Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 32 [ 799 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Motivatie topic; studeren

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik kon zo snel geen topic vinden, dus vandaar één gemaakt.

Ik denk dat iedereen het wel herkent; hoe vind je motivatie om te gaan leren?
Op dit moment is mijn motivatie ver te zoeken en helemaal in de winter vind ik het maar lastig -O-

Wie o wie heeft hier nog meer last van en heeft zin om elkaar wat te motiveren om toch aan de slag te gaan? *D



* Dit topic is voortgekomen uit studie ontwijkend gedrag :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:08 



 
Profiel   

Jaa ik meld me! Moet liefst in februari mijn bachelor afronden, maar leren doe ik te weinig.
Tips, trics en motivatie zijn heel welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:23 



 
Profiel   

Ik meld me ook maar lol. 9e mijn eerste examen en heb nog wel wat werk voor de boeg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:24 



 
Profiel   

Ja check!

Hier valt het ook niet zo mee, heb nog lekker vakantie en van mijn voornemens om van alles te doen is niet veel terecht gekomen, net wel uurtje zitten studeren maar komt zo een filmpje dus ik laat het erbij voor vanavond. Morgen een planning maken met hoe ik het allemaal rond ga breien komende weken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:25 



 
Profiel   

Ik meld mij ook! Ik heb de 15e mijn eerste examen, maar de motivatie is ver te zoeken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:26 



 
Profiel   

Zijn er dingen wat voor jullie echt werkt?

Eerder werkten lijstjes bij mij, maar dit jaar helaas niet. Ik kan me er gewoon niet toe zetten.
Soms vat ik wel iets samen, maar na een half uur is concentratie op.

Ik doe trouwens een schakeljaar om in september nog een één jarige master te volgen. Maar dan moet ik uiteraard wel dit jaar halen :Y) Tentamens beginnen over twee weken weer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:27 



 
Profiel   

Ik wil mij ook wel melden :P

Ik moet nog 4 verslagen schrijven. Grotendeels heb ik ze al geschreven, maar ik moet nog ff de laatste puntjes op de i zetten.

Zelf gebruik ik de pondomoro techniek. Dus ik werk meestal maar 25 minuten aan een project en verdeel mijn dagen zo een stuk efficienter :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:27 



 
Profiel   

LienC schreef
Zijn er dingen wat voor jullie echt werkt?

Eerder werkten lijstjes bij mij, maar dit jaar helaas niet. Ik kan me er gewoon niet toe zetten.
Soms vat ik wel iets samen, maar na een half uur is concentratie op.

Ik doe trouwens een schakeljaar om in september nog een één jarige master te volgen. Maar dan moet ik uiteraard wel dit jaar halen :Y) Tentamens beginnen over twee weken weer..

Als mijn moeder hier rondloopt dan leer ik omdat ik anders onder m'n voeten krijg :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:31 



 
Profiel   

Hahaha. Dat is ook een manier.

Lovelys; ik heb het opgezocht en dat klinkt wel interessant. Ik ga een de twee lijstjes maken en kijken of het werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:32 



 
Profiel   

Apps als focus en ColdTurkey helpen bij mij. Focus schakelt de wifi etc. op je mobiel uit en je kunt een wekker zetten en pauzetijd aangeven. In die pauze geef ik mezelf de tijd om even iets nutteloos te doen of even met de hond te spelen bijvoorbeeld.
Verder laat ik mezelf ook toe om gewoon even weg te gaan van leerwerk als ik gefrustreerd raak of er niet doorheen kom. Dan kan ik weer fris beginnen. Is ook wel nodig met studiedagen van 12-14 uur per dag. Maandag eerste examen van de 7 deze maand.... Wat zal ik blij zijn als het 1 februari is.

Edit: met ColdTurkey kun je aangeven op websites je niet meer wilt komen en voor hoe lang.


Laatst bijgewerkt door horsiegek op 03-01-19 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:35 



 

Ik heb niet zo zeer een techniek, maar bij mij werkt de 'begin gewoon en zie maar wat je af krijgt' techniek goed. Daarbij heeft het wel nut dat je aanvoelt wanneer je uitstelgedrag hebt. Maar als je gaat denken 'ohhh t is zoveel', dan haak je meestal af. Als je gewoon tegen jezelf zegt 'ik begin gewoon en ik zie wel wat ik ga doen en hoe lang', dan heb je vaak al een eerste goede stap gemaakt, want dan ga je tenminste aan de slag. En dan wanneer je merkt dat je focus verliest, even wat anders doen, en dna weer door. Dat helpt echt goed bij mij, niet de lat te hoog leggen, ook al is de druk hoog. Helemaal niks doen geeft namelijk helemaal geen resultaat, dus ook al ben je maar 30 min bezig geweest, dan is dat al meer als niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:36 



 
Profiel   

Meld me hier ook, moet echt beginnen met leren voor een vak maar de start is moeilijk. Gelukkig ben ik al wel ver met een onderzoeksvoorstel.
Bij mij werkt het om klassieke muziek op te zetten, noise cancelling aan en dan beginnen met kleine stukjes leren. In het verleden heb ik weleens websites geblokkeerd met een add-on maar dat werkte bij mij niet zo goed :+.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:36 



 
Profiel   

@Joolien: dat kan helpen, maar ook haalbare doelen stellen. En vooral concreet! Niet: ik wil vandaag 30 bladzijden van biologie leren, maar: ik wil vandaag leren hoe de kleine en grote circulatie in elkaar zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:38 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad vaak moeite met beginnen. 25 minuten klinkt niet zoveel en dus begin ik sneller. Daarnaast zit ik regelmatig lekker erin en werk ik nog 5 of 10 minuten door.

Ik verbaas mij vaak hoeveel je effectief kan doen in 25 minuten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:40 



 
Profiel   

Horsiegek; dat zijn veel examens zeg! Succes alvast! Een app is misschien geen gek idee, ik kijk ook veel te lang op mijn telefoon.

Joolien: dat is inderdaad ook mijn manier nu, maar ik haak best snel af. Soms heb ik wel heel veel energie ervoor en dan kan ik ook zo een paar uur bezig zijn en opeens echt iets af hebben. Vooral zo met verslagen, het echte 'leren' voor tentamens vind ik veel lastiger.

Inmiddels een takenlijstje gemaakt, 25 minuten per taak, 22 stuks. Help. :')
Zaterdag de kleine maar even naar de oppas en wat taken doen. En nu ook nog even, werkt wel motiverend omdat het maar 25 minuten zijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:40 



 
Profiel   

*steekt hand op*

Laatste jaar, laatste echte examenperiode (in juni heb ik nog maar 1 examen en masterproef verdediging). En de laatste loodjes wegen toch heel zwaar...

Wat voor mij werkt, is een quote die ik ooit ergens heb gehoord/gelezen/geenideemeer:
Citaat
Het enige wat een uitsteller moet doen, is de beslissing nemen om eraan te beginnen.

Dus ik begin, of ik begin niet. Maar het eeuwige afgeleid zitten prutsen aan je bureau om dan uiteindelijk een paar pagina's te doen op een ganse namiddag, dat doe ik niet meer. Als het niet lukt, dan stop ik gewoon en ga ik ook echt weg van mijn plek, ook als ik nog maar net pauze heb gehad. Mijn schuldgevoel werkt gelukkig goed genoeg zodat ik na een tijdje wel echt in gang schiet :) En eens ik goed vertrokken ben, dan heb ik geen problemen meer (tenzij het laatste vak echt een nachtmerrie is :o )

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:42 



 
Profiel   

Ik meld mij maar ook.

Motivatie is ver te zoeken en mijn planning loopt niet helemaal zoals gepland :P

Al mijn samenvattingen heb ik al reeds af voor de 9 vakken, maar echt studeren is er nog niet van gekomen door diverse redenen.

Ik heb volgende week maandag mijn eerst examen, gelijk mijn moeilijkste.
Dat examen word een flop..helft van mijn samenvatting (zo'n 30 pagina's totaal) bestaat uit statistieken en artikels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:47 



 
Profiel   

Haha, me! Wat mij best wel goed heeft geholpen zijn video's op youtube van UnJadedJade en RubyGranger. Vooral video's over productiviteit en video's over een dag met hen studeren vond ik super fijn en inspirerend.

Daarnaast merk ik ook dat ik eigenlijk niet meer uitstel als ik het druk heb. Volle dagen en drukke planningen zorgen voor het verplicht móeten plannen van studeertijd en dat is fijn.

Daarnaast: studeer aan een groot bureau met veel schrijfmateriaal, zonder laptop en je telefoon in een andere kamer. Pak je laptop alleen als het nodig is en niet om "even te ontspannen". Als je rust nodig hebt ga je naar een andere kamer, zodat je studeerplek even tijdelijk alleen je studeerplek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:51 



 
Profiel   

Ik had dat met examens ook wel vroeger. Met taken enz was dat minder.
Nu heb ik gelukkig enkel nog permanente evaluatie. Ik heb gewacht tot ik tijd had en dan min of meer doelen gesteld van wat ik wou bereiken en gepland wat ik naast het studeren nog wou doen. Zo heb ik de voorbije tijd gelukkig al heel wat werk kunnen verzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:53 



 
Profiel   

Oh met taken heb ik juist eerder de drang om het zo vroeg mogelijk in te dienen om er vanaf te zijn.

Ik ben nog enorm zoekende naar wat voor mij de beste leermethode is, helaas nu tijdens de examens nog altijd zoekende..wat niet echt handig is. Helpt ook niet dat ik de helft van mijn secundaire school gemist heb omwille mijn slechte gezondheid toen, hierdoor ben ik zodanig moeten afzakken..dat het te gemakkelijk was en ik echt niets moest doen om +90% te halen. En dan kom je plots in het hoger onderwijs en ben je verplicht om terug te studeren..dan is het moeilijk om je weg te vinden over hoe of wat te studeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:57 



 

badeendje schreef
Haha, me! Wat mij best wel goed heeft geholpen zijn video's op youtube van UnJadedJade en RubyGranger. Vooral video's over productiviteit en video's over een dag met hen studeren vond ik super fijn en inspirerend.

Daarnaast merk ik ook dat ik eigenlijk niet meer uitstel als ik het druk heb. Volle dagen en drukke planningen zorgen voor het verplicht móeten plannen van studeertijd en dat is fijn.

Daarnaast: studeer aan een groot bureau met veel schrijfmateriaal, zonder laptop en je telefoon in een andere kamer. Pak je laptop alleen als het nodig is en niet om "even te ontspannen". Als je rust nodig hebt ga je naar een andere kamer, zodat je studeerplek even tijdelijk alleen je studeerplek is.


Ja ik heb nu dus tijd teveel, wat ervoor zorgt dat ik teveel denk 'ach dat kan morgen ook nog'. :P

Ik heb verder ook mn eigen studeerplekje die ik zo optimaal mogelijk inricht. En de goede muziek scheelt ook veel :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 20:58 



 
Profiel   

Zoek naar het meest geschikte moment op de dag, ik kan mij bijvoorbeeld het beste concentreren in de ochtend

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 21:40 



 
Profiel   

Bedankt lovelys! Die methode werkt voor mij, in ieder geval vanavond. Na 55 minuten twee taken gedaan en zelfs nog op stuvia gezet (misschien weer vijf euro verdiend, haha).
Nog 20 te gaan :=

Maar nu in ieder geval niet met een slecht gevoel niets doen, voelt zoveel fijner als je wel iets hebt gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 21:42 



 
Profiel   

Zo herkenbaar, met name rond de tentamens van de tweede periode is mijn motivatie ver te zoeken. De eerste periode gaat het zo goed.. :')

Als in me er eenmaal toe zet kan ik er wel flink lang mee bezig zijn tho, heb vandaag flink wat taken afgekregen! Nu nog de voorbereidingen voor de tentamens.. Heb ook echt één enorme toets en ik weet gewoon niet waar te beginnen.

Meestal maak ik voor de tentamenperiode en de maand ervoor een planning, maar zelfs die heb ik nog niet gemaakt. Nu is het ook wel een puntje dat ik bezig ben met een verhuizing en daar veel tijd aan kwijt ben, gelukkig doen we de echte verhuizing pas na de tentamens zodat ik me daar op kan focussen lol

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 21:45 



 
Profiel   

Ik meld me ook :) Ik loop nu stage (master biologie), maar kan me er soms slecht toe zetten daadwerkelijk productief te zijn op langzame dagen.

Wat ik voor tentamens altijd deed was gewoon mijn boeken etc open voor me leggen terwijl ik andere dingen deed. Uiteindelijk ging ik dan vanzelf wel iets lezen waar mijn oog op viel, en dan heb je een beginnetje en is het makkelijker om verder te gaan.

Oh en beloon je zelf in het begin voor iedere 5 minuten die je goed besteed hebt! Dus niet s avonds balen dat je maar 5min aan school gezeten hebt, maar geef jezelf een complimentje dát je aan school gezeten hebt ipv de hele dag uitgesteld hebt! :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 21:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 32 [ 799 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen