Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 13:14

Wat fijn zeg!
En dat scheelt heel veel inderdaad. Mag dat nog, zelf asbest verwijderen? Het schijnt inderdaad belachelijk duur te zijn om door een bedrijf te laten doen.
Laatst zag ik hier in de buurt een bedrijf ermee bezig.. witte pakken en grote maskers op alsof ze met chemische wapens bezig waren :+

Hier gaat alles zijn gangetje. De afgelopen maanden waren érg duur, dus ik ben nu nog iets meer aan het bezuinigen op de rest, voor zover dat nog mogelijk was :+

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:26

Je mag per kadastraal perceel tot en met 35m2 zelf verwijderen, mits de opstal dus niet groter is als 35m2 want je mag dan niet zeg maar zelf 35 doen en dan de rest laten doen.

Vandaar dus het splitsen, want wij hadden 2 schuren staan (redelijk stuk uit elkaar dus op zich nog een redelijk logische splitsing) van elk ca. 35m2.

Voordeel was ook dat we gelijk goed konden meten van - tot waar ons perceel nou precies liep, want ik wil nog een hek laten verplaatsen (dan komt er nog een deel bos binnen het hek te vallen waar we nu eigenlijk nooit komen, toch zo'n 2500m2.)

En brief van de bank binnen dat per 1 juni de rente omlaag gaat :D

Is ook nodig, want ook hier vliegt het geld er de laatste paar weken weer uit met alle lastminute dingen die we voor de taxatie nog even nodig hadden...

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 13:33

Slim, en wat een mazzel dat beide daken net 35m2 zijn :D

Wat fijn dat de rente al zo snel omlaag gaat!

Haha ja dat kan ik me voorstellen, dat jullie die verlaging goed kunnen gebruiken. Lijkt vaak niet veel, al die kleine uitgaves, totdat je ze bij elkaar op gaat tellen :Y)

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:00

8nnemiek schreef:
Slim, en wat een mazzel dat beide daken net 35m2 zijn :D

Wat fijn dat de rente al zo snel omlaag gaat!

Haha ja dat kan ik me voorstellen, dat jullie die verlaging goed kunnen gebruiken. Lijkt vaak niet veel, al die kleine uitgaves, totdat je ze bij elkaar op gaat tellen :Y)


De rente gaat ons theoretisch op de looptijd van de hypotheek ongeveer 25.000 euro schelen meen ik me zo even te herinneren :P

Booooo
Berichten: 6525
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:51

Hoe kom je daarachter of je rente omlaag kan?
Je betaald dan toch ook een boete?

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:09

Als de waarde van je huis hoger is dan de hoogte van je hypotheek, is het mogelijk dat er een risico opslag van je hypotheek gehaald wordt.

Als je een NHG hypotheek hebt, is het niet van toepassing.

Even kijken bij je vaak welke risico opslagen die heeft en hoeveel je moet aflossen om onder die bijv 90% te komen zoals in mijn geval. Mijn hypotheek is nu dus 90% van de waarde van het huis, waardoor ik 0,3% minder hypotheekrente betaal.

Booooo
Berichten: 6525
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:15

Wij hebben NHG dus niet van toepassing :+

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:26

Ook makkelijk :))

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:30

Ik ben eigenlijk een meelezer, maar wil wel even inhaken: 8nnemiek, kijk even op zwerfcat.nl en soortgelijk. Zij hebben een tijdje terug de wereld over gevaren en hebben waarschijnlijke interessante info voor je. :)

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:00

Booooo schreef:
Wij hebben NHG dus niet van toepassing :+


Dan heb je al de laagst mogelijke rente qua risico ;)

Dan is aflossen voor lagere maandlasten misschien wel een goede.

Booooo
Berichten: 6525
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:20

Wij wonen rondom campings. Echt op 5 minuten afstand rondom ons huis zitten er zo'n 5 goed, druk bezochte campings incl. zwembaden, indoor speelparadijs etc.
We dachten om hier misschien een chalet te kopen, en deze te gaan verhuren. De chalet zou dan in 1x gekocht worden, dus geen afbetaling rente etc. Je hebt natuurlijk wel de jaarlijkse grondgeld voor de camping +- € 2.500,- per jaar.
We weten niet goed of we het dan voor langere tijd willen verhuren, of echt voor vakantiemensen. Bij vakanties kun je natuurlijk meer vragen per week, maar dan heb je wel het risico dat het in de winter leeg staat. Qua sleutel/schoonmaak is het geen probleem, aangezien we zo dichtbij wonen.
Daarnaast vraag ik me af of het voldoende opbrengt.. Je gaat hier ook belasting over betalen.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 09:43

TurdusMerula schreef:
Ik ben eigenlijk een meelezer, maar wil wel even inhaken: 8nnemiek, kijk even op zwerfcat.nl en soortgelijk. Zij hebben een tijdje terug de wereld over gevaren en hebben waarschijnlijke interessante info voor je. :)

Leuk ja, ik ga de site eens doorbladeren! Ik volg ook al een aantal youtube kanalen, sommigen zijn echt goed en interessant.

Boooo, dat kan een goede investering zijn, en ideaal dat je zo dichtbij woont!
Vakantiehuizen voor langere tijd verhuren heeft wel het risico dat je verkeerde huurders kan treffen. In de parken hier in de buurt zitten veel Polen, en die maken toch een zooitje van die huisjes := Ik heb ooit gepoetst op zo'n park.
Wat ik persoonlijk zou doen is zo'n huisje vrij luxe en modern inrichten, een wat duurdere uitstraling, en bv een sauna erin, of jacuzzi, zodat je er wat meer voor kan vragen, en daardoor krijg je ook al snel wat nettere, volwassen mensen te gast.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:46

Wij hebben ons chalet verhuurd, dit is wel erfpacht dus zekerheid voor langere termijn zonder dat je eraf moet. Bij ons mogen we het verhuren met toestemming van de verhuurder, en niet aan arbeidsmigranten. Wij hebben ook alleen eigen geld erin zitten, helemaal opgeknapt etc.

Wij hebben het aan 2 personen verhuurd, geen gezeur met sleutels, schoonmaak etc, maar wij wonen ongeveer 45-50 minuten rijden ervanaf nu, dus dat zou ook niet handig zijn.

Wij houden er, na aftrek belasting en parkkosten, ongeveer 375 euro netto per maand aan over. Chalet is wel luxe uitgevoerd en helemaal opgeknapt en 56m2, met een grote tuin van 400m2. Dat is voor ons een rendement van ongeveer 11%.

Ik weet niet precies hoe het zit als je een jaarplaats huurt, maar omdat het bij ons erfpacht is, is de overdracht ook bij de notaris geweest. Daardoor valt het chalet bij ons onder ons vermogen, in box 3. Dit houdt in, dat we er vermogensbelasting over moeten betalen (als ons vermogen meer dan 60.000 euro zou zijn, wat nog niet zo is), maar dat de huurinkomsten belastingvrij zijn.

En wat annemiek zegt, stop er alsjeblieft geen Polen oid in. 1 grote paasei maken die er vaak van en je krijgt een uitgeleefd huisje terug. Vaak zitten ze er ook met (veel) meer in als dat je denkt.

Booooo
Berichten: 6525
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:18

Dat qua Polen is wel een goede inderdaad :+

Heb net even aan mijn baas gevraagd ( ik werk bij een accountantskantoor), de fiscalist was er ook bij. De waarde van de chalet betaal je wel belasting over in box.
Maar over de inkomsten van de verhuur betaal je geen belasting.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:41

Kijk ook even goed rond op het park. Als er allemaal buitenlandse auto's staan (meer dan zeg 3), dan zou ik daar dus niks kopen. Ze trekken elkaar aan zeg maar :=

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 09:05

Ik geef het topic nog eens een schopje :D

Nog nieuws, Boooo?

Bij ons gaat alles z'n gangetje.
We hebben inmiddels ruim een jaar alle kosten bijgehouden, en dat is erg interessant om mee verder te rekenen.
Onze gemiddelde uitgaves per maand zijn nu ruim €2000, oeps :+ Maar dat komt vooral doordat ik flink wat heb moeten investeren in mijn bedrijf, en we tijdelijk twee boten hebben, waar we ook weer veel aan het klussen en opknappen zijn.
Maar we liggen nog netjes op schema.

Het wordt wel spannend binnenkort met de beleggingen. Zijn er nog meer mensen die wat aan het beleggen zijn?
We zijn er zelf even niets meer bij aan 't stoppen. Spaargeld zetten we even opzij en willen we pas weer inleggen als de aandelen flink gezakt zijn, want het lijkt erop dat dat niet zo lang meer zal duren.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:06

Alles is gekelderd zo te zien, de beurzen maar ook de bitcoin gaat hard naar beneden.
Ik wacht nog even, anders koop ik wat bij.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 09:11

Klopt. Er wordt zelfs verwacht dat we een crisis gaan krijgen vergelijkbaar met die van 2008, al wordt die pas voor volgend jaar voorspeld. Maar je merkt wel dat beleggers nu al voorzichtiger zijn en de economische groei al afneemt.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:07

Wij zijn voornamelijk nog steeds aan het sparen, beetje beleggen (via Peaks voornamelijk), beetje crowdfunding. Mijn man krijgt hopelijk nog een detachering erbij en dan zitten wij met wat mazzel wel goed voor de komende tijd.

Crisis vergelijkbaar met 2008 zou me niks verbazen, ik heb namelijk vorig jaar net weer een huis gekocht op het zo ongeveer hoogste punt van de markt dan, net als in 2008 :+

Met dit verschil dat we er nu hopelijk beter op voorbereid zijn met reserves en de mogelijkheid om op het dieptepunt een of meer appartementjes/huizen te kopen voor de verhuur.

Hier gaat ook nog steeds geld naar klussen maar het wordt wel al minder. Van de winter gaan we ook weer meer op de uitgaves letten, in de zomer hebben we dat wat los gelaten en wat meer genoten.

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:49

Ik volg dit topic nog altijd. Beleggen durven mijn man en k niet, bang dat we teveel verliezen. Nu spaar ik met een depositorekening maar veel rente leverd het niet op. Ben ook van plan om het jaren op te sparen, iig 25 jaar. Of ik haal het eerder vd bank en stop het in een oude sok. :+ En natuurlijk in de gaten houden dat je niet teveel op de bank heeft dat meneer de belasting vervelend gaat doen.

Verder ben ik bezig met een nieuwe baan, ik gooi mijn vaste baan en zekerheid weg, maar vind het voor nu belangrijker dat ik gelukkig ben ipv me rot voelen bij een bepaald bedrijf.

Mijn man krijgt waarschijnlijk volgend jaar promotie (nog niet zeker) en in het ergste geval moeten we tijdelijk van 1 salaris leven, mocht ik wel een nieuwe baan maar geen vast contract krijgen en daardoor zonder werk zit. Dat wordt krap, maar ik ben de koningin van bezuinigen dus gaat vast lukken.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 11:15

Crowdfunding vind ik ook interessant. Bevalt dat goed?
Wat fijn dat je man waarschijnlijk een detachering erbij krijgt!

Haha dat zul je net zien ja, huis gekocht en daar gaat de markt :+ Ach, stel dat je over 10 jaar weer moet verkopen heb je kans dat de markt alweer een stuk hoger staat.
Fijn dat jullie goed zijn voorbereid.
Het ergste wat je in een crisis kan doen is inderdaad in paniek schieten en een hoop verkopen, dus hier ook genoeg reserves :j

fohadie, dit jaar lijkt het me sowieso het verstandigst om gewoon te blijven sparen en nog niets te beleggen/investeren. Beetje inlezen in verschillende vormen van investeren, en pas als er een dip of crash is zou je kunnen kijken of je nog iets anders met het spaargeld kan doen.
Spannend zeg, je nieuwe baan! Inderdaad erg belangrijk dat je je werk leuk vindt, en als je met plezier naar je werk gaat dan kan dat juist ook weer voordelen opleveren en is het makkelijker om door te groeien.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:26

Ja, ik vind crowdfunding leuker als beleggen, het is wat tastbaarder ofzo. En uiteindelijk ook een goede spreiding qua risico denk ik. We leggen 100-400 euro per keer in, dus heel hoge bedragen zijn dat nu ook weer niet.

Beleggen is voor ons meer voor de langere termijn. We hebben nu ongeveer 2 maanden met peaks, 200 euro ingelegd, 500 belegd via degiro en 1000 via crowdfunding. De crowdfundingen beginnen de rente en aflossingen te betalen, dat gaat in een apart potje op de spaarrekening en leggen we dan, als er weer een rond bedrag staan van 100 of meer, weer in een nieuw project. Zo krijg je dat sneeuwbaleffect.Al moet ik zeggen dat het met een uitkering van zo'n 10 euro per maand nog niet heel hard gaat :+

De plek waar we nu wonen, zien we onszelf ook oud worden, dus zolang we het kunnen betalen, maak ik me er geen zorgen om. We willen hier nog een nieuw huis gaan bouwen, kan zijn dat dat dan wat op de langere termijn geschoven wordt. Of juist niet als we het geld hebben en de aannemers weer wat minder werk hebben en dus goedkoper worden.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:22

Prairy, via welke site doe jij de crowdfunding?

Booooo
Berichten: 6525
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:30

Hey,

Hier nog geen updates.. Mijn man gaat in september naar Turkije, dus dan waarschijnlijk een spaarrekening openen en een gedeelte erop zetten. Als je het voor 1 jaar vast zet is de rente op dit moment 20%.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 15:17

Fijn dat jullie nieuwe huis goed bevalt, Prairy! En wat gaaf dat jullie de ruimte hebben om er een tweede huis naast te bouwen. Dat biedt veel mogelijkheden.

Interessant hoor, die crowdfunding!

De beleggingen die wij hebben, hebben we vooral uitgekozen om hun hoge dividend. Het is natuurlijk altijd mooi meegenomen als zo'n aandelen leuk in waarde stijgen, maar dividend krijg je gewoon elke zoveel tijd uitbetaald zonder dat je aandelen hoeft te verkopen en ongeacht hoeveel de aandelen waard zijn, en dat vond mijn vriend wel fijn in deze onzekere tijd. Het zijn nog geen grote bedragen, ik denk dat we een paar tientjes per maand krijgen, maar toch leuk meegenomen zonder dat je er risico's voor hoeft te nemen of met aandelen hoeft te handelen.

Boooo, dat klinkt mooi zeg, 20% rente! Ik weet niet of ik het aan zou durven, zeker na die IJslandse bank die failliet ging. Is je geld bij de Turkse bank ook niet verzekerd? Bij een andere munteenheid heb je ook nog het risico dat de munt flink in waarde zakt en je geld minder waard wordt. Maar als er verder niks mis gaat dan is dat een heel mooi rendement zeg!