doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 22:27

Ben ik weer hoor, met een van mijn vele gedachtes :Y)
Laat ik bij het begin beginnen, een stukje voorgeschiedenis Dit kan je dus overslaan indien je het te lang vind, zal proberen het zo beknopt mogelijk te houden

na de basisschool heb ik havo-vwo advies gekregen, zodoende ook 2 jaar een havo-vwo studie gedaan. Echter was ik jong, had geen zin in school, zag het nut er niet van in met als gevolg dat ik alles behalve mijn best deed. 2e Jaar niet gehaald en het 3e jaar naar het vmbo-tl gegaan. Dat ging niet zoals het moest gaan, ik kon in deze klas totaal niet aarden en ben dan ook behoorlijk gepest. Dit heeft veel impact gehad, school maakte mij dood ongelukkig.
na afronden vmbo naar paardenhouderij Barneveld gegaan, domste keuze ooit.. Uiteraard.. Na 4 maanden gestopt en het jaar afgemaakt met werken bij de Hema in overleg met de leerplicht.
Via via bij de vooropleiding van defensie terecht gekomen, grote verandering, maar eindelijk deed ik iets dat echt bij mij paste, maar helaas, na veel trainen een behoorlijke blessure opgelopen en afgekeurd, dit ging niet meer goed komen.. Ik kon van voor af aan beginnen.
Omdat ik niet weer 4 jaar in de schoolbanken wou zitten besloten een particuliere deeltijd studie te gaan doen, heb toen in 1,5 jaar een erkend mbo4 diploma behaald als paraveterinair. Eindelijk zat het eens mee, de studie kreeg ik met gemak afgerond en bij mijn laatste stage kreeg ik vrijwel direct een baan aangeboden.
En nu.. Ik werk hier inmiddels 1,5 jaar en zo veranderlijk als het weer is, zo ben ik. Ik raak er op uit gekeken en ik mis de uitdaging, er zijn geen doorgroeimogelijkheden binnen dit vak en het salaris is dusdanig slecht dat ik hier eigenlijk niet van kan leven en er geen toekomst in zie. Ik heb ontzettend leuke collega's en ergens voelt het wel veilig zo, maar tegelijkertijd loop ik tegen een muur aan, ik zou graag meer uit het leven halen, meer uit mijn kunnen en een nieuwe uitdaging aan gaan.


Ik wil dus iets anders.. Ik moet iets anders..
Maar dan komt de grote vraag: Wat??
Er zijn zo veel opties, vroeger dacht ik altijd te weten wat ik wou, maar nu ben ik compleet het spoor bijster. Het word dus een behoorlijke gok om mijn veilige baan op te zeggen en zo het diepe in te springen. Het zal voor mij mentaal een uitdaging worden, mede vanwege mijn verleden, daarom zal ik liever voor een deeltijd studie kiezen, hbo bied dit, echter heb ik op het hbo nog niet iets gevonden dat mij echt aanspreekt. Wat betreft universitaire studies spreek algemene sociale medische wetenschappen mij heel erg aan, of medische natuurwetenschappen, dit is namelijk heel breed. Hier heb ik alleen niet de juiste toelatingseisen voor.. Die zal ik dan dus links of rechts om ook nog moeten gaan halen. Kan ik dat, durf ik dat? En wat gaat dit voor een impact hebben op mijn leven, financieel gezien? Ik wil mij zelf ook niet compleet de schulden in werken want dit zal wel een fulltime studie betekenen en niet ook nog werken er naast. Is het ook niet te hoog gegrepen?
Zijn er meer bokkers die na een periode van werken de schoolbanken weer in gegaan zijn? Of die zich zelf van "laaggeschoold" opgewerkt hebben naar hoger niveau? En wat zijn jullie gaan doen?

Lang verhaal weer, maar hoop dat er bokkers zijn die hier over mee willen sparren en hun verhalen willen delen :j
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 11-06-19 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:32

Gewoon doen. Ik ben bijna klaar met mijn deeltijd (die eigenlijk gewoon voltijd is maar met minder contacturen) hbo opleiding. Ik vroeg me ook af, kan ik dit wel, hou ik het wel vol. Ja dus. Als het is wat je leuk vindt, gewoon doen. Als het niet lukt dan lukt het niet, weet je dat ook weer en hoef niet meer te denken over 'wat als'.

Als je nog niet weet wat je leuk vindt: zoek een loopbaancoach uit die bij je past en ga daar mee aan de slag. Even een investering maar dat is er eentje waar je de rest van je leven profijt van hebt. Scheelt ook heel veel schoolgeld als je in 1x de juiste opleiding kiest. :D :Y)

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:36

Ik kende de studie Medische Natuurwetenschappen niet, maar die lijkt wel een klein beetje raakvlak te hebben met de studie die ik heb gedaan. Ik heb namelijk Medische Informatiekunde gestudeerd, ben uiteindelijk niet in de gezondheidszorg gaan werken maar in een breder vakgebied om ervaring op te doen (IT, Business Intelligence).

Kan je helaas verder geen ervaring vertellen, maar wel net als Ir111 hierboven.. Doen! :D Zeker als je nu geen toekomst meer ziet in je huidige werk en er geen doorgroeimogelijkheden zijn :j

Loeky01
Berichten: 7317
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:09

Ja doen! Is een aanrader. Heb niet super lang gewerkt als MBO’er, maar lang genoeg om er achter te komen dat ik het toch echt niks vind en dat er 0 doorgroeimogelijkheden in zaten.
Ik ben nu bijna halverwege mijn voltijd hbo. Kost me wel flink wat duiten over een paar jaar, maar ben nog nooit zo gelukkig geweest. Zo blij met mijn keuze. Had het liever in deeltijd gedaan, maar was op dat moment geen optie.
Ik raad het iedereen echt aan die twijfelt over zijn huidige baan en of het studeren nog wel wil lukken. Als het bij je past is het zo voorbij gevlogen.

Ik volg momenteel Social Work. Als je je propedeuse hebt behaald mag je doorstromen naar de uni. Ken ook een paar mensen via via die deze keuze hebben gemaakt. Bevalt ze goed. Het is een jaartje misschien niet volledig wat je wil, maar wel een mooie voorbereiding op de universiteit.

Eef_Bam

Berichten: 4109
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:14

Ben je boven de 21? dan kan je een toelatingstoets doen, de 21+ toets voor toelating tot de uni/hbo.
Verder studeren lijkt me een goed idee. Verdiep je alleen wel in het toekomstperspectief, met asw ligt er niet bepaald een vetpot/grote baankans in het verschiet..

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:17

Ik ga ook met mijn voorgangers mee en zeg dan ook vooral doen. Het kost een hoop geld, maar moet je daarom blijven hangen in iets waar je niet gelukkig van wordt? Ik studeer momenteel ook nog en ik had ook de keuze kunnen maken om fulltime te kunnen gaan werken, maar daar werd ik niet gelukkig van. Soms mag je ook even aan jezelf denken. :) Vooral doen wat jij wil en waar jij gelukkig van wordt; er zullen altijd mensen zijn die het anders zouden doen, wat je ook doet.

Eef_Bam

Berichten: 4109
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:22


skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 00:06

Ik ben ook paraveterinair geweest. En om de reden die jij noemt : geen doorgroei mogelijkheden en een laag salaris, ben ik ook door gaan studeren op mijn 31e. Ik heb maatschappelijke zorg gestudeerd , een bbl opleiding en werk nu als persoonlijk begeleider op een woongroep voor mensen met een beperking.
Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn beslissing. Ik verdien nu een mooi salaris en ik heb plezier in mijn werk.

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 00:10

Heb jij er wel eens aan gedacht dat je misschien hoogbegaafd bent?
Daar zou ik eens induiken als ik joi was. Het zou misschien je rusteloosheid in wat je wil kunnen verklaren.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 00:57

Eef_Bam schreef:
tip, kijk eens naar anesthesiemedewerker:
https://www.volgjehart.nl/leerwerktrajecten/anesthesiemedewerker/

Is een opleiding van 3 jaar, maar je krijgt salaris tijdens de opleiding. Momenteel staan ze te springen om anesthesiemedewerkers, dus met de baankans zit het ook goed.


Of operatie-assistent, is ook een groot tekort aan! En ontzettend leuk werk om te doen :D

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Re: doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 01:41

De meeste risico's zijn overkomelijk, maar gezien je geschiedenis met school/ leren, is het aan te raden wat advies in te winnen. Een studie naast werk is echt pittig en vraagt veel van je. Plannen, prioriteiten stellen en doorzettingsvermogen. En dat voor een aantal jaren.
Voorlichtingsavond of meeloopdagen van studies bezoeken, en een studietest
doen, is in ieder geval aan te raden.

Al eens gedacht aan de opleiding verpleegkunde?

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Re: doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 04:48

Zelf heb ik ook nogal een hobbelig school-werkparcours afgelegd.
De middelbare school was echt horror voor mij: heb 6 verschillende scholen gezien, in 6 verschillende studierichtingen gezeten, en uiteindelijk heb ik op mijn 21ste mijn ASO Menswetenschappen behaald via de middenjury (= examens vd overheid in Brussel).

Daarna heb ik verschillende jobs geprobeerd, en nooit iets langer dan een half jaar kunnen volhouden. Het was echt geen fijne periode. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen in een bloemenzaak, waar ik wel heel graag werkte, maar na enkele jaren toch ook voelde dat ik meer k en wilde.

Via de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling) heb ik loopbaanbegeleiding gevolgd, en daar is uitgekomen dat ik sterk sociaal georiënteerd ben.

Uiteindelijk heb ik me in 2012, op mijn 30ste, ingeschreven aan de Hogeschool in een deeltijds traject, om een professionele bachelor in het Sociaal Werk te behalen in 2016.

Het was misschien wel de beste stap die ik in mijn leven heb genomen:
- mijn wereld is zoveel groter geworden!
- ik verdien nu, met 8 uur per week meer te werken, het dubbele van wat ik in de bloemenzaak verdiende.
- er liggen ook in de toekomst veel meer kansen open

Zeker doen dus!

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:07

Als je een lening kunt bemachtigen en betaalbare woonruimte zou ik zeggen "Ga er voor!" Je moet de komende 60 jaar nog werken dus het is belangrijk dat je je werk leuk vindt.

Zoals al door iemand gezegd is, schakel een loopbaancoach/traject in. De verkeerde studiekeuze kost nu veel geld, dus laat je heel goed informeren en doe mee met meeloopdagen en proefstuderen.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 08:35

wow wat een reacties al! Bedankt allemaal. Ik zal iedereen zo veel mogelijk proberen te beantwoorden.


Ir111 schreef:
Gewoon doen. Ik ben bijna klaar met mijn deeltijd (die eigenlijk gewoon voltijd is maar met minder contacturen) hbo opleiding. Ik vroeg me ook af, kan ik dit wel, hou ik het wel vol. Ja dus. Als het is wat je leuk vindt, gewoon doen. Als het niet lukt dan lukt het niet, weet je dat ook weer en hoef niet meer te denken over 'wat als'.

Als je nog niet weet wat je leuk vindt: zoek een loopbaancoach uit die bij je past en ga daar mee aan de slag. Even een investering maar dat is er eentje waar je de rest van je leven profijt van hebt. Scheelt ook heel veel schoolgeld als je in 1x de juiste opleiding kiest. :D :Y)


ir111: Loopbaancoach heb ik over na gedacht inderdaad, heb jij hier ook gebruik van gemaakt? Ik ben een beetje bang dat ik daarmee nog niet heel veel verder kom dan dat ik nu ben (misschien zit ik er helemaal naast hoor) maar weet van mij zelf aardig waar ik wel en niet goed in ben en wat ik wel en niet leuk vind, probleem is een beetje dat ik moeite heb met keuzes maken en altijd te veel wil, ik vind van alles wat een beetje leuk en vind het lastig om voor een lange periode, van zeg maar meerdere jaren mij op 1 ding te moeten focussen. Ben snel weer op dingen uit gekeken en toe aan iets nieuws zeg maar.


Ghostattack schreef:
Ik kende de studie Medische Natuurwetenschappen niet, maar die lijkt wel een klein beetje raakvlak te hebben met de studie die ik heb gedaan. Ik heb namelijk Medische Informatiekunde gestudeerd, ben uiteindelijk niet in de gezondheidszorg gaan werken maar in een breder vakgebied om ervaring op te doen (IT, Business Intelligence).

Kan je helaas verder geen ervaring vertellen, maar wel net als Ir111 hierboven.. Doen! :D Zeker als je nu geen toekomst meer ziet in je huidige werk en er geen doorgroeimogelijkheden zijn :j



Ghostttack: dank voor je reactie, dat zou best wel eens in lijn kunnen liggen, heb jij ook ervaren dat je veel kanten op kon met de studie die je gedaan hebt? Ik zoek echt iets dat breed is, omdat ik eigenlijk nog niet goed weet wat ik echt wil en mij dus niet specifiek op een beroep wil richten.


Jikkeee schreef:
Ja doen! Is een aanrader. Heb niet super lang gewerkt als MBO’er, maar lang genoeg om er achter te komen dat ik het toch echt niks vind en dat er 0 doorgroeimogelijkheden in zaten.
Ik ben nu bijna halverwege mijn voltijd hbo. Kost me wel flink wat duiten over een paar jaar, maar ben nog nooit zo gelukkig geweest. Zo blij met mijn keuze. Had het liever in deeltijd gedaan, maar was op dat moment geen optie.
Ik raad het iedereen echt aan die twijfelt over zijn huidige baan en of het studeren nog wel wil lukken. Als het bij je past is het zo voorbij gevlogen.

Ik volg momenteel Social Work. Als je je propedeuse hebt behaald mag je doorstromen naar de uni. Ken ook een paar mensen via via die deze keuze hebben gemaakt. Bevalt ze goed. Het is een jaartje misschien niet volledig wat je wil, maar wel een mooie voorbereiding op de universiteit.



Jikkeee: Social work, die kom ik ook steeds weer tegen! Ik denk dat die inderdaad het meest in lijn ligt met algemene sociale medische wetenschappen. Weet jij toevallig ook of je ook gewoon een geldige propedeuse haalt als je deze studie in deeltijd volgt?
Lastige is dat ik met alleen een propedeuse niet door mag voor de universiteit, ik moet dan minimaal nog havo of vwo wiskunde A of B hebben, die certificaten zal ik dan dus nog apart moeten gaan halen, daarom twijfel ik of ik dan niet beter gewoon een vwo diploma kan gaan halen, maar dan moet ik natuurlijk wel zeker weten voor deze route kiezen.


Inmiddels moet ik al weer naar werk, ik zal later op de dag de rest beantwoorden!

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 08:40

Faelynn schreef:
Ghostattack schreef:
Ik kende de studie Medische Natuurwetenschappen niet, maar die lijkt wel een klein beetje raakvlak te hebben met de studie die ik heb gedaan. Ik heb namelijk Medische Informatiekunde gestudeerd, ben uiteindelijk niet in de gezondheidszorg gaan werken maar in een breder vakgebied om ervaring op te doen (IT, Business Intelligence).

Kan je helaas verder geen ervaring vertellen, maar wel net als Ir111 hierboven.. Doen! :D Zeker als je nu geen toekomst meer ziet in je huidige werk en er geen doorgroeimogelijkheden zijn :j


Ghostttack: dank voor je reactie, dat zou best wel eens in lijn kunnen liggen, heb jij ook ervaren dat je veel kanten op kon met de studie die je gedaan hebt? Ik zoek echt iets dat breed is, omdat ik eigenlijk nog niet goed weet wat ik echt wil en mij dus niet specifiek op een beroep wil richten.


Ja precies dit! Bij de studie 'pushen' ze wel een beetje richting (Medisch) IT consultant of Software Engineer (programmeur etc), maar er is zo veel meer mogelijk. Zo heb ik dus zelf gekozen om niet binnen de gezondheidszorg te blijven, maar wel in de IT ervaring op te doen. Inmiddels word ik doodgegooid met aanbiedingen via LinkedIn etc, gezien mijn achtergrond én dat ik een jonge vrouw ben. Dat is gelijk kassa in de IT :+ Uiteindelijk wil ik wel terug de gezondheidszorg in omdat ik dat gewoon een super interessant vakgebied vind, ik ken genoeg bedrijven waar ik waarschijnlijk zo terecht kan met mijn ervaring en studie.

Je kan in mijn geval dus denken aan de (door)ontwikkeling van EPD's, het ontwikkelen van nieuwe IT oplossingen om de zorg te verbeteren etc. De ene persoon gaat meer het onderzoek in, de ander wordt diehard Software Engineer, maar ik ken er ook genoeg die in de Consultancy zitten.

Anoniem

Re: doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:07

Goh mijn verhaal bijna :+ Havo/VWO advies, uiteindelijk Mavo diploma gehaald want ik vond heel veel dingen belangrijker dan school.. MBO apothekersassistente gaan doen, want ik had geen idee wat ik wou en 'dit leek me wel leuk' :') Halverwege wist ik al dat dit niet mijn droombaan was, maar opleiding afgemaakt zodat ik een MBO niv 4 had. Nog steeds wist ik niet wat ik wou, dus 3 jaar fulltime gewerkt in een ziekenhuisapotheek. Via dat ziekenhuis bij een loopbaanadviseur geweest en hier kwam heel duidelijker financieel/administratief naar voren. Gestopt met werken en weer voltijd gaan studeren, HBO accountancy (best een uitdaging met een eigen huis, paard en auto :') ) Inmiddels alweer 8 jaar aan het werk hierin en sinds kort een leidinggevende functie op een financiële administratie.

Dus ook mijn advies zou iets van een loopbaancoach zijn.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 23:12

Zo ik ben thuis van werk.. Heb naast mijn fulltime baan nog een parttime baan om de eindjes rond te trekken en wat te kunnen sparen, dus sommige dagen schieten al snel naar 11- 12 uur werken op een dag en dan moet ik nog staldienst draaien, dus het is eigenlijk al weer veel te laat, maar ik zal een paar beantwoorden.

Eef_Bam schreef:
Ben je boven de 21? dan kan je een toelatingstoets doen, de 21+ toets voor toelating tot de uni/hbo.
Verder studeren lijkt me een goed idee. Verdiep je alleen wel in het toekomstperspectief, met asw ligt er niet bepaald een vetpot/grote baankans in het verschiet..


Ja ik ben boven de 21, echter lees ik overal dat deze toets behoorlijk moeilijk schijnt te zijn, zijn gewoon examens op vwo niveau en ik heb mijn vakken alleen gehad op vmbo niveau natuurlijk en nu al jaren niet meer gestudeerd. Dat lijkt mij een vrijwel onmogelijke opgave zonder studie voorafgaand, dan is het denk ik verstandiger om gewoon mijn vwo diploma te gaan behalen, zodat ik daadwerkelijk lessen op niveau gehad heb voor ik examens af moet leggen.


Eef_Bam schreef:
tip, kijk eens naar anesthesiemedewerker:
https://www.volgjehart.nl/leerwerktrajecten/anesthesiemedewerker/

Is een opleiding van 3 jaar, maar je krijgt salaris tijdens de opleiding. Momenteel staan ze te springen om anesthesiemedewerkers, dus met de baankans zit het ook goed.


Kijk dit zijn mooie mogelijkheden! Moet eerlijk zeggen dat anesthesiemedewerker mij totaal niet aanspreekt, (doe dit momenteel natuurlijk ook een soort van bij operaties van dieren)
Maar er zijn er vast meer die dit bieden, zag dat de politie ook zo iets heeft, dan behoud je in ieder geval salaris wat toch wel een rustgevend idee geeft, dat je niet al te erg financieel in de problemen komt. En momenteel verdien ik ook maar iets boven minimumloon dus dat maakt elkaar dan niet zo veel.


skvetta schreef:
Ik ben ook paraveterinair geweest. En om de reden die jij noemt : geen doorgroei mogelijkheden en een laag salaris, ben ik ook door gaan studeren op mijn 31e. Ik heb maatschappelijke zorg gestudeerd , een bbl opleiding en werk nu als persoonlijk begeleider op een woongroep voor mensen met een beperking.
Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn beslissing. Ik verdien nu een mooi salaris en ik heb plezier in mijn werk.


Wat knap dat je dit nog aandurfde op je 31ste! Ik zit nog begin de 20, heb ook een beetje het idee van het is nu of nooit, maar eigenlijk ben je nooit te oud om te studeren natuurlijk :+


Agossie schreef:
Heb jij er wel eens aan gedacht dat je misschien hoogbegaafd bent?
Daar zou ik eens induiken als ik joi was. Het zou misschien je rusteloosheid in wat je wil kunnen verklaren.


De gedachten is mooi, maar dat lijkt me vrij sterk :D Studeren zal echt wel een uitdaging worden, ben er niet zo een die een boek open slaat en alles meteen onthoud of begrijpt, ik moet er wel echt voor werken, vroeger had ik alleen de motivatie niet en die is er inmiddels (iets wat te laat) wel.
Maar heel rusteloos ben ik inderdaad wel, maar dat is mede omdat ik een gigantische perfectionist ben, altijd maar nieuwe dingen tegen blijf komen die ik wil kunnen en doen, stil blijven staan is een onmogelijk opgave, ik heb altijd het gevoel dat er meer uit het leven te halen valt en niks doen gaat gewoon niet, dan voel ik mij nutteloos.
Maar als ik wat meer tijd heb zal ik er wel eens naar kijken, wie weet ben ik wel slimmer dan gedacht :Y)


Zo hier hou ik het even bij voor vanavond, morgen weer een dag! Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:11

Faelynn schreef:
ir111: Loopbaancoach heb ik over na gedacht inderdaad, heb jij hier ook gebruik van gemaakt? Ik ben een beetje bang dat ik daarmee nog niet heel veel verder kom dan dat ik nu ben (misschien zit ik er helemaal naast hoor) maar weet van mij zelf aardig waar ik wel en niet goed in ben en wat ik wel en niet leuk vind, probleem is een beetje dat ik moeite heb met keuzes maken en altijd te veel wil, ik vind van alles wat een beetje leuk en vind het lastig om voor een lange periode, van zeg maar meerdere jaren mij op 1 ding te moeten focussen. Ben snel weer op dingen uit gekeken en toe aan iets nieuws zeg maar.

Ja, ik heb er gebruik van gemaakt, mij hielp het om uit het cirkeltje, 'ik weet wel wat ik niet wil maar niet wat ik wel wil' te breken.

In de huidige tijd hoef je toch niet de rest van je leven hetzelfde te blijven doen? Ik heb ook erg verschillende dingen gedaan. Mijn opleiding leidt je heel breed op dus ik kan echt alle kanten op straks, ook als ik uitgekeken ben op het vakgebied waar ik straks in ga starten. Ik vind het juist fijn dat ik verschillende dingen kan en doe.

Ik moest voor mijn opleiding ook een 21+ toets doen, was gewoon een IQ test dus stelde niet veel voor.

Overigens was ik 41 toen ik mijn opleiding startte dus met jouw leeftijd heb je nog alle tijd van wereld zou ik zeggen. Maak het allemaal niet zwaarder dan het is, nu of nooit hoeft helemaal niet. Je ben misschien op een kwart van je leven, tijd zat nog op te veranderen van baan/vakgebied en weer iets heel nieuws te starten? Laat je niet gek maken door het idee dat je wat je nu kiest voor de rest van je leven is.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:46

Hier ook iemand die met havo/vwo advies door een slechte thuissituatie afgestroomd is naar het vmbo. Een aantal jaar terug heb ik een 21+ test gedaan, waarna ik na 1 jaar met mijn hbo propedeuse ben doorgestroomd naar de universiteit. Na de zomer begin ik alweer aan mijn derde jaar. Het kan dus zeker en ik kan het ook alleen maar aanraden!

Faelynn schreef:
Ja ik ben boven de 21, echter lees ik overal dat deze toets behoorlijk moeilijk schijnt te zijn, zijn gewoon examens op vwo niveau en ik heb mijn vakken alleen gehad op vmbo niveau natuurlijk en nu al jaren niet meer gestudeerd. Dat lijkt mij een vrijwel onmogelijke opgave zonder studie voorafgaand, dan is het denk ik verstandiger om gewoon mijn vwo diploma te gaan behalen, zodat ik daadwerkelijk lessen op niveau gehad heb voor ik examens af moet leggen.


Mijn ervaring is dat als je je goed voorbereidt, de toets echt wel te doen is. Nu schijnt het wel per hogeschool te verschillen wat voor soort toets ze afnemen. Bij de ene school dien je een IQ-test te doen en bij de ander moet je een aantal vakken maken Ik moest 3 vakken maken die relevant waren voor mijn studie (Nederlands, Engels en maatschappijleer).

Faelynn schreef:
Jikkeee: Social work, die kom ik ook steeds weer tegen! Ik denk dat die inderdaad het meest in lijn ligt met algemene sociale medische wetenschappen. Weet jij toevallig ook of je ook gewoon een geldige propedeuse haalt als je deze studie in deeltijd volgt?
Lastige is dat ik met alleen een propedeuse niet door mag voor de universiteit, ik moet dan minimaal nog havo of vwo wiskunde A of B hebben, die certificaten zal ik dan dus nog apart moeten gaan halen, daarom twijfel ik of ik dan niet beter gewoon een vwo diploma kan gaan halen, maar dan moet ik natuurlijk wel zeker weten voor deze route kiezen.


Volgens mij is een propedeuse gewoon een propedeuse, of je deze nu in deeltijd hebt behaald of met voltijd studeren. Je zegt dat je met alleen een propedeuse niet door mag naar de universiteit: heb je toevallig al naar verschillende universiteiten gekeken? Bij mijn studie was het zo dat je bij de ene universiteit aan aanvullende vereisten moest voldoen (zoals het hebben van vwo Nederlands), maar bij de andere universiteit was een hbo propedeuse voldoende. Ik studeer om die reden dan ook aan de andere kant van het land, omdat de universiteiten bij mij in de buurt niet de mogelijkheid boden om met enkel en alleen een propedeuse te worden toegelaten.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 23:11

JokeRox: bedankt voor het delen van je verhaal, dat helpt zeker!


senna21 schreef:
De meeste risico's zijn overkomelijk, maar gezien je geschiedenis met school/ leren, is het aan te raden wat advies in te winnen. Een studie naast werk is echt pittig en vraagt veel van je. Plannen, prioriteiten stellen en doorzettingsvermogen. En dat voor een aantal jaren.
Voorlichtingsavond of meeloopdagen van studies bezoeken, en een studietest
doen, is in ieder geval aan te raden.

Al eens gedacht aan de opleiding verpleegkunde?


Het zal zeker zwaar worden. Nu heb ik naast mijn fulltime baan nog een parttime baan, deze zal ik dan sowieso stop zetten. Nu werk ik +-6 dagen in de week van gemiddeld 9:00 tot 20:30 en dan heb ik staldienst en kom rond 22:30-23:00 thuis. Het is onmogelijk om dan nog te gaan studeren, als ik er voor kies die studie te gaan doen zal ik een heel stuk minder moeten gaan werken, anders hou ik het niet vol. Maar dat kan prima, enige reden dat ik nu zo veel werk is omdat ik zo weinig verdien, maar het idee van studeren is dat ik uiteindelijk ook een betere baan krijg natuurlijk, dus daar wil ik wel in investeren.
Verpleegkunde past denk ik niet zo bij mij, ik ben niet heel erg een zorgend type, heb ook liever een baan iets meer achter de schermen denk ik, maar daar ga ik misschien toch maar is iets van een loopbaancoach voor inschakelen. Ik heb namelijk geen idee eigenlijk wat ik wil, mijn hoofd vliegt alle kanten op :')



UK_eef schreef:
Als je een lening kunt bemachtigen en betaalbare woonruimte zou ik zeggen "Ga er voor!" Je moet de komende 60 jaar nog werken dus het is belangrijk dat je je werk leuk vindt.

Zoals al door iemand gezegd is, schakel een loopbaancoach/traject in. De verkeerde studiekeuze kost nu veel geld, dus laat je heel goed informeren en doe mee met meeloopdagen en proefstuderen.


Ik blijf in die periode wel graag bij mijn ouders wonen, ben niet zo'n fan van lenen waar dat niet nodig is, schulden zouden mij ontzettend veel stress geven wat weer ten koste gaat van de studie. Heb voldoende gespaard om de studie te kunnen bekostigen, maar extra woonlasten dragen elke maand terwijl ik thuis mag verblijven vind ik zonde.
Maar een loopbaancoach is een goed idee inderdaad. Toevallig afgelopen maandag een dagje op een studentencampus geweest bij een aantal studenten verenigingen voor beta studies, waaronder dus medische natuurwetenschappen, erg interessant

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:24

Misschien toch eens testen wat betreft hoogbegaafdheid of iets anders, want je moet wel een beetje zeker weten of je volgende keuze niet ook weer beinvloed word door je rusteloosheid , zou zonde zijn.

PSvanLot

Berichten: 10163
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:25

Ik heb het ook gedaan. Beetje dezelfde route als jij.

VWO afgemaakt wist niet wat ik wilde dus naar het MBO doktersassistent. Niet gehaald, Na 3 jaar weggestuurd omdat ik 0 inzet had. Van mijn ouders particulier af moeten maken en toch 2 jaar gaan werken.

Toen ik 22 was dacht ik: lijk wel gek als ik dit heel mijn leven ga doen!

Ik ben toen nog voltijd gaan studeren. Woonde tot dat moment nog thuis maar ben op kamers gegaan.
HBO studie van 4 jaar in 3 jaar afgerond en al bijna 10 jaar werkzaam voor dezelfde werknemer.

Ik heb vooral de voors en tevens afgewogen en gekeken of het financieel kan.

Maar wat ik me afvraag, je woont thuis en werkt 1.5 baan om rond te kunnen komen?
Dan zal fulltime studeren onmogelijk worden ben ik bang.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 08:52

PSvanLot schreef:
Ik heb het ook gedaan. Beetje dezelfde route als jij.

VWO afgemaakt wist niet wat ik wilde dus naar het MBO doktersassistent. Niet gehaald, Na 3 jaar weggestuurd omdat ik 0 inzet had. Van mijn ouders particulier af moeten maken en toch 2 jaar gaan werken.

Toen ik 22 was dacht ik: lijk wel gek als ik dit heel mijn leven ga doen!

Ik ben toen nog voltijd gaan studeren. Woonde tot dat moment nog thuis maar ben op kamers gegaan.
HBO studie van 4 jaar in 3 jaar afgerond en al bijna 10 jaar werkzaam voor dezelfde werknemer.

Ik heb vooral de voors en tevens afgewogen en gekeken of het financieel kan.

Maar wat ik me afvraag, je woont thuis en werkt 1.5 baan om rond te kunnen komen?
Dan zal fulltime studeren onmogelijk worden ben ik bang.



Hihi ja dat zal ik even op moeten helderen. Ik woon gewoon thuis, maar wil heel graag het huis uit, in theorie kom ik makkelijk rond nu ik thuis woon inderdaad, hou zo'n 800-900 per maand over, maar dat gaat allemaal op de spaarrekening met het idee dat dat dus de vaste lasten zijn die ik kan dragen als ik het huis uit ga.
Zo probeer ik bewust met mijn geld om te gaan en te kijken wat ik maximaal aan kan als ik het huis uit ga.
Ik geef mij zelf dan elke maand een maximaal te besteden budget en de rest gaat direct naar de spaarrekening, zo zorg ik er voor dat het geld niet over de balk gesmeten word.
tevens bouw ik hier nu een mooie buffer mee op, waardoor ik straks een makkelijkere start kan maken of bijvoorbeeld mijn studie kan bekostigen.
Die 800-900 per maand klinkt dus heel leuk, maar ondanks 50-60 uur per week werken, kan ik daar in mijn regio midden Nederland eigenlijk niks van betalen, particuliere huur is te duur, en kopen mag ik maximaal +- 80.000 lenen met mijn inkomen, de appartementen beginnen hier met 200.000. Sociale huur is de wachtlijst +- 10 jaar, ik ga niet wachten tot ik 30 ben.
Dus ja ik kom makkelijk rond, studeren zal dus prima kunnen, zelfs zonder lenen, maar als ik op mij zelf wil zou ik een groot probleem hebben zolang ik blijf hangen in de situatie en het werk waar ik nu in zit.

PSvanLot

Berichten: 10163
Geregistreerd: 12-03-19

Re: doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:35

Dan zou ik voor een voltijd studie gaan en daarbij een weekend baantje waarbij het mogelijk is bij vrije dagen extra te werken.

Zo heb ik het ook gedaan en dat ging echt prima.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 14:31

Citaat:
Ja, ik heb er gebruik van gemaakt, mij hielp het om uit het cirkeltje, 'ik weet wel wat ik niet wil maar niet wat ik wel wil' te breken.

In de huidige tijd hoef je toch niet de rest van je leven hetzelfde te blijven doen? Ik heb ook erg verschillende dingen gedaan. Mijn opleiding leidt je heel breed op dus ik kan echt alle kanten op straks, ook als ik uitgekeken ben op het vakgebied waar ik straks in ga starten. Ik vind het juist fijn dat ik verschillende dingen kan en doe.

Ik moest voor mijn opleiding ook een 21+ toets doen, was gewoon een IQ test dus stelde niet veel voor.

Overigens was ik 41 toen ik mijn opleiding startte dus met jouw leeftijd heb je nog alle tijd van wereld zou ik zeggen. Maak het allemaal niet zwaarder dan het is, nu of nooit hoeft helemaal niet. Je ben misschien op een kwart van je leven, tijd zat nog op te veranderen van baan/vakgebied en weer iets heel nieuws te starten? Laat je niet gek maken door het idee dat je wat je nu kiest voor de rest van je leven is.


Dat is wel een hele goede! Ik weet inderdaad misschien wel wat ik niet wil, maar de rest zit voor mij in een soort van "grijze zone" hoe kies je nou wat je wel wil.

Nee dat is zeker waar, maar daarom wil ik wel een brede opleiding, en ik vind dat op hbo niveau lastiger te vinden dan universiteit. Je moet natuurlijk wel een richting kiezen en eigenlijk weet ik zelfs niet welke richting ik op wil :')