Wat zien jullie graag op een ontbijtbuffet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat zien jullie graag op een ontbijtbuffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:36

Ooh ik herinner me ineens dat ik ooit in een B&B was waar ze "taps" hadden voor jam, honing, chocopasta :) Die tapte je dan in een eetbaar bakje, een soort ijshoorntje. Dat vond ik erg fijn want al die aparte bakjes kosten natuurlijk onwijs veel plastic (en door de dispenser blijft de binnenkant ook schoon dus het wordt niet oud of slecht :) )

JoT

Berichten: 4016
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:37

Diverse soorten broodjes, bruin en wit, zacht en hard. Tevens boterhammen en een toaster. Diverse soorten beleg; vlees, kaas en zoet. Kaas mag gewoon plakjes jong en belegen zijn, hoeft niet heel uitgebreid te zijn. Een gekookt eitje is altijd lekker, maar dan weer niet te hardgekookt. Verder thee/koffie/sapje/melk. Wat cruesli/muesli/cornflakes. En eventueel wat vers fruit.

Zaken als een gebakken eitje of pannenkoeken vind ik eigenlijk alleen lekker als het ter plekke wordt klaargemaakt. Op luxe dingen als een muffin zit ik niet echt te wachten, dat zijn ook vaak van die voorverpakte dingen die hartstikke droog zijn. Streekartikelen vind ik dan weer erg leuk (een kruidkoek of zoiets).

Wat voor mij vooral belangrijk is, is dat wat er staat vers is en dat er regelmatig wordt bijgevuld.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:38

Ik heb net 13 dagen Lapland erop zitten met overal ontbijt inclusief, dus ik kan wel wat melden :D

Harde broodjes: liefst krokant en niet letterlijk hard. Had er eens eentje, daar had ik echt iemand de kop mee kunnen inslaan volgens mij.
Als het kan: versgebakken brood. Niks zo heerlijk als die geur in je ontbijtzaal! Wat ook wel eens welkom kan zijn op zaterdag en/of zondag: suikerbrood, rozijnenbrood of appeltjesbrood. Dat zijn meestal kleine broodjes, als daar wat van over blijft hoef je niet zo veel weg te gooien.

Wanneer je yoghurt aanbiedt: zet er een kommetje fijne suiker bij :o Met eventueel een schaaltje muesli of fruit wat je dan naar believen erbij kan doen. Rood fruit doet het altijd heel goed.

Je assortiment fruit kan je gewoon kiezen voor seizoensfruit: aardbeien als ze er zijn, kersen als het die periode is, bosvruchten in het najaar net zoals mandarijntjes...

In 1 hotel stond er een grote kom met wafelbeslag en een klein wafelijzertje op het buffet, met van die hartvormige wafeltjes. Was dagelijks een succes! Even lepeltje beslag erop, minuutje of 2 wachten en hup, wafeltje bij het ontbijt.

Stukjes cake deden het ook altijd goed.

Ik eet wel eens graag verse groenten 's ochtends. Wat schijfjes komkommer, wat tomaat, paar stukjes wortel en wat sla. Ook gezien: ovenwarme kerstomaatjes met champignons en wat gesmolten kaas :9

Ivm roerei/omelet: graag vers gebakken :o Niks zo viezig als die "nep"-versie die je maakt uit een pakje met melk.

sapjes: vers fruitsap! Appelsap of appelsien scoren altijd. Ook erg lekker: vers fruitsap van groene appels gemengd met wat gember :9
Waar dat in het buffet stond was het 1 gewone, glazen fles en kleine glaasjes. Was het op, dan werd het pas aangevuld. Was de fles leeg en nog maar kwartiertje buffet, dan werd het ook niet meer aangevuld.

Spek: graag krokant maar niet beenhard en als het kan, niet te zout.

Ivm allergieën: wij zagen vaak allerhande soorten koekjes liggen, allemaal per kleine portie verpakt: glutenvrij, lactosevrij, diabeet... Idem met brood trouwens, en dat had een aparte hoek. Op die manier kan je het wel aanbieden zonder gelijk grote hoeveelheden te moeten weggooien, want het is en blijft verpakt. En je kan de hoeveelheid afstemmen op het aantal personen waarvan je weet die aanwezig zijn met zo'n intolerantie.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:38

Granoek schreef:
FatCat schreef:
Zolang er nutella staat ben ik blij.

Zijn wij familie? :P


NUTALLA FAMILIY!

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat zien jullie graag op een ontbijtbuffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:39

goede koffie en een kan gekoeld water

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:40

Lielle schreef:
goede koffie en een kan gekoeld water


Das idd eigenlijk alles wat je nodig hebt voor ontbijt :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37394
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:41

O ja bedenk me opeens. In frankrijk een keer een nood overnachting gehad ivm gemeente camping die rattenplaag had. Naar een achteraf huis gestuurd dat een klein hotelletje bleek, met ontbijt inclusie waarvan we niet veel verwachtten gezien de overnachtingsprijs en de opmerking van de eigenaresse dat het simpel was -O-

Maar :oo werkelijk 5 soorten zelfgebakken taarten, kwarktaart croissants naturel en choco, vers stokbrood uiteraard, muesli, yoghurts vers fruit en op verzoek gebakken dingen. Waarvan ze dat betaald hebben geen idee. Overnachting was 35 euro of zo per kamer. Inclusief ontbijt dus :oo

JoT

Berichten: 4016
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:48

Varekaj schreef:
Ivm roerei/omelet: graag vers gebakken :o Niks zo viezig als die "nep"-versie die je maakt uit een pakje met melk.


Yup. Ziet er gewoon ook al ranzig uit. Vers of anders helemaal niet.

gaucho

Berichten: 9588
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:48

Ik overnacht vaak in wat kleinere hotels. Voor mij is kwaliteit belangrijker dan heel veel keuze dan. Echt lekker vers brood, streekproducten (liefst met verhaal erbij), zelfgemaakte jam. En als er dan elke dag iets aparts bijzit (pannekoek, ei, etc) dan ben ik helemaal blij. Ik zie vaak in deze hotels dat je speciale wensen (dieet, allergieën) apart aan kunt geven en dat lijkt me een hele slimme keuze om ook hiervoor versheid te kunnen garanderen. Over het algemeen ook goede ervaringen mee.

Duhelo

Berichten: 28606
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:55

Granoek schreef:
Kleine/middelgrote honden toegestaan op het gelijkvloers (tegelvloer), niet in het restaurant (tenzij hulphonden) maar wel op het terras :D

mag ik ook even een pb met je site ? :D

Wij gaan altijd op vakantie mét hond, echter is hondlief niet zo gemakkelijk alleen achter te laten op de kamer oid (de uitbreekprove benchen zijn nogal zwaar :D ), en in de auto is aan de zomerkanten niet handig, + dan ontbijten we ook niet rustig maar snel snel om ze terug te kunnen uithalen.
Een plaats waar honden toegelaten zijn en er de optie is om mét hond op het terras te kunnen ontbijten (of indien slecht weer desnoods op de kamer als dat mag) is zeker eentje dat ik in mijn lijstje wil.
En na alle tips hier is het ontbijt straks *\%/*

Die dispensers met confituur en choco in eetbare bakjes vind ik trouwens ook een goede!

Alles is altijd maar van plastic en voorverpakt (vaak zit suiker ook in die papiertjes, ik doe veel suiker in mijn yoghurt, heb ik al snel 4 van die pakjes "nodig". Behalve dat het zonde is want die reepjes zijn nogal duur, is het ook papierverspilling. Zo een suikerkannetje (liefst een gietertje en niet eentje waar ze lepels in kunnen steken en kinderen dan kunnen aflikken en terug stoppen en yuk!) is dan wel super.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34791
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:02

Duhelo schreef:
SusanH schreef:
Ik meld niet dat ik een intolerantie heb. Omdat ik zelf goed weet wat safe is en wat niet. En omdat ik helaas de ervaring heb na 20 jaar dat ze er niet veel creatiefs van kunnen maken in de horeca. Krijg ik in plaats van ijs met fruit alleen het fruit bijvoorbeeld. Of hetzelfde eten als de rest maar dan droog omdat ze de saus/dressing hebben weg gelaten :+ . Ik vind het wel top als een ondernemer er echt moeite voor zou doen. Ik kom het helaas zelf weinig tegen.

kan je in zo een geval niet zelf een alternatief voorstellen?
Bijvoorbeeld bij het reserveren aangeven dat je de steak neemt, intolerant bent tegen melk en room maar wel graag een sausje op basis van ... erbij hebt?
Niet evident dat je dan een tijd op voorhand moet beslissen wat je wil eten, maar wel fijner om een steak te eten met een lekker sausje, dan een droge prak.


O al zo vaak geprobeerd maar nee helaas ook dat werkt niet. Ze hebben vaak een aantal standaard gerechten op het menu en daar van af wijken is heel moeilijk schijnbaar.

Granoek dat klinkt echt ideaal hoe jij de zaakjes voor elkaar hebt suikervrij ijs zelfs. Dat kom ik echt nooit tegen in hotels of restaurants hier. Top!

Lumi

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:07

Voor elf euro verwacht ik eigenlijk een best luxe ontbijt met veel variatie, want ik vind het behoorlijk veel geld. Uiteraard koffie/thee, maar chocomelk zou ook lekker zijn, of vruchtensap (geen sinaasappelsap).
Bij de thee ook verschillende smaken om uit te kiezen, want Earl Grey vind ik niet zo geschikt voor ontbijt, en anderen juist weer wel. Maar dat kan natuurlijk makkelijk door verschillende zakjes neer te zetten.

Verse broodjes in verschillende soorten met beleg (kaas en vleeswaren apart en kaas ook gekoeld, anders is het vaak niet te eten). En verschillende soorten jam.

Ei hoeft voor mij niet maar begrijp dat anderen dat wel lekker vinden.
Muffins of wafels vind ik eigenlijk bij een duur ontbijt van 11 euro wel een must. Maakt het toch allemaal net iets luxer.

En als er yoghurt of melk is dan zo geplaatst dat die gekoeld is, want er is niks viezer dan lauwe yoghurt :=
Verse vruchten voor door de yoghurt vind ik trouwens ook erg luxe in een hotel, dus dat is een plus als dat er is!

Sommige ontbijten die anderen hier noemen zou ik echt geen elf euro voor betalen persoonlijk, vind dat nogal veel geld voor een broodje jam met een kopje thee.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:10

Lienie_F schreef:
Sommige ontbijten die anderen hier noemen zou ik echt geen elf euro voor betalen persoonlijk, vind dat nogal veel geld voor een broodje jam met een kopje thee.

Maar wat veel mensen vergeten is dat je niet alleen betaalt voor een broodje jam met een kopje thee. (In dit geval meer: zo veel broodjes jam en kopjes thee als je op kan := )
Je betaalt ook voor de medewerkers die in alle vroegte opstaan om het voor te bereiden als jij nog lekker in bed ligt, de zaal die netjes gemaakt wordt, de bloemen op tafel, de afwasser in de keuken en de schoonmakers die achteraf ook weer alles mooi maken voor de volgende maaltijd.

Tuurlijk kan je dat van 11 euro thuis veel luxer maken maar je gaat met een reden ergens eten toch?

Lumi

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:12

Magrathea schreef:
Lienie_F schreef:
Sommige ontbijten die anderen hier noemen zou ik echt geen elf euro voor betalen persoonlijk, vind dat nogal veel geld voor een broodje jam met een kopje thee.

Maar wat veel mensen vergeten is dat je niet alleen betaalt voor een broodje jam met een kopje thee. (In dit geval meer: zo veel broodjes jam en kopjes thee als je op kan := )
Je betaalt ook voor de medewerkers die in alle vroegte opstaan om het voor te bereiden als jij nog lekker in bed ligt, de zaal die netjes gemaakt wordt, de bloemen op tafel, de afwasser in de keuken en de schoonmakers die achteraf ook weer alles mooi maken voor de volgende maaltijd.

Tuurlijk kan je dat van 11 euro thuis veel luxer maken maar je gaat met een reden ergens eten toch?


Maar als ik alleen een broodje en een kopje thee zou kunnen krijgen dan zou ik die voor 3 euro bij de supermarkt om de hoek halen en wel op de hotelkamer ontbijten, vind het nogal zonde van het geld om zoveel uit te geven aan een ontbijt waar je bijna niks kunt krijgen, zeker als je daar langer dan 1 nacht bent.

Granoek
Blogger

Berichten: 10490
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 12:21

SusanH schreef:
Granoek dat klinkt echt ideaal hoe jij de zaakjes voor elkaar hebt suikervrij ijs zelfs. Dat kom ik echt nooit tegen in hotels of restaurants hier. Top!

Is nochtans echt niet zo moeilijk aan te komen, jammer zeg! :o

De prijs voor het ontbijt is misschien streekgebonden, in onze omgeving zijn wij wel degelijk bij de goedkoopste :) Ga over de collegahotels niet te veel uitwijken, ieder zijn manier van werken uiteraard.

Wel was ik me er zelf niet echt van bewust dat mensen denken '11€ voor een tas koffie en een broodje is veel'. Want daar hebben ze natuurlijk een punt :) Echter kunnen wij dit ontbijt onmogelijk aanbieden voor minder, want omgekeerd werkt het natuurlijk zo: €11 voor 7 broodjes, 5 bananen en 4 gebakken eitjes en nog wat zoet beleg voor mee naar huis is niet zo veel :D

Is natuurlijk overdreven haha, maar we moeten een beetje een middenweg hebben hé. :)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:22

gaucho schreef:
Ik overnacht vaak in wat kleinere hotels. Voor mij is kwaliteit belangrijker dan heel veel keuze dan. Echt lekker vers brood, streekproducten (liefst met verhaal erbij), zelfgemaakte jam. En als er dan elke dag iets aparts bijzit (pannekoek, ei, etc) dan ben ik helemaal blij. Ik zie vaak in deze hotels dat je speciale wensen (dieet, allergieën) apart aan kunt geven en dat lijkt me een hele slimme keuze om ook hiervoor versheid te kunnen garanderen. Over het algemeen ook goede ervaringen mee.

Helemaal mee eens. Liever wat minder keuze en alles wel van een goede kwaliteit. In een hotel waar we vaker komen hebben ze vers gebakken brood. Ze bakken dat zelf af, wordt geleverd door de bakker. Dan van dat lauw-warme brood een dikke schijf afsnijden en dan met roomboter en huisgemaakte jam. :9 Zalig!

mystery1980
Berichten: 4252
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:35

Ik eet geen brood en verder geen toegevoegde suikers en ongezonde dingen. Vaak is een goed ontbijt lastig voor mij. Ben altijd al blij als er eieren zijn, maar fruit en yoghurt is ook een alternatief. Ook havermout eet ik graag met appel en rozijntjes maar dat nog nooit ergens aangetroffen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34791
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:40

Ik heb zelf ook suikervrij ijs in huis dus idd dat het makkelijk aan te komen is is bekend :j maar in de horeca in NL werkt het blijkbaar anders want er is niet veel vraag naar en dan wordt het gewoon niet in huis gehaald.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:46

Granoek schreef:
Oké volgens mij doen we het lang zo slecht niet als ik dit lees haha :D Super bedankt alvast voor jullie moeite! Ik merk dat er vooral in de sapjes meer variatie gewenst is.
Snot op de eieren is inderdaad super ranzig haha, spiegelei geven wij daarom enkel als er om gevraagd wordt, als standaard houden we roerei aan.

Poffertjes en pannenkoekjes zijn inderdaad erg lekker maar dat is voor ons binnen die € 11 heel moeilijk te realiseren. En prijzen omhoog schroeven doen we liever niet omwille van onze locatie.

Hoe zien jullie ontbijtgranen, fruit en hartig beleg het liefst gepresenteerd? Hele stukken fruit, of fruitsalade?


Als je zelf van bloem, eitje, melk en bakpoeder een beslagje maakt, hoeft dat toch niet duur te zijn? Misschien kan je iets anders schrappen, zoals een aantal soorten ontbijtgranen? Ik vind (desnoods hele kleine) pannenkoeken wel echt dat extra geven wat je thuis niet hebt. Al ben ik het met je eens dat je met 11 euro wel beetje moet uitkijken.

Ontbijtgranen, ik neem ze persoonlijk niet. Presentatie, qua hygiene denk ik dat een klein persoonlijk bakje aantrekkelijk is.

Vleeswaren/kaas: in plakjes op een schaal met een vorkje erbij

Fruit: ook in stukjes in een klein persoonlijk schaaltje (Het liefste zie ik het zo, maar heb ook wel eens uit een grote kom fruit stukjes geschept)

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18686
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wat zien jullie graag op een ontbijtbuffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:53

Ik vind 11 euro voor ontbijt ook niet heel veel hoor! ik zou dat wel willen betalen :j 'savonds ga je toch ook uit eten voor meer dan dat je thuis zou kunnen halen.

Ik ben nergens alergisch of wat dan ook voor! maar ik zou afknappen als er bij alles zou komen te staan wat er in zit qua ingrediënten. Dat wil ik niet eens weten als luxe ontbijt :') Dan zou ik denk ik voor de dingen die er standaard in het buffet zitten en folder/boek bij de deur liggen zodat iedereen weet wat er in zit.

naamkaartjes bij de dingen zou ik wel fijn vinden, en ik heb er dan weer geen moeite mee als daar een tekentje bij staat. Bijv als: Pepertje voor als het heet is, een groen blaadje als het vega is oid.


En iemand vertelde mij laatst dat ze een restaurant waren waar bij stond hoeveel kcal er in zat. DAT WIL IK AL HELEMAAL NIET WETEN :')

Christiene
Berichten: 7742
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:57

In elk geval genoeg keuze. Ik heb wel eens een gehad met alleen jam en mandje met drie broodjes per tafel.

Meerdere soorten beleg. Meerdere keuzes uit brood.

Jus de Orange ,melk thee water en koffie.

De muslie en dergelijke eet ik niet.

Wel bijvoorbeeld meloen wat in stukken in bak of schaal ligt.
Maar niet de fruit door elkaar gegist waar iedereen in of bij kan

Duhelo

Berichten: 28606
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:02

oh, om zo nog nét even dat extra aan te bieden, verse thee aanbieden ipv de liptonzakjes.
je kan dan nog kiezen om grote potten met verse thee te zetten en losse theezakjes ernaast dat mensen kunnen scheppen (maar met het risico dat ze er veel te veel indoen). of je kan opteren om zelf theezakjes/ thee - eitjes (ikea, spotgoedkoop voor zon metalen thee-ei-spateltjes, kan net genoeg verse thee in voor een kopje) voor te vullen en aan te bieden met de smaak (en dan denk ik bv aan een earl-grey, een rozenbottel, een fruitinfusie en een muntthee?
je kan de voorgevulde thee-eitjes gewoon prima bewaren in een luchtdichte doos.

verse thee is volgens mijn niet zoveel duurder dan lipton, maar is véél lekkerder en gewoon net iets luxerder.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18686
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:04

Duhelo schreef:
oh, om zo nog nét even dat extra aan te bieden, verse thee aanbieden ipv de liptonzakjes.
je kan dan nog kiezen om grote potten met verse thee te zetten en losse theezakjes ernaast dat mensen kunnen scheppen (maar met het risico dat ze er veel te veel indoen). of je kan opteren om zelf theezakjes/ thee - eitjes (ikea, spotgoedkoop voor zon metalen thee-ei-spateltjes, kan net genoeg verse thee in voor een kopje) voor te vullen en aan te bieden met de smaak (en dan denk ik bv aan een earl-grey, een rozenbottel, een fruitinfusie en een muntthee?
je kan de voorgevulde thee-eitjes gewoon prima bewaren in een luchtdichte doos.

verse thee is volgens mijn niet zoveel duurder dan lipton, maar is véél lekkerder en gewoon net iets luxerder.


Sws geen liptonzakjes.

Ik vind Lipton zo smerig! ik waarder het echt als restaurants en pickwick en lipton hebben, maar alleen lipton drink ik serieus mn eigen theezakjes die ik toch altijd al overal mee heen sleep :')

en als ik mn eigen theezakje niet mee heb, dan drink ik gewoon een glas heet water.

Lumi

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Wat zien jullie graag op een ontbijtbuffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:06

Haha dat inderdaad, alsjeblieft pickwick ipv lipton

Supervixen

Berichten: 12966
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat zien jullie graag op een ontbijtbuffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:09

Nee lipton rules!