Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 19 van de 24 [ 594 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 24  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vervroegd met pensioen

 
Profiel   

Boooooo, dat klinkt bijna te goed om waar te zijn, 20%! En dat maar voor een jaar? Kunnje daar iets meer over vertellen? Ik heb nog een beetje nachtmerries over Ice-save namelijk!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 15:19 



 
Profiel   

Er is op dit moment in Turkije ontzettende inflatie en de turkse lira wordt razendsnel minder waard in euros. Niemand wil daarom zijn geld op de bank hebben daar, en daarom bieden ze zulke hoge rentes. Maar met een beetje pech zakt de lira komend jaar meer dan 20% in waarde, en maak je dus gewoon verlies. Zou het op dit moment niemand aanraden turkse liras te sparen, met welke rente dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 15:25 



 
Profiel   

Het is sowieso alleen interessant als je in de toekomst daar wat gaat kopen, terug ruilen naar euro’s is niet verstandig.
Je kunt niet zomaar een spaarrekening openen daar, jij of je partner moet de Turkse nationaliteit hebben.

Je hebt in Turkije verschillende banken, privé banken en banken van de overheid. Bij banken van de overheid kun je je geld niet verliezen. We moeten nog even uitzoeken naar welke bank we willen. Je hebt bijv. ook ING.

Dat de lira ontzettend snel minder waard wordt valt gelukkig wel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 15:56 



 
Profiel   

In het laatste jaar toch 20 procent minder waard geworden. En met een politiek niet zo stabiele situatie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 16:02 



 
Profiel   

Ik weet niet of ik het eerder had gepost ik deed pensioensparen maar toen begon ik te beseffen dat het pas op pensioen leeftijd vrij komt. Nu ben ik gestopt met daarop storten en ben ik voor mezelf gaan sparen en wil extra gaan aflossen op het huis. Het gaat niet om mega bedragen, maar alle beetjes helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 18:05 



 
Profiel   

Booooo schreef
Het is sowieso alleen interessant als je in de toekomst daar wat gaat kopen, terug ruilen naar euro’s is niet verstandig.
Je kunt niet zomaar een spaarrekening openen daar, jij of je partner moet de Turkse nationaliteit hebben.

Je hebt in Turkije verschillende banken, privé banken en banken van de overheid. Bij banken van de overheid kun je je geld niet verliezen. We moeten nog even uitzoeken naar welke bank we willen. Je hebt bijv. ook ING.

Dat de lira ontzettend snel minder waard wordt valt gelukkig wel mee.


Hoe vind jij 20% inflatie in een jaar meevallen? :=
Hij daalt erg snel, en dat gaat voorlopig nog even door volgens de experts.

Ik zou daar geen geld willen hebben, ook niet als je het daar gaat uitgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 19:36 



 
Profiel   

Booooo schreef
Hey,

Hier nog geen updates.. Mijn man gaat in september naar Turkije, dus dan waarschijnlijk een spaarrekening openen en een gedeelte erop zetten. Als je het voor 1 jaar vast zet is de rente op dit moment 20%.

Ik vermoed dat je beter koopkrachtbehoud hebt als je dat geld hier in euro's op de bank laat staan tegen bijna 0%. Ook voor bv huizen zal er inflatie en dus stijgende prijzen zijn in de lire en dan sta je dus qua koopkracht net zo goed vrijwel stil omdat je rente en verlieskoopkracht vrijwel gelijk lopen. Spaar je echter hier in euro's en ga je pas omzetten of zelfs een bod doen in euro's als je inderdaad wat wil gaan kopen, kan je wel eens veel beter uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 20:23 



 
Profiel   

pluisbeer schreef
Prairy, via welke site doe jij de crowdfunding?


Ik gebruik nu geldvoorelkaar.nl en Oneplanetcrowd (meer voor duurzame projecten).

Annemiek, wat voor aandelen heb je dan, dat je dividend krijgt? Ik moet me er nog steeds in verdiepen maar vind aandelen op de een of andere manier niet zo aantrekkelijk ofzo :P Maar ik wil het wel, dus denk dat dat mijn winterleerproject wordt, naast het voedselbos.

We gaan ook van de week een bezichtiging doen, bij een pandje om te gaan verhuren. Daar maken we dan de eerste paar jaar nog (bijna) geen winst op omdat we die grotendeels financieren met een hypotheek, maar die gaat dan flink renderen als we willen stoppen met werken. Je moet ergens beginnen :)

En ik heb 2 boeken gekocht over finance om in de vakantie te gaan lezen :) Niet dat vakantie nu heel goed is voor je savingsrate maar het is wel heel fijn :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 10:17 



 
Profiel   

Wij hebben redelijk wat verschillende bedrijven.
Apple, gekocht toen die even een flinke dip had.
Vestas, een bouwer van windmolens
Alfen, bouwer van laadpalen voor elektrische auto's
Novartis, dat is iets met medicijnen
Unilever, dat zijn bedrijven die redelijk stabiel blijven tijdens een crisis, dus ook een beetje veiligheid ertussen.
Western digital, die stond een tijdje geleden enorm gunstig, daar hebben we momenteel al 40% rendement op, hebben de potentie om tot 300% te groeien en ze keren ook nog dividend uit, maar dat was wel een gok.
En nog een paar anderen en wat fondsen.
We waren net de laat met het kopen van een paar Beyond Meat aandelen, die is echt belachelijk hard gestegen in de eerste dagen/weken, en is nu wat minder interessant.

Fijne vakantie gewenst! Even er tussenuit is nooit verkeerd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 10:54 



 
Profiel   

Ik heb eens op die site gekeken voor crowdfunding, maar is me niet helemaal duidelijk hoe het werkt. Hoe krijg jij dan precies geld? Je stort wat in een fonds voor een bedrijf en dan? Als het winstgevend is keren ze uit en als ze failliet gaan kun je zwaaien naar je geld of??

Dit stukje vond ik leuk om te lezen: https://amp.nos.nl/artikel/2298130-zij- ... -geld.html

Ik wil wel eerder stoppen met werken, maar ook weer niet zoveel inleveren dat ik niet eens meer een terrasje kan pakken.

Vandaag sollicitaiegesprek gehad voor nieuwe baan, salaris ligt een stukje hoger dan mijn huidige salaris dus das mooi meegenomen als het doorgaat. Kan ik meer sparen. Hoor volgende week of ik ben aangenomen. Voldeed iig aan de drie grootste vereisten: ervaring, klik met degene met wie ik ga werken en leeftijd. Wie had dat gedacht dat je op je 36e de ideale leeftijd hebt voor een baan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 17:37 



 
Profiel   

Je verstrekt een (klein deel van een) lening, en die wordt terugbetaald met rente. Aflossing tijdens de looptijd of alles aan het eind. Ja, een bedrijf kan failliet gaan of niet meer betalen, maar omdat je je inleg spreid, is het risico niet zo hoog. Zeker als er tijdens de lening ook al afgelost wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 17:45 



 
Profiel   

Prairy schreef
Je verstrekt een (klein deel van een) lening, en die wordt terugbetaald met rente. Aflossing tijdens de looptijd of alles aan het eind. Ja, een bedrijf kan failliet gaan of niet meer betalen, maar omdat je je inleg spreid, is het risico niet zo hoog. Zeker als er tijdens de lening ook al afgelost wordt.



Klinkt best interessant. Toch maar iets meer in verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 18:20 



 
Profiel   

Hoe is je sollicitatie afgelopen, fohadie?

Wij hebben deze maand eens een challenge voor onszelf bedacht; een maand lang echt zo min mogelijk uitgeven, en dan zien wat we in noodgeval echt minimaal nodig hebben om van te leven.
We zitten nu op 600 euro voor alle vaste lasten voor ons twee samen; huur, gas/elektra, verzekeringen, belasting, telefoonabonnement, bankkosten..
Uiteindelijk als we op de boot wonen en geen auto meer nodig hebben blijft daar niet heel veel van over, maar voorlopig blijven we die kosten houden.
Daar zal komende maand nog wat eten/verzorgingsspul bij komen, en wat diervoer, en benzine.. ik ben benieuwd waar we uiteindelijk op uit komen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 11:01 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Hoe is je sollicitatie afgelopen, fohadie?

Wij hebben deze maand eens een challenge voor onszelf bedacht; een maand lang echt zo min mogelijk uitgeven, en dan zien wat we in noodgeval echt minimaal nodig hebben om van te leven.
We zitten nu op 600 euro voor alle vaste lasten voor ons twee samen; huur, gas/elektra, verzekeringen, belasting, telefoonabonnement, bankkosten..
Uiteindelijk als we op de boot wonen en geen auto meer nodig hebben blijft daar niet heel veel van over, maar voorlopig blijven we die kosten houden.
Daar zal komende maand nog wat eten/verzorgingsspul bij komen, en wat diervoer, en benzine.. ik ben benieuwd waar we uiteindelijk op uit komen :D



Goed, mag in november beginnen! Ik zit nu alleen in zo,n nare situatie zit op het werk, dat ik per 1 oktober vertrek (dan heb ik aan mijn wettelijke opzegtermijn gehouden) dus zit een maand zonder werk. Gelukkig heeft mijn man een goede baan en hebben we een buffer. Dan maar 1 maand later met pensioen want sparen gaat deze maand niet lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 11:52 



 
Profiel   

Een no-spend month noemen ze dat geloof ik ook wel. Ik ga dat van de winter eens met een week proberen denk ik :+ Dat zal al uitdaging genoeg worden :')

fohadie, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Een maand eerder weg scheelt een hoop stress inderdaad, en als je het kunt overbruggen, waarom niet. Je kunt altijd nog bijv wat mysteryshops gaan doen om toch nog iets te verdienen ofzo :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 11:57 



 
Profiel   

Proficiat met je nieuwe baan!
Wat vervelend dat je een maand zonder werk zit. Gelukkig kun je het wel overbruggen, en misschien kun je er wel een positieve draai aan geven en die tijd gebruiken om bijvoorbeeld wat klusjes te doen waar je normaal iemand voor zou inhuren. Al is het natuurlijk ook lekker om even vakantie te hebben en tot rust te komen voordat je je op de nieuwe baan stort :D

No-spend month dus :D Nooit van gehoord, maar ik ben benieuwd of het ons gaat lukken! Leuk dat je dat ook eens een weekje wil proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 12:00 



 
Profiel   

Onze no-spend month gaat al erg goed :D We hebben nog maar weinig uitgegeven, alleen wat eten en medicijnen gekocht, en benzine. Eten gehaald via too good to go, twee keer €3,50 voor een koelkast vol groente en fruit :9
Maar donderdag moeten we naar de tandarts -O- Hopelijk valt het mee!

De beleggingen blijft lastig.. Ze zitten zo enorm hoog nu allemaal.. En dan is het de vraag of je moet verkopen of wachten.
Apple staat 40% in de plus vanaf onze aankoop afgelopen winter :=
Western Digital zelfs rond de 70%!
Dus ik ben mijn vriend een beetje aan het pushen om op z'n minst Apple te verkopen en te wachten op de crisis/dip/correctie en dan opnieuw wat inleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 11:35 



 
Profiel   

Ik kom ook weer even binnenvallen! Wij zitten momenteel in de 'huis-isoleer-fase' met als doel dus geld te gaan besparen qua energie rekening, maar ook waarde van het huis te laten stijgen. Beleggen doen we ook nog steeds, maar dat is meer manlief zn ding.. Verder hadden we de mogelijkheid tot het kopen van een huisje in Zuid-Frankrijk, met het idee om te gaan verhuren, maar dat lijkt ons toch wel erg onpraktisch. We zijn nog niet echt super voortvarend bezig dus helaas haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 20:37 



 
Profiel   

Heeft hier iemand meer inzicht in de gevolgen van de recente keuze van het kabinet?

In dit geval sparen niet/minder belasten en beleggen meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 21:01 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Onze no-spend month gaat al erg goed :D We hebben nog maar weinig uitgegeven, alleen wat eten en medicijnen gekocht, en benzine. Eten gehaald via too good to go, twee keer €3,50 voor een koelkast vol groente en fruit :9
Maar donderdag moeten we naar de tandarts -O- Hopelijk valt het mee!

De beleggingen blijft lastig.. Ze zitten zo enorm hoog nu allemaal.. En dan is het de vraag of je moet verkopen of wachten.
Apple staat 40% in de plus vanaf onze aankoop afgelopen winter :=
Western Digital zelfs rond de 70%!
Dus ik ben mijn vriend een beetje aan het pushen om op z'n minst Apple te verkopen en te wachten op de crisis/dip/correctie en dan opnieuw wat inleggen.


Dit hadden wij een jaar of 25 geleden ook, erfenis gehad en 50.000 gulden in aandelen, na twee jaar waren ze 65.000 waard maar manlief was eigenwijs, komt nog wel meer bij. Helaas, na nog een paar maanden was het weer 50.000 waard dus maar verkocht en hypotheek afgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 21:07 



 
Profiel   

Ik zag van de week ergens op het nieuws dat ze willen dat over drie jaar de belasting op spaargeld eraf gaat. Dat zou goed nieuws zijn!

Wij hebben geïnvesteerd in 5 zonnepanelen, overgenomen van mijn ouders. We hoefden alleen de installatie te betalen, dus daar ben ik wel blij mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 21:11 



 
Profiel   

Voor verkopen zou ik wachten tot de piek. Zakt het 5-10% eronder verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 21:38 



 
Profiel   

Leuk, een beetje leven in het topic :D

Het huis isoleren lijkt me inderdaad altijd een prima investering. Als je ziet hoe hard de gasprijs stijgt dan heb je veel uitgaves best ‘snel’ terugverdient denk ik.

Sparen minder/niet belasten zou een geweldige vooruitgang zijn! De huidige regeling slaat nergens op..
Wat het plan is met beleggingen weet ik ook niet precies, en volgens mij is daar sowieso nog weinig over duidelijk. Als ze gaan belasten naar werkelijk behaald rendement, oké, prima.. Maar als ze weer uit gaan van een ‘mogelijk haalbaar rendement’ dan zouden we daar minder blij van worden.. Maar gelukkig duurt dat nog wel even.. Ik dacht 2023?
Bigone, zonde zeg, dat is veel geld wat je dan ineens weer kwijt bent. Als je het destijds langer had laten staan dan had je nu waarschijnlijk leuk wat extra, maar ja dat weet je ook niet van te voren natuurlijk en hypotheek aflossen bespaart op den duur natuurlijk ook weer veel geld.

Supervixen, wat fijn van de zonnepanelen! 5 panelen, dat zul je vast goed merken op de eindafrekening!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 21:46 



 
Profiel   

Ik wil graag meelezen :-)

Wij willen ook steeds meer bezuinigen, vrije tijd vinden we belangrijker dan geld. Wil ook het liefst zo vroeg mogelijk stoppen met werken.
Ga met plezier naar mijn werk maar doe het toch liever niet haha
Mijn ouders zijn beide gestopt zo rond hun 58e en die genieten volop van hun pensioen, dat lijkt me zalig en dan liefst nog eerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 22:03 



 
Profiel   

Hier hetzelfde Opisop

Goed dat de belasting op spaargeld omlaag gaat, een buffertje is toch alleen maar aan te raden.
Wij proberen ook zoveel mogelijk op termijn onze lasten te verlagen, al vraagt dat voor nu toch best wat investeringen. Binnenkort gaan we ons verdiepen in zonnepanelen, dat is zeker in combinatie met (deels) elektrisch rijden interessant. Maar vanwege verhuizing nog niet aan toegekomen, we kunnen niet alles tegelijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-19 11:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 19 van de 24 [ 594 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 24  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen