Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:58

Ik heb dezelfde droom en ben daarom gaan beleggen (met 30 jaar) bij Robeco.

Goed in geinformeerd , met een tijd van 20 jaar.
Klein bedrag per maand wat ik kan missen.

In het ergste geval , klapt alles en krijg ik op mijn 50e maar de helft van mijn investeringen. Zo niet , kan het 100% stijgen.

Elk moment van het jaar of dag kan ik het terugstorten. Mocht ik het nodig hebben.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 20:04

Zo, goed bezig! En je begint lekker op tijd, dat scheelt ook veel.

Het risico dat je een flink deel kwijtraakt is er natuurlijk altijd, beleggingen kunnen altijd kelderen, maar zo lang de bedrijven niet failliet gaan zullen ze ook weer stijgen.

Nicje87

Berichten: 9855
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:21

Zijn jullie niet bang dat wanneer je voor je 50e ernstig ziek wordt of dat er iets gebeurd, dat je dan niet "geleefd" hebt?

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:44

Dat dus. Ik wil graag wat van de wereld zien. Twee van mijn collega's die ongeveer even oud zijn als ik, zijn ernstig ziek geworden (midden 30). Mijn vader had hard werken en sparen heel hoog in het vaandel staan, maar is ook al járen ziek en kan daardoor nu steeds minder.

Mede hierdoor stel ik mooie reizen maken niet uit. Het kan zo snel 'mis' gaan in je leven. Zo zijn we nu op rondreis in Noorwegen en zijn we van de week op de Noordkaap geweest. Die kan ik dan toch maar weer mooi in mijn zak steken. Ook al prachtige reizen naar Afrika gemaakt.

Natuurlijk sparen we ook, maar niet voor de belastingdienst.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:50

Nicje87 schreef:
Zijn jullie niet bang dat wanneer je voor je 50e ernstig ziek wordt of dat er iets gebeurd, dat je dan niet "geleefd" hebt?


Met twee grote reizen per jaar, veel uit eten, uitstapjes, weekendjes weg, paardrijden, sporten, lezen, en met vrienden afspreken weet ik niet zo goed wat ik nog meer zou moeten leven?

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 07:22

Ik ben ook benieuwd wat dat 'geleefd hebben' dan inhoudt voor anderen.
Wij maken lange vakanties, komende jaren gaan we naar Engeland, Ierland, Isle of man lijkt me gaaf en naar Noorwegen/Denemarken.. En tussendoor gaan we lange weekenden weg.. In onze vrije tijd doen we alles waar we van houden; paardrijden, zeilen, met de dieren en te tuin bezig zijn, wandelen, zwemmen en vooral veel samen zijn.. We hebben een hoop hobby's, mijn vriend leest graag en heeft zijn modelbouw- en vlieghobby's, ik kook graag lekker uitgebreid, maak eigen wijn, houd van klussen en knutselen en fotografie/videografie.. Het enige wat we missen is heel veel extra vrije tijd ;)
Wij hoeven nergens op in te leveren om nu volop te kunnen sparen én van het leven te kunnen genieten.

Zelf kan ik me er niks bij voorstellen dat mensen elke week moeten uiteten en veel kleding en spullen moeten kopen om gelukkig te kunnen zijn en te kunnen leven.
Als je al die spullen en kleding achteraf terug ziet, wordt je daar dan echt gelukkig van? Een klein deel natuurlijk wel.. Ik koop ook wel eens nieuwe spullen, maar dat zijn dan alleen spullen waarvan ik na een jaar nog steeds denk, 'waaw dát was een goede aankoop'.
En ook wij gaan wel eens uiteten, maar dat is net zo lekker en gezellig bij de pizzeria waar je voor €10 een grote pizza krijgt als bij een duur michelin restaurant. En ook dat laatste hebben we wel eens gedaan, en viel juist enorm tegen.

janouk
Blogger

Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:24

Een andere hobby kiezen dan paarden houden, wil ook wel helpen :D als je geld wil besparen.
Maar we hebben er zoveel lol aan, dus ze blijven /3 /3 O:)

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 08:37

Dat scheelt zeker :j Al kun je vaak ook op dat soort hobby's best wat besparen.
Mijn paard heeft eerst een jaar op pension gestaan; €220 per maand zonder hooi, dus dat kwam rond de €250 per maand uit..
Even later verhuisd naar een wei van particulieren, daar betaalde ik € 75 inclusief hooi := Flinke vooruitgang!
En nu staat hij achter het huis en kost hij zo'n € 50 per maand zo lang er niks geks gebeurt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:52

Of een bijrijdpaard met leuke eigenaar hebben :) tuig/les/smid/etc betaal ik wel zelf.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 10:35

Ook een prima optie!
Af en toe krijg je er nog voor betaald ook, als je veel ervaring hebt, al zijn dat soort adressen schaars tegenwoordig.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:18

Ik heb naar aanleiding van dit topic eens op mijnpensioensoverzicht.nl gekeken en ik vraag mij echt af hoe jullie denken al op je 45e met pensioen te kunnen:

Ik ben 41; werk vanaf mijn 23e, heb altijd fulltime gewerkt (40 uur of 36 uur).
Ben helaas 2 jaar geleden uitgevallen door een burnout en heb dus 2 jaar in de ziektewet gezeten.
Nu werk ik voor een klein loon (€ 7,- netto) 20 uur in de week in een beroep waar ik veel energie van krijg. Uiteindelijk wil ik deze uren gaan uitbreiden en als het even kan ook een hoger salaris als ik meer ervaring heb opgedaan. Naast deze 20 uur word ik aangevuld met WW.

Ik heb diverse werkgevers gehad en heb daardoor bij verschillende fondsen pensioen opgebouwd.
Als ik 67 jaar ben krijg ik inclusief AOW € 916 per maand (heb een partner).
Ben op mijn 23e begonnen met lijfrentesparen, en de schatting is dat ik op mijn 67e zo'n € 50.000 heb gespaard. Daar gaat dan nog wel belasting af (zoals de schalen nu zijn 40,8%).

Hoeveel pensioen denken jullie opgebouwd te hebben als jullie 45 zijn? En op welke leeftijd zijn jullie begonnen met werken?

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:00

Wij hebben ruim 40 jaar moeten sparen en extra bijstorten jaarlijks voor een behoorlijk pensioen en mazzel dat wij bij abp een waardevast pensioen hebben, maar toen besloot de regering dat we pas met 66 ipv 65 AOW gingen krijgen
Toch eerder met 64 dus met pensioen gegaan

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 13:15

laetitia, dus je hebt inmiddels al bijna 20 jaar gewerkt, en je krijgt incl AOW nog geen 1000 euro per maand? Dat is weinig.
De AOW is zonder pensioen al bijna 800 euro als je een partner hebt :=
Woon je alleen dan is dat ruim 1100 euro, zonder pensioen.

Ik heb zelf nauwelijks pensioen opgebouwd. Heb vaak op plekken gewerkt waar je geen pensioen opbouwde via het werk, en ik heb dat soort pensioenfondsen altijd onzin gevonden, je legt veel geld in waarvan de kans groot is dat je het grootste deel nooit terug ziet.
Ik heb genoeg aan de AOW. Mijn vriend heeft flink pensioen opgebouwd, dat is helaas verplicht op zijn werk. Liever hadden we alles zelf gespaard.

Als je zo vroeg begonnen bent met lijfrentesparen en op je 67e pas op 50.000 zit dan leg je niet heel veel in per maand neem ik aan? Dat kan natuurlijk, altijd fijn om verder lekker ruim te kunnen leven. Maar wij sparen best een aardig bedrag per maand, en zullen rond ons 45e inderdaad voldoende hebben ingelegd om minstens 20 jaar lang van te kunnen leven. Lopen de beleggingen goed, dan kunnen we daar heel ruim van leven. Lopen ze minder goed, dan zullen we zuinig moeten doen of een paar jaar langer doorwerken.

Wat is de reden dat je kiest voor lijfrentesparen in plaats van bijvoorbeeld een gewone spaarrekening? Heeft dat voor jou extra voordelen?

Echwel, voor jullie inderdaad flink balen, als je eerst rekening houdt met een pensioen op 65, en de leeftijd dan ineens omhoog schiet. Fijn dat jullie toch met 64 gestopt zijn! Ik heb het niet helemaal gevolgd destijds, maar waren er helemaal geen regelingen voor mensen die op het punt stonden om met pensioen te gaan toen de leeftijd werd verhoogd?
Ik ga er zelf ook vanuit dat die leeftijd over 30 jaar verhoogd is naar een jaar of 70, dan kan het alleen maar meevallen..

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:29

Ik had hier eerder ook een topic over geopend. Ik doe een beetje van beide. Nu mooie reizen maken, geen kinderen, fulltime werken maar bij een flexibele baan waar ik het goed naar mijn zin heb. Maar ik spaar ook voor later, eerst via banksparen maar toen de aow leeftijd omhoog ging en in besefte dat dat geld dan pas vrij komt ben ik ook privé gaan sparen. Beleggen durf ik niet. Misschien nog een keer verhuizen naar groter en daar verkopen tegen de leeftijd dat je met pensioen wilt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:34

laetitia schreef:
Ik heb naar aanleiding van dit topic eens op mijnpensioensoverzicht.nl gekeken en ik vraag mij echt af hoe jullie denken al op je 45e met pensioen te kunnen:

Ik ben 41; werk vanaf mijn 23e, heb altijd fulltime gewerkt (40 uur of 36 uur).
Ben helaas 2 jaar geleden uitgevallen door een burnout en heb dus 2 jaar in de ziektewet gezeten.
Nu werk ik voor een klein loon (€ 7,- netto) 20 uur in de week in een beroep waar ik veel energie van krijg. Uiteindelijk wil ik deze uren gaan uitbreiden en als het even kan ook een hoger salaris als ik meer ervaring heb opgedaan. Naast deze 20 uur word ik aangevuld met WW.

Ik heb diverse werkgevers gehad en heb daardoor bij verschillende fondsen pensioen opgebouwd.
Als ik 67 jaar ben krijg ik inclusief AOW € 916 per maand (heb een partner).
Ben op mijn 23e begonnen met lijfrentesparen, en de schatting is dat ik op mijn 67e zo'n € 50.000 heb gespaard. Daar gaat dan nog wel belasting af (zoals de schalen nu zijn 40,8%).

Hoeveel pensioen denken jullie opgebouwd te hebben als jullie 45 zijn? En op welke leeftijd zijn jullie begonnen met werken?



Dat vraag ik me ook af. Ik ben echt benieuwd wat voor bedrag je op je 45e op je rekening wilt hebben staan om te beslissen om met pensioen te gaan?


Stel dat wij over 5 jaar met pensioen zouden gaan. Even gerekend met 45 jaar. Dan moet je een pensioengat van 22 jaar opvullen.

Als ik even snel reken .... gas, water, licht 150,- p.mnd. , boodschappen 180,- p.mnd. , zorgverzekering 240,- p. mnd. , dieren 120 p. mnd. , overig 150 p. mnd. = totaal 840,- p. mnd.

En volgens mij heb ik geen absurde dingen gerekend en juist erg zuinig gedaan. Wij zitten met onze kosten in ieder geval met alles (vaak zelfs behoorlijk) boven hetgeen ik hier gerekend heb. Voor ons zouden bovenstaande bedragen bijv. al niet reëel zijn.

840,- x 12 = 10.080,- 10.080,- x 22= 221.760,-


Dan heb ik nog geen rekening gehouden met zorgverzekeringen die duurder gaan worden. Eigen risico is niet meegerekend. Misschien zijn er straks medicijnen nodig voor een chronische kwaal en worden die niet vergoed.

Kleding, cadeautje, dagje weg, vakantie, abbonementen zitten allemaal in het kopje overig. Naar mijn idee is 150,- per maand dan erg krap.

Ik zou sowieso een mooi spaarbedrag op de spaarrekening willen hebben staan waar ik niet aan zou hoeven komen. Voor het geval je ineens toch hoge onverwachte kosten moet maken. Een krappe 30.000,- zou ik daarvoor wel willen reserveren. Klinkt misschien veel, maar je moet hier wel lang mee kunnen doen. Immers ontvang je vanaf 67 pensioen, maar hopelijk heb je dan nog heel wat mooie jaren te gaan. Dus dit bedrag is niet voor 22 jaar, maar hopelijk voor 42 jaar of langer. Pensioen en AOW krijg je dan wel, maar een spaarbedrag voor onverwachte dingen is nooit weg.
En wellicht is de pensioengerechtigde leeftijd dan weer omhoog gegooid en heb je nog wat extra jaren te overbruggen.

Als ik zo reken dan zou ik minimaal 250.000,- op mijn rekening willen hebben staan + een afgeloste woning op mijn 45e om het aan te durven. En dan nog vind ik dit allemaal erg krapjes, ondanks dat 250.000,- natuurlijk best veel geld is.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:37

Ik moet zeggen dat ik ook best schrok van mijn maandelijks pensioenbedrag incl AOW :=.
Had gedacht dat dat toch wel wat hoger zou zijn met mijn werkverleden...Maar ik ga er nu wel vanuit dat dit is op basis van dat ik mijn huidige werk tot mijn pensioenleeftijd doe, en daar werk ik voor een laag loon maar 20 uur.

Als dat in de toekomst meer wordt, gaat ook mijn pensioenbedrag omhoog. Overigens heb ik altijd een midden-inkomen gehad. Zo rond de € 2300 bruto op basis van fulltime.
Het ligt er waarschijnlijk ook aan hoe hoog jouw salaris is geweest in de gewerkte jaren.

Ik spaar € 50,00 in de maand via mijn lijfrentepolis, echter is het op basis van laag risico beleggen.
Daarnaast heb ik ook een spaarpot op mijn bankrekening, we gaan nu kijken of we hiermee alvast een deel van de hypotheek kunnen aflossen (hebben een deel aflossingsvrij en een deel spaarhypotheek). Anders moeten we volgend jaar belasting gaan betalen over ons gezamenlijke spaargeld en dat doe ik liever niet :D.

Mijn partner bouwt ook een goed pensioen op, maar ik heb altijd geleerd om onafhankelijk te zijn en op de toekomst voorbereid te zijn. Je weet nooit of jullie op een dag uit elkaar gaan. Dan kan je niet meeprofiteren van het pensioen dat jouw partner heeft opgebouwd (of je moet getrouwd zijn dan heb je er wel recht heb ik begrepen).

Ik vind het wel knap dat je van € 800,- in de maand rond zou kunnen komen, maar dat is inderdaad concessies doen en prioriteiten stellen. Als jullie geen huis hebben en ook geen auto maar alleen op een zeilboot gaan leven moet het te doen zijn denk ik. Willen jullie dan de zon achterna zeilen?

Ik was in mei op de Azoren en heb ook Horta bezocht, een internationale havenplaats waar veel zeilboten van wereldreizigers lagen. Vond het zo gaaf om te zien dat veel jonge mensen met jonge kinderen zo'n avontuur aan gingen. Die kwamen echt vanuit alle hoeken van de wereld en maakten daar een tussenstop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:49

Nicje87 schreef:
Zijn jullie niet bang dat wanneer je voor je 50e ernstig ziek wordt of dat er iets gebeurd, dat je dan niet "geleefd" hebt?


Absoluut niet ik beleg/spaar een kleinbedrag per maand.
Leef nog steeds als een godin!

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:51

Mijn advies is om extra in je pensioenfonds te storten dat levert meer op dan sparen en het heeft belastingvoordeel

Het abp hield bij ons rekening met 64.5 of 65 met pensioen gaan
Informeer daar ook eens naar

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:53

Delphi schreef:
Als ik zo reken dan zou ik minimaal 250.000,- op mijn rekening willen hebben staan + een afgeloste woning op mijn 45e om het aan te durven. En dan nog vind ik dit allemaal erg krapjes, ondanks dat 250.000,- natuurlijk best veel geld is.

Plus dat je dan door gebrek aan budget wordt gekluisterd aan je huis/boot/tent/hutje op de hei, in plaats van door je werk. Ruimte voor extraatjes, dus "om echt te leven" is er dan niet - het blijft dan bij overleven.

En nee, om alleen maar te overleven: daar wil ik mijn werk niet voor opgeven. Ik heb het naar mijn zin (met ook nog eens uitzicht op extra uitdagingen de komende jaren, dus ik zou niet eens met 43 met pensioen willen) en buiten het werk om kan ik doen wat ik wil. Dat gezegd hebbende bedenk ik me dat dat waarschijnlijk mega kleinburgerlijk klinkt, maar goed :')

Echter, ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om te dromen. Als die droom een heel vroeg pensioen is, dan lijkt me dat je wel een realistisch beeld moet vormen van wat er op je af komt. Op dit moment vind ik de planning van de TS vooral nog heel hypothetisch klinken en op sommige vlakken nog te weinig onderbouwd, en eigenlijk zie ik in het topic helemaal geen tips voorbij komen die TS echt zouden helpen. Vroeg met pensioen: ja, dan helpt het zeker. Maar minimaal 25 jaar overbruggen met je eigen kapitaal: nee.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:54

8nnemiek schreef:
anneve, wat leuk dat jij je er ook in aan 't verdiepen bent :D
Financieel onafhankelijk, die term gebruikt mijn vriend ook het liefst. Inderdaad, niet meer afhankelijk van je werk.
Zijn er nog blogs die je kan aanraden om te lezen?
Wij lezen zelf vooral boeken erover en kijken wat youtube kanalen. Ik kan eventueel een paar e-books met wat mensen delen die interesse hebben.

Ibbel, zo dacht ik ook altijd.. voor je 50e stoppen met werken, dat kán toch niet?! Totdat we wat gingen lezen en rekenen, en het blijkt heel goed mogelijk :j
En ja, die ouderdomskwaaltjes.. vanaf je 30e begin je af te takelen, dat is algemeen bekend toch? :+ Ik denk dat we rond die leeftijd allemaal wel wat strammer worden, wat sneller overbelast, en wat minder energie dan toen we 18 waren. En als je, zoals wij, op een boot wil gaan wonen dan kun je dat beter doen op je 40e dan op je 60e, er zijn weinig mensen die dan nog fit en gezond genoeg zijn voor een wereldreis.
In ieder geval is het zeker goed mogelijk om op vroege leeftijd financieel onafhankelijk te worden.
Dit is een duidelijk en interessant stukje tekst:
https://www.meesman.nl/waarom-beleggen/ ... -rendement
Als je 10 jaar lang €1000 inlegt in een belegging die 8% rendement haalt, dan heb je na 10 jaar €175.000 volgens het voorbeeld in de link. Over dat geld haal je vanaf dan nog steeds rendement, namelijk zo'n 14.000 per jaar. Van dat geld kun je gewoon rond komen als je zuinig leeft. Je haalt elk jaar iets meer eraf dan het rendement, want je wil je geld wel op hebben tegen de tijd dat je pensioen ingaat. Dus je hebt dan best een leuk inkomen.
Nu is 8% wat optimistisch, in onze berekeningen gaan we uit van 5%, maar wij hebben al een aardig startbedrag en zouden het in 10 jaar moeten kunnen halen :j


5% rendement is ook heel erg optimistisch ....
Zelfs bij risicovol beleggen haal je dat vaak niet.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:20

Hilli schreef:
Delphi schreef:
Als ik zo reken dan zou ik minimaal 250.000,- op mijn rekening willen hebben staan + een afgeloste woning op mijn 45e om het aan te durven. En dan nog vind ik dit allemaal erg krapjes, ondanks dat 250.000,- natuurlijk best veel geld is.

Plus dat je dan door gebrek aan budget wordt gekluisterd aan je huis/boot/tent/hutje op de hei, in plaats van door je werk. Ruimte voor extraatjes, dus "om echt te leven" is er dan niet - het blijft dan bij overleven.

En nee, om alleen maar te overleven: daar wil ik mijn werk niet voor opgeven. Ik heb het naar mijn zin (met ook nog eens uitzicht op extra uitdagingen de komende jaren, dus ik zou niet eens met 43 met pensioen willen) en buiten het werk om kan ik doen wat ik wil. Dat gezegd hebbende bedenk ik me dat dat waarschijnlijk mega kleinburgerlijk klinkt, maar goed :')

Echter, ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om te dromen. Als die droom een heel vroeg pensioen is, dan lijkt me dat je wel een realistisch beeld moet vormen van wat er op je af komt. Op dit moment vind ik de planning van de TS vooral nog heel hypothetisch klinken en op sommige vlakken nog te weinig onderbouwd, en eigenlijk zie ik in het topic helemaal geen tips voorbij komen die TS echt zouden helpen. Vroeg met pensioen: ja, dan helpt het zeker. Maar minimaal 25 jaar overbruggen met je eigen kapitaal: nee.



Inderdaad. Ik heb het naar mijn idee zeer krap berekend. Verzekeringen, auto, benzine/diesel heb ik al niet eens gerekend. De bedragen die ik gerekend heb, daar zouden wij het niet mee (willen) redden :o.

Het zou mij erg tegenstaan om nu zuinig te moeten leven en dingen te moeten laten om zoveel te kunnen sparen.
En dan tegen de tijd dat je met pensioen gaat alsnog zuinig moet doen, omdat je geen inkomen meer hebt en het moet doen met het gespaarde geld tot aan je pensioen.

Ik zou zelf voor een middenweg gaan en nu én leuke dingen doen én sparen om over 10/15 jaar 1 of 2 dagen minder te gaan werken.


Maar ik vind het wel een mooie droom en een mooi streven hoor! Zelf hadden wij tot 4 maanden geleden een eigen bedrijf samen met nog iemand. Omdat de inkomsten in dit soort bedrijven erg fluctueren en we nooit zeker waren van een minimaal inkomen (sommige jaren kostten zelfs geld), werkte beiden er ook nog naast.
Mijn man als ZZPer. Uiteindelijk betekende dat, dat hij werkweken maakte van gemiddeld 80-100 uur per week. Ook werkte hij 6 dagen per week, 51 weken per jaar en dan gingen wij 1 week per jaar even op vakantie.
Dit ging ons erg tegenstaan. Nu zijn we nog jong (34 en 40) en de kinderen zijn nog jong. De werkzaamheden en via de overheid opgelegde regeltjes binnen ons bedrijf ging hem steeds meer tegenstaan, terwijl hij het ZZP werk veel leuker vond.

En van voornamelijk de inkomsten uit dat werk leven wij. De inkomsten uit het eigen bedrijf werden voornamelijk terug in het bedrijf gestoken. Weliswaar om te groeien, maar dat was nu net iets wat wij niet meer wilden. Ook hebben wij geen bedrijfsopvolgers.
Wij hebben besloten te stoppen en onze helft van het bedrijf en onze grond te verkopen.

Iets waar best wat mensen van schrokken, maar het nu beter begrijpen. Waarom nu kneiterhard werken tot je 65 of veel ouder (wat in die sector niet ongewoon is) en dan geen bedrijfsopvolger hebben? En zie het dan maar eens te verkopen!? Deze sector wordt steeds minder aantrekkelijk naar ons idee. En nu hadden we wel die kans om alles te verkopen.

Dat geeft ons heel veel financiele ademruimte en meer vrije tijd.

_djoeke_
Berichten: 286
Geregistreerd: 31-10-07

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:40

Wij willen ook eerder stoppen met werken, maar vinden het nog best tegen vallen wat je daarvoor moet sparen.
Het gaat niet alleen om wat je nodig hebt om de tijd tot je AOW krijgt en werknemerspensioen wordt uitgekeerd te overbruggen. Je bouwt ook minder pensioen op. Ook door de inflatie kan het zijn dat het dan niet meer genoeg is om van te leven, terwijl het nu een behoorlijk bedrag permaand lijkt. Bovendien is het maar de vraag of AOW over een jaar of 30 nog bestaat.
Wij proberen in ieder geval onze woonlasten laag te houden, daar heb je ook nu al profijt van.
Overigens werken we parttime en niet alleen voor 'de toekomst'.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:53

Het bijeen sparen is haast onmogelijk. Ik denk dat je dan in bedragen met 6 nullen moet denken. Dat krijg je met sparen niet bijeen.

Het geld moet dus opbrengen en die opbrengst miet je herinvesteren en dat proces van accumulatie moet er hopelijk voor zorgen dat je op een gegeven moment inkomsten trekt uit iets waar je geen of nauwelijks nog werk in steekt. Er zijn hier meerdere modellen voor bekend: panden verhuren, beleggen, etc. Het probleem met deze dingen is dat je of vroeg moet beginnen (20 max) of een flink startkapitaal nodig hebt.

In België betaal je helaas ook nog belasting over dividend. Dat maakt het volgens mij lastig om puur op beleggingen te leven. Maar je kunt ook andere investeringen doen. In projecten en bedrijven bvb.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 20:18

Wat een hoop reacties weer, leuk :D

moonsparkle, ik had al eens gezocht tussen oude topics maar kon zo snel niets vinden.
Leuk dat je er ook mee bezig bent! En inderdaad, een huis is een prima investering in plaats van beleggen.

laetitia, wat gaaf dat je op de Azoren in Horta bent geweest! Inderdaad een bekende plek voor wereldreizigers.
We willen de eerste jaren inderdaad gewoon de zon achterna, of eigenlijk gewoon waar de wind ons brengt :D
Het leven op een zeilboot is niet duur, en ondertussen kan ons vermogen via het dividend en de beleggingen gewoon door groeien. Voor onze vakantie in Nederland waren we €400 kwijt voor 3 weken, en dat was inclusief belachelijk hoge havenkosten en 400km aan diesel, en wat luxer eten dan we normaal kopen. Wel exclusief de vaste lasten die je dan over houdt (zorgverzekering, telefoonabonnement, bootverzekering, reisverzekering enz), en buiten de EU krijg je wel eens te maken met kosten bij de douane, maar verder is het erg goedkoop allemaal.

Hilli, voor ons is het gelukkig zeker geen overleven ipv leven. Zoals ik eerder al zei; wij bezuinigen alleen op zaken die we niet nodig hebben, die ons geen geluk brengen. Wij hebben geen nieuwe auto nodig, een tweedehandsje is prima.. Ik hoef geen nieuwe telefoon elk jaar, met mijn iphone doe ik zeker 5 jaar.. en als ik weer eens een leuk prulletje bij de Action tegen kom dan laat ik het staan, want over twee weken ben ik er toch weer op uitgekeken. Wij hebben geen moment het gevoel dat we graag meer geld zouden uitgeven.
Ik vroeg in het topic niet zo zeer om tips voor mezelf, wij weten inmiddels wel hoe we ons pensioen bij elkaar willen sparen ;) Ik vind het vooral leuk om gelijkgestemden te vinden, en nieuwe inzichten en tips uit te wisselen want het kan altijd beter, en ik vind het vooral ook interessant om te zien hoe anderen hiermee bezig zijn.

Matheno, als je naar het verleden kijkt dan is 5% een vrij realistisch rendement. Zelfs met inflatie erin meeberekend. Natuurlijk bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst, maar ik vind zo'n gemiddelde een prima uitgangspunt om mee te rekenen.

Delphi, Jee wat werkte je man veel! Dat houd je sowieso niet vol tot je 67e lijkt me. Zo te horen een goede keuze om er mee te stoppen.

_djoeke_, je moet inderdaad echt flink sparen om ruim eerder te willen stoppen, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe ruim je nu leeft en hoe je levensstandaard is. Houd je van luxe en uitgaan en dure vakanties, dan heb je natuurlijk een veel grotere spaarpot nodig dan wanneer je simpeler en bewuster leeft.
Verkijk je niet te veel op dat pensioen. Dat zie je wel in het voorbeeld in een eerdere post; als je na 20 jaar werken nog steeds maar 200 euro p/m bovenop je aow krijgt dan ga je het op alléén pensioen toch nooit redden.

Inderdaad poes, met alleen sparen heb je echt een flink bedrag nodig, maar als je een passief inkomen weet te creeëren waar je van kan leven terwijl je je eigen spaargeld niet op maakt, dan kun je dat láng volhouden.
Laat je je geld voor je werken zoals bij beleggen, dan weet je ook zeker dat je passieve inkomen niet zomaar opdroogt zoals dat bij andere passieve inkomens (zoals het publiceren van een boek) wel vaak het geval is.

Wij sparen dus inderdaad ook een flink bedrag, en hopen daar uiteindelijk dmv beleggen een leuk maandsalaris uit te kunnen halen.
Ik kan natuurlijk niet even het salaris en spaargeld van mijn vriend op bokt gooien ;) Maar ik wil best wat mensen via pb een grove schets van ons plan sturen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:27

Wij hebben beide een ongeschiktheids-levensverzekering pensioen spaar plan trouwens. Deze is in feite een verzekerde spaarrekening voor het pensioen en als we arbeidsongeschikt raken dan is het maandelijkse spaarbedrag verzekerd (dus dan betaald de verzekering de maandelijkse spaarlast voor het pensien) en er wordt een bepaald bedrag uitgekeerd. Daarmee hoeft de (overblijvende) wederhelft niet ineens super veel te gaan werken om de boel draaiende te houden als het noodlot binnen wandeld.