[ENQ] Verdikkingsmiddel in de zorg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

[ENQ] Verdikkingsmiddel in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 14:15

Hoi allemaal,

Ik studeer logopedie en dit kwartaal moeten ik samen met mijn groepje een idee ontwikkelen wat een probleem binnen de zorg op zou kunnen lossen. Wij hebben een product bedacht wat verdikkingsmiddel automatisch in de juiste dosering toevoegt aan een drankje.
Om onderzoek te doen hebben we deze enquête opgesteld. Deze is bedoeld voor medewerkers in de zorg die te maken hebben met verdikkingsmiddel.

https://www.survio.com/survey/d/E5A5A5T6F7H4W1S7L

Het zou ons enorm helpen als jullie dit invullen! :)

Groetjes, Noor

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:20

Ik ben bezig, maar je enquête klopt niet helemaal. Mis een eenheid bij hoe lang je al werkt (maand/jaar?) en vraag 5 is verplicht, ook als je bij 4 minder dan 1x pw hebt ingevuld.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:22

Tip
Stuur het ook door aan logopedisten in de sector.
En realiseer je dat de hoeveelheid ook afhankelijk is van welk verdikkingsmiddel wordt gebruikt en wat de maatvoering is van het servies.
Vaak weet de zorg niet of er 150 ml of 200 ml in een kopje gaat en daar begin je al met problemen.
Succes met jullie opdracht.
Het idee spreekt me aan

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [ENQ] Verdikkingsmiddel in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:25

Het kan ook afhangen van wat je wilt verdikken hoeveel verdikkingsmiddel je nodig hebt. Bijvoorbeeld water met movicolon erin opgelost heeft meer schepjes nodig dan de voorgeschreven hoeveelheid. Dit lijkt me lastig te verwerken in een apparaat.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:28

esje01 schreef:
Tip
Stuur het ook door aan logopedisten in de sector.
En realiseer je dat de hoeveelheid ook afhankelijk is van welk verdikkingsmiddel wordt gebruikt en wat de maatvoering is van het servies.
Vaak weet de zorg niet of er 150 ml of 200 ml in een kopje gaat en daar begin je al met problemen.
Succes met jullie opdracht.
Het idee spreekt me aan


We weten wel hoeveel er in een kopje gaat. Dat hebben we namelijk ook nodig voor het bijhouden van de vochtbalans.

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 14:40

Astorga schreef:
Ik ben bezig, maar je enquête klopt niet helemaal. Mis een eenheid bij hoe lang je al werkt (maand/jaar?) en vraag 5 is verplicht, ook als je bij 4 minder dan 1x pw hebt ingevuld.

Het is aangepast.

Wat betreft hoeveelheid die wordt toegevoegd: hier zijn verschillende opties al voor opgenomen in het idee. Maar we zullen zeker de opmerkingen die hier zijn gemaakt nog meenemen, bijvoorbeeld wat we doen met uitzonderingen.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: [ENQ] Verdikkingsmiddel in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:25

In de praktijk blijkt dit toch vaak afwijkend te zijn.
En echt als logopedist die al 25 jaar in het vak zit weet ik redelijk goed waar ik het over heb.
Want niet iedere huiskamer gebruikt hetzelfde servies.
De 1 schenkt meer in het kopje dan de ander etc etc

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:31

Ik heb hem ingevuld maar mis veel vragen. Ik ben wijkverpleegkundige, werkgebied is thuiszorg maar je enquête sluit enkel aan bij intramurale setting.
Thuiszorg schakelt ook vaak een logopedist in, en heeft te maken met verslikkingsgevaar.
Keerzijde hiervan is dat de cli%enten vaak nog in staat zijn om hun eigen drinken in de dikken.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:43

esje01 schreef:
In de praktijk blijkt dit toch vaak afwijkend te zijn.
En echt als logopedist die al 25 jaar in het vak zit weet ik redelijk goed waar ik het over heb.
Want niet iedere huiskamer gebruikt hetzelfde servies.
De 1 schenkt meer in het kopje dan de ander etc etc


Ik werk in het ziekenhuis. Overal zelfde servies. Automaat geeft vaste hoeveelheid.
Verpleeghuis is inderdaad heel anders.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: [ENQ] Verdikkingsmiddel in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:50

Bij vraag 7 wordt geen rekening gehouden met patiënten met nieuwe slikproblemen. Ik denk dat de setting ook relevant is. Ziekenhuis of verpleeghuis scheelt behoorlijk veel denk ik.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: [ENQ] Verdikkingsmiddel in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:11

Voor mij ook lastig invullen. Ik werk in het ziekenhuis waar ik soms (werk op opname afdeling) mensen tegenkom waarbij het een nieuwer probleem is.
Voor mij zijn veel vragen dus ook niet van toepassing.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [ENQ] Verdikkingsmiddel in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:01

Moderatoropmerking:
omdat er voldoende reacties zijn, wordt dit topic gesloten. Bedankt voor jullie hulp allemaal!