Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:54

Ik kan mij voorstellen dat reisafstand van je familie en vrienden wel lastig is. OV kost ook een flinke duit.
Hopelijk vind je iets wat jou past.
Fingers crossed.
Iets anders, heeft je vader wel een indicatie voor het verpleeghuis opname? Alleen thuis wonen lijkt mij geen optie, maar iemand komt niet zomaar in aanmerking voor het verpleeghuis.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 14:57

Boras schreef:
Nou anyway, ik wens je toch veel succes. Ik gun je het beste, anders zou ik niet een paar uur op het internet voor je hebben zitten spitten in jurisprudentie en wetgeving. Je omschrijving van mijn beweegredenen sloegen echt de plank belachelijk mis.

Nog 1 suggestie als het mag.

Vraag eens een keukentafelgesprek aan bij de gemeente.
Misschien kom je in aanmerking voor voorzieningen waardoor beren op de weg verdwijnen.
Je hebt het over gelijkvloers, maar er bestaan ook trapliften. En zo zijn er allerlei voorzieningen waarvoor je misschien in aanmerking komt. Al dan niet met een indicatie. Informeer jezelf.


Dat is waar en daar heb ik zeker wat aan. Het word ook wel gewaardeerd. Maar toon is ook belangrijk en jouw bericht van net vond ik dus helemaal niet respectvol overkomen en eerlijk, toch wel een beetje kwetsend.

Helaas is de WMO persoon al langs geweest en kom ik niet in aanmerking voor een traplift. Ik ben net te fit.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:59

ElineS schreef:
LoveBodin schreef:
Wat is je maximale reis afstand die je wil hebben tot Assen? En dan zeg in minuten/uren tot Assen centrum. Want misschien is er wel iets in de buurt van een trein/busstation in de buurt?



Hmm, lastig. Ik denk halfuur met de bus en of trein, als ik het zo schat. Daarom is Groningen ook een optie, goed ov immers. Haren, Gimmen, Vries etc. Of meer naar Beilen, Westerbork, wijster, orvelte, maar ook Smilde, Hoogersmilde kan.

Bijstand = gemeente, als je naar buiten die gemeente verhuisd, krijg je met heel aanvraagcircus te maken. Informeer bij bv fnv-uitkeringsgerechtigden over hoe en wat op dat punt, want daar kan nog wel eens flink wat ellende van komen. Ook met aanpassingen ivm handicaps is er nogal wat verschil in wat welke gemeente doet, incl. eisen solliciteren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:18

Op Marktplaats staan ZGAN trapliften (tweedehands) voor relatief kleine prijsjes in vergelijking met nieuwe trapliften. Misschien is dat een optie? Er is vast wel iemand in je omgeving of op andere manier te vinden die zo'n ding kan installeren.
Mijn oma had ook zo'n ding en die is na haar overlijden ook verkocht. Nieuw was hij ruim 3000 euro maar verkocht voor 550 euro. En echt niet veel gebruikt.

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:21

Waarom meld je je niet ziek bij de bijstand? Dit moet wel met een doktersverklaring. De sociale dienst zal je dan laten keuren en kijken of je de WIA in kan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:23

Traploften moeten maar net passen.ellende is bijna elke trap is anders. Of draait anders, of heeft net een kortere of langere trap enz. Je moet maar net de geluk hebben dat het past.

Maar helaas herkenbaar, aangepaste woning is hier eigenlijk nodig maar ik had die eis ook al lang geleden zo ongeveer laten vallen, hier moet ik wel scootmobiel kwijt kunnen nog.

Helaas zit je in net zo n grijs gebied als ik zit. En moet je domweg geluk hebben dat je wat kunt vinden. Advertentie zetten misschien een optie nog?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:48

Misschien kun je aangeven wat je tot nu toe hebt gedaan om een woning te vinden? Waar sta je ingeschreven en op hoeveel woningen (en waar) heb je al gereageerd? Dan wordt het wat gemakkelijker om concretere tips te geven.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:59

Het gebouw van de Boshof dan aan de Beilerstraat. Daar worden ook woningen verhuurt. Gewoon voor jan en alleman. Zit nog wel een stukje zorg maar verder zijn het gewoon woningen en doordat het een verzorgingshuis was, lekker gelijkvloers.

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:56

Arabiansp schreef:
Waarom meld je je niet ziek bij de bijstand? Dit moet wel met een doktersverklaring. De sociale dienst zal je dan laten keuren en kijken of je de WIA in kan.


WIA geldt alleen voor werknemers.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:04

Ziekmelden bij de bijstand? Kan dat ook nog?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:11

TS. Heb je weleens contact gehad met medewerkers van MEE? Zie dat ze ook bij jou actief in de gemeente. Je kunt gebruik maken van een onafhankelijk cliëntondersteuner als chronisch beperkte. Mogelijk kan die wat voor je doen. Die helpen ook bij problemen op gebied van wonen en werk. Je komt nu niet verder bij de gemeente, MEE kan met je meedenken en mogelijk meer potten breken dan de betonnen muur van de gemeente waar langs je niet kan. Je hebt moeite om een trap op te komen. Als ik je berichten lees, ben je veel te goed, terwijl je een blijvende handicap hebt. Wellicht kan MEE je ondersteunen in een aanvraag voor recht op een gelijkvloerse woning.

https://www.meedrenthe.nl/clienten/dien ... ersteuning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:23

Ik denk dat je er goed aan zou doen juridisch advies in te winnen. Ik persoonlijk vind het namelijk erg kort door de bocht beredeneerd dat er sprake zou zijn van een gezamenlijke huishouding, als je dezelfde informatie hebt voorgelegd aan de gemeente als de informatie die je hier geeft.

MarliesV

Berichten: 15206
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:23

Heb je een indicatie dat je chronisch ziek bent?

Anders kom je namelijk nergens mee verder. Niet qua uitkering, niet qua rechten op voorzieningen of een aangepaste woning enz.

Zonder officieel 'stempeltje', ben je 'gewoon' iemand met een bijstandsuitkering. En dan gelden dezelfde regels als bij elk ander. Daar loop je dus precies tegenaan.

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:50


mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:05

Stichting MEE is een aanfluiting! Één gesprek gehad en ze konden niets doen want ik was "te goed" zou ook niet in aanmerking komen voor de wajong. Gelukkig heb ik een moeder die niet snel opgeeft en had ik buiten MEE om binnen no time toch een wajong. Dat was wel in 2013, toen je nog "gemakkelijk" een wajong kon krijgen. Zonder had ik nu niet op mezelf kunnen wonen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:09

Mee kan goed werken mits je de juiste persoon hebt

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:12

ElineS schreef:
Fitzroy schreef:
“Ik heb zeker niet teveel eisen, maar ....” en dan volgt er toch een rits eisen. Sorry hoor, maar ik kan me de reacties wel voorstellen. Als je niet zoveel eisen zou hebben zou je allang wat hebben ;)


Ho ho.. Eis 1 kan niet anders want anders kan ik het niet betalen. Eis 2, ik heb huisdieren, moeten die dan maar naar het asiel? Eis 3, in omgeving waar ik met pijn en moeite na een nieuwe handicap een heel sociaal leven heb opgebouwd, ritmes en patronen en iets nuttigs doe met al mijn vrije uren. Ik wil niet in een isolement gaan zitten. Al mijn familie is hier. Al mijn vrienden.

Eis 4, gelijkvloers omdat ik een chronische aandoening heb waardoor ik 24 uur per dag zenuwpijn heb en traplopen mij soms zo zeer doet dat ik soms kruipend omhoog ga of een enkele keer dan maar op de bank slaap om het naar boven te gaan te vermijden. En dat is zelfs geen harde eis en wil ik opzij zetten.

Hoe is dit in hemelsnaam een waslijst aan eisen?

Of het klein is maakt me niet uit, stad, dorp, buitengebied, alles prima, tuin of geen tuin, flat, rijtjeshuis, zolderkamer, een lege anti kraak winkel, of studio, alles mag. Daar heb ik geen enkele eis in.



Als 1e de situatie waarin je zit in klote. Maar huisdieren en paard vind ik wel een dingentje. 1 hond en kat had je al voordat je in deze situatie kwam maar toen je al in de bijstand zat en problemen had met rond komen heb je er toch weer een hond en een kat bijgenomen. En dat is natuurlijk niet echt slim. Denk dat je toch moet proberen voor de jongste hond en kat een ander plekje te vinden. Hoe moeilijk ook maar huisdieren hoe gek je ook op ze bent zijn wel luxe artikelen die niet perse nodig zijn.

Je paard wordt nu begrijp ik door je zus betaald prima. Niet onaardig bedoeld maar paard is na
tuurlijk ook echt een luxe iets wat veel werkende mensen zich ook niet kunnen veroorloven. En zou mij inziens ook niet terecht zijn als je die van je bijstand zou betalen. Dan is de uitkering te hoog.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:43

genja schreef:
ElineS schreef:

Ho ho.. Eis 1 kan niet anders want anders kan ik het niet betalen. Eis 2, ik heb huisdieren, moeten die dan maar naar het asiel? Eis 3, in omgeving waar ik met pijn en moeite na een nieuwe handicap een heel sociaal leven heb opgebouwd, ritmes en patronen en iets nuttigs doe met al mijn vrije uren. Ik wil niet in een isolement gaan zitten. Al mijn familie is hier. Al mijn vrienden.

Eis 4, gelijkvloers omdat ik een chronische aandoening heb waardoor ik 24 uur per dag zenuwpijn heb en traplopen mij soms zo zeer doet dat ik soms kruipend omhoog ga of een enkele keer dan maar op de bank slaap om het naar boven te gaan te vermijden. En dat is zelfs geen harde eis en wil ik opzij zetten.

Hoe is dit in hemelsnaam een waslijst aan eisen?

Of het klein is maakt me niet uit, stad, dorp, buitengebied, alles prima, tuin of geen tuin, flat, rijtjeshuis, zolderkamer, een lege anti kraak winkel, of studio, alles mag. Daar heb ik geen enkele eis in.



Als 1e de situatie waarin je zit in klote. Maar huisdieren en paard vind ik wel een dingentje. 1 hond en kat had je al voordat je in deze situatie kwam maar toen je al in de bijstand zat en problemen had met rond komen heb je er toch weer een hond en een kat bijgenomen. En dat is natuurlijk niet echt slim. Denk dat je toch moet proberen voor de jongste hond en kat een ander plekje te vinden. Hoe moeilijk ook maar huisdieren hoe gek je ook op ze bent zijn wel luxe artikelen die niet perse nodig zijn.

Je paard wordt nu begrijp ik door je zus betaald prima. Niet onaardig bedoeld maar paard is na
tuurlijk ook echt een luxe iets wat veel werkende mensen zich ook niet kunnen veroorloven. En zou mij inziens ook niet terecht zijn als je die van je bijstand zou betalen. Dan is de uitkering te hoog.


Pardon?! Waarom vindt jij dat je het recht hebt om voor een ander te bepalen wat hij/zij met zijn geld mag doen? Als TS het van haar bijstand niet uitgeeft aan een huisdier gaat het wel naar iets anders uit hoor.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:47

Ik blijf het ook bijzonder vinden, er wordt een vraag gesteld en dan vinden mensen op bokt dat ze het recht hebben om TS te vertellen wat ze moet, hoe zij haar financien moet gaan besteden en voelen zich geroepen haar tot de orde te roepen. Terwijl er puur en alleen een vraag gesteld wordt.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 09:52

genja schreef:
ElineS schreef:
Ho ho.. Eis 1 kan niet anders want anders kan ik het niet betalen. Eis 2, ik heb huisdieren, moeten die dan maar naar het asiel? Eis 3, in omgeving waar ik met pijn en moeite na een nieuwe handicap een heel sociaal leven heb opgebouwd, ritmes en patronen en iets nuttigs doe met al mijn vrije uren. Ik wil niet in een isolement gaan zitten. Al mijn familie is hier. Al mijn vrienden.

Eis 4, gelijkvloers omdat ik een chronische aandoening heb waardoor ik 24 uur per dag zenuwpijn heb en traplopen mij soms zo zeer doet dat ik soms kruipend omhoog ga of een enkele keer dan maar op de bank slaap om het naar boven te gaan te vermijden. En dat is zelfs geen harde eis en wil ik opzij zetten.

Hoe is dit in hemelsnaam een waslijst aan eisen?

Of het klein is maakt me niet uit, stad, dorp, buitengebied, alles prima, tuin of geen tuin, flat, rijtjeshuis, zolderkamer, een lege anti kraak winkel, of studio, alles mag. Daar heb ik geen enkele eis in.



Als 1e de situatie waarin je zit in klote. Maar huisdieren en paard vind ik wel een dingentje. 1 hond en kat had je al voordat je in deze situatie kwam maar toen je al in de bijstand zat en problemen had met rond komen heb je er toch weer een hond en een kat bijgenomen. En dat is natuurlijk niet echt slim. Denk dat je toch moet proberen voor de jongste hond en kat een ander plekje te vinden. Hoe moeilijk ook maar huisdieren hoe gek je ook op ze bent zijn wel luxe artikelen die niet perse nodig zijn.

Je paard wordt nu begrijp ik door je zus betaald prima. Niet onaardig bedoeld maar paard is na
tuurlijk ook echt een luxe iets wat veel werkende mensen zich ook niet kunnen veroorloven. En zou mij inziens ook niet terecht zijn als je die van je bijstand zou betalen. Dan is de uitkering te hoog.


Maar ik kan prima rondkomen met deze huisdieren... Dus ik heb niet echt een reden om ze weg te doen :')

Wil je mijn in en uitgaven? Per post en in drievoud of is een email voldoende?

Ik heb dit topic niet geopend om een beoordeling te krijgen op mijn levensstijl. Ik kom prima rond, dat is het probleem niet. Het is belachelijk dat ik me daarin zelfs moet verantwoorden.

Het enige wat ik heb gezegd is dat de huur niet te hoog moet zijn omdat het dan wel lastig word. Maar blijkbaar ben ik dan arm, moet ik kijken naar mijn bestedingspatroon, ben ik nu ook al niet slim, zit ik blijkbaar in een afhankelijke positie en moet ik maar eens onafhankelijk worden.. Oh, en waar ik mijn geld aan uitgeef is nu blijkbaar ook niet terecht. Moet ik mijn huisdieren maar weg doen. Zelfs mijn paard is een issue terwijl ik die niet eens volledig zelf betaal (en zo wel, wat dan nog, mijn geld) , maar iemand in de bijstand mag geen luxe blijkbaar. En moet ik mij financieel gaan verantwoorden..

Daar gaat het helemaal niet om.. Bedankt voor de tips, de links, de info. Ik kan er zeker wat mee! Ik ga kijken naar MEE ook. Ik heb in ieder geval genoeg info om verder te komen dan eerst.

Maar ik ontstip mijn eigen topic. Hier heb ik niet veel trek in.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:03

:(:) :(:)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:29

Langs de andere kant, als je al die dieren niet had, had je meer te besteden en zou je makkelijker iets vinden om te wonen. Dus ik begrijp wel dat men dat aanhaald. Als je in de bijstand zit en je hebt al een paard die door iemand anders betaald wordt omdat je het zelf niet kan betalen ( kom je blijkbaar toch niet rond) en je neemt er dan nog dieren bij maak je het jezelf moeilijk en andere ook die er mee voor opdraaien.

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:32

Plus dat je een ruimer aanbod aan woningen hebt zonder dieren omdat sommige verhuurders huisdieren niet toestaan


Ik heb zelf overigens jaren in assen particulier gehuurd, voor onder het bedrag dat je noemt, dus het is zeker mogelijk! Alleen ook daar waren huisdieren niet toegestaan. Huisvesting, eten en drinken zijn je belangstijkste voorwaarden! En daarna komt dat het fijn is om in de buurt van vrienden/familie te zitten. Huisdieren komen pas als een van de laatste belangrijke dingen, eerst voor jezelf de dingen goed voor elkaar hebben, binnen de mogelijkheden die er zijn!
Laatst bijgewerkt door heleen06 op 27-09-18 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:33

Of gewoon niet geschikt of groot genoeg.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:08

Kom op zeg allemaal..... ze bedelt hier niet voor voer, geld of iets dergelijks. Ze vraagt een advies inzake een probleem qua wonen en bijstand.
Ze kan gewoon rond komen van haar geld. wat is het probleem dat haar zus voor haar paard betaald? Ik denk dat haar zus heel goed beseft wat dit paard voor haar betekend. Als ik het goed begrijp is er geen onwil qua willen werken maar kan ze niet werken. Dieren zorgen ervoor dat iemand niet in een sociaal isolement komt en zijn van grote waarde.
Mocht mijn broer/zus er het zelfde voor staan zou ik ook bereid zijn om voor de huisdieren te zorgen indien dit financieel niet mogelijk is door ziekte en onmacht.