Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 12:15

Wij hebben onze zonnepanelen inmiddels precies 2 jaar op het dak liggen.
We hebben die samen met mijn ouders gekocht (die wonen naast ons), ze hebben ons 10.000 gekost, waarvan wij de helft hebben betaald en mijn ouders de andere helft.
We komen ruim uit met de stroom, en krijgen aan het eind van het jaar meestal nog een beetje terug.
Inmiddels hebben we ruim 3300 euro terugverdiend. Een derde van de aanschafwaarde, en dus zullen we ze over vier jaar hebben terugverdiend. Ik vond dat heel erg mee vallen!
Afbeelding


Een elektrische auto komt hier ook waarschijnlijk. De auto van mijn vriend heeft nu ruim 250.000 op de teller staan, die wil hij nog op rijden..
Maar als we zoals gepland over een jaar of 5 kunnen stoppen met werken dan hebben we helemaal geen auto meer nodig. Het is alleen de vraag of die oude auto dat nog red.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:34

Hoeveel panelen heb je?
Wij hebben er vorige maand 16 geplaatst, 5200kw

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 20:41

Wij hebben in totaal 28 panelen, 8,55 kWp, waarvan de helft van ons is.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 23:26

Ik heb van de week ook even zitten rekenen, wij hebben 11 panelen van 295wp liggen nu, meer past niet helaas, en wij hebben ze waarschijnlijk in 8,1 jaar terug verdiend.

Al zal dit misschien nog wel wat langer worden als we ze verplaatsen als we een nieuw huis op ons perceel gaan bouwen en dit huis slopen.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 06:47

Ik zou echt blij zijn als je geen vermogensbelasting hoeft te betalen op die belasting doelen jullie toch? Mijn man is zzper en voor zijn pensioen sparen we zelf maar we zaten wel een beetje met wat als je boven het bedrag uit komt en je er belasting over moet betalen.

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 06:59

Ja, daarom is mijn vriend in eerste instantie begonnen met beleggen.. puur om de belasting terug te verdienen.

fohadie
Berichten: 4305
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:40

Daar zit idd ook mee. Maar ik ben nog lang niet bij het bedrag dat je belasting moet betalen en hoop dat er tegen die tijd een oplossing is. Anders in een oude sok verborgen in huis? :+

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 12:11

Of ergens in investeren..

Over de eerste ton hoef je je niet te veel zorgen te maken, die belastingen vallen wel mee. Kom je in schijf twee, dan worden de belastingen wat hoger en moet je echt ergens in gaan investeren om niet te veel verlies te lijden.
De derde schaal is een stuk hoger, dan betaal je over alles daarboven gewoon de 'volle mep', maar dan ben je al miljonair, dus daar maak ik me niet zo druk om :+

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:37

ik zou best vermogensbelasting willen betalen hoor... :) helaas ben ik voorlopig nog niet zo ver.

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 12:43

Ik zou het ook hélemaal niet erg vinden om in die schaal 3 te vallen hoor O:) :+

fohadie
Berichten: 4305
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:56

juval schreef:
ik zou best vermogensbelasting willen betalen hoor... :) helaas ben ik voorlopig nog niet zo ver.



Ik niet. Vind dat je geen boete hoeft te betalen over je zuur opgespaarde geld.(zo zie ik dat) Helemaal als dat geld voor je oude dag is.

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:05

Het systeem is gewoon verkeerd. Vermogensbelasting is eigenlijk bedoeld als een inkomstenbelasting; als je je spaargeld belegt dan haal je daar rendement uit en daar betaal je een inkomstenbelasting over.. Voor zo ver begrijpelijk.. Maar het zou gewoon niet moeten kunnen dat je diezelfde belasting ook betaalt als je het geld op de rekening laat staan, of als je verliezen lijdt met je aandelen.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel fijn dat je nu 'maar' over pakweg 4% rendement belasting betaalt, ook als je 12% rendement behaalt in een jaar..

Onze no-spend month gaat nog steeds prima trouwens :j
Wel een beetje vals gespeeld; we zijn een keertje naar de bios geweest..
Maar verder zitten we op nog geen 70 euro voor het eten en verzorgingsartikelen, dat komt uit op 20 euro per week voor 2 personen, tot nu toe :+
En we zitten op minder dan 800 euro aan totale uitgaven deze maand.
Erg leuk om eens bij te houden!

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:35

8nnemiek schreef:
Ik zou het ook hélemaal niet erg vinden om in die schaal 3 te vallen hoor O:) :+


Ik val met mijn salaris in box 3 en daar word je écht niet blij van. ;-)

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:44

Schijf 3 voor de vermogensbelasting bedoelde ik ;) Dan heb je een miljoentje op je rekening staan. Dan zou die belasting me echt niks meer interesseren, haha.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:50

Mhh, ook met een miljoen is het érg zuur. Daar zit je zo weer onder :-(

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 06:29

Gisteravond hebben wij een zeer interessante informatie bijeenkomst bijgewoond van een verhuur hypotheekverstrekker. Toch nog best een aantal nieuwe dingen gehoord en geleerd, die het ons hopelijk nog makkelijker maken om op relatief korte termijn, sneller aan het aantal panden voor de verhuur te komen dat we willen kopen.

Ik verwacht dat we begin volgend jaar de eerste kopen en misschien eind van het jaar al een tweede.

In november gaan we naar een financieel adviseur die ook op de bijeenkomst aanwezig was. Heel toevallig was mijn ex baas (makelaar taxateur) er ook, die kende die adviseur ook goed, die daar was mooi. En mijn ex baas mag om voor de hypotheekverstrekker taxeren dus dat gaat mooi met korting zijn :P

Ben heel benieuwd of we kunnen lenen wat we denken te kunnen lenen.

Er werd nog gevraagd of we het spannend vonden, een pand kopen voor de verhuur. Neuh, zeiden wij in koor haha. We weten wat we willen, al een hele tijd, nu is de tijd om ervoor te gaan.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 06:36

Met dit woning tekort hoef je denk ik niet bang te zijn dat je niemand hebt om te huren :=

Heb je misschien een link met info? Wat is er anders als aan een gewone hypotheek?

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 06:42

http://Www.woonfonds.nl was de bijeenkomst van. Volgens mij doen ze er nog wel 1 ergens.

De grootste verschillen zijn dat je hypotheek in box 3 valt dus niet aftrekbaar, je geen 100% maar max 80% kunt financieren en dat de huurinkomsten meegenomen worden in de berekening. Je moet dus wel een flink bedrag aan eigen geld meenemen of ruimte hebben in je eigen woning hypotheek om die op te hogen met een box 3 lening. Goedkoper als verhuur hypotheek, maar dat bedrag is ook niet aftrekbaar ook al leen je het 'in' je eigen woning hypotheek. Het is een soort 2e hypotheek op je eigen woning.

En nee, we zijn inderdaad niet bang dat we het niet verhuurd krijgen, zeker niet nu maar ook in de toekomst zie ik niet echt problemen waar wij gaan proberen te kopen.

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 07:58

Wat interessant, Prairy!
Heb je al iets op het oog?
Zijn jullie van plan om een huis te kopen dat instapklaar is, of gaan jullie voor een oudere woning? Dat laatste lijkt mij erg gaaf, maar daar moet je dan ook weer de tijd voor hebben.

Wij hebben inmiddels alle bonnetjes en grafiekjes van de uitgaves van vorige maand verwerkt, en dat kwam uit op €906. Wel incl tandartskosten, rijbewijs verlengen, een keer bios en een keer naar de burger king. Onze vaste lasten lagen op €600. We hebben €90 uitgegeven aan eten en drinken. De rest van de kosten waren vooral benzine.

De beleggingen zijn weer wat aan het zakken helaas. In een paar dagen tijd is de winst van vorige maand alweer verdampt :+ Maar we staan nog heel ruim in de plus gelukkig.
Waren er hier niet ook mensen die bitcoins hebben? Hoe gaat het daar mee? Ik volg het niet zo, maar je hoort ze vooral negatief in het nieuws komen door die oplichtingspraktijken. Ik hoop dat dat niet al te veel effect heeft op de markt.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:06

Nee nog niet echt iets specifiek op het oog. Door gisteren wel nog het inzicht gekregen dat nieuwbouw wellicht toch ook interessant zou kunnen zijn, dus dat gaan we nu meenemen in de zoektocht.

Een oudere woning opknappen is op dit moment voor ons niet interessant. Reden is simpel, we kunnen het heel goed, maar op dit moment levert gewoon werken en een instapklare of bijna instapklaar meer rendement op als iets gaan opknappen als we ook de uren tellen. Er zijn hier thuis meer als voldoende projecten om ons mee bezig te houden.

In principe is het op dit moment voor ons geld wegzetten en meer geld ervoor terug krijgen zonder er al te veel moeite voor te doen.

Maar 90€ aan eten en drinken, zijn dat ook alle boodschappen!?!? Zo ja dan heb je echt heel weinig uitgegeven zeg.

Maar totaal heb je dus 1500 uitgegeven dan? Of zit die 600 vaste lasten al bij die 900 in?

Mijn man heeft wat litecoins geloof ik, doet niet veel op het moment. Lekker laten staan, levert het iets op, prima, zo niet, ook goed.

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 08:20

Dan kan ik me idd goed voorstellen dat een nieuwbouwwoning misschien wel interessanter is :j En die zullen ook heel snel verhuurd kunnen worden tegen een leuke prijs denk ik.

Die 900 euro is inderdaad het totaal, inclusief de 600 vaste lasten :j
Ik heb flink bespaard op de boodschappen afgelopen maand. Geen dierlijke producten, geen bewerkt eten.. Een paar groente- en fruit boxen van Too good to go (een zak vol groente en fruit voor €3,50), en veel aanbiedingen waaronder zelfs wat voorraad (bij de Lidl 2 broden voor €2,50, XL pindakaaspotten, seizoensgroente, Alpro melk met korting ingeslagen..), mijn vriend heeft de hele maand ‘overnight oats’ gegeten als ontbijt met Lidl XL zakken diepvriesfruit.. en pasta en rijst zijn ook niet duur. En we hadden nog een paar porties aardappeltjes en wat tomaten uit eigen tuin.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:26

Wauw dat is echt weinig! Top zeg. Mijn hypotheek alleen al is ongeveer 2x zoveel als jouw uitgaven deze maand :') maar voor deze plek heb ik het over, we zijn hier echt super gelukkig.

Maar met dit soort uitgaven en straks een boot hebben snap ik dat je ook lekker vroeg met pensioen zou kunnen. Fijn hoor!

Wij hebben in onze vakantie ' afgesproken ' dat mijn man op augustus 2027 en ik januari 2028 met pensioen gaan. Dan wordt hij 50 en ik 45. Dat wordt nog even doorwerken maar we denken dat het wel haalbaar is.

Mijn man wil waarschijnlijk dan nog niet helemaal stoppen met werken, het gaat meer om de optie hebben tot. Ik hou het voor mezelf wel echt aan als pensioen datum. Ik vind werken prima en heb het op mijn huidige job ook echt wel naar mijn zin, maar thuis is het toch echt leuker.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:37

Mijn vader is sinds zijn 55e met pensioen en mijn moeder gaat volgend jaar maart met “pensioen” (60). Voor mijn moeder even tussen haakjes omdat ze zich volledig gaat richten op haar eigen bedrijfje in plaats van een combinatie met nog 3 dagen voor een werkgever werken.
Ze blijft dus wel werken, maar dan volledig voor zichzelf met de insteek “niets moet en alles mag”.

Van mijn vader weet ik dat hij 55 achteraf toch wat te vroeg vond. Hij begon de interactie met collega’s te missen, de werk “dimensie”. Hij heeft zich inmiddels ontpopt tot een soort buurtklusser waarbij de hele buurt hem weet te vinden voor allerlei klussen en vragen met betrekking tot klussen. Maar ook hij doet alleen een klus onder het motto “niets moet alles mag”. Voor mijn vader is het inmiddels dus ook “met pensioen tussen haakjes”. :Y)

Ik heb mijn eigen pensioenplan ingericht op de leeftijd van 60. En dan vooral met het doel echt minder te (kunnen) gaan werken (maximaal 3 dagen) tot mijn daadwerkelijke pensioenleeftijd.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:45

Ik ga waarschijnlijk ook niet op de bank duimen draaien hoor, onszelf kennende zullen er altijd projecten zijn of andere dingen om te doen. We zijn nogal ondernemend. Het is meer pensioen tussen haakjes zoals jij dat zo mooi noemt.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:48

yvje86 schreef:
Ik denk hier vaak over na.
Maar ik ben ook bang om daardoor niet nu van het leven te genieten.
Mijn beide schoonouders zijn jong gestorven en hebben niet van hun pensioen kunnen genieten.

Daarom probeer ik nu van het leven te genieten, wat meer vrij, soms onbetaald verlof etc.
Want stel dat ik de 50 ook niet ga halen, dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik wel heb geleefd en heb genoten.

Aan de andere kant wíl ik ook wel met 60 jaar met pensioen. Maar dat duurt nog zo'n 30 jaar, wie zegt dat dan niet alles is veranderd qua pensioenleeftijd en sparen?
Je moet echt een gigantische spaarpot hebben wil je 10/20 jaar eerder stoppen.


Hier ben ik het volledig mee eens en zo denken wij ook.
Proberen nu te genieten, nu je er nog bent.
Niet alleen denken en dromen van de toekomst, want wat als die niet komen gaat.
Met 50 jaar kan 1 of allebei er niet meer zijn.
Iedereen hoopt oud te worden maar helaas is t niet voor iedereen weg gelegd.
Nu af en toe wat meer vrij nemen desnoods eens onbetaald.
Maak er nu wat van....