Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:21

Lalidan schreef:
Barbet schreef:
Kan je vriendin niet officieel een kamer gaan verhuren, en dat jij dan een kamer huurt?
Dan woon je niet samen lijkt mij.
Ik zie trouwens dat dit ook al was genoemd.
Dat lijkt mij de enige oplossing dan, of anders zelf een woning zoeken.

Dat werkt alleen als ze dan ook een eigen keuken en alles heeft, anders gaan gemeenten er over het algemeen vanuit dat je nog steeds een huishouden deelt.

Ik denk toch dat je zelf moet gaan huren bij een woningbouwvereniging. Met drie jaar inschrijving bij Actium zou je toch echt al wel voor huurhuizen in aanmerking moeten komen.... als je reageert, hoe hoog eindig je dan? Of sta je in andere plaatsen ingeschreven?


Dat lijkt me niet. Als je op kamers gaat als student heb je ook zo vaak een gedeelde badkamer en keuken. Ik denk dat het juist de beste zet is, om officieel een kamer te huren bij de vriendin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:25

Sintara schreef:
Dat lijkt me niet. Als je op kamers gaat als student heb je ook zo vaak een gedeelde badkamer en keuken. Ik denk dat het juist de beste zet is, om officieel een kamer te huren bij de vriendin :)

Aan de verhuur van kamers zitten in veel gemeentes toch behoorlijk wat haken en ogen waardoor dit niet zomaar een oplossing is.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:28

Dat niet alleen, als de vriendin van TS zelf huurt, moet ze ook toestemming hebben van de verhuurder en ik meen me van mijn belastingaangifte te herinneren, dat daar een vraag in staat over inkomsten uit de verhuur van...

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:28

Uitkijken dat de vriendin geen financieel nadeel ondervindt aan het verhuren van een kamer aan jou.

Daarnaast zou ik uitkijken met langdurig samenwonen met een vriendin. Daar kan de vriendschap danig door veranderen en zelfs eindigen.

Ik zou eerst gaan onderzoeken over de woning overnemen van je vader een mogelijkheid is.

Michje

Berichten: 1499
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:30

Google eens op de kostendelersnorm. :)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 12:33

Bedankt voor alle reacties. Om even wat vragen te beantwoorden.

- Onderhuur kan niet bij mijn vriendin. Dat mag niet van de woningbouwvereniging. Daar hebben wij namelijk ook al naar gekeken. Dat leek ons anders de perfecte oplossing, maar de woningbouwvereniging staat het helaas niet toe.

- Huis overnemen van mijn vader is bij Actium ook niet mogelijk. Als dochter zijnde gelden er iets andere regels en is de termijn van bij hem inwonen voordat ik hoofdhuurder kan worden, een stuk langer. Daar kom ik niet aan. Ik ben ook al op gesprek geweest bij Actium, om toch te kijken naar uitzonderingen/ontheffingen etc, maar het kan niet. Daarnaast, is de huur van mijn vaders huis best hoog voor mij alleen, dus zelf als het kon, was het geen goede optie op lange termijn.

- Ik heb huisdieren, twee honden en een kat, dus op kamers en studio is geen optie, en de dieren weg doen, ook absoluut niet.

- Ik reageer heel veel op huizen, maar kom telkens niet in aanmerking. Mijn positie varieert van nummer 70 tot 35. Ik reageer ook buiten Assen, in bijvoorbeeld Bovensmilde etc, en via een andere vereniging houd ik midden-drenthe in de gaten, maar ik kan niet te ver weg wonen van Assen zelf, daar ik alleen een scooter heb en dan helemaal buiten gesloten raak van al mijn activiteiten en sociale contacten.

- Dan heb ik ook nog het 'probleem' dat voor mij een gelijksvloerse woning het beste is. Ik zit nu in een woning met trap en bij mijn vriendin heeft ze ook een bovenverdieping. Ik red dat wel, maar het is niet ideaal. Zeker op slechte dagen ga ik die trap soms kruipend omhoog. Ik reageer dus ook vooral op woningen zonder verdiepingen. Bij mijn vriendin is nog steeds een trap, maar het plan was natuurlijk dat ik tijdelijk bij haar intrek, mijn opgebouwde punten daardoor niet kwijtraak, en in rust kan kijken naar een woning die echt geschikt is. Als ik nu naar een minder geschikte woning ga via Actium, dan zijn al mijn punten weg en moet ik weer jaren sparen voor ik in aanmerking kom voor een andere woning. Wat betekend, nog jaren in een woning die mij pijn en ongemak bezorgd. Ook niet ideaal dus.

- De reden waarom ik niet in de WaJong zit is omdat ik zenuwschade heb en dit nog altijd kan verbeteren tot een bepaald punt. WaJong is, is als er echt geen toekomst meer in zit en je nooit maar kan werken. Dit was in het begin bij mij gewoon niet zeker. De verwachting was lopen met hulpmiddelen en ik loop, zwem, ren en fiets.. Daarom dat ik toen in de bijstand kwam en niet in de WaJong.

- Ik heb meerdere baantjes geprobeerd, maar omdat ik mijn opleiding toen heb moeten afbreken, drie jaar terug, ben ik simpelweg diplomaloos, afgezien van een Havo diploma, en zijn de meeste baantjes fysiek zwaar werk, wat ik niet kan. We hebben van alles geprobeerd en ook verschillende werk trajecten met vrijwilligerswerk en dan opbouwen. Ik red het niet. Ook heb ik op kosten van de gemeente een studie ook proberen op te pakken, maar af moeten breken omdat vier dagen in de schoolbanken van 9 tot de middag ook niet vol te houden was. Ik lag elke nacht jankend van de pijn in bed en moest me een kwart van de tijd alweer ziek melden. Ik denk dat ik nog steeds in de bijstand zit omdat ik het wilde blijven proberen met studeren en werken en dat dus heb aangegeven, maar het gaat hem toch niet worden en die conclusie is voor mij persoonlijk pas kort geleden gemaakt. Mijn werkcoach is het er alleen niet volledig mee eens en vind dat ik meer moet doorzetten.

- Mijn vader dwingen nog langer thuis te wonen en dan met thuiszorg kan echt niet. Die arme man heeft al zoveel voor mij moeten opofferen en dan mag hij nog een jaar lang in een huis vertoeven waar hij niet wil zijn.. Daarnaast, geen thuiszorg die de problemen die hij nu heeft, zoals gas aan laten staan, de deuren niet op slot doen of zelfs de sleutels in de deur laten etc, kan oplossen. Verder, komen wij niet in aanmerking voor schoonmaakhulp, want ik woon bij hem in en er word van mij verwacht dat ik dat kan doen. Gelukkig helpt mijn zus ons heel vaak met het huishouden.. Maar ondertussen zit ik constant achter mijn vader aan te rennen om te zorgen dat of het huis niet in de fik komt te staan en hij niet van de trap af flikkert of rauw varkensvlees eet omdat hij het gewoon vergeet te bakken, en dat houd ik echt niet nog een jaar vol. Het is te onveilig.

Ik zoek al actief bijna een jaar naar een plek. Er is echt niet zomaar wat beschikbaar. Vaak is het te duur. Ik loot ook mee met woningen via andere sites, maar ben tot nu toe nog niet uitgeloot. Ad-hoc kan niet vanwege de huisdieren. Kamer huren bij vriendin dus ook niet, want onderhuur mag niet. Ergens anders inschrijven en bij haar wonen is fraude, dus dat doen we niet. Kamers of een studio; in Assen erg duur, in Groningen is al een tekort en met huisdieren haast niet te doen, ook erg duur en vaak geen recht op toeslag.

Ik denk dat ik toch met de gemeente om tafel moet om te kijken naar een eventuele andere uitkering. In mijn directe toekomst is er geen werk of studie in het verschiet. Hoe graag ik ook wil, alle pogingen van de laatste twee jaar om enigszins bij te dragen zijn jammerlijk mislukt.

Maar het probleem is, je ziet niks aan me. Jonge 28 jarige gezonde meid. Dat mijn rechterbeen tot mijn heup deels verlamd is en 24u per dag pijn doet, dat zie je niet, dus mijn werkcoach denkt iets te hoog van mijn kunnen - en ik heb het verkeerd aangegeven in wat ik kan, omdat ik wel heel graag meer wil.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 12:36

Boras schreef:
Uitkijken dat de vriendin geen financieel nadeel ondervindt aan het verhuren van een kamer aan jou.

Daarnaast zou ik uitkijken met langdurig samenwonen met een vriendin. Daar kan de vriendschap danig door veranderen en zelfs eindigen.

Ik zou eerst gaan onderzoeken over de woning overnemen van je vader een mogelijkheid is.


We kenen elkaar door dik en dun en hebben vaker, over de vele jaren heen, weken zo niet maanden bij elkaar gewoond. Als tiener trok ik tijdelijk bij hun in, na een relatiebreuk zat ze wekenlang bij mijn vader en mij.. En ik ging ook vaak een nachtje bij haar logeren in het weekend en drie dagen later zat ik er nog. Nee, daar ben ik echt niet bang voor. In al die tijd dat ik haar ken, vanaf mijn 10de dus, hebben we ook als volwassenen nooit ruzie gehad of woorden. Alleen kleine irritaties, die we dan weg lachen. We hebben een week proef gedraaid en het beviel prima. Ik wilde eigenlijk niet meer weg, maar het moest wel, omdat als je de bijstand krijgt, je zoveel dagen op je eigen adres moet zitten, anders is het fraude etc.

Anoniem

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:38

Ik denk dat je een beetje vast zit. In de bijstand kom je gewoon voor heel veel voorzieningen niet in aanmerking waar je wel voor in aanmerking zou moeten komen. Het feit dat een werkcoach dan tegen je zegt dat je door moet pakken is natuurlijk niet bevorderlijk, want de bijstand is gewoon niet in het leven geroepen voor situaties als die van jou. Is het mogelijk om te switchen van werkcoach of een gesprek met haar aan te gaan over je situatie? Ik denk namelijk dat de enige manier is om dit op te lossen is door je bijstand om te zetten naar een uitkering die wel past bij jouw situatie.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:51

Wij hebben eerder ook gekeken naar evt samenwonen met behoud van bijstand, maar daar zitten best wel wat haken en ogen aan. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je alles apart van elkaar hebt. Bijvoorbeeld dat je niet elkaars handdoeken gebruikt, en dat je allebei een eigen koelkast moet hebben. Bij ons in de gemeente gaven ze zelfs aan dat je niet gezamenlijk mag eten, of was samen in de wasmachine draaien. Ik vond dat nogal wat om te realiseren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:57

Milan_lover schreef:
Wij hebben eerder ook gekeken naar evt samenwonen met behoud van bijstand, maar daar zitten best wel wat haken en ogen aan. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je alles apart van elkaar hebt. Bijvoorbeeld dat je niet elkaars handdoeken gebruikt, en dat je allebei een eigen koelkast moet hebben. Bij ons in de gemeente gaven ze zelfs aan dat je niet gezamenlijk mag eten, of was samen in de wasmachine draaien. Ik vond dat nogal wat om te realiseren...

Dat lijkt me heel lastig. Het gaat natuurlijk om dingen op papier die uiteindelijk niet echt gecontroleerd zullen worden, maar je zal maar net het geval zijn dat wel die controle krijgt..

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:59

Emmaa_ schreef:
Milan_lover schreef:
Wij hebben eerder ook gekeken naar evt samenwonen met behoud van bijstand, maar daar zitten best wel wat haken en ogen aan. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je alles apart van elkaar hebt. Bijvoorbeeld dat je niet elkaars handdoeken gebruikt, en dat je allebei een eigen koelkast moet hebben. Bij ons in de gemeente gaven ze zelfs aan dat je niet gezamenlijk mag eten, of was samen in de wasmachine draaien. Ik vond dat nogal wat om te realiseren...

Dat lijkt me heel lastig. Het gaat natuurlijk om dingen op papier die uiteindelijk niet echt gecontroleerd zullen worden, maar je zal maar net het geval zijn dat wel die controle krijgt..



Ik zou het er niet op gokken! Hier in de gemeente wordt je wel degelijk in de gaten gehouden en kan je zomaar een controle verwachten... Zeker als je van te voren hebt geïnformeerd ;)

Molfre

Berichten: 2641
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:09

En (misschien iets uit je richting) Hoogeveen dan? Ik weet dat daar de woningen erg goedkoop zijn en er zijn er ook redelijk veel. Toen mijn broer uit besloot uit huis te gaan had hij binnen een maand een woning in de sociale sector.

Anoniem

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:30

Het meeste is geloof ik al gezegd, maar wat ik niet helemaal begrijp is dat je terwijl je bij je vader woont, wel bijstand krijgt en bij een ander zou dat niet het geval zijn?

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:34

En een (her) keuring/deskundigenoordeel aanvragen bij het uwv? Zodat je arbeidsvermogen nog eens extra gecontroleerd wordt?

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:36

Urgentie aanvragen op grond van medische problematiek. Anders anti kraak of tijdelijke huur bij een vastgoedbeheerder.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:40

enjoymyhorse schreef:
Maar hoor jij dan wel in de bijstand?
Hoor je geen Wajong te krijgen of een Wia of Iva?

Daar zou ik eens naar proberen te onderzoeken.

Wajong is bijna niet meer te krijgen. Alleen als je ook voor je 18e ziek of een handicap hebt gekregen heb je er recht op.

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:40

Je bent toch geen fiscale partner met je vriendin?

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:41

En Adhoc toch nog eens vragen, ze hebben soms per direct wat beschikbaar waar wel huisdieren toegestaan zijn.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:44

Ts, binnen welke termijn gaat je vader het huis uit? Staat hij al op een wachtlijst/weet je hoe lang dat ongeveer zal duren?
Indien dat op korte termijn is, zou ik toch echt je eisen bij stellen.

Ik heb het helaas vaker voorbij zien komen, dat mensen op het laatste moment nog geen huis hadden en toen echt bijna op straat kwamen te wonen.

Een studio met drie huisdieren zal niet ideaal zijn, maar beter dan niets. Daarbij heb ik snel even gekeken naar woningen rond assen en kon ik behoorlijk wat vinden voor prijzen die best te doen moeten zijn. Kijk even op marktplaats, daar vond ik al heel wat en bel ze af.

Als je nog voldoende tijd hebt, dan zou ik door blijven zoeken zoals nu. Heb je enig idee hoeveel jaren inschrijftijd nodig zijn in je omgeving om in aanmerking te komen voor een huurwoning?

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:45

Milan_lover schreef:
En Adhoc toch nog eens vragen, ze hebben soms per direct wat beschikbaar waar wel huisdieren toegestaan zijn.

Ik woon ook via hun en heb twee konijnen. Dat was geen enkel probleem. Mijn buren hebben ook dieren. Onder andere honden en katten. Donderdags is het contact gelegd. Vrijdag konden we bezichtigen. In het weekend mocht ik de sleutel al houden in verband met de afstand. Maandags is het huurcontract getekend.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:46

MiniMeLona schreef:
Het meeste is geloof ik al gezegd, maar wat ik niet helemaal begrijp is dat je terwijl je bij je vader woont, wel bijstand krijgt en bij een ander zou dat niet het geval zijn?


Ik weet dat bij aow in ieder geval zo is dat je bij eerstegraagds bloedverwanten (dus ouder en kind) geen gezamenlijke huishouding voert. Gok dat het met bijstand hetzelfde is.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:47

Hoe lang woon je inmiddels weer bij je vader, ElineS?

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:52

Chabby schreef:
Milan_lover schreef:
En Adhoc toch nog eens vragen, ze hebben soms per direct wat beschikbaar waar wel huisdieren toegestaan zijn.

Ik woon ook via hun en heb twee konijnen. Dat was geen enkel probleem. Mijn buren hebben ook dieren. Onder andere honden en katten. Donderdags is het contact gelegd. Vrijdag konden we bezichtigen. In het weekend mocht ik de sleutel al houden in verband met de afstand. Maandags is het huurcontract getekend.



Die ervaring heb ik ook met ze! Vaak kan je zelf de sleutel al ophalen om te bezichtigen, en mocht je het accepteren kun je de sleutel meestal ook houden om alvast dingetjes te doen totdat het contract getekend wordt. Als het huis in slechte staat is kun je zelfs korting krijgen op de huurprijs. Gewoon overleggen, ze denken echt heel goed mee.

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:55

Wat je vriendin eventueel wel zou kunnen doen is een kamer aan je verhuren. Dan huur je een kamer en dat mag wel. Want inprincipe zijn jullie geen stel en huur jij bij haar jou eigen stukje woonruimte. Dit moet zij wel even uitzoeken met bijv de woningbouw of dat kan.

En anders veel reageren via de woningbouw en goed zoeken particulier. En vooral geen te hoge eisen hebben particulier in je eentje is een kleine studio al goed. Dan kun je vanuit daar gaan zoeken.

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:58

snuffie123 schreef:
MiniMeLona schreef:
Het meeste is geloof ik al gezegd, maar wat ik niet helemaal begrijp is dat je terwijl je bij je vader woont, wel bijstand krijgt en bij een ander zou dat niet het geval zijn?


Ik weet dat bij aow in ieder geval zo is dat je bij eerstegraagds bloedverwanten (dus ouder en kind) geen gezamenlijke huishouding voert. Gok dat het met bijstand hetzelfde is.



Je krijgt dan minder, ik heb ook bijstand gehad toen ik thuis woonde en kreeg toen 600 nog wat. Toen ik uit huis ging kreeg ik 900 nog wat. Weet niet hoe het bij ts zit precies, maar van die 900 kan je redelijk ok huren.