heb je alles gedaan (netwerken, nette brief, etc)
Er is vooral veel waar je geen invloed op hebt, maar het komt vast goed.
Het leven heeft soms andere/betere plannen met je voor dan je nu kunt bedenken.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:32

Solliciteer je ook als onderzoeksassistent of onderzoeksmedewerker? Ik werk als postdoc onderzoeker en als wij een promovendus zoeken vragen we altijd eerst of iemand nog een goede ambitieuze onderzoeksassistent heeft die graag een proefschrift wil schrijven. En een cv met die ervaring komt zeker hoger op de stapel dan iemand die nog niet aan onderzoek heeft geroken, of alleen via een afstudeerstage.

Verder, beperk je niet in locatie en kijk in heel NL. Een mooie instapbaan in Maastricht of Groningen (ik noem maar twee uithoeken) kan leiden tot een proefschrift later op een locatie die je meer aanstaat.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:59

Investeren in tijd en locatie inderdaad.

Ik ben na mijn studie 160km bij mijn woonplaats terecht gekomen en reed wekelijks van mijn woonplaats naar mijn werk. bijna 2 jaar later kon ik eindelijk terecht bij een communicatiefunctie vlakbij mijn woonplaats. vanuit daar doorgestroomd naar de overheid... Heel even mijn werkelijke droom mogen uitvoeren bij een uitgeverij en na een volgende reorganisatie (inmiddels heb ik er 3 meegemaakt om het zo maar te zeggen :+ ) weer terug bij de overheid dankzij mijn netwerk. De komende 5 maanden heb ik sowieso werk. Daarna? We zullen het wel weer zien.

Het geluk van afstuderen midden in de crisisperiode en wonen in een gebied dat niet al te dik bezaaid is met banen.... :+

Weet wel dat je tijd en energie moet steken in het netwerk. Blijf actief op linkedin, like, help anderen ook aan functies en gooi overal balletjes op.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:11

Overigens hebben wij ook wel eens mensen die bij ons als vrijwilliger komen werken, is toch ook flinke cv opbouw en weinig afdelingen zullen je weigeren als je je goed inzet :)

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:35

Ik zou zeker via je netwerk ergens binnen proberen te komen.
Heb je je thesis begeleiders al benaderd bijvoorbeeld?
Of mede studenten die met een phd bezig zijn?
Ik ben zelf 30 januari afgestudeerd (ook dierwetenschappen) en heb een baan gevonden via mijn netwerk, alleen dit is wel in de commerciele wereld en geen onderzoeksfunctie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:49

Probleem is vaak dat je afstudeert in jouw droombaan en velen met jou. Ik heb het al zo vaak gezien, mensen die een opleiding doen en totaal ander werk moeten gaan doen omdat ze anders geen werk kunnen vinden.
Het enige wat je kunt doen is blijven solliciteren en hopen dat daar uiteindelijk een positie voor je uitkomt waar je heel blij mee bent. In de tussentijd zul je met minder genoegen moeten nemen.
Toch vind ik het belangrijk dat je een studie gevolgd hebt waar je hart ligt. Mijn dochter gaat aan een studie beginnen waarvan ze weet dat ze later vrijwel geen werk daarin zal vinden, of ze moet veel geluk hebben. Ik heb haar gezegd haar hart te volgen omdat ik vind dat een studie ook leuk moet zijn. Een studie die totaal niet in je interesse ligt maar wel een goed perspectief geeft om een baan te vinden is veel zwaarder om te voltooien. Ik heb lang met mijn dochter om de tafel gezeten, gezegd haar hart te volgen en ervan uit te gaan dat ze totaal ander werk zal moeten gaan doen, tenzij ze geluk heeft. Ze heeft dan in ieder geval een bepaald denkniveau bewezen en een fijne studietijd achter de rug.

TS blijf het proberen maar kijk ondertussen uit naar een tweede en derde optie waarin je gelukkig zou worden. Jullie generatie heeeft het toch al niet gemakkelijk met weinig kans op vaste contracten. Ook al zou je nu je droombaan vinden dan is het nog maar de vraag of je over drie jaar daar nog kan werken. Ook dan kom je misschien weer op een functie terecht waar je niet voor gestudeerd hebt.

En een beetje brutaler worden. Niet schrijven maar langs gaan. Laten zien wie je bent en dat je wilt. Dit kost veel tijd maar je kansen kunnen hierdoor stijgen.

Ik heb vroeger 1 keer enorm brutaal gesolliciteerd. Ben gewoon het bedrijf binnengelopen, gevraagd naar iemand van personeelszaken en iets in deze trant gezegd: hier ben ik wat heb je voor me. Twee weken later was ik aangenomen en ik werk na 30 jaar nog steeds een paar uur voor dit bedrijf. Ik bedoel maar. Ondertussen een studie gedaan met een totaal ander karakter en voor mezelf begonnen. Beide functies had ik nooit van kunnen dromen toen ik de eerste keer afgestudeerd ben.

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:20

Zit je voor wat je wilt vast aan Nederland, of vind je elders in de wereld ook geen probleem?
In dat geval zou je ook http://www.Researchgate.net in de gaten kunnen houden. Wetenschappers presenteren hun onderzoeken, stellen er vragen in de hoop dat anderen een antwoord hebben, en er staan vacatures op. Van professoren tot post-docs, verder heb ik nog niet gekeken, maar wie wat ze nog meer zoeken 8-)

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:25

Ik stuur je een pb. Geen idee of je er iets aan hebt, maar wieweet.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:34


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:41

piffgek schreef:
Vorig jaar februari ben ik afgestudeerd als dierwetenschapper. Blijven plakken bij mijn stage adres, niet omdat ik dat wilde, maar omdat ik toch centjes nodig had en het goed op mijn cv stond. Na een half jaar kon ik dat niet meer volhouden en ben ik gestopt. Op een gekke manier toen een baan gekregen op een school als projectmedewerker en docent.


Ik denk dat je je gevoel even moet relativeren. Je bent afgestudeerd als dierwetenschapper, ik vind dat een behoorlijke prestatie! Veel mensen doen dat je niet na! Daarnaast had je gelijk een baan. Misschien niet op de ideale plaats, maar je had wel direct een mogelijkheid aan het werk te gaan en daarna zelfs als projectmedewerker en docent. Ik denk dat heel veel mensen met jou zouden willen ruilen. Mensen die na hun studie (als ze al een studie konden doen) thuis zitten en geen baan kunnen vinden en moeten rondkomen van het minimum.

Ik denk dat het wel goed komt! Positief blijven, je heb in ieder geval wat. :j

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:13

In welk veld precies wil je werken?

Wat ik merkte toen ik nog actief was in de wetenschap is dat vooral mensen die al wat praktijkervaring hebben met het onderwerp en de onderzoeksmethoden geliefd zijn. Bij ons waren er ook altijd een miljoen miljard sollicitanten en ik had hele leuke onderzoeken gedaan maar de resultaten waren.. Vreselijk. :')
Alle uitgenodigde sollicitanten deden een presentatie (vooral vorig werk) en daaruit kozen ze dan.

Anyway, ik heb nooit serieus een baan gezocht in de wetenschap maar mijn collega's hadden wel handige tactieken. Ga vooral eens nadenken over welk onderwerp je echt fascineert en waar je graag onderzoek naar zou willen doen. Vervolgens zou ik eens kijken naar andere universiteiten die soortgelijk onderzoek doen en daar eens vragen of je een vrijwillig projectje kan doen om je ervaring en technieken uit te breiden.

Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan want er moet ook geld op de tafel komen maar dit is wel iets dat echt helpt. Heb je voor jouw type onderzoeken bijvoorbeeld ervaring met DNA sequencing, gaschromatografie of andere lab skills nodig? Dan zoek je een projectje waar je dat leert bijvoorbeeld.

Plan B was voor mij (voordat ik het opgaf :') ) altijd om zelf met een goed project te komen, er zijn fondsen en dergelijke daarvoor. Universiteiten hebben soms ook een budget voor dat soort dingen.

De meeste van mijn ex collega's vinden werk in het buitenland trouwens, als je daarvoor openstaat kan het ook makkelijker zijn.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 22:32

Wow wat een reacties! Dankjulliewel allemaal, het is fijn om te merken dat jullie mee denken :) de belangrijkste tip die ik uit jullie reacties opmaak is eigenlijk vertrouwen houden en blijven proberen. En daarvoor dus goed netwerken en stoute schoenen aantrekken. Het zet me toch weer even aan het denken! Van de zomer tijdens de schoolvakantie heb ik natuurlijk een paar weken waarin ik een project zou kunnen doen. Best wel een goed idee om vrijwillig ergens wat ervaring op te doen met een project. Daar moet ik eens goed over nadenken.. wat waar en hoe.

De focus in mijn studie lag vooral op fysiologie, anatomie, immunologie, diergezondheid en welzijn. Ik heb skills in het lab, maar ben niet zo genetisch ingesteld.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:09

Ik ben zelf heeeul breed opgeleid (bedrijfskunde, MER) en op zoek naar een baan omdat, helaas, mijn huidige opdracht ten einde loopt. Ik werk inmiddels al 2 jaar via Randstad.
In mijn werk heb ik veel te maken met personeelsplanning en werving hiervan en weet dat het op dit moment ontzettend moeilijk is om GOED personeel te vinden, voor de meest basic banen.

Zelf werk ik in een productiebedrijf (fabriek) met een onwijs goede CAO, al weet ik natuurlijk niet wat je op dit moment verdient.
Ik denk dat je een goede kans maakt om als uitzendkracht in een dergelijke omgeving aan het werk te gaan. Veelal werktijden van 6 tot 2, wat je een hele hoop tijd geeft om rustig te zoeken naar vacatures binnen je eigen vakgebied. Ik kan me voorstellen dat je op dit moment best een gebrek aan tijd hebt om lekker te kunnen netwerken. Zonder daarbij veel vrije tijd in te leveren of in je vrije tijd het gevoel te hebben dat je je tijd nuttiger dient te besteden.

Zoiets is wel een hele investering, kan ik me voorstellen.

Wetenschap is een lastig iets, een stuk beperkter dan veel alfa-studies qua baanmogelijkheden.

Heeft je opleiding niet een alumni bijeenkomst? Mijn opleiding heeft dat één of twee keer per jaar. Ik ga er nooit naartoe, maar ik kan me voorstellen dat dit een hele fijne manier is om te netwerken. Zeker omdat jij er veel mensen tegen komt die binnen je eigen interesses en werkgebied vallen.
Tevens krijg ik nog wel eens vacatures toegestuurd van mijn oude opleiding. Uiteraard niet aan mij persoonlijk geadresseerd, maar gewoon aan alle alumni.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:12

Wat zoek je dan specifiek?
Een promotieplaats? In welk onderwerp?
Mijn ervaring is dat promotieplekken niet zoooo vreselijk moeilijk zijn om te vinden.
Echter, daarna een ‚echte‘ baan te vinden is dan weer niet eenvoudig (te oud, onervaren en over gekwalificeerd).

Ik heb destijds mijn promotieplek gevonden door een project voorstel te schrijven en die via een open sollicitatie naar een afdeling te sturen waar ik terecht wilde komen.
Kleine universitaire labs hebben zelden vaccatures, die richten zich eerder direct op master studenten. Die moet je dus zelf aanschrijven en aanspreken met een concreet voorstel en een redelijk idee waar je eventueel beursen kan aanvragen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:27

Al eens overwogen om iets in het buitenland te zoeken?

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:28

Tsja, daar noem je ook wel een werkveld. Indien het om dierwetenschappen aan de WUR gaat, tijdens die studie zijn er altijd een handjevol studenten die er écht voor gaan en naast de studie nog van alles en nog wat erbij doen aan projecten en dergelijke, ook tijdens de master. Daar doen ze naast kennis en ervaring ook de juiste connecties op en dat is nou net wat je maakt of breekt in dit veld. Die mensen krijgen waarschijnlijk nu voorkeur over jou.

Ben je voor je master doorgegaan? En zo ja in welke richting?
Afhankelijk van dit hierboven, kan ik je misschien nog ergens een richting op wijzen.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 14:57

Bedankt weer voor de reacties! Het gaat inderdaad om dierwetenschappen aan de WUR en ik heb meestal gekozen voor de meer fundamentele vakken. Ik heb ook redelijk wat naast mijn studie gedaan, maar niet iets wat me connecties in het werkveld opleverde.

@senna21: ik blijf voorlopig graag in Nederland.

@Fortitude: Ik ben dus op zoek naar een welzijns- of gezondheidsgerelateerde plek. Ik heb tot nu toe vooral veel geleerd over fysiologie, anatomie, immunologie, huisvesting..

Misschien is het ook wel goed om niet te promoveren, zoals wel wordt gezegd. Het lastigste nu vind ik vooral dat ik niet weet wat verstandig is of slim, omdat ik nog niet precies weet waar ik uit wil komen.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:11

En een master? Heb je die gehaald en zo ja in welk gebied?
En welke diersoort ligt je voorkeur? Als pluimvee tot de opties behoort dan kan even navragen voor je.

:)

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:20

Heb geduld. Een vriendin van mij is 10 jaar geleden afgestudeerd. Nu eindelijk heeft ze een baan gevonden wat ze echt wilt. In die tussentijd heeft ze ook verschillende dingen bekeken wat ze anders kon gaan doen kwa richting en is ook met een loopbaancoach bezig geweest. Ook wel gewerkt maar niet in wat ze wou. Er moet toch geld binnen komen.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 09:47

@Fortitude: Ja ik heb de master ook gedaan, heb hoofdvakken van veel verschillende groepen gedaan (adaptatiefysiologie, celbiologie, human and animal physiology, experimental zoology en animal production systems) mijn afstudeerrichting is officieel experimental zoology, maar mijn scriptie was niet perse in die richting. Die heb ik in Utrecht gedaan op de pathologie afdeling. Beetje gekke combi dus :+

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Waarom is het toch zo moeilijk...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 09:49

En diersoort heb ik geen specifieke voorkeur voor. Ik vind het het belangrijkste dat er iets van een duurzaamheids of welzijnsideaal in mijn werk zit.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:54

Als je in een onderzoeksveld aan het werk wil waar veel competitie is dan kun je niet gaan zitten wachten op een vacature.

-schrijf een concreet onderzoek voorstel op basis van een recent literatuuronderzoek dat je zelf gedaan hebt.
-bepaal welke groepen daar zouden aansluiten
-beperk je niet tot een reisafstand van je huidige woning
-stel je op de hoogte van sluitingsdatums van beurzen.

Met die voorbereiding benader je de onderzoeksgroepen en dan kun je samen een poging doen om daar geld voor te krijgen. Het meeste onderzoek wordt extern gefinanciert: je moet dus zelf actief op zoek naar geld om jezelf van te laten betalen.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:34

piffgek schreef:
@Fortitude: Ja ik heb de master ook gedaan, heb hoofdvakken van veel verschillende groepen gedaan (adaptatiefysiologie, celbiologie, human and animal physiology, experimental zoology en animal production systems) mijn afstudeerrichting is officieel experimental zoology, maar mijn scriptie was niet perse in die richting. Die heb ik in Utrecht gedaan op de pathologie afdeling. Beetje gekke combi dus :+

Oef ADP, ik heb nog nachtmerries van Immunology and Thermoregulation _O-
't is dat ik daar mijn vriend heb leren kennen, anders was het helemaal om te janken geweest :')

Ik ga vanmiddag even navragen voor je ;)