Eindexamens 2018/2019

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deksel

Berichten: 3809
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:52

Lonni schreef:
Haha hier moet PWS zelfs in tweetallen, anders zijn de begeleiders te duur xD

Te duur? Wij hebben gewoon een docent van het vak waar je het voor doet Als begeleider.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:04

deksel schreef:
Lonni schreef:
Haha hier moet PWS zelfs in tweetallen, anders zijn de begeleiders te duur xD

Te duur? Wij hebben gewoon een docent van het vak waar je het voor doet Als begeleider.


Ja wij ook, maar omdat we dus heel veel uren met je vakbegeleider doorbrengt voor PWS kost dat hun extra

deksel

Berichten: 3809
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:46

Aaah zo. Wij moesten basically alles zelf doen. Af en toe eens een mailtje naar haar met het bestand, en dan kregen we feedback. En voor / na elk inlevermoment even in het echt ook bespreken. Kostte haar en ons echt geen extra tijd. Dat het zo erg per school verschilt wist ik niet WoW

Lestrange01

Berichten: 2826
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:25

Ik zit nu in 5 havo, qua cijfers sta ik erg goed dus ik maak me niet super veel zorgen, maar ben bang dat ik het qua stress dit jaar niet aan kan..

Blijkt ook dat we ons pws in drietallen moeten doen, en dat we die vandaag hadden moeten kiezen. Maar ik heb mijn (stam-)klas nog nooit gezien dus ik heb nog niemand gekozen. Nou.. komt wel goed..

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:27

Zoon heeft in elk geval een partner kunnen strikken. De beoogde jaar-genoot gaat met hem samenwerken. Nu nog proberen (zij hoor) of ze er een video van mogen maken, omdat zoon acteur wil worden en de vriend camera-man…

Calanthe

Berichten: 1917
Geregistreerd: 11-01-15
Woonplaats: Omgeving Arnhem/Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:29

Bij ons is het PWS zo apart nu, niemand snapt er wat van :+ Wij gaan het -waarschijnlijk- doen over hoe films en series de kijk over een bepaald onderwerp kan veranderen

Door mezelf is mijn mentor nu ook zwaar overtuigd dat ik cum laude wil gaan slagen, nou mooi niet :') Mens is me nu al veelste enthousiast bezig erover en begon er steeds over

Mijn rooster is ook ineens veranderd, woesndag 9.30 - 12.20 :P

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:16

Zilfstar, heftig zo een betrokken moeder. Mijn ouders weten nog net wat mijn onderwerp is. Maar voorderest…. :D

Vorig jaar in periode 4 hebben wij al een paar PWS cursussen gehad, voorlichtingen en uitleg. Zelfs al een paar pws-dagen waarin je aan de slag kon met je PWS. Ik zit al op de 63 uur.. Heb er heel veel tijd in gestopt tijdens mijn vakantie. Nog maar 17 uur te gaan dus volgens de minimum bestedingstijd :)
Ik doe het in mijn eentje, inprincipe is tweetallen de bedoeling, maar er worden uitzonderingen gemaakt. Ik wilde graag iets doen met betrekking tot mijn vervolgstudie, 'helaas' ging niemand die richting op! Alleen werken heeft veel voordelen vind ik.

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:12

SBravour schreef:
Zilfstar, heftig zo een betrokken moeder. Mijn ouders weten nog net wat mijn onderwerp is. Maar voorderest…. :D

.


Hm "heftig"? komt op mij negatief over dit... dus kleine uitleg: zoon heeft Cerebrale Parese (hersenletsel van voor de geboorte) met niet nader gespecificeerde ontremmingen vooral qua gedrag en emotie, wel een normaal IQ. Zit middels Passend Onderwijs op een gewonde VMBO school. Heeft een zgn leerlinggebonden budget. En heeft begeleiding nodig... En zeker op school moeten we het nodige uitleggen en uitvechten. Iets wat hij steeds meer zelf doet en kan. Dus waar mogelijk laat ik hem los en zijn gang gaan. Maar er zijn zaken waar hij het alles niet overziet. En gezien zijn ontremmingen kan dat heel heftig zijn. En als hij dan mijn hulp inroept... (gelukkig tegenwoordig VOORDAT hij van frustratie uit elkaar knalt, de hele nacht huilt, het niet meer ziet zitten en we echt heel hard moeten trekken om hem weer een beetje op de been te helpen) dan ben ik zijn "thuis-coach". Ik ga echt niet zo ver dat ik zijn opdrachten maak ofzo hoor. Maar betrokken? Ja dat zij wij beiden als ouders zeker. OOK bij dochter overigens. Betrokken betekent echter niet handje vast en wij doen het wel. We laten ze zo veel mogelijk los, geven ze ook zelf prima aan. We blijven echter in gesprek met onze kinderen, en ze vertellen ons beiden graag wat er in hun leven speelt en waar nodig helpen we. Dat is ook wel dat we zeggen (steeds vaker dus): Nou dat kun jij prima zelf hoor. Het is dus niet zo, zij roepen, wij draaien.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:21

Zilfstar, sorry was niet mijn bedoeling om negatief over te komen. Ik heb regelmatig zoiets van, als mijn ouders mij nou even hadden geholpen met het uitvogelen of regelen van dit, had het behoorlijk wat tijd en frustratie gescheeld. Maargoed, ik word er wel heel zelfstandig van, en zij hebben het uiteraard ook druk. Uiteindelijk komt het allemaal goed! Bijvoorbeeld met cijfers, een 6,5 is voor ons thuis geen mooi cijfer. Dat wordt niet besloten vanwege de moeilijkheidsgraad van een toets, maar gewoon op de hoogte van het cijfer. Als ik heel blij ben ben een 6,5 voor wiskunde B omdat ik één van de 3 van de hele klas met een voldoende was, heb ik niet altijd hele enthousiaste familieleden. Zesjesmentaliteit houd ik ook niet van, maat het hoeft van mij niet allemaal een 8 of hoger.

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:43

De conclusie tot nu toe is voor mij dat ik toch echt een papieren agenda nodig heb. Ik kan al die deadlines niet alleen in mijn telefoon kwijt.

deksel

Berichten: 3809
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:06

FlameHorse schreef:
De conclusie tot nu toe is voor mij dat ik toch echt een papieren agenda nodig heb. Ik kan al die deadlines niet alleen in mijn telefoon kwijt.

Ik vind agenda's sowieso fijn, lekker overzichtelijk.

Wij moeten voor Nederlands een referaat / lezing houden van 12 min voor de docent. Goed, prima, niet zo leuk maar het hoort erbij. Totdat hij zei dat het onderwerp wel bij je moet passen (Ok, logisch) maar dat hij het ook zeker interessant moet vinden en dat als hij het niet leuk genoeg vindt dat het dan geen zin heeft, of zo iets. Uh ja sorry hoor maar als ik een onderwerp vind waar hij toevallig niets mee heeft, kan ik opnieuw gaan zoeken en voorbereiden? Gisteren anderhalf uur bezig geweest met vragen beantwoorden die we maandag moeten inleveren. Als hij het al met mijn standpunt eens is of als hij het totaal niet interessant vind kan ik dat dus opnieuw gaan doen? Ik hoop oprecht dat ik het verkeerd heb begrepen gisteren :').

Athelas

Berichten: 1993
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:44

Een agenda werkt bij mij niet, ik gebruik 'm de helft van het jaar niet. _O-
Nu heb ik een weekplanner gekocht, echt super handig! :D

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:28

SBravour schreef:
Zilfstar, sorry was niet mijn bedoeling om negatief over te komen. Ik heb regelmatig zoiets van, als mijn ouders mij nou even hadden geholpen met het uitvogelen of regelen van dit, had het behoorlijk wat tijd en frustratie gescheeld. Maargoed, ik word er wel heel zelfstandig van, en zij hebben het uiteraard ook druk. Uiteindelijk komt het allemaal goed! Bijvoorbeeld met cijfers, een 6,5 is voor ons thuis geen mooi cijfer. Dat wordt niet besloten vanwege de moeilijkheidsgraad van een toets, maar gewoon op de hoogte van het cijfer. Als ik heel blij ben ben een 6,5 voor wiskunde B omdat ik één van de 3 van de hele klas met een voldoende was, heb ik niet altijd hele enthousiaste familieleden. Zesjesmentaliteit houd ik ook niet van, maat het hoeft van mij niet allemaal een 8 of hoger.


Ah zo.. Dan begrijp ik je beter. Wij proberen zeker hem ook zelf dingen uit te laten zoeken hoor. En gaat steeds beter. Maar waar jij dus wrs redelijk goed met je frustratie om kunt gaan, resulteert dat hier bij zoon in woede uitbarstingen, heftig verdriet etc. Daar heeft hij weinig rem op en hij leeft in extremen. Gaat steeds beter en medicatie helpt. Maar die is in de avond uitgewerkt en komt alles eruit. Al moet ik zeggen dat hij dat steeds beter in de hand heeft en ik merk dat hij ouder wordt. 16,5 is ie nu... Ach ja.. ik zeg altijd maar: voor mij is het OOK de eerste keer dat ik moeder ben van een 16jarige puberzoon LOL. :+ Trouwens dochter is 13, VWO3 en echt veel zelfstandiger en eigenwijzer en wil alles net als toen ze 3 was "zelluf doen". Dat is ook prima en leert ze idd ook veel van.

Ow wat vervelend met hoe je ouders naar cijfers kijken zeg! Wij kijken naar het vak. Zoon mist daadwerkelijk het taalcentrum in zijn hersenen. Dus Engels is mega moeilijk voor hem. Als hij daar een zes scoort zijn wij gewoon super-superblij. Helaas wegens zijn lerares vorig jaar, die hem volledig gedemotiveerd heeft, start hij nu met een 4 voor Engels. Maar in wiskunde is hij echt heel goed en vinden we een 6 inderdaad magertjes.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 30-08-18 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:30

deksel schreef:
FlameHorse schreef:
De conclusie tot nu toe is voor mij dat ik toch echt een papieren agenda nodig heb. Ik kan al die deadlines niet alleen in mijn telefoon kwijt.

Ik vind agenda's sowieso fijn, lekker overzichtelijk.

Wij moeten voor Nederlands een referaat / lezing houden van 12 min voor de docent. Goed, prima, niet zo leuk maar het hoort erbij. Totdat hij zei dat het onderwerp wel bij je moet passen (Ok, logisch) maar dat hij het ook zeker interessant moet vinden en dat als hij het niet leuk genoeg vindt dat het dan geen zin heeft, of zo iets. Uh ja sorry hoor maar als ik een onderwerp vind waar hij toevallig niets mee heeft, kan ik opnieuw gaan zoeken en voorbereiden? Gisteren anderhalf uur bezig geweest met vragen beantwoorden die we maandag moeten inleveren. Als hij het al met mijn standpunt eens is of als hij het totaal niet interessant vind kan ik dat dus opnieuw gaan doen? Ik hoop oprecht dat ik het verkeerd heb begrepen gisteren :').


HUH wauw... Als leraar moet je je toch kunnen verdiepen in je leerlingen en kijken naar hoe het referaat wordt gehouden. Misschien bedoelde hij de lezing op zich? Dat dat geen saai droog verhaal moet worden? Want dat kan ik me wel wat bij bedenken. Dat je het onderwerp echt interessant maakt.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 12:00

Zal me niet veel verbazen als die leraar het echt zo bedoeld sommige docenten (die ik gelukkig niet meer heb) geven echt een cijfer half gebaseerd op hoe leuk ze het onderwerp vinden _O-

Anoniem

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:32

Eerste schooldagen waren oké, maar sommige leraren zijn heel apart.
Heb alvast een wiskunde examen van vorig jaar gemaakt en dat zou een voldoende zijn, dus ik heb daar wel vertrouwen in (dat krijgen we de volgende les op als huiswerk dus ik heb het alvast gemaakt, doe normaal gesproken nooit iets dus ik verbaas mijzelf).

Kairos
Berichten: 2736
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:14

Nou, hier ook een rooster. Op zich best blij mee, want vrijdag over een half jaar is een stuk fijner (15:05) en ik zit bij een vriendin in de klas en de rest is op een paar mensen na hetzelfde als vorig jaar dusja.
Ma - 8:00 - 15:05
Di - 8:00 - 15:05
Wo - 8:00 - 15:55
Do - 8:00 - 15:05
Vr - 8:00 - 16:45

Wel helaas een andere docent voor Nederlands en economie, die waren juist chill en wilde ik wel houden haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:20

Vero schreef:
Creative Business, is engelstalig. Lijkt me wel vet :')



Als je dat gaaf vindt kan je ook Advertising gaan doen aan [naam]. :) Dat is zegmaar Creative Business maar dan heel erg leuk, en je wordt vrijwel opgeleid tot Creative Director en kan zo aan de slag na je studie. Je wordt wel in het diepe gegooid met meteen al opdrachten voor oa Spotify, NS en NRC en je krijgt ook allemaal briefings van verschillende Advertising Agencies, maar het is echt ongelofelijk leuk! :) Ook heel internationaal.

Als het je iets lijkt mag je me PB'en, ik studeer het zelf. :)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 15:22

Ik zal die studie zo even bekijken!

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:40

Ik heb ook mn rooster, zowaar een dag te vroeg!
Ma 8:15-15:30
Di 8:15-14:30
Woe 8:15-15:30
Do 8:15-16:15
Vrij 9:00-13:45
Heb wel dinsdag een tussenuur+ Soort keuzewerktijd waar je niet heen hoeft, woensdag tussenuur en donderdag 2 tussenuren achter elkaar. Op vrijdag heb ik dan letterlijk 3 vakken omdat ik dan 1 enkel lesuur en 2 blokuren heb :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:42

Vero schreef:
Ik zal die studie zo even bekijken!



Bespaar het jezelf om op de site te kijken, daar wordt je niet veel wijzer van. :+

Athelas

Berichten: 1993
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:25

Ik heb nog steeds geen rooster. :z Achja, onze school kennende...komt er de ochtend van te voren op ofzo :')

Anoniem

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:18

Ik heb vrijdagen alleen gym, hoef de school die dag dus niet eens te zien aangezien het gymgebouw ergens anders ligt. :')

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:09

Ik heb mijn (nog niet definitieve) rooster gezien, ziet er heeel fijn uit! Op maandag heb ik maar drie uurtjes, heeerlijk! Zelfde klas, grotendeels zelfde docenten. Kan niet beter :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:50

Afbeelding
Maar scheikunde (vrijdag 6/7) is op donderdag het vierde en vijfde uur.
Die gele dingetjes moet je 5x per week doen, kan sowieso eerste uur per dag en meestal ook in tussenuren. Mentoruur telt ook als 1x, dus je moet er 4 doen. Ik doe ze waarschijnlijk meestal maandagochtend, dinsdagochtend en woensdag 2/3.