Vervroegd met pensioen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 21:31

Handig dat jullie zo'n spaarplan hebben!
We hadden het er toevallig laastst met de smid over.. Die zei dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering zó enorm duur was dat hij die gewoon niet kon betalen := Een spaarplan lijkt me dan een goede oplossing.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:32

@ Annemiek, bedacht me vanavond dat mijn pensioen misschien zo laag is omdat ik nog maar net ben begonnen bij mijn nieuwe baan. Kan dus zijn dat ik nog niet aangemeld ben bij hun pensioenfonds en dat dit bedrag uitgekeerd zou worden als ik nu nooit meer ga werken. In de ziektewet en WW bouw je volgens mij geen pensioen op.

Ga het morgen even navragen bij mijn werkgever :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:33

Wij hebben wat dat betreft een schuldsaldo van 200% op het huis. Kort uitgelegd wil dat zeggen dat als er eentje sterft, die zijn deel van de hypotheek maar ook het deel van de ander kwijtgescholden wordt. Was er kort na aankoop eentje gestorven was dat best een goede deal geweest :=

Wij hebben overigens enkele jaren geleden onze lening laten herzien. Van een lage rente gingen we naar een nog lagere. In een half uur 6000 euro ‘verdiend’ :D

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:40

8nnemiek schreef:
Handig dat jullie zo'n spaarplan hebben!
We hadden het er toevallig laastst met de smid over.. Die zei dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering zó enorm duur was dat hij die gewoon niet kon betalen := Een spaarplan lijkt me dan een goede oplossing.


Is ook echt vreselijk duur! Daar heeft de smid gelijk in. Doet ook een beetje pijn iedere maand.
Maar ja, keuzes ;)

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:32

Ik hoop dat dat klopt, laetitia! Het zou fijn zijn als je toch wat meer gespaard blijkt te hebben :j

Schuldsaldo is ook slim ja, volgens mij hebben mijn ouders ook zo'n regeling op hun huis. Al hoop je dat natuurlijk nooit nodig te hebben.
Goede tip om inderdaad zo nu en dan leningen te laten herzien, maar ook verzekeringen vergelijken kan veel schelen. Leningen hebben wij niet, maar ik stap regelmatig over naar een andere zorgverzekering en autoverzekering. En ook bij abonnementen is dat slim om in de gaten te houden. Dat moet ik mijn vriend ook nog eens laten doen, die is daar minder mee bezig, maar zo'n voordeeltjes kunnen best hoog oplopen na een aantal jaar.

Sizzle, ja klopt, dat is een keuze. De extra zekerheid die je daarmee hebt is wel heel fijn natuurlijk!

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:41

Wat een arbeidsongeschiktheidsverzekering je kost hangt af van je vak. Hoefsmid is veel risicovoller dan ICT'er. Van de dingen die ik wél zou doen om te kunnen blijven leven als ZZP'er, is eentje het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

robert45
Berichten: 2873
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:25

8nnemiek schreef:
Handig dat jullie zo'n spaarplan hebben!
We hadden het er toevallig laastst met de smid over.. Die zei dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering zó enorm duur was dat hij die gewoon niet kon betalen := Een spaarplan lijkt me dan een goede oplossing.


Als je ervoor kiest om pas na 12 maanden te gaan uitkeren valt het best mee. Hoefsmid is een zeer risicovol beroep en dan moet je je gewoon verzekeren. Een beetje goede smid heeft echt wel voldoende inkomsten om dat te betalen.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:33

Heel veel ondernemers hebben eigenlijk geen idee hoe ondernemen werkt.
Vaak wordt volledig vergeten om verzekeringen en belastingen door te rekenen in de prijzen. Daar komen ze dan pas veel te laat achter zodat ze niet meer durven verhogen uit angst om mensen kwijt te raken.
Uiteindelijk leven ze zelf dus in een continue risico terwijl de klant in zijn handen wrijft zo‘n goedkope smid/tuinierder/schapenscheerder etc) gevonden te hebben.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:43

Ik vind het wel 'leuk' om te lezen ts dat je niet zoals anderen wilt wachten tot je met pensioen bent om te reizen etc gezien de kans dat dit niet meer lukt, maar zelf het toch eigenlijk ook doet, maar op een andere manier. Ook jij doet dingen nu niet omdat je paarden hebt, het nog niet uitkomt met dingen enz, je daarna weer moet werken enz..

Het leven is eigenlijk heel simpel. Het kan op je 70ste misgaan, op je 60ste, op je 40ste, maar ook op je 32ste.
Sterker nog, je kunt er morgen niet meer zijn.

Als je dus grote dromen hebt moet je vandaag beginnen. De kans dat je na je pensioen niet meer in staat bent om te reizen is reeel. Maar de kans dat een van jullie misschien over 15 jaar niet meer kan reizen is net zo reeel. En dan komt toch weer dat: had ik maar. Als je echt iets wilt moet je het nu doen. In de toekomst kun je niet kijken dus dat risico zou ik nooit nemen.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 06:58

De kans dat iemand morgen overlijdt is natuurlijk véél kleiner dan de kans dat iemand binnen de komende 30 jaar overlijdt, en de kans dat we over 10 jaar niet meer kunnen reizen is er natuurlijk altijd, maar is veel kleiner dan de kans dat we over 30 jaar niet meer kunnen reizen.

Ik zou nu nog niet weg willen, zelfs al had ik wel de tijd en het geld al.

Ik lees het van zoveel mensen hier in het topic.. Nú leven, nú al je geld uitgeven.. maar het idee dat het leven nooit beter wordt dan wat mensen nu hebben, veel werken met hooguit wat lol in de weekenden en vakanties, en dat tot je 70e, ik moet er niet aan denken :=

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:06

Arbeidsongeschiktheid verzekering heb ik ook naar gekeken voor mijn man, dat kostte uit mijn hoofd zo'n 300 per maand :( dat is echt niet te doen als kleine ondernemer. Voor hem sparen we voor pensioen maar wel met het idee dat als geen iets overkomt we even kunnen overbruggen, maar in principe als we in hetzelfde huis blijven wonen kunnen we het ook van 1 salaris redden.

Wat mij trouwens ook een goed idee leek/lijkt is in plaats van heel veel eerder met pensioen kijken of het nu rendabel is om een dag minder te werken of eens in de 5 jaar een reis van een maand te maken. Nu kunnen we nog alles en hebben we er energie voor.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30267
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:12

8nnemiek schreef:
het idee dat het leven nooit beter wordt dan wat mensen nu hebben, veel werken met hooguit wat lol in de weekenden en vakanties, en dat tot je 70e, ik moet er niet aan denken :=


Ik moet er voorlopig juist niet aan denken dat ik niet zou werken, omdat ik niet alleen lol heb in mijn werk (ook niet alles, maar hee, dat hoort erbij) maar er ook het gevoel van krijg dat ik niet alleen voor mezelf leef. Het heeft er ook heel erg mee te maken hoe je in je werk staat en wat je daaruit terugkrijgt.

Als ik naar jouw reacties kijk zou je ook niet willen stoppen met werken, maar het willen doen zonder de financiële druk. Als je daar rekening mee houdt (je kan misschien ook bedenken dat je tijdens je reizen foto's maakt die je publiceert, bijvoorbeeld via een vlog) zou dat ook nog een financiële backup kunnen zijn.

Misschien kan je voor je vriend ook zo'n vorm bedenken. Werken voor jezelf voelt vaak al heel anders dan werken voor een baas.

yvje86

Berichten: 2700
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:42

Vergeet niet dat een AOV ook nog eens aftrekbaar is voor de belastingdienst in box 1.
Dat scheelt toch weer iets.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 08:51

Klopt Prrr :j Ik zou niet helemaal willen stoppen met mijn werk, maar in mijn ideale wereld zou ik hooguit één opdracht per maand aannemen in plaats van vier. Juist ook omdat je er dan meer tijd voor kan nemen, beter werk kan afleveren en de mensen er gelukkiger mee maakt, maar ook omdat voor mij zelfs de leukste hobby vervelend gaat worden als je daar dag in dag uit mee bezig moet zijn.
En wie weet gaat mijn vriend ook wel uiteindelijk voor zichzelf beginnen ipv in loondienst. Maar die wil zich echt eerst richten op zijn hobby's. En dat mag natuurlijk ook, daar heeft hij lang genoeg voor gespaard :)

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:17

8nnemiek schreef:
Ik lees het van zoveel mensen hier in het topic.. Nú leven, nú al je geld uitgeven.. maar het idee dat het leven nooit beter wordt dan wat mensen nu hebben, veel werken met hooguit wat lol in de weekenden en vakanties, en dat tot je 70e, ik moet er niet aan denken :=


Wat klinkt dat triest zoals je het beschrijft. Op die manier zou ik het ook niet willen.

Tot begin dit jaar was ik veel bezig met zo snel mogelijk financieel onafhankelijk worden. Versneld aflossen, allerlei berekeningen en plannen.. en ik werd er heel ongelukkig van.
Ik was alleen maar bezig met 'later'. Uitgebreid excel bestand met overzicht in sparen, aflossen, etc. Elke maand puzzelen of ik niet nog wat meer opzij kon zetten als ik dit of dat zou laten. Ik kwam er niet goed los van.

Toen wederom een persoon in mijn nabije omgeving onverwachts overleed, ging er bij mij een knopje om. Later, ook later over tien jaar, is misschien helemaal niet. Of niet op de manier zoals je gedacht of gehoopt had.
Het lijkt me nog steeds fijn hoor, financieel onafhankelijk zijn. Alleen leven in het nu is voor mij veel belangrijker geworden. En persoonlijk kan ik dat niet als mijn focus ligt op later.

Wij werken allebei parttime (max. 3 dagen per week), leven niet op grote voet, geen kinderen, hebben geen torenhoge hypotheek en houden veel tijd over om samen te zijn, op pad te gaan en dingen te doen waar we blij van worden.
En door deze ommezwaai ben ik voor een eigen paard gegaan <3

Het heeft mij juist veel opgeleverd om het idee van financiële onafhankelijkheid los te laten. Sterker nog, ik voel me heel onafhankelijk en vrij, maar dan in tijd. Voor mij gaat het er vooral om dat je bewust keuzes maakt en niet geleefd wordt door (gebrek aan) geld.
Natuurlijk is dat heel iets anders als financieel onafhankelijk zijn, maar dit gevoel is me goud waard :)

Hoe dan ook vind ik het een mooi streven, en zoals nu jullie al leven klinkt ook heel prettig.
Qua sparen voor een bepaald bedrag zou ik zelf vooral wat onzeker zijn over de waarde van geld. In hoeverre kun je met 20.000,- (ik noem hier een willekeurig bedrag) over 15 jaar nog hetzelfde als nu? Zelfs als je vrij sober leeft, kan dat impact hebben. Valt zoiets in te calculeren?
Veel succes in ieder geval!

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:20

Soms moet je van je werk niet je hobby maken en ik begrijp niet dat mensen daar niet beter over nadenken van te voren. Wat Prrrr schrijft klopt: per definitie is nooit elk aspect van je werk leuk, maar als het onder de streep "vervelend is om er dag in, dag uit mee bezig te zijn" dan heb je in mijn ogen gewoon het verkeerde werk. De keuze aan jou is of je nog 10 jaar -tot aan je pensioen- in de gevangenis van dat werk wil zitten, of dat je van je hobby weer een hobby maakt en toch iets anders gaat doen.

Myfairytale
Berichten: 5420
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:55

Livion schreef:
8nnemiek schreef:
Ik lees het van zoveel mensen hier in het topic.. Nú leven, nú al je geld uitgeven.. maar het idee dat het leven nooit beter wordt dan wat mensen nu hebben, veel werken met hooguit wat lol in de weekenden en vakanties, en dat tot je 70e, ik moet er niet aan denken :=


Wat klinkt dat triest zoals je het beschrijft. Op die manier zou ik het ook niet willen.

Tot begin dit jaar was ik veel bezig met zo snel mogelijk financieel onafhankelijk worden. Versneld aflossen, allerlei berekeningen en plannen.. en ik werd er heel ongelukkig van.
Ik was alleen maar bezig met 'later'. Uitgebreid excel bestand met overzicht in sparen, aflossen, etc. Elke maand puzzelen of ik niet nog wat meer opzij kon zetten als ik dit of dat zou laten. Ik kwam er niet goed los van.

Toen wederom een persoon in mijn nabije omgeving onverwachts overleed, ging er bij mij een knopje om. Later, ook later over tien jaar, is misschien helemaal niet. Of niet op de manier zoals je gedacht of gehoopt had.
Het lijkt me nog steeds fijn hoor, financieel onafhankelijk zijn. Alleen leven in het nu is voor mij veel belangrijker geworden. En persoonlijk kan ik dat niet als mijn focus ligt op later.

Wij werken allebei parttime (max. 3 dagen per week), leven niet op grote voet, geen kinderen, hebben geen torenhoge hypotheek en houden veel tijd over om samen te zijn, op pad te gaan en dingen te doen waar we blij van worden.
En door deze ommezwaai ben ik voor een eigen paard gegaan <3

Het heeft mij juist veel opgeleverd om het idee van financiële onafhankelijkheid los te laten. Sterker nog, ik voel me heel onafhankelijk en vrij, maar dan in tijd. Voor mij gaat het er vooral om dat je bewust keuzes maakt en niet geleefd wordt door (gebrek aan) geld.
Natuurlijk is dat heel iets anders als financieel onafhankelijk zijn, maar dit gevoel is me goud waard :)

Hoe dan ook vind ik het een mooi streven, en zoals nu jullie al leven klinkt ook heel prettig.
Qua sparen voor een bepaald bedrag zou ik zelf vooral wat onzeker zijn over de waarde van geld. In hoeverre kun je met 20.000,- (ik noem hier een willekeurig bedrag) over 15 jaar nog hetzelfde als nu? Zelfs als je vrij sober leeft, kan dat impact hebben. Valt zoiets in te calculeren?
Veel succes in ieder geval!


Ik kan me vergissen, maar volgens mij heb ik al meerdere keren gelezen dat TS en haar partner wel genieten van het leven, maar niet veel luxe (zoals uiteten, dure verre vakanties, groot huis, dure en luxe electronica, etc, etc) nodig zijn om te kunnen genieten. Zij genieten van dingen die wat minder of geen geld kosten en besparen vooral op de luxe en/of onnodige zaken zoals prullaria.

Doorslaan er in is niet goed, maar ik heb dan ook niet het idee dat TS dat doet.
Ik ben zelf ook wel van mening dat je nú moet leven, maar toch zijn wij óók met de toekomst bezig.

Wij hebben bijvoorbeeld sinds begin dit jaar een flinke verandering in financieel opzicht. We hadden het niet slecht, maar nu zeker niet meer.
We kunnen bijvoorbeeld nu héél veel doen en héél veel gaan kopen.
We hebben een andere auto gekocht (maar wel 2e hands) en zoals nu met deze hitte hebben we een airco en een zwembad gekocht. Beiden niet de duurste opties die er waren, maar wel wat aan onze "eisen" voldeed.
We leven in het nú, maar sparen en investeren nu ook. Zo proberen we de balans te houden tussen nú en toch te investeren voor "later".
Het leven doen we naar onze maatstaven en die liggen voor iedereen anders.

De één zal zeggen dat we met geld smijten en de ander zal zeggen dat we wel sober leven. Het wordt hier op Bokt alleen zo enorm zwart/wit voorgesteld.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:18

8nnemiek schreef:
De kans dat iemand morgen overlijdt is natuurlijk véél kleiner dan de kans dat iemand binnen de komende 30 jaar overlijdt, en de kans dat we over 10 jaar niet meer kunnen reizen is er natuurlijk altijd, maar is veel kleiner dan de kans dat we over 30 jaar niet meer kunnen reizen.

Ik zou nu nog niet weg willen, zelfs al had ik wel de tijd en het geld al.

Ik lees het van zoveel mensen hier in het topic.. Nú leven, nú al je geld uitgeven.. maar het idee dat het leven nooit beter wordt dan wat mensen nu hebben, veel werken met hooguit wat lol in de weekenden en vakanties, en dat tot je 70e, ik moet er niet aan denken :=

Toch leuk dat mensen zo verschillend kunnen zijn. :D

Jij klinkt mij weer in de oren als heel ongelukkig. Wetende dat je nog tien jaar dingen moet doen die je blijkbaar niet leuk vindt, alles op moet schrijven, moet zoeken naar manieren om een doel te bereiken en dan gelukkig te zijn.
Ik ben gelukkig, en als ik dat niet ben in werk of prive zoek ik direct naar manieren om te veranderen.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:23

Helemaal eens met Hilli en Prrr en met Sunnda.

Ik vind mijn werk oprecht (grotendeels) leuk en voel me niet gevangen in mijn werk.
Ik leef in het hier en nu, ik zou het verschrikkelijk vinden om niet meer te hoeven/kunnen/mogen werken.
Werken geeft me juist die vrijheid die ik graag wil.
Door 3,5 dagen te werken en 3,5 dagen vrij te zijn in de week heb ik een mooie balans gevonden tussen werken, "nuttig bezig zijn" en verplichtingen en daarnaast veel vrije tijd om leuke dingen te kunnen doen, niet alleen maar in het weekend, maar ook door de week en ook voldoende inkomen om die leuke dingen te kunnen bekostigen en toch ook nog te kunnen sparen voor wat de toekomst ons ook brengen zal.

De manier waarop jij het beschrijft, Annemiek, voel ik helemaal niet van toepassing op mezelf.

Sterker nog, de manier waarop jullie nu leven, zou voor mij een flinke stap terug zijn in hoe ik het comfortabel en leefbaar vind en zou voor mij niet vallen onder het kopje "ik leef nu"en zou ik ongelukkig van worden, terwijl ik dat nu in mijn eigen leven absoluut niet ben.

Mijn man en ik fantaseren wel eens over wat we zouden doen als we de jackpot in de staatsloterij winnen.
Ik zou in geen geval onmiddellijk mijn baan opzeggen, simpelweg omdat ik er best wel voldoening uithaal om te werken. Misschien dat ik op termijn wel ander werk ga doen, maar ik zal zeker wel aan het werk willen blijven, ook al zou ik volledig financiëel onafhankelijk zijn. Ik vind werken geen verschrikking of een plicht, maar juist iets wat mij vrijheid en voldoening geeft en een verrijking van mijn leven.
Om dat vanaf mijn 45e niet meer te doen? Dat lijkt mij juist vreselijk.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 10:41

Dat klopt helemaal, Myfairytale :j
Wij leven nog net zo luxe als we altijd hebben gedaan. We hebben altijd veel kunnen sparen. En het enige echte verschil is dat we nu met datzelfde spaargeld gaan rekenen en gaan beleggen, en íets minder prullaria kopen.

Livion, geld wordt inderdaad minder waard na verloop van tijd, maar ook deze inflatie kun je redelijk nauwkeurig schatten door te kijken naar het verleden. Ook daar hebben we rekening mee gehouden.
Door geld te beleggen gaat je vermogen in principe 'mee' met de stijging van de economie. Maar ook door geld te investeren in vastgoed krijg je dat zelfde effect bijvoorbeeld.
Wat fijn dat jullie part-time zijn gaan werken en dat dat goed werkt voor jullie!

Hilli, ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Ik ben dol op mijn werk, ik heb nog nooit zo'n leuk werk gehad.. Maar ík zal nooit gelukkig worden van 40 uur per week hetzelfde doen. Maakt niet uit hoe enorm geweldig leuk dat werk is. Op het moment vind ik het nog heerlijk om er dagen lang mee bezig te zijn, maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ook dit werk me uiteindelijk weer gaat vervelen als ik het er te druk mee heb.

Myfairytale, wat fijn dat jullie zo vooruit zijn gegaan financieel gezien! En zo te horen leven jullie ook een beetje zoals wij; genoeg geld voor luxe maar niet onnodig duur spul, en toch nog kunnen sparen en investeren.

Sunnda, geen zorgen hoor, wij zijn heel gelukkig :D En we hoeven gelukkig niet te zoeken naar manieren om financieel onafhankelijk te worden, die hebben we al gevonden en daar hoeven we weinig extra voor te doen of te laten :)

Grappig dat het overkomt alsof we een vreselijk leven hebben :)) Op wat extra vrije tijd na kon ik me geen beter leven wensen :D

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:08

Interessant topic - heb de helft gelezen, de andere helft komt een andere keer :+

Hele andere situatie hier: 24 jaar, februari afgestudeerd, 3 maand parttime gewerkt en per 1 mei fulltime aan het werk.
Ik lees een aantal keer iets over dat je jong moet beginnen, dat er dan veel mogelijk is. Maar wat? Ik zie door de bomen het bos niet. Pensioen is voor mij ook nog zo'n "ver weg" verhaal. Ik hou van mijn werk. Daarnaast nog paarden en een eigen bedrijfje, verschrikkelijk leuk.
En toch is het idee om een spaarrekening te hebben met een behoorlijk kapitaal aantrekkelijk. Ik zou niet zozeer met 40 met pensioen willen.. Maar niet afhankelijk zijn wat de staat van me wil straks (blijft de AOW wel überhaupt?)... Bij mijn weten is er geen pensioenfonds geregeld vanuit werk.

En.. voor 800 in de maand leven.. Wauw. Dan zou ook ik in mijn eentje al een giga bedrag kunnen sparen. Alleen mijn huur en gwl/internet komt daar al bovenuit :+

Ben benieuwd, zal nog een paar linkjes gaan bekijken en gaan googelen over wat opties zijn in mijn geval. Waarschijnlijk maar gewoon sparen en dan investeren in wat er tegen die tijd gunstig is.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 11:25

Wat je sowieso al kan doen is het geld wat je elke maand over houdt apart zetten op een spaarrekening. Dan kun je later bekijken wat je daar mee doet. Is dat een aardig bedrag, dan zou je bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om een klein deel, stel €100 per maand, op een beleggingsrekening te zetten. Er zijn rekeningen met een laag en met hoger risico, maar als je zo'n rekening jarenlang laat staan dan raak je nooit geld kwijt, over een langere tijd behaal je altijd wel íets van rendement. Gaat het heel goed met de economie en beleg je wat risicovoller, dan krijg je bijvoorbeeld met wat geluk gemiddeld 7% erbij per jaar, gaat het minder goed, dan is dat bijvoorbeeld 2% per jaar. Hoe dan ook zul je dan na 30 jaar zo'n 36.000 hebben ingelegd wat dan afhankelijk van het rendement van de beleggingen gestegen kan zijn naar 40.000 tot zelfs meer dan een ton.
Als je die €100 prima kan missen elke maand en inderdaad vroeg begint dan kun je daar een leuke cent uit halen!

€800 per maand dat redden wij ook niet hoor. Wij zitten nu wat boven de €1000 en als we geen werk meer hebben (en dus nog maar één auto en minder werkgerelateerde kosten) dan zitten we rond de €1000.

Ik verbaas me wel over de prijzen van huurwoningen de laatste tijd.
Mijn vriend heeft jarenlang in een appartement gewoond voor €500 inclusief g/w/e en dat was best een ruim appartement met twee verdiepingen midden in het centrum van een klein stadje.
Onze studentenkamers in Brabant zaten rond de 250 euro..
En ik heb tijdelijk in een ruime woning met tuin in de stad gewoond voor €500.
Nu zitten we wel extreem goedkoop, in het buitengebied, heel fijn natuurlijk! Maar als ik dan hoor dat mensen 800 of 1000 euro betalen voor een klein appartement, wat een geld!

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:36

Mooi als we dat massaal gaan doen maar wie werkt er dan nog, wie zorgt ervoor dat huizen worden gebouwd, de zorg enz.
Juist omdat de economie goed gaat moet er wel gewerkt worden anders stort alles weer in.
Kijk minder werken prima dan zijn er ook personeelsproblemen maar minder.
Of zijn we zo egoistisch/ egocentrisch dat we alles in en door verweg landen laten doen?

Feit er worden in europese landen minder kinderen geboren, aantal ouderen stijgt dus wie werkt er dan straks.

Er wordt nu alleen naar een financieel plaatje gekeken(haalbaar of niet) maar eigenlijk moet je dit veel breder trekken.

verootjoo
Berichten: 35672
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:39

rumay schreef:
Mooi als we dat massaal gaan doen maar wie werkt er dan nog, wie zorgt ervoor dat huizen worden gebouwd, de zorg enz.
Juist omdat de economie goed gaat moet er wel gewerkt worden anders stort alles weer in.
Kijk minder werken prima dan zijn er ook personeelsproblemen maar minder.
Of zijn we zo egoistisch/ egocentrisch dat we alles in en door verweg landen laten doen?

Feit er worden in europese landen minder kinderen geboren, aantal ouderen stijgt dus wie werkt er dan straks.

Er wordt nu alleen naar een financieel plaatje gekeken(haalbaar of niet) maar eigenlijk moet je dit veel breder trekken.


Dat gaan ‘we’ helemaal niet massaal doen hoor. De meeste mensen hebben geen flauw idee hoe, en de meeste mensen hebben toch liever een iets hogere levensstandaard dan TS dus die willen dat niet eens.
Ik denk dat er maar een handje vol mensen zijn die echt heel vroeg met pensioen willen.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 11:42

Gelukkig zijn er genoeg bokkers die nooit willen stoppen met werken :D

We hebben jarenlang een enorm aantal werklozen gehad die geen baan konden vinden. Nog steeds zijn er enorm veel werklozen. Het lijkt mij juist goed als er regelmatig banen beschikbaar komen voor de mensen die het niet breed hebben en graag aan het werk willen. Dat scheelt de staat ook nog eens veel bijstand/WW en lijkt me juist goed voor de economie.

Verootjoo was me net voor :D