Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, red mijn buitenladse stage ?

 
Profiel   

Sorry voor de titel, dat moest even :+

Ik heb geen idee hoeveel reactie ik nog krijg voor ons gesprek.
Maar heb toch even jullie hulp en steun nodig zeg maar. Klinkt wel heel heftig zo :’)

Ik loop samen met een klasgenootje van mij buitenlandse stage in Cyprus. Wij doen de opleiding dierenartsassistente. Ik ben 20 jaar oud en zij is 19 jaar. We lopen Bij een kliniek waarvan ik de naam even niet wil noemen.
Dit leek ons een mooie ervaring. Zo kunnen we ook een kijkje nemen in een kliniek in zuid europa, hoe gaat het hier aan toe? En hopelijk ook veel dingen leren in de tijd die we hebben.

Nu is het echter zo dat de eigenaresse vanaf dag 1 al niet echt een fijne vrouw is om mee te werken. Maar zij ging vaak smiddags weg of er was nog een andere dierenarts of assistente waardoor het wel wat dragelijker werd.
Echter nu de andere dierenarts en andere (enigste) assistente op vakantie zijn is het echt drama.
Het is gewoon geen doen.
Wij zijn nu net derde jaars. En zij legt ontzettend veel verantwoordelijkheid bij ons, en maakt de werksfeer haast ondragelijk.

En die vrouw heeft nog steeds van alles gepland. Ze verwacht echt dat wij alles helemaal perfect doen, wat dus echt alles alles is. Castreren, katten sedatie prikken, catheters inbrengen aansluiten, klaarmaken operatie, catterys doen, alle dieren die in opname zitten zijn wij vol verantwoordelijk voor. Alles moeten wij spuiten, geven en doen. En in de tussentijd helpen met de afspraken. Beesten die we klaar hebben voor de operatie laat ze gerust 20 min liggen, en dan zeggen wij hij wordt wakker, komt ze 15 min later, gaat ze terwijl dat beest half wakker is nog ff lekker zn oog hechten. En zo wel meerdere gevallen van beesten die gewoon echt(!) (half)wakker zijn opereren. Ik moest een kat castreren, die krabte me gewoon vol want hij was te wakker. Mocht alles te “langzaam” gaan of we doen wat verkeerd worden we uitgekaft. Ze heeft eind van de dag gister nog tegen de receptioniste geschreeuwd dat we ons werk niet goed deden want we hadden de baarmoeder van een gesterriliseerde hond niet weggegooid. Dit hadden we bewust niet gedaan, wat zij vertelde ons dat ze wilde kijken of ze wel of geen pups had ! Dat gaat lastig als je de baarmoeder weg gooit natuurlijk..
Wij zijn heel blij dat we zoveel mogen doen, maar er zijn veel dingen welke wij in NL nog niet hebben mogen doen. Het tempo dat zij dit van ons verlangt is niet te doen. En dat ze elke keer zo stresserig rond loopt en boos wordt maakt alles niet makkelijk.

Heb bovenstaand stukje van werkzaamheden even gekopiëerd uit whatsapp bericht welke ik gestuurd heb.

Nu hebben wij gisteren een bericht gestuurd naar onze coach, welke ons later gebeld heeft. Zij vond het ook niet de gang van zaken en was trots op ons dat we het zo vol hielden. Zij gaat ook de eigenaresse bellen, in eerste instantie subtiel even om te vragen hoe het gaat en als het gesprek goed loopt ook de rest aankaarten.

Nu hebben wij straks op stage ook een gesprek met de eigenaresse waar wij gisteren om gevraagd hebben. Nu weet ik ongeveer wel wat ik wil zeggen. Ik wil het gewoon bij onszelf houden, dus wat onze mening is en hoe wij het ervaren. Maar de taalbarriere zal het ook nog wel lastiger maken. En wat al helemaal lastig is, is dat ik het idee heb dat zij dit soort gesprekken niet echt goed op neemt. Ze heeft laatst nog iemand naar huis gestuurd..
Maar ik laat mezelf niet afkaffen en mezelf voorbijlopen op mijn stage, dus wil echt wel een goed gesprek aan gaan.

Hebben jullie tips of ideeën?
Het gesprek zal in het engels gevoerd worden.

(P.s; sorry als het allemaal een beetje rommelig geschreven is, het kan zijn dat ik wat dingen vergeten ben! Vanmiddag zal ik wat meer uitleggen nog)
Ps ps, :’) Ik wil echt niet zomaar opgeven! Vandaar dat we ook het gesprek aangaan en dat we serieus willen praten over hoe en wat. Dit is iets wat ik normaal gesproken heel lastig vindt. Maar zou het zo zonde vinden als de stage hierdoor stuk loopt..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 05:46 



 
Profiel   

Je kunt denk ik gerust aangeven dat het tempo voor jullie te hoog ligt, ook omdat jullie beiden sommige dingen simpelweg nog niet kunnen. Als je begint over 'waarborgen van de kwaliteit' komt dat meestal wel goed aan. Het feit dat dieren niet goed verdoofd geopereerd worden vind ik echt het naarste wat er maar kan zijn, in zo'n situatie zou ik uit jullie zelf assertiever reageren op die vrouw. Je inhouden omdat je bang bent voor die vrouw gaat eigenlijk ten koste van zo'n dier in dit geval en dat is echt naar.
En misschien klopt dit wel helemaal niet, maar als die andere medewerkers op vakantie zijn heeft ze jullie ook ontzettend nodig? In het allerergste geval loopt dat gesprek natuurlijk helemaal mis en worden jullie naar huis gestuurd, maar dan zit zij daar in d'r eentje met al die beesten :') Zou me daar dus niet zo'n zorgen over maken!
Ik denk dat je coach vanuit de opleiding ook wel wat invloed kan hebben, en als van twee kanten wordt aangegeven dat iets niet zo lekker loopt moet dat die eigenwijze werkneemster toch wel aan het denken zetten. Ik ben benieuwd hoe het afloopt dus ik volg even, heel veel succes ermee!!! Hoop dat het allemaal goed afloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 05:55 



 
Profiel   

Bedankt voor de snelle reactie !
Ja ze heeft ons zeker wel nodig nu, nu de andere medewerkers op vakantie zijn. Dus het zou niet slim zijn ons weg te sturen voor haar.

Bedankt voor de tips !
Ik laat weten hoe het gegaan is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 06:15 



 
Profiel   

Wat een rot stage gelukkig zijn jullie samen.

Is de stage aangeschreven bij een organisatie die deze stages keurt ? Ik zou ook contact opnemen hiermee dat de stage niet meer geschikt is als stage plaats

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 06:41 



 
Profiel   

Ooo wat vind ik dat jullie het al goed hebben gedaan. Jullie hebben het eerst aangekeken en vervolgens actie ondernomen met school. Echt mega goed. Zo vaak gaat dit mis omdat studenten het niet aangeven en dan maar weg blijven. Echt tot nu toe petje af voor jullie professioneel handelen.

Misschien nog wat tips waar jullie wat aan kunnen hebben.

1. Bepaal van je te voren wat je doel is voor het gesprek en hou deze in je achterhoofd. Een doel kan zijn dat de stagebegeleider aanwezig blijft op de stageplek als jullie alleen zijn of een doel kan zijn dat de stagebegeleider jullie niet uitkaff, maar rustig vertelt wat er aan de hand is of wat jullie beter kunnen doen.

Het doel is niet noodzakelijk om te behalen, wees niet bang om er iets van af te wijken of water bij de wijn te doen, maar het geeft wel richting aan je gesprek. Zeker met een bijdehante stagebegeleider die jouw gesprek zo om weet te draaien dat het haar/zijn gesprek wordt. Schrijf je doel(en) daarom duidelijk op en neem ze mee. Sluit je gesprek pas af als ze allemaal besproken zijn, dit hoeft dus niet behaald te zijn.

2. Ga niet dreigen. Dus zeg niet, als u niet stopt met uitkaffen dan gaan we weg of iets anders. Daar hebben beide partijen niks aan, want dan staan jullie mogelijk zonder stageplek en zij zonder stagiaires.

3. Geef aan wat mag vanuit de opleiding. Simpelweg mag heel veel, maar alleen onder begeleiding. Zonder begeleiding kunnen jullie schoonmaken thats it. Jullie mogen nooit de eindverantwoordelijkheid dragen en jullie moeten altijd gecontroleerd worden. Dit vind de stagebegeleider vast moeilijk om te horen, maar blijf er op gooien dat dit echt alleen mag van de opleiding.

4. Toon emotie. Vertel niet alleen dat je het vervelend vindt hoe het nu gaat, maar ook wat het met je doet. Dat het jullie verdrietig maakt en dat je echt bang bent dat het zo niet vol te houden is. Enige emotie die vaak een gesprek moeilijker maakt is woede, dus haal diep adem als je het gevoe krijgt dat je uit de tent wordt gelokt, want ruzie werkt averechts.

5. Wees duidelijk. Mensen willen graag slecht nieuws een beetje inpakken zodat het wat minder erg lijkt. Vaak maakt dit het alleen maar moeilijker begrijpbaar voor een ander.

6. Schrijf aan het einde van het gesprek op wat jullie afspreken. Dit is echt belangrijk want dan wordt het voor beide partijen concreet. Staat er aan het eind niks op papier? Dan zijn jullie niet concreet genoeg geweest.

7. Als je zegt wat je gaat doen, doe daarna dan wat je zegt. Als jullie afspreken dat jullie niet alleen staan en vervolgens staan jullie alleen, dan spreek je iedereen daar op aan. Laat je niet verleiden van jullie nieuwe afspraken af te wijken.

8. Bedenk dat zo’n gesprek enorm oplucht straks en dat je het met de beste intenties doet. Jullie kunnen het. Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 06:48 



 
Profiel   

Waar is jullie begeleider vanuit school in dit verhaal?
Niet dat die even langs kan komen maar hij/zij Kan op zijn minst bellen om jullie bij te staan.

Dus samen met je begeleider overleggen en dan samen met de eigenaresse gaan bespreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 07:03 



 
Profiel   

mies_dummy schreef
Waar is jullie begeleider vanuit school in dit verhaal?
Niet dat die even langs kan komen maar hij/zij Kan op zijn minst bellen om jullie bij te staan.

Dus samen met je begeleider overleggen en dan samen met de eigenaresse gaan bespreken.


Citaat
Nu hebben wij gisteren een bericht gestuurd naar onze coach, welke ons later gebeld heeft. Zij vond het ook niet de gang van zaken en was trots op ons dat we het zo vol hielden. Zij gaat ook de eigenaresse bellen, in eerste instantie subtiel even om te vragen hoe het gaat en als het gesprek goed loopt ook de rest aankaarten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 07:05 



 
Profiel   

Zit je op de griekse of turkse kant? Misschien kan ik jullie helpen? Ik heb 2 jaar in Cyprus gewoond..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 16:32 



 
Profiel   

Hoe is het gegaan TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 17:17 



 
Profiel   

Jeetje wat een rotsituatie zeg. Knap dat jullie nog niet gillend weggerend zijn. Ik kan je weinig advies meegeven, maar wil je wel even sterkte en succes wensen na het lezen van je verhaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 17:17 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de steun en de tips, daar heb ik heel veel aan.
Vandaag begon al heel anders, een warmer onthaal dan normaal. Ik denk dat ze stiekem ook wel door heeft dat er iets niet helemaal pluis is zeg maar.
Nadat we alle verblijven hadden schoongemaakt en de dieren hadden behandeld die in opname zaten begonnen de afspraken en operaties. Ze begon toen ook over; Girls you wanted to talk? Net toen we een kat moesten gaan castreren. Dus ik had netjes gezegd dat dit inderdaad het geval is, maar of het misschien op een ander moment kon wanneer we er ook even rustig voor konden zitten. Dit begreep ze heel goed en hier stemde ze in mee.
Echter werd het uiteindelijk weer heel druk en ging ze eind van de middag weg naar haar andere kliniek. De manager fluisterde haar nog iets in wat denk ik over het gesprek ging, waarna ze namelijk zei; "sorry girls, but we have to do the conversation tomorrow, I have to go now."
Oke nouja, wij vonden het opzicht wel prima. Dan maar morgen. Liever dat er de tijd voor genomen wordt.

Ondertussen was de dag dus wel oké, ze begon echt dingen uit te leggen, liet ons nu dingen doen echt onder goede begeleiding en gaf ons echt het gevoel dat ze ons wat wilde leren. (Bloedprikken uit hals ader kat etc, nog weer catheters prikken, castreren en dergelijke, maar nu gewoon onder goede begeleiding.) Ook toen ze weg ging vertelde ze wat er nog moest gebeuren met de dieren en wat ze van ons verwachtte, dit vonden wij ook gewoon fijn en duidelijk.
Onze coach had dus gebeld vandaag met haar, en dit heeft onze coach dus ook weer doorgekoppeld naar ons en heeft even verteld wat er besproken was. Zij heeft eigenlijk alleen even gevraagd hoe de "doctor" het vond gaan met ons. Hierop vertelde de Doctor dat ze het heel goed vond gaan, dat we hard werkte en spontane meiden waren. Dit was natuurlijk wel leuk om te horen. Onze coach heeft echter ook aangekaart dat de dingen die we nu moeten doen en de verantwoordelijkheden die we hebben iets is wat je als je afgestudeerd bent misschien nog niet een allemaal hoeft en mag doen als assistente. Hierop zei de doctor dat ze het wel begreep maar dat ze het ons wel wilde leren. Ze was echt ingesteld op dat ze ons erg veel wilde leren, wat eigenlijk alleen vandaag daadwerkelijk naar boven kwam. (wat echt heel fijn was)

Dus al met al een positieve dag vandaag. Maar hopelijk zet dit ook door en is ze morgen ook in een normale bui.

Sorry als het allemaal een beetje warrig over komt, volgens mij heb ik het ook allemaal niet in chronologische volgorde geschreven :+ Ik merk echt dat ik gewoon ontzettend moe ben. Zo moe ben ik denk ik nog nooit geweest. Waarschijnlijk gewoon door alles, het weg zijn van huis, in een vreemd land op jezelf wonen, alles op de fiets doen in een bergachtig gebied :+, en dan de stres van stage haha. Ik ben gewoon zo moe dat ik geen eens de puf heb om even te bellen met thuis.

Ik wil gewoon heel graag dat het helemaal goed gaat komen en dat we gewoon nog een hele leuke tijd tegemoet gaan! Ik ben nu eindelijk net een beetje gewend aan het land en dergelijke en dan valt dit gewoon een beetje rauw op het dak.

@nicje ik zit aan de griekse kant ! :)

@lily_fee, bedankt hier heb ik echt wat aan. Het meerendeel had ik zelf ook al voor ogen gehouden. Maar het gedeelte van toon emotie is inderdaad een goede, ook laten zien en verwoorden dat het wat met je doet. Dat het lastig is en inderdaad ook wel verdrietig maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 19:54 



 
Profiel   

Vervelend als een stage niet helemaal soepel verloopt. Erg fijn dat je begeleider het gesprek met je coach goed heeft opgepakt. Hopelijk blijft het positief! Eerder stoppen met je stage is erg rot, vooral bij de buitenlandse.
Ik had zelf ook buitenlandse stage dierverzorging vorige maand en na twee weken terug op het vliegtuig gestapt, erg jammer van de mogelijkheid en ervaring om z'n stage te kunnen lopen! Succes daar! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 20:51 



 
Profiel   

XjesLiess schreef
Vervelend als een stage niet helemaal soepel verloopt. Erg fijn dat je begeleider het gesprek met je coach goed heeft opgepakt. Hopelijk blijft het positief! Eerder stoppen met je stage is erg rot, vooral bij de buitenlandse.
Ik had zelf ook buitenlandse stage dierverzorging vorige maand en na twee weken terug op het vliegtuig gestapt, erg jammer van de mogelijkheid en ervaring om z'n stage te kunnen lopen! Succes daar! +:)+


Bedankt !
Mag ik vragen waardoor jij terug ging ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-18 06:12 



 
Profiel   

Heel positief TS en als je nu vandaag alsnog het gesprek hebt, dan kun je verwijzen naar de dag van gisteren. Dat jullie die dag echt als zeer prettig en leerzaam hebben ervaren en dat dat ook is wat je van de stage verwacht had en het ook moet zijn. Dat jullie dus hopen dat de rest van de stage net zo prettig mag verlopen en dat jullie met zulke begeleiding met vlag en wimpel zullen slagen voor je opleiding (steek ze maar een veer in de kont ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-18 06:30 



 
Profiel   

Hoe is het nu afgelopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-18 12:52 



 
Profiel   

Fijn dat de laatste update iig positiever was.

Als het tegenzit, en het zwaar is; probeer dat altijd het positieve ervan in te zien, want positieve draai eraan geven geeft je ook de moed en kracht om door te gaan. De ervaringen die jullie nu opdoen had je ergens anders waarschijnlijk niet opgedaan. Jullie mogen zoveel wat je eigenlijk anders niet had gemogen. Dat is iets wat niemand je meer afneemt. Dierenartsen staan altijd onder hoge werkdruk. Als je die werkdruk niet aan kunt ga je het niet redden. Dus een betere praktijkervaring, waarbij je er alleen voor staat, 1000 dingen tegelijk moet doen en onder hoge druk moet werken, kun je haast niet krijgen. Juist hierdoor begrijp je wat een dierenarts te verwerken heeft en hoe jij als assistente optimaal van dienst kunt zijn. Later als je een baan hebt, en je dierenarts komt in nood tijdens een operatie oid, dan kan hij op je rekenen omdat jij deze ervaring hebt opgedaan, jij wordt niet 1 van vele assistentes die met hun handen in het haar staan als het er ineens toe doet.

Beesten die wakker dreigen te worden, wat ik wel echt een serieus probleem vind, kun je iets bijspuiten om ze nog wat langer onder zeil te houden/terug onder zeil te brengen. Dat moet je wel even in overleg doen natuurlijk want je moet wel weten welke dosering je dan moet aanhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-18 13:16 



 
Profiel   

Nou uiteindelijk is het gesprek geweest en hebben we niet kunnen vertellen hoe en wat. Ze begon meteen over leerdoelen waarvan we dachten oke. We bespreken dit eerst.
Waarna ze gebeld werd en daarna ook weer weg moest. We zouden het gesprek dan de volgende dag voortzetten wat uitgesteld was naar vandaag en vervolgens is het er vandaag weer niet van gekomen.


De afgelopen dagen waren wel super leuk. Ik wil nog wel in het gesprek laten blijken dat ik het niet eens ben met hoe het begin vd week gegaan is. Maar wil eigenlijk ook weer niet haar eventueel boos maken nu het net wel weer okay gaat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-18 22:04 



 
Profiel   

Volgens mij heeft je stagebegeleider zich duidelijk verwoord tijdens hun telefonisch gesprek en heeft ze jullie meer dan hard nodig waardoor ze zo is veranderd. Zou er niet te veel woorden aan vuil maken als het zo blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-18 08:23 



 
Profiel   

xAnnouk schreef
XjesLiess schreef
Vervelend als een stage niet helemaal soepel verloopt. Erg fijn dat je begeleider het gesprek met je coach goed heeft opgepakt. Hopelijk blijft het positief! Eerder stoppen met je stage is erg rot, vooral bij de buitenlandse.
Ik had zelf ook buitenlandse stage dierverzorging vorige maand en na twee weken terug op het vliegtuig gestapt, erg jammer van de mogelijkheid en ervaring om z'n stage te kunnen lopen! Succes daar! +:)+


Bedankt !
Mag ik vragen waardoor jij terug ging ?


Ik heb het even in een pb gedaan :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-18 11:28 



 
Profiel   

Fijn dat het nu beter gaat. Moeilijk blijven dit soort dingen. Ik denk inderdaad ook dat het gesprek van je begeleider heeft geholpen. Hoe lang zit je er nu eigenlijk en hoe lang duurt je stage nog?

Hopelijk wordt het vanaf nu alleen maar beter. Zonde want een buitenland stage is wel de kans. Ik heb zelf de opleiding dierverzorging 4 jr + paraveterinair gedaan. Wij mochten toen ook op buitenland stage (was geen vereiste) en ik ben toen naar Australië geweest. Geen dag spijt van gehad, van een gave ervaring was dat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-18 11:44 



 
Profiel   

@delphi, sorry voor de late reactie.
Ik moet nu nog 4 weken na vandaag.

Merk echt dat het allemaal erg lastig wordt nu. Ik slaap ongeloofelijk slecht.. en dan de lange dagen en alles eromheen. Heb echt weinig energie..

Stage is opzich wel leuker nu! Eigenaresse is nu weg voor een weekje. Dus dat scheelt weer. Zitten nu met wel een wat leuker team :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 05:34 



 
Profiel   

Succes met je verdere stage, hopelijk verloopt het soepeler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 05:55 



 
Profiel   

Hoe is het verder gegaan bij je stageadres?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 18:59 



 
Profiel   

Ik ben er nog steeds. Eigenaresse is niets veranderd en raad de stage ook zeker niet aan. Amper tijd om een tussen beoordeling en andere stage gerelateerde dingen in te vullen etc.
Van de week was ze weg naar een andere kliniek wat de sfeer meteen super leuk maakte weer ! De rest is gewoon super tof.
Volgende week dus nog even doorkomen, dan is ze weer terug..
De 30ste ga ik weer naar huis. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 20:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen