Hoe vraag je een patent aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:27

Wat leuk, ik zit in hetzelfde “schuitje”. Ik kan mijn idee niet patenteren geloof ik, omdat het meerdere handige (bestaande) dingen bij elkaar gevoegd zijn. Wel denk ik dat er veel vraag naar zal zijn, maargoed dat kan ik ook mis hebben natuurlijk.
Ik heb het eerste prototype al klaar, ik wil er nog 1 of 2 maken en dan naar de marketing manager van desbetreffend merk gaan om mijn idee te presenteren. Maar ik moet eerst mijn powerpoint nog uitwerken, het heeft een beetje stil gelegen de afgelopen weken.
Ik lees dus ook even mee voor tips en ben benieuwd hoe het bij jou verloopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:30

xSCWx schreef:
Wat leuk, ik zit in hetzelfde “schuitje”. Ik kan mijn idee niet patenteren geloof ik, omdat het meerdere handige (bestaande) dingen bij elkaar gevoegd zijn. Wel denk ik dat er veel vraag naar zal zijn, maargoed dat kan ik ook mis hebben natuurlijk.
Ik heb het eerste prototype al klaar, ik wil er nog 1 of 2 maken en dan naar de marketing manager van desbetreffend merk gaan om mijn idee te presenteren. Maar ik moet eerst mijn powerpoint nog uitwerken, het heeft een beetje stil gelegen de afgelopen weken.
Ik lees dus ook even mee voor tips en ben benieuwd hoe het bij jou verloopt!



Als je met marketing/advertising tips of hulp nodig hebt dan kan ik je overigens mogelijk wel helpen of tips geven, aangezien ik zelf in het advertising wereldje zit. :j


Maar ik ben benieuwd naar hoe het bij jou zal gaan! Is een prototype belangrijk?

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:39

Ik vind een prototype wel fijn om te hebben zodat ik het “hoe en wat” kan laten zien, dat is op een plaatje toch minder makkelijk.
Ik heb alleen even een schop onder mijn kont nodig om verder te gaan met de prototypes te maken en de powerpoint af te maken, daar heb ik nu alleen een ruwe opzet van. Ik heb nog wel een uur of 20 werk voordat ik daadwerkelijk de stap richting bedrijf kan maken.
Kan jij een prototype maken of wordt dat lastig? Anders zo goed mogelijk (3D?) een plaatje ervan maken

Anoniem

Re: Hoe vraag je een patent aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:42

Ik denk dat ik het prototype wel kan maken, ja. :j Ik ben handig en heb op de kunstacademie ongeveer alle apparatuur die je kan bedenken tot m'n beschikking, dus dat moet lukken.


@Warboel goed idee om even langs het business station te gaan! :)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 15:48

Wat ik begrepen heb is octrooi of patent voor een particulier echt een wassen neus omdat je nooit de middelen hebt om het aan te vechten. Een groot bedrijf hoeft maar een minimale aanpassing te doen en dan? Of ze maken het gewoon na. Wil je het dan gaan aanvechten? Dat lukt je als particulier niet tegen zo'n groot bedrijf.

Anoniem

Re: Hoe vraag je een patent aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:05

Maar ik kan me ergens ook niet voorstellen dat Lego zomaar een idee zou jatten van een kunststudent die een goed idee komt voorleggen? Daarbij hebben ze genoeg geld als bedrijf en doe ik verder niet moeilijk als ze gewoon simpelweg het idee kopen en er verder zelf mee aan de haal gaan...

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe vraag je een patent aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:29

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het idee al voorbij gekomen, maar: vraag eens op school na!
Ik neem aan dat er redelijk wat docenten uit het bedrijfsleven komen. Die weten vast en zeker waar je heen moet.
Ik zou het zelf niet weten, maar weet wel dat het in de duizenden euro’s loopt.
Ik hoop dat het gaat lukken! Houd je ons op de hoogte? :D

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:38

Resistance schreef:
Maar ik kan me ergens ook niet voorstellen dat Lego zomaar een idee zou jatten van een kunststudent die een goed idee komt voorleggen? Daarbij hebben ze genoeg geld als bedrijf en doe ik verder niet moeilijk als ze gewoon simpelweg het idee kopen en er verder zelf mee aan de haal gaan...


Dat is redelijk naïef...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:05

Suzanne F. schreef:
Wat ik begrepen heb is octrooi of patent voor een particulier echt een wassen neus omdat je nooit de middelen hebt om het aan te vechten. Een groot bedrijf hoeft maar een minimale aanpassing te doen en dan? Of ze maken het gewoon na. Wil je het dan gaan aanvechten? Dat lukt je als particulier niet tegen zo'n groot bedrijf.


Precies dit inderdaad. Als jij je geen dure rechtzaak kan permiteren dan walsen ze gewoon zonder pardon over je patent heen of laten het gewoon in een land maken waar jou patent niet geldig is.
Patenten van studenten of wetenschappers lopen vaak via de universiteit die de kosten betaald maar dus ook eigendoms rechten heeft.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Hoe vraag je een patent aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:20

Zoek eens verhaal op van inkepingen van beschuit van bolletje. De gene die echt aan verdiend hebben zijn de advocaten.

Om patent aan te gaan moet je gigantisch veel geld investeren in beging en als je g geluk hebt verdienen je misschien het geld weer terug.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:53

Ik volg dit topic even :D Niet omdat ik informatie voor je heb, maar ik ben nu wel heel nieuwsgierig. Deel je het met ons als het gelukt is? := :D

Veel succes! *\o/*

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:40

Ik ben wel benieuwd of het uiteindelijk nog gelukt is :D

Anoniem

Re: Hoe vraag je een patent aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:37

Ik heb er door héél veel hele hectische gebeurtenissen nog geen tijd voor gehad. :')

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:51

Belsje schreef:
Enkel het patent op de brick, de naam "Lego" mag je dus nog steeds niet gebruiken. Jammer genoeg. Zou mijn leven en administratie een hoop simpeler maken :D

Dat heeft niets met een patent te maken maar met intellectueel eigendom. Merkenrecht en naamsbescherming. https://www.bouma.nl/weblog/wat-maakt-e ... -een-merk/

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Hoe vraag je een patent aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:07

Een patent is een vorm van intellectueel eigendom, dus ja, dat heeft er wel mee te maken. Het octrooi op het blokje zelf is verlopen, maar de merknaam Lego (ander intellectueel eigendomsrecht) niet. Als je er maar bovenop zit en ervoor zorgt dat je merknaam geen algemene aanduiding voor het blokje wordt, zoals Luxaflex daar nog steeds heel zorgvuldig mee is. Wanneer de merknaam synoniem wordt voor het product, verlies je de merknaam.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe vraag je een patent aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:36

Als kleine vis is een echt patent die je internationaal beschermd onmogelijk te betalen, en kleinere en goedkopere patenten slaan nergens op en zijn zo te omzeilen.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Hoe vraag je een patent aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:46

Een examenvraag bij mijn opleiding mbt ondernemingsrecht ging over het verlopen van het octrooi bij Lego... haha

Boombasics heeft een boekje Intellectueel Eigendom. Wellicht iets als je er meer over zou willen weten. Daarin staan ook de stappen die genomen moeten worden.

Intellectueel Eigendom lag mij niet echt en heb er niet zo veel aandacht aanbesteedt dus kan je er niet zoveel over vertellen.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:16

tengeltje11 schreef:
Als kleine vis is een echt patent die je internationaal beschermd onmogelijk te betalen, en kleinere en goedkopere patenten slaan nergens op en zijn zo te omzeilen.

Dit inderdaad. M’n vader heeft er toen naar gekeken en het is echt ziek duur (dacht dat hij het had over 100.000€ had).

Denk dat een patent niet haalbaar is helaas. Of je moet veel geld op de bank hebben staan.