Einde contract: 210 minuren en ziektewet. Mag dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:32

Relaxed schreef:
Barb77 is dat wel zo? Als het tijdelijk contract is hoeven ze dit toch niet eerder te melden? Dat mag toch zelfs op de laatste dag nog?


Nee, tegenwoordig is er de aanzegplicht die werkgevers verplicht uiterlijk een maand voor het einde van het contract duidelijk te maken of ze verder willen of niet. Zo niet, dan word je salaris doorbetaald voor de dagen dat ze te laat zijn.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 20:42

secricible schreef:
Je hebt het in je tweede bericht over een advocaat, begrijp ik goed dat dat de advocaat van je werkgever is?
In dat geval: niet er meteen vanuit gaan dat die gelijk heeft. Hier was er ook een juridisch adviseur bij gehaald door werkgever en die gAf werkgever gelijk. Puntje bij paaltje bleek dat de manier waarop werkgever de vraag had gesteld gewoon onjuist was waardoor het antwoord precies in zijn straatje paste.

Nee, dit is een ‘eigen’ advocaat :)

Op de rest zal ik vanavond even ingaan, momenteel ben ik onderweg in de auto :)

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

Winged

Berichten: 33024
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:40

Relaxed schreef:
Barb77 is dat wel zo? Als het tijdelijk contract is hoeven ze dit toch niet eerder te melden? Dat mag toch zelfs op de laatste dag nog?

Dat valt onder aanzegtermijn. Hier staat alles in uitgelegd: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mijn-houdt

Per dag dat ze te laat zijn kun je dus geld krijgen. (Had ik tenminste wel, was toch even een half maandloon extra)

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Einde contract: 210 minuren en ziektewet. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:53

Al contact gehad met het juridisch loket?
Je kunt ze eventueel ook telefonisch vragen stellen (maar kost wel aardig wat geloof ik).

Het klopt in ieder geval niet, ziek is ziek..
En als ze te laat waren met het doorgeven dat je contract niet verlengd wordt zou ik dit ook aangeven.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 11:25

Ik heb de briefdatum nagekeken, die is op tijd naar mij verzonden.
Inmiddels probeer ik alle stukken te verzamelen, wat nog niet meevalt.
Ik krijg namelijk vandaag een mail terug op al mijn vragen, met het verzoek om dit verder telefonische af te handelen ‘want dat is makkelijker’. -O-
Ik ben gekke Henkie niet, ik krijg nu het idee dat het bedrijf mij geen toezeggingen meer durft te doen per mail, omdat ik het dan zwart op wit heb?
Ik heb dus terug gemaild dat ik het liever per mail doe, zodat ik het nog eens rustig na kan lezen en dat ik wel open sta voor een face to face gesprek.

Iemand vroeg naar het percentage dat mijn bedrijfsarts heeft geadviseerd. Ik heb de verslagen even nagelezen en hij spreekt enkel over uren, niet over percentages. Bovendien is het een advies, geen eis...

Ook vroeg iemand mij of ik ‘zelf vond dat ik minder kon werken’ ?
Dit is ook niet aan de orde, want zowel mijn longarts, mijn huisarts en ook de bedrijfsarts hebben mij aangeraden om absoluut te minderen in uren. Mijn bedrijfsarts zei mij mondeling in het laatste gesprek zelfs dat hij het netjes van mij vond dat ik mij niet volledig heb ziekgemeld, en dat ik er over moest nadenken om dat gewoon te doen, met oog op mijn lichaam in de toekomst. Hij heeft me gewaarschuwd mezelf niet voorbij te moeten lopen om mijn werkgever tevreden te houden. In het verslag staan echter alleen wat losse afspraken over de uren en de soorten medicatie die ik gebruik etc.

Ik ben dalijk eerst van zins om contact op te nemen met de advocaat als ik alle stukken verzameld heb. Het enige waar ik nog aan moet komen is een uitdraai van mijn uren (ik kan namelijk mijn eigen uren niet inzien,hier heb ik vaker naar gevraagd maar was volgens het bedrijf niet mogelijk voor werknemers).
Degene die daar over gaat begint vandaag pas om 14:00u, dus ik zit de tijd om te kijken.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:49

Er bestaan tools waarmee je telefoongesprekken op kunt nemen. In Nederland is dat ook zonder vermelding toegestaan mits een van beide deelnemers daarvan op de hoogte is. Die zou ik even achter de hand houden, en ze vervolgens vermelden dat telefonisch afhandelen ok is als zij dat 'makkelijker' vinden, maar dat het gesprek dan wel wordt opgenomen. Eens kijken of ze bellen dan nog steeds zo veel 'makkelijker' vinden.

Verder meen ik dat een werkgever je loon per direct al mag minderen tot 70% als je ziekgemeld bent. Veel werkgevers doen dat pas als iemand meer dan een jaar ziek is, maar in principe mag dat na 2 weken ziek zijn ook al.

edit: handig linkje:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... ens-ziekte
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 12-10-18 11:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Einde contract: 210 minuren en ziektewet. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:50

ben ook wel benieuwd of je saldo vakantiedagen op je loonstroken staat?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:59

Tivoli schreef:
Het enige waar ik nog aan moet komen is een uitdraai van mijn uren (ik kan namelijk mijn eigen uren niet inzien,hier heb ik vaker naar gevraagd maar was volgens het bedrijf niet mogelijk voor werknemers).

Deze even eruit gepikt, wat een jokertent is dat bedrijf zeg. Je mag als medewerker altijd weten wat er in de administratie staat over je gewerkte uren en alle andere dingen die op je loonstrook staan normaliter. Het kan helpen om al deze details te verzamelen en ook bij je advocaat te melden zodat die een beetje beeld krijgt van hoe die toko opereert.

De informatie van je bedrijfsarts is ook wel belangrijk. Het aantal uur dat hij adviseert om ziek te zijn + het aantal uur dat je wel werkt zou samen toch je volledige aantal uren van je contract moeten zijn.

Sterkte hiermee!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:02

GreaseMonkey schreef:
Verder meen ik dat een werkgever je loon per direct al mag minderen tot 70% als je ziekgemeld bent. Veel werkgevers doen dat pas als iemand meer dan een jaar ziek is, maar in principe mag dat na 2 weken ziek zijn ook al.

edit: handig linkje:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... ens-ziekte


loon bij ziekte is geregeld in of een CAO of in jouw algemene arbeidsvoorwaarden.

ik zou alleen de gegevens opvragen mede ivm de komende einde v/h contract en verder niet in discussie of ergens verder op in gaan. de boel stinkt;

er is jouw een contract verlenging op onjuiste gronden voorgehouden, dat heet misleiding. doe svp zoveel mogelijk via je advocaat volgende week.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 16:00

Ik heb inmiddels per telefoon een uitdraai van mijn uren aangevraagd van het hele jaar. Zelfs de persoon aan de telefoon gaf mij te kennen dat 210 nagenoeg onmogelijk moet zijn, want mijn laatste stand die hij heeft gezien was -80 (dat zou dan nog kunnen met het aantal opgenomen verlofdagen) maar hij kon zich niet voorstellen dat hij me 210 in de min had laten gaan.
Ook zal hij proberen te bellen naar de HR om daar verhaal te halen, want volgens hem is er dus bij mijn ziekmelding iets misgegaan of veranderd, anders kan het niet.
Deze persoon is mijn leidinggevende geweest tot mijn overplaatsing door ziekte. Een hele fijne man waar ik een redelijk fijne vertrouwensband mee heb. Ik weet zeker dat de fout niet bij hem ligt maar bij de registratie op kantoor.
Als het goed is krijg ik de uitdraai nog vandaag, of anders morgenvroeg, zodat ik maandag dan met het hele spul naar die advocaat kan stappen.
Op beide mailadressen van de HR personen heerst sinds de vraag naar ‘telefonisch contact’ absolute radiostilte.
Ik heb dit opgelost door terug te mailen dat ik liever per mail antwoord krijg zodat ik het thuis rustig na kan lezen, en dat ik open sta voor een gesprek face to face. Sindsdien geen mails meer terug.
Ik krijg echt het idee dat ik met een kluitje het riet in word gestuurd.... wat valt mij dit enorm tegen. Het voelt echt als een trap na #)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Einde contract: 210 minuren en ziektewet. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:05

Ellendig zeg, ben je al ziek, moet je je ook nog druk maken om zulk soort dingen.

Gelukkig begrijpt die man van HR er nog wat van. Lijkt mij ook dat een beetje weldenkend iemand eerder aan de bel trekt voor je aan 210 minuren zit...

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:11

Vaag verhaal.
Als jij je ziekmeld en het arbo traject wordt gestart wordt je volgens mij direct volledig ziekgemeld. De arbo beslist verder hoeveel uur jij kunt werken en met hoeveel uur jij uit dienst gaat. Je werkgever is gewoon verplicht jou die uren op je contrct te betalen of het gemiddelde aantal uren wat je de afgelopen dertien weken hebt gewerkt.
Volgens mij kan de werkgever niet bepalen voor hoeveel uur jij ziek wordt gemeld. Je bent gewoon ziek en kunt 6 weken lang op therapeutische basis doorwerken op minder uren. Na zes weken moet er dan iemand (lees een arts) iets van vinden.

Overigens normaal als je ziek wordt op vakantie mag je dat doorgeven aan je werkgever en gaan die uren niet van je vakantieverlof af. Echter geld dat niet als je al ziek op vakante gaat.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:49

RoyceMack schreef:
Vaag verhaal.
Als jij je ziekmeld en het arbo traject wordt gestart wordt je volgens mij direct volledig ziekgemeld. De arbo beslist verder hoeveel uur jij kunt werken en met hoeveel uur jij uit dienst gaat. Je werkgever is gewoon verplicht jou die uren op je contrct te betalen of het gemiddelde aantal uren wat je de afgelopen dertien weken hebt gewerkt.
Volgens mij kan de werkgever niet bepalen voor hoeveel uur jij ziek wordt gemeld. Je bent gewoon ziek en kunt 6 weken lang op therapeutische basis doorwerken op minder uren. Na zes weken moet er dan iemand (lees een arts) iets van vinden.

Overigens normaal als je ziek wordt op vakantie mag je dat doorgeven aan je werkgever en gaan die uren niet van je vakantieverlof af. Echter geld dat niet als je al ziek op vakante gaat.


wel de rol van de arbodienst is alleen die van adviseur(voor de werkgever) en de werkgever kan en doet het dus wel degelijk.

Ik hoop dat volgende week er een hoop duidelijk voor TS. Misschien dat ze moet overwegen op dit moment ff helemaal thuis te blijven omdat deze extra stress het herstel niet helpt.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:52

BMHP schreef:
wel de rol van de arbodienst is alleen die van adviseur(voor de werkgever) en de werkgever kan en doet het dus wel degelijk.


In de praktijk is dat advies van de arbo-arts voor zowel werkgever als werknemer bindend. Kan nooit zijn dat de arbo-arts je (deels) ziek verklaart en de werkgever -zonder enige medische opleiding :D - stelt dat je meer kan en moet komen werken.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:53

Barb77 schreef:
BMHP schreef:
wel de rol van de arbodienst is alleen die van adviseur(voor de werkgever) en de werkgever kan en doet het dus wel degelijk.


In de praktijk is dat advies van de arbo-arts voor zowel werkgever als werknemer bindend. Kan nooit zijn dat de arbo-arts je (deels) ziek verklaart en de werkgever -zonder enige medische opleiding :D - stelt dat je meer kan en moet komen werken.


helaas wel

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Einde contract: 210 minuren en ziektewet. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:08

Kan wel. Maar dan heeft hij wel een probleem bij de kantonrechter.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:14

Prrrr schreef:
Kan wel. Maar dan heeft hij wel een probleem bij de kantonrechter.

dat probleem lost een wg op met rekensommetjes. De problemen voor de werknemer zijn heel veel groter en ingrijpender.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Einde contract: 210 minuren en ziektewet. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:00

je kan hierover denk ik contact opnemen met het UWV dat is gratis, denk dat je een arbeidsjurist nodig hebt hierbij, heb zelf ervaring ermee maar dan aan werkgeverszijde, wat ik ervan weet...
je moet een contract ook een tijdelijk een maand van tevoren opzeggen, dat geldt voor de werknemer maar ook voor de werkgever, je bouwt ook tijdens ziekte gewoon verlof op.
als je 50% werkt en 50% ziek bent en je neemt vakantie, zal een werkgever naar mijn idee halve dagen van je verlofdagen mogen afschrijven tijdens je vakantie. het staat wel heel dubbel in de wet vind ik, als je bijvoorbeeld 100% ziek bent maar je wil 3 weken vakantie dan mag je werkgever dat niet van je verlofuren afschrijven, die dagen blijven zelfs jaren nog opneembaar ipv dat ze mogen worden afgeschreven in juni van het opvolgende jaar. dit is hoe het bij ons toen verliep iig.
je werkgever geeft het percentage dat je ziek bent door aan de arbo-dienst en zijn verzekering. de bedrijfsarts bepaald met de werknemer het aantal uren dat er gewerkt mag worden per week door de werknemer, hier kan de werkgever weinig aan veranderen. heel verstandig om alles via email te doen, alles vastleggen. voor de werkgever is het een kostbare zaak een zieke werknemer, al is er een verzekering, ook als ts uit dienst gaat heeft een werkgever nog steeds kosten, werknemers zullen dat niet weten misschien, sterkte ts

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:35

lique68: ben je zelf werkgever? Zo ja, is mijn advies om je te verdiepen in de wetgeving omtrent ziekte van een werknemer. Een oprecht goedbedoeld advies. :)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 03:04

lique68 schreef:
je kan hierover denk ik contact opnemen met het UWV dat is gratis, denk dat je een arbeidsjurist nodig hebt hierbij, heb zelf ervaring ermee maar dan aan werkgeverszijde, wat ik ervan weet...


Ja vooral aan het UWV vragen, dan wordt je eerst door je werkgever te weinig betaald om vervolgens ook een te lage uitkering van het UWV te ontvangen.
Het UWV is de uitvinder van gedeeltelijk ziek zijn of gedeeltelijk kunnen werken.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 09:05

Ik ben inmiddels een aardige stap verder dankzij mijn (voorheen) leidinggevende! :)
De fijne man waar ik gister over sprak heeft alles voor mij uitgezocht en nagerekend, ik ben vanmorgen op werk langs geweest op de oude locatie om de uitdraai van mijn uren op te halen. Ik heb hem alle mails tussen mij en HR laten lezen. En hij heeft de fout gevonden!
Er zijn maar liefst 100 uren dubbel in de min geboekt, in heel juli.
Grove fout! Want had serieus niemand van HR kunnen bedenken dat juli geen 200 uren heeft??
Mijn leidinggevende gaat HR dus maandag aanspreken op deze fout, en ook op de manier waarop ze mij per mail hebben afgewimpeld, het telefonisch op wilden lossen, en de schuld in elkaars schoenen probeerden te schuiven.

Inmiddels heb ik dankzij hem ook duidelijkheid over mijn ziekmelding, ik sta gelukkig wel volledig ziekgemeld, behalve het daadwerkelijke aantal uren dat ik per week gewerkt heb (6).
Dus daar is gelukkig niet in gerommeld.
Heel vreemd dat deze vloermanager dit allemaal voor mij heeft uitgezocht, terwijl HR mij zogenaamd geen inzicht kon geven....

Dus ik wacht maandag in spanning af of kantoor nog contact met mij gaat opnemen over deze fout, en met een beetje geluk is de advocaat dan ook niet meer nodig.

Iedereen onwijs bedankt voor het meedenken, ik ben heel erg opgelucht! :):)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Einde contract: 210 minuren en ziektewet. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:22

Twee duimen omhoog voor je vloermanager :+:

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:48

Prrrr schreef:
Twee duimen omhoog voor je vloermanager :+:

mee eens.

2x 100 uur afgeboekt, proberen beide de ander het in de schoenen te schuiven.

Hr personeel; wel dit gevalletje lijkt mij duidelijk allebei goed betrokken bij het bedrijf (te goed eigenlijk).

Ik had begrepen dat alle uren volledig onterecht zijn afgeboekt?
heeft je huidige manager opdracht gegeven? (degene die vertelde dat ziektedagen niet een pre zijn ivm contract verlenging?)

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:50

superfijn TS!

En wat een bijzondere fout!
Maar mooi dat je nu alles op papier hebt, en iemand achter je hebt staan op werk!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 10:20

BMHP schreef:
Prrrr schreef:
Twee duimen omhoog voor je vloermanager :+:

mee eens.

2x 100 uur afgeboekt, proberen beide de ander het in de schoenen te schuiven.

Hr personeel; wel dit gevalletje lijkt mij duidelijk allebei goed betrokken bij het bedrijf (te goed eigenlijk).

Ik had begrepen dat alle uren volledig onterecht zijn afgeboekt?
heeft je huidige manager opdracht gegeven? [\(degene die vertelde dat ziektedagen niet een pre zijn ivm contract verlenging?)

Nee, ik heb in januari mijn vakanties doorgegeven bij vloermanager, hij hield mijn uren bij.
Maar vanaf juni ben ik gewisseld van locaties en zijn dus bij de boekhouding van beide locaties mijn laatste vakantie uren afgeschreven. Omdat ik onder het gezag van de vloermanager viel toen ik mijn contract tekende, zouden mijn uren ook daar in beheer blijven. Blijkbaar heeft kantoor daar anders over gedacht en ook nog eens afgeboekt.
Typisch geval van hele slechte comminucatie binnen het bedrijf :=
Mijn ziekmelding ging via een verzuimbegeleidster van HR.