CDD analist via Young Capital

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

CDD analist via Young Capital

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 21:34

Ik krijg wekelijks deze vacature in mijn mail en ik moet zeggen dat ik wel nieuwsgierig ben geworden.

Het gaat dus om een functie als CDD/KYC analist bij grote banken. Door middel van een traineeship wordt je opgeleid.

Zonder ervaring, diploma meteen een goed salaris. Het klinkt allemaal wel iets te mooi om waar te zijn, dus wie heeft er ervaring mee? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:15

"Te mooi om waar te zijn" is een beetje het hele idee achter een traineeship: je krijgt betaalt terwijl je wordt opgeleid dmv cursussen en trainingen, dus daar is niets geks of onbetrouwbaars aan, maar vaak moet je wel al een hbo- of wo-diploma hebben.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:27

Ik werk bij zo'n bank en weet dat we ontzettend op zoek zijn naar mensen die dit willen doen. Het salaris is inderdaad prima maar je moet het werk wel leuk vinden. Als het je wat lijkt dan zou ik zeggen waag er eens een sollicitatie aan :)

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 00:17

Biks2 schreef:
Ik krijg wekelijks deze vacature in mijn mail en ik moet zeggen dat ik wel nieuwsgierig ben geworden.

Het gaat dus om een functie als CDD/KYC analist bij grote banken. Door middel van een traineeship wordt je opgeleid.

Zonder ervaring, diploma meteen een goed salaris. Het klinkt allemaal wel iets te mooi om waar te zijn, dus wie heeft er ervaring mee? :)


Eens met mijn voorgangers maar wat is jouw achtergrond TS?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: CDD analist via Young Capital

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:13

Sinds een paar jaar zijn veel financiële bedrijven verplicht CDD controle op hun klanten uit te voeren.
Dit hadden veel niet voldoende op orde dus grote inhaalslag. Dus logisch dat ze daar veel mensen voor nodig hebben. Gecombineerd nu met krappe arbeidsmarkt, is personeel hiervoor vinden waarschijnlijk een extra uitdaging.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: CDD analist via Young Capital

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:27

Eens met bovenstaande!

Ik weet ook dat mensen met allerlei achtergronden dit doen. Van mensen die geschiedenis gedaan hebben tot rechten.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:55

Biks2 schreef:
Ik krijg wekelijks deze vacature in mijn mail en ik moet zeggen dat ik wel nieuwsgierig ben geworden.

Het gaat dus om een functie als CDD/KYC analist bij grote banken. Door middel van een traineeship wordt je opgeleid.

Zonder ervaring, diploma meteen een goed salaris. Het klinkt allemaal wel iets te mooi om waar te zijn, dus wie heeft er ervaring mee? :)


Er zitten aardig wat valkuilen achter dit verhaal. Mijn advies is, ok al spreekt het CDD werk je aan, blijf beter van partijen zoals YC af :o

Hou er vooral rekening mee dat je +/- 18 maanden aan YC vast komt te zitten vanwege een schuldopbouwconstructie (of moet je bijna 3K in een keer willen aftikken om weg te mogen) en dat ze bij gebrek aan een geschikte functie jou ook buiten cdd kunnen detacheren en/of intern bij hun heel ander werk laten doen.

Edit. Ik werk trouwens zelf in dit wereldje vandaar het advies :) je studieachtergrond maakt helemaal niet uit inderdaad mits je HBO/WO niveau hebt.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: CDD analist via Young Capital

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 09:11

Bedankt, interessant om te lezen.

@ SjonnieZ, ik heb een hbo propedeuse, studie niet afgemaakt en daarna gaan werken (ook een half jaar in de financiële sector). Ik wil weer gaan studeren maar twijfel erg wat ik wil gaan studeren. Dan klinkt zo'n traineeship wel aanlokkelijk zeker omdat na een periode werken terug naar school gaan best een stap is.

@ Fly_high, bedankt voor je bericht. Zo iets dacht ik eigenlijk al wel.. Het traineeship duurt 24 maanden en daarna zul je vast nog een tijd verplicht zijn om voor ze te werken.

Anoniem

Re: CDD analist via Young Capital

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:20

Ook dat is helemaal niet raar: een bedrijf, zij het Young Capital of een bedrijf waarbij je in-house bent, investeert geld in jou, dus is het ook nogal logisch dat ze niet willen dat je na een jaar weer vertrekt. Wat ook niet raar is, is voor een volgende werkgever om die kosten voor je te betalen als ze je echt graag willen hebben.

En een propedeuse is 9/10 keer niet voldoende, ze willen echt een diploma hebben.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: CDD analist via Young Capital

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:25

Ik heb vroegah via een soortgelijke constructie gewerkt, zij het in een andere branche. Ik zou het achteraf niet weer doen, exact om de redenen die hierboven al genoemd zijn. Je gaat een opleiding volgen, waarmee je je dus verbindt aan het bedrijf, wat dus ook betekent dat je die opleiding af moet maken. Ook als ie tegenvalt, of je leven er straks anders uit ziet.

Verder wordt je door hen ergens geplaatst, je hebt daar weinig tot geen inbreng in. Je kan mazzel hebben, maar dat kan ook vies tegenvallen. En inderdaad, als ze even geen plaatsing voor je hebben, om wat voor reden dan ook, dan mag je op het hoofdkantoor envelopjes komen vouwen.

Als je zeker weet dat je zelf ook die kant op zou gaan (van de opleiding), dan is het wellicht het overwegen waard, maar ik zou er nog even goed over nadenken.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:42

Mkango schreef:
Ook dat is helemaal niet raar: een bedrijf, zij het Young Capital of een bedrijf waarbij je in-house bent, investeert geld in jou, dus is het ook nogal logisch dat ze niet willen dat je na een jaar weer vertrekt. Wat ook niet raar is, is voor een volgende werkgever om die kosten voor je te betalen als ze je echt graag willen hebben.

En een propedeuse is 9/10 keer niet voldoende, ze willen echt een diploma hebben.


Ik denk dat gebrek aan diploma sowieso een knelpunt is in dit geval :o

Wat de investering betreft, alhoewel de constructie zelf zeker niet onlogisch is, valt de praktische uitvoering darvan (aantal en inhoud van opleidingen) bij YC best vies tegen.


Rije schreef:
Verder wordt je door hen ergens geplaatst, je hebt daar weinig tot geen inbreng in. Je kan mazzel hebben, maar dat kan ook vies tegenvallen. En inderdaad, als ze even geen plaatsing voor je hebben, om wat voor reden dan ook, dan mag je op het hoofdkantoor envelopjes komen vouwen.


Dat is waarom ik zon traineeship zou afraden vergeleken met gewone detachering. Mocht je geluk hebben dan zit je binnen paar dagen wel bij een leuke opdrachtgever, maar ik ken helaas ook mensen die in het kader van hun "CDD traineeship" volledig ongerelateerd call center werk moesten doen of inderdaad envelopjes zaten te vouwen op kantoor van de detacheerder. Niet iets waar je op zit te wachten :+

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:42

In de financiële wereld kom je niet ver zonder HBO of WO diploma.
Ga je dit traject in en wil je verder hierin komen zul je toch ooit een opleiding moeten afmaken.
De combi fulltime werk plus een hbo of wo opleiding is zwaar.
Ik neem aan dat je nog jong bent.. investeer 3 jaar in jezelf en ga dan aan de slag bij een bank of verzekeraar.

Gek genoeg maakt het overigens wel weer niet uit wat je gestudeerd hebt voor de meeste banen (in de financiële wereld) dus ga vooral voor een opleiding die je leuk lijkt.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 12:05

Mkango schreef:
Ook dat is helemaal niet raar: een bedrijf, zij het Young Capital of een bedrijf waarbij je in-house bent, investeert geld in jou, dus is het ook nogal logisch dat ze niet willen dat je na een jaar weer vertrekt. Wat ook niet raar is, is voor een volgende werkgever om die kosten voor je te betalen als ze je echt graag willen hebben.

En een propedeuse is 9/10 keer niet voldoende, ze willen echt een diploma hebben.

Is zeker niet raar! Zou ik ook graag willen als ik dat betreffend bedrijf was. Ik wil dat zelf alleen niet.

@ Rije, bedankt voor je bericht. Ik ga zelf een andere keuze maken maar vind het wel interessant om te weten hoe zo iets nou precies werkt. Niet om te zeggen dat het compleet waardeloos is, maar gewoon niet passend op dit moment.

@ Fly_high, je kunt daar zeker komen te werken zonder diploma! Dat vermelden ze ook expliciet op de website.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:55

Mkango schreef:
Ook dat is helemaal niet raar: een bedrijf, zij het Young Capital of een bedrijf waarbij je in-house bent, investeert geld in jou, dus is het ook nogal logisch dat ze niet willen dat je na een jaar weer vertrekt. Wat ook niet raar is, is voor een volgende werkgever om die kosten voor je te betalen als ze je echt graag willen hebben.


YC is voor zover ik weet een prima bedrijf.
Maar volgens mij is CDD/KYC-werk ontzettend saai en is het verloop groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:19

Tiggs schreef:
Mkango schreef:
Ook dat is helemaal niet raar: een bedrijf, zij het Young Capital of een bedrijf waarbij je in-house bent, investeert geld in jou, dus is het ook nogal logisch dat ze niet willen dat je na een jaar weer vertrekt. Wat ook niet raar is, is voor een volgende werkgever om die kosten voor je te betalen als ze je echt graag willen hebben.


YC is voor zover ik weet een prima bedrijf.
Maar volgens mij is CDD/KYC-werk ontzettend saai en is het verloop groot.
Jup. Een kennis van mij heeft het een tijdje gedaan en afgezien van het salaris, had ze er weinig positiefs over te melden. :') Ik viel al bijna in slaap bij haar beschrijving van haar werk.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:30

Tiggs schreef:
Mkango schreef:
Ook dat is helemaal niet raar: een bedrijf, zij het Young Capital of een bedrijf waarbij je in-house bent, investeert geld in jou, dus is het ook nogal logisch dat ze niet willen dat je na een jaar weer vertrekt. Wat ook niet raar is, is voor een volgende werkgever om die kosten voor je te betalen als ze je echt graag willen hebben.


YC is voor zover ik weet een prima bedrijf.
Maar volgens mij is CDD/KYC-werk ontzettend saai en is het verloop groot.


Ik vind CDD werk na paar jaar nog helemaal niet saai :+

En YC vind ik weer het ergste rotbedrijf wat er is, precies omgekeerd dus :=

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:29

Fly_high schreef:
Ik vind CDD werk na paar jaar nog helemaal niet saai :+

En YC vind ik weer het ergste rotbedrijf wat er is, precies omgekeerd dus :=


Gelukkig! Heb je een leuke werkgever? Kan me ook indenken dat de ene werkgever die functie leuker maakt dan de andere.

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Re: CDD analist via Young Capital

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:16

Een traineeship klinkt heel erg leuk! Ik zou alleen wel YC echt afraden. Mijn vriend heeft erbij gezeten, werkte ver onder zijn uurloon vergeleken bij collega's in de branche (ook naast trainees van andere tussenbedrijven) en had verschrikkelijke werktijden. Hij kon niet weg omdat hij daar onder contract stond wat alleen met een groot geldbedrag afgekocht kon worden. Meer soortgelijke verhalen van specifiek YC gehoord.

Traineeships zou ik eerder bij het bedrijf zelf doen dan via een instantie. Zo heb je veel meer zelf in de hand en is vaak in overleg veel meer mogelijk mocht het echt je ding niet zijn.

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: CDD analist via Young Capital

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:46

Ik werk als CDD Analist (3 jaar nu). Eerst Event Driven Reviews en nu Client Onboarding. Mocht je vragen hebben over de functie, mag je mij altijd een PBtje sturen. Ik vind het alles behalve saai. Heb enorm interessante gesprekken met klanten en behandel als Senior Analist ook regelmatig interessante dossiers. :) Nu zit ik op zakelijke klanten en niet op de natuurlijke personen.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:34

Tiggs schreef:
Fly_high schreef:
Ik vind CDD werk na paar jaar nog helemaal niet saai :+

En YC vind ik weer het ergste rotbedrijf wat er is, precies omgekeerd dus :=


Gelukkig! Heb je een leuke werkgever? Kan me ook indenken dat de ene werkgever die functie leuker maakt dan de andere.


Mijn werkgever ben ik niet erg over te spreken, arbeidsvoorwaarden evenmin, maar het werk zelf heb ik gewoon nooit echt saai gevonden :) of het nou doodgewone particulieren waren of multinationals met miljarden omzet.

Ik heb ook een beetje geluk om de spannende dossiers eruit te vissen, best jammer eigenlijk dat ik de verhalen niet zomaar online mag delen :+