Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 17 van de 24 [ 594 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 24  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vervroegd met pensioen

 
Profiel   

Wat cool, soms wou ik dat ik kon zeilen gewoon inderdaad om de wereld over te kunnen, maar ik heb een keer gezeild en dat vind ik maar niks :o maar hoe doe je dat dan want in Nederland moet je toch een woon adres hebben?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 13:15 



 
Profiel   

Je mag ipv een woonadres ook een postadres hebben in Nederland.
Bij sommige havens kun je je inschrijven op het adres van de haven, bij andere havens kan dat niet en heb je een postadres nodig. Meestal wordt permanente bewoning dan, net zoals bij sommige campings, gedoogd. Rondtrekken in Nederland mag altijd, dan heb je ook een postadres nodig. Volgens mij moet je om de zoveel jaar even terug naar Nederland als je lang in het buitenland bent geweest, maar hoe dat precies zit moeten we nog uitzoeken.

Zeilen moet je inderdaad liggen, dat is zeker niet voor iedereen. Ik vind het heerlijk, al schijnen lange tochten ook wel heel zwaar te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 13:40 



 
Profiel   

Wat leuk dat je een boot hebt kunnen kopen! ik ben benieuwd naar je klustopic hoor!
Klinkt heel avontuurlijk allemaal. veel succes.

Hier begint mijn moestuintje vorm te krijgen, we hebben al een paar keer sla uit eigen tuin gegeten, smaakt toch lekkerder :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 14:21 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met de aankoop van jullie boot! Ik lees al een tijd mee, wij hebben zelf een oude stalen kruiser waarmee we fijn op vakantie gaan :) Onze droom is net als bij jullie om in de toekomst te 'wonen' op onze boot, alleen dan moeten we nog wel even sparen voor een iets grotere :+ Ik schrijf wonen even tussen aanhalingstekens, omdat je naar mijn mening in de winter niet fijn kunt wonen op een boot. Je zit met je verwarming; kan op diesel, petroleum of elektra, maar in de winter is er weinig zon voor je zonnepanelen en je zult toch je accu's moeten laden (of je moet de motor af en toe laten lopen). Een windmolentje is volgens mij, correct me if I'm wrong, nog niet rendabel genoeg. En hoe willen jullie omgaan met vocht? Je zult geregeld moeten ventileren al zul je met continu verwarmen niet heel erg last hebben van vocht.

Ook ben ik erg benieuwd naar de haven waar jullie willen gaan liggen! Wij hebben op onze vakanties aardig wat havens gehad maar ben er nog geen een tegen gekomen waar je je mag inschrijven of waar je op je boot mag wonen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 14:58 



 
Profiel   

Bedankt :D

Wat leuk dat jullie al sla uit eigen tuin hebben gegeten, juval! Onze sla moet nog een paar weekjes, maar de prei moet ik echt eens gaan invriezen, die begint door te schieten :=

Wat leuk dat jullie ook een vergelijkbare droom hebben, Liex!
In onze boot zit diesel verwarming, maar die wil ik niet al te veel gebruiken. We gaan in de haven waarschijnlijk vooral op stroom verwarmen. Ik zou zelf erg graag een houtkachel gebruiken bij het voor anker liggen. In het buitenland kun je vaak mooi, droog, hard hout sprokkelen. Maar dat is nog niet zeker.
Maar we willen sowieso wat extra isoleren, en een goede ontvochtiger aansluiten.. en met een goede elektrische deken kom je al een heel eind zonder dat het al te veel stroom kost.
En een paar computer ventilatoren, die zijn heel fijn omdat ze nauwelijks stroom verbruiken en bijna geluidsstil zijn.
Of er een windmolen bij komt (of twee) is nog niet zeker, maar wordt wel steeds interessanter nu die dingen zo weinig kosten vanuit China.
Op papier leveren ze zo’n 600Wh, maar dat is vaak pas bij windkracht 7 ongeveer. Gelukkig waait het aan de kust en op zee meestal best aardig.

We liggen dit jaar in Roompot marina, vanwege de wachtlijsten bij kleinere havens.
Wv arne vind ik wel een interessante haven voor later, daar kun je legaal overwinteren midden in Middelburg, voor niet al te veel geld.
We hebben nu lekker de tijd om op ons gemak een goedkopere haven te vinden die ons bevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 21:21 



 
Profiel   

Mag ik vragen wat de vaste lasten zijn van zo'n boot, qua ligkosten en energie? Want je hebt nu al extreem lage woonkosten toch? En je paard staat nu aan huis? Waar gaat die heen? Of wacht je totdat die overlijdt voordat je op de boot gaat? Ben benieuwd hoe alles verder verloopt! Succes met klussen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 11:58 



 
Profiel   

Ik lees vooral mee en volg de verhalen, heb eigenlijk weinig te melden momenteel. :o

Maar wilde het wel even laten weten in ieder geval, dat er vast meer mensen zijn die wel meelezen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 12:54 



 
Profiel   

@Raamzicht, bij de haven waar we dit jaar liggen zijn de kosten vrij hoog, en zijn we zo’n 350 euro per maand kwijt als je alles bij elkaar telt; liggeld, stroom, water, sanitair, diesel, verzekering..
Als we aan boord zouden wonen dan is dat natuurlijk nog steeds niet veel geld. Maar we willen uiteindelijk naar een haven waar we maximaal 150 euro per maand kwijt zijn.
Mijn paard staat in de wei van mijn ouders, en we hebben sinds kort een geweldige verzorgster gevonden die het paard van mijn vader verzorgt en rijdt en daarnaast ook mijn paard wat mee kan verzorgen.
Het plan is om, zodra we echt aan boord willen gaan wonen, gewoon een paar keer per maand een weekend naar mijn ouders te gaan, lekker uitgebreid de paarden verzorgen/rijden, wat klussen bij de paarden en bij mijn ouders, en mijn vader voert ze dan twee keer per dag.
Mystic is nu 19, maar doet het nog fantastisch gelukkig. Maar hij heeft toch niet meer de leeftijd om elke dag flink te rijden. Ik merk aan hem dat hij het geweldig vindt om af en toe lekker het bos in te gaan, maar twee dagen achter elkaar, dan kan ik em gaan vangen :')
Echt vertrekken op wereldreis doen we pas als de hond er niet meer is, dat duurt hopelijk nog minstens 5 jaar, en die tijd hebben we ook nodig om op het gemak alles op te knappen en voor te bereiden en om nog flink te sparen zodat we tegen die tijd hopelijk financieel onafhankelijk zijn :)

Myfairytale, leuk dat je ook mee leest!
Altijd fijn om te horen, en het zou leuk zijn als ik wat mensen kan inspireren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 14:46 



 
Profiel   

Je klinkt in ieder geval als iemand die goed over haar/jullie plannen nadenkt, top!! Ik ga je zeker volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 15:24 



 
Profiel   

We hebben inderdaad heel veel gepland, gerekend, nagedacht over alles wat er bij komt kijken.. In onze vrije tijd kijken we docu’s en vlogs en lezen we boeken en blogs, en zo leer je heel veel en krijg je een realistischer beeld van zo’n soort levensstijl.
Het rondtrekken en zeilen wordt nog wel eens geromantiseerd maar er komt toch wat meer bij kijken dan alleen het dobberen van het ene tropische eiland naar het volgende :))
Maar dat lijkt ons juist zo gaaf, het avontuur, het deels zelfvoorzienend leven <3

Vandaag hebben we de meest spannende en vervelende zaken van dit jaar achter de rug; de eerste vaartocht, en het betalen :')
Binnenkort beginnen we met opknappen :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 20:22 



 
Profiel   

Dat is een flink bootje, maar vind hem wel wat klein om echt helemaal op te leven? Maar ik heb ook echt geen idee hoe groot de binnenkant is, ben niet zo'n grote fan van boten :+

Maar wel gefeliciteerd, mooie stap in de juiste richting!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:00 



 
Profiel   

Mooie boot. Veel succes met opknappen. Moet er veel aan gebeuren?

Het oogt van de buitenkant inderdaad niet heel groot, maar de binnenkant kan verrassend ruim en praktisch ingedeeld zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:06 



 
Profiel   

[ img ]

Gister dit programma gekeken, daar was een stel dat in een busje ging leven, door Europa trekken en dan wat tegen kost en inwoning werkte.
Misschien interessant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:12 



 
Profiel   

Hij lijkt inderdaad niet enorm groot, maar van binnen is hij heerlijk ruim, met meer dan twee meter stahoogte (wat niet vaak voorkomt bij zeilschepen, en voor mijn vriend wel een must was), en we hebben een keuken die bijna net zo breed is als thuis, een zithoek die groter is dan thuis, twee hutten (slaapplekken voor beide 2 personen), twee badkamertjes en zelfs een klusruimte met werkbank.
Het is allemaal enorm verouderd, maar de romp/dek/mast/zeilen/motor en alles wat de boot nodig heeft om een oceaan te kunnen oversteken is oerdegelijk gebouwd en in prima staat.
Het hele interieur gaan we flink aanpakken en deels helemaal opnieuw opbouwen.
Een paar fotootjes in link omdat ik niet té veel offtopic wil gaan. Voor de boot open ik binnenkort een klus-topic :D
[ img ]
foto 2
foto 3

Haha, dat hoor ik wel vaker, Prairy, dat mensen het zich echt niet kunnen voorstellen om op een boot te moeten wonen :))
Wat ik er zelf zo mooi aan vind is dat je verre reizen kan maken en voor een groot deel zelfvoorzienend kan zijn op vrijwel alleen wind- en zonne-energie <3 En de rust en vrijheid natuurlijk.

Amalarab, interessant zeg!
Ik kwam laatst wel een programma tegen over een groep mensen die samen met een aantal tiny houses achter hun auto door Zuid-Amerika (?) reisde. Erg leuk, maar voor mijn smaak wat veel drama en ruzies :')
Ik ga zeker eens kijken! Altijd gaaf als mensen zo'n stap durven zetten en gewoon vertrekken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:02 



 
Profiel   

Ik keek toen echt uit naar dat programma maar het ging meer om hoe ze met elkaar omgingen dan de mooie omgevingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:20 



 
Profiel   

Jammer is dat ja. Mij lijken dat soort programma’s juist vooral fijn om ideeën op te doen, en om te zien op wat voor manier die mensen leven. Niet wat ze van hun buren vinden en wat ze aan de tafel te vertellen hebben over pietje en jantje :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 11:16 



 
Profiel   

Zonder drama kijkt er waarschijnlijk niemand :')

Van binnen is hij idd best ruim :) Ik zou alleen in de keuken wel wat meer werkruimte willen hebben. Ben heel benieuwd hoe jullie het uiteindelijk gaan verbouwen.


Wij hebben voor volgende week eindelijk de taxateur ingepland, om ons huis opnieuw te laten taxeren voor een lagere rente risico opslag. Scheelt ongeveer 70 euro per maand aan rente dus dat tikt wel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 11:21 



 
Profiel   

Haha dat is ook weer waar, alles voor de kijkcijfers :+

Ik ben ook heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden!
De keuken gaan we waarschijnlijk helemaal slopen en opnieuw opbouwen. Hij wordt wel wat slimmer ingedeeld. Maar de maat blijft hetzelfde. Die is nu al groter dan mijn keuken thuis haha, en hoe meer ruimte, hoe meer rommel ik toch weer op het aanrecht laat staan :+
Ik zou er wel graag een hobbit stove ofzo erbij willen <3 Een van de bankjes gaat toch weg, daar komt dan mooi een plekje voor vrij.

Fijn dat er een taxateur langs komt. Slim! Dat scheelt inderdaad veel zeg, ik ga voor jullie duimen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 12:20 



 
Profiel   

Prairy schreef
Wij hebben voor volgende week eindelijk de taxateur ingepland, om ons huis opnieuw te laten taxeren voor een lagere rente risico opslag. Scheelt ongeveer 70 euro per maand aan rente dus dat tikt wel aan.


Dat is ons tot twee keer toe gelukt met alleen de WOZ-waarde. Fijne opsteker, we hoefden echt alleen een mailtje te sturen met de pdf van het WOZ-waardeloket. Scheelt veel geld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 12:24 



 
Profiel   

De WOZ waarde gaat ons helaas niet helpen, die is een ton te laag ;)

En ik heb als voordeel dat ik voor een taxateur gewerkt heb, dus ik weet precies hoe het werkt. De taxateur die langskomt ken ik ook (heb ik niet voor gewerkt) dus daar gaan we eens even gezellig mee kletsen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 12:30 



 
Profiel   

Wij hebben ook net de taxateur langs gehad, alleen nu wil mijn man het rapport nog niet opsturen naar de hypotheekverstrekker, zucht.
Maar de uitkomst van de taxatie was in ieder geval ruim voldoende voor ons doel. Zij wilde vooraf even weten waar we minimaal op uit moesten komen, maar uiteindelijk viel het veel hoger uit. Dus ruimschoots genoeg om het rentepercentage te laten aanpassen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 12:39 



 
Profiel   

Huh? Waarom wil hij het niet opsturen? Daarvoor heb je het toch laten taxeren, of niet soms?

En je hebt het digitaal, dus je kunt het ook altijd zelf nog naar de bank sturen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 12:42 



 
Profiel   

Fijn dat de taxatie zo gunstig uitviel, Achterom! Hopelijk kunnen jullie het rapport toch binnenkort opsturen en hebben jullie er een hoop profijt van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 15:05 



 
Profiel   

Ik heb zojuist een klus-topic aangemaakt voor onze zeilboot :D
Als er mensen zijn die het leuk vinden om te volgen, dit is de link:
[HTT] [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 13:14 



 
Profiel   

Taxateur vond ons huis erg leuk, en de plek ook erg mooi.

Was wel grappig want toen ik naar de poort kwam lopen (mijn oprijlaan is ongeveer 140m dus ik loop wat af hier :P) was zijn eerste reactie : Oh ben jij het! Hij had het dus even niet gelinkt dat ik voor een vriend van hem heb gewerkt en hem een paar maanden geleden gevraagd had om mijn huis te taxeren.

Dus die prijs die ik hebben wil, gaat goedkomen.

Ondertussen hebben we het perceel ook laten splitsen, zodat we het schuurtje dat er staat, zelf kunnen ontdoen van asbest. Scheelt toch al snel 2000€.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 11:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 17 van de 24 [ 594 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 24  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen