Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

doorstuderen nieuwe richting na fulltime baan

 
Profiel   

Citaat
Hier ook iemand die met havo/vwo advies door een slechte thuissituatie afgestroomd is naar het vmbo. Een aantal jaar terug heb ik een 21+ test gedaan, waarna ik na 1 jaar met mijn hbo propedeuse ben doorgestroomd naar de universiteit. Na de zomer begin ik alweer aan mijn derde jaar. Het kan dus zeker en ik kan het ook alleen maar aanraden!


Wat knap dat je je zo omhoog hebt weten te werken! Ik hoop dat mij dit ook gaat lukken, wist ik maar wat ik wou, dan zou het zo veel makkelijker zijn, ik wil iets, maar mijn hoofd gaat alle kanten op.

Citaat
Mijn ervaring is dat als je je goed voorbereidt, de toets echt wel te doen is. Nu schijnt het wel per hogeschool te verschillen wat voor soort toets ze afnemen. Bij de ene school dien je een IQ-test te doen en bij de ander moet je een aantal vakken maken Ik moest 3 vakken maken die relevant waren voor mijn studie (Nederlands, Engels en maatschappijleer).


Ja ik hoor en verschillende dingen over inderdaad, sommige zeggen iq test, bij andere lees ik weer gewoon examen op vwo niveau. Ik heb al heel lang niet gestudeerd, dus wil wel zeker weten dat ik het aan kan, anders zou ik heel erg teleurgesteld zijn in mij zelf waarschijnlijk, ben een behoorlijke perfectionist.
Maar ook van een iq test heb ik geen idee wat daar uit zal komen, ik weet alleen van mij zelf dat ik redelijk traag ben met informatie verwerken, ben een hele erge denker dus bij alles dat ik doe of wil of vragen die ik moet beantwoorden zal ik elke stap doornemen en alle mogelijkheden overwegen wat heel veel tijd kost, kreeg mijn toetsen op school vroeger ook nooit af, alles dat ik beantwoorde was goed, maar mijn cijfers vielen redelijk laag uit omdat het geen dat je niet binnen de tijd beantwoord gezien word als fout zeg maar.
Uiteindelijk ook getest op dyslexie, maar dat had ik verre van, had bijna een soort hoop dat ik dat zou hebben zodat ik extra tijd zou krijgen voor mijn toetsen :')


Citaat
Volgens mij is een propedeuse gewoon een propedeuse, of je deze nu in deeltijd hebt behaald of met voltijd studeren. Je zegt dat je met alleen een propedeuse niet door mag naar de universiteit: heb je toevallig al naar verschillende universiteiten gekeken? Bij mijn studie was het zo dat je bij de ene universiteit aan aanvullende vereisten moest voldoen (zoals het hebben van vwo Nederlands), maar bij de andere universiteit was een hbo propedeuse voldoende. Ik studeer om die reden dan ook aan de andere kant van het land, omdat de universiteiten bij mij in de buurt niet de mogelijkheid boden om met enkel en alleen een propedeuse te worden toegelaten.


Nee ik heb nog niet naar verschillende universiteiten gekeken, dat kan ik nog wel is doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:49 



 
Profiel   

voor de mensen die gebruik gemaak hebben van een loopbaancoach, waar zijn jullie geweest en wat was de ervaring? Ook dat is lastig kiezen, waar ga je dan naar toe :') heb geen idee wat goed is of niet, en welke bedragen ik dan aan moet denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 16:57 



 
Profiel   

Faelynn schreef
voor de mensen die gebruik gemaak hebben van een loopbaancoach, waar zijn jullie geweest en wat was de ervaring? Ook dat is lastig kiezen, waar ga je dan naar toe :') heb geen idee wat goed is of niet, en welke bedragen ik dan aan moet denken?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Nu heb ik een intake via een groot bedrijf gehad. Inmiddels weet ik wel dat dat zo’n 20 euro scheelt als ik het direct bij de coach haar eigen bedrijf had geboekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 18:09 



 
Profiel   

Niemand? :D Ik weet echt niet wat te doen of kiezen :')

Heb de afgelopen dagen stuk of 10 studietesten en vergelijkbare dingen gedaan.
Ik snap wel waarom ik niet kan kiezen, nergens komt iets duidelijks uit.
Test voor welke hersenhelft je meer gebruikt en denkwijze etc. 50/50%
Interessegebieden ook allemaal gelijk verdeeld zowat. Er springt bij mij niks uit, en elke test geeft ook weer wat anders aan, heel verwarrend

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 20:13 



 
Profiel   

Ik ga mijn topic weer even een schopje omhoog geven.
Heb al veel gehad aan jullie reacties.
de studie richting is nog steeds een vraagteken, maar het is nu wel zeker dat ik ga studeren, dat is geen twijfel meer, ik wil er volledig voor gaan :j
Start van de opleiding zal mogelijk februari 2020 worden, maar hoogst waarschijnlijk September 2020, dat duurt nog even, maar zo heb ik ook even de tijd om te wennen aan het idee en goed na te denken over wat het word, ik wil geen overhaaste beslissing maken.
Tevens heb ik de afgelopen maanden zo veel extra gewerkt dat ik nu voor de rest van het jaar elke maand 1 week vakantie heb ingepland om mijn uren op te maken, en ik heb dat extra bijbaantje op gezegd, ik liep volgens mij tegen een burn out aan, vond niks meer leuk, vergat alles, continu stress en moe. En waarvoor eigenlijk.. Want ook met die 100 euro minder in de maand red ik het prima zolang ik thuis woon. Ik ga nu dus mijn rust pakken en mij focussen op de toekomst, misschien als ik wat meer rust in mijn hoofd heb straks dat de keuze ook makkelijker word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 15:33 



 
Profiel   

Ik zie je topic nu voor het eerst, maar heb je al een coach gevonden? Een vriendin van mij is naar tevredenheid bij Groeiatelier geweest. Wellicht is dat wat?

Ik zou gezien jouw onrust en brede interesse in ieder geval voor een brede opleiding gaan zodat dat je straks niet kan belemmeren als je wil switchen.

Houd er trouwens rekening mee dat je met HBO vaak lekker kunt "doen" in je baan daarna en bij universiteit het veel meer "denken" is. Bij social work/sociale wetenschappen zie je dat terug in dat je met HBO bijv "op de groep" staat te werken met bijv 1 kantoordag, en bij universitair alleen de diagnoses stelt en plannen schrijft/maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 15:47 



 
Profiel   

Herkenbaar verhaal. Mijn dochter is door een laat herkende ADHD ook enorm teruggevallen op school WVan Havo naar VMBO kader. Wel diploma gehaald ; wilde eigenlijk dierenarts worden maar die weg was redelijk afgesloten. Toen opleiding paraveterinair begonnen maar kwam er snel achter dat daar wel haar hart ligt. Maar dan wel als dierenarts. Daarom is ze gestopt met de opleiding/ Er zijn gene doorgroeimogelijkheden en het verdient het zout in de pap niet.
Ik vindt het nog steeds raar dat er geen doorgroeimogelijkheden zijn vanuit die opleiding. Het is ook best nog een pittige opleiding en ze was er zo geschikt voor. 9 ens voor stage etc. Mocht in haar 1e jaar al assisteren bij operatie Was ook echt een praktijk die dat zag en haar motiveerde. Zo jammer. Er zijn er genoeg in die opleiding die hartstikke geschikt zijn voor dat vak; heel slim zijn maar om wat voor reden dan ook de boot missen omdat ze niet in het schoolsysteem passen.
Nu volgt ze een opleiding marketing & communicatie. Ze wil ook nog steeds graag in de paarden en dat is prima, maar eerst dan dit papiertje op zak. Dan verder kijken. Te denken valt aan een instructeursdiploma ORUN, paardenmassage opleiding in combi met aquatrainer begeleiding.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-08-19 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 16:03 



 
Profiel   

PS ik hoorde iemand hoogbegaafdheid noemen. En jij TS zeggen dat dat wel meevalt omdat je jezelf niet slim genoeg vindt. je zult je verbazen. Hoogbegaafdhede kinderen onderpresteren vaak; hebben dat zelf niet in de gaten. Hoogbegaafdheid kan heel specifiek zijn en komt niet altijd op dezelfde manier tot uiting.
Daarom kunnen hoogbegaafde kinderen erg dom lijken (en hebben soms zelf ook dat idee) ze passen gewoon niet in dat plaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 16:10 



 
Profiel   

Ladyson schreef
Ik zie je topic nu voor het eerst, maar heb je al een coach gevonden? Een vriendin van mij is naar tevredenheid bij Groeiatelier geweest. Wellicht is dat wat?

Ik zou gezien jouw onrust en brede interesse in ieder geval voor een brede opleiding gaan zodat dat je straks niet kan belemmeren als je wil switchen.

Houd er trouwens rekening mee dat je met HBO vaak lekker kunt "doen" in je baan daarna en bij universiteit het veel meer "denken" is. Bij social work/sociale wetenschappen zie je dat terug in dat je met HBO bijv "op de groep" staat te werken met bijv 1 kantoordag, en bij universitair alleen de diagnoses stelt en plannen schrijft/maakt.


Nee nog niet geweest, ik wil in mijn vakantie(s) alles een beetje op een rijtje gaan zetten en plannen maken, bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 17:46 



 
Profiel   

Ik weet ook niet wat ik wilde worden, ik doe wat ik leuk vind. En dat gaat best goed tot nu toe :j
Sinds vorige maand HBO afgestudeerd, naast een fulltime baan. Ik dacht, ik moet nog best wat jaren werken, en bijna alles wat ik leuk vind vragen ze een HBO papier.
Nu zit ik te denken, welke richting ik op wil, anders? Verdiepen?
Nu eerst genieten van mijn vrije tijd, na 4 en half jaar studie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 17:52 



 
Profiel   

Dat is ook een manier Morris! Lastige is dat ik niet zo goed weet wat ik leuk vind en wat tegelijk dus ook toekomst bied. uiteindelijk zal ik toch op mij zelf moeten gaan wonen en zullen de rekeningen betaald moeten worden. En de dingen die ik echt graag zou willen doen gaan die rekeningen niet betalen helaas, over het algemeen kost dat alleen maar geld :+


Spoiler:
( Ik zou wel graag een eigen boerderijtje willen met paarden aan huis, beetje vrije tijd en misschien nog wel wat reizen maken en dat met een parttime baantje, of misschien wel een eigen bedrijf aan huis, maar dat is natuurlijk (nog) niet realistisch :+ ik hoop dat dat mijn 50 jaren plan word, maar voor nu mag ik niet te veel op een roze wolk leven )


Spoiler:
Of misschien toch maar deelnemen aan de loterij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 11:47 



 
Profiel   

Kijk eens in het topic over de creatieve generalist, hier op Bokt. Misschien herken je daar iets van, gezien je brede belangstelling.

Wat je toekomstdromen betreft: als je iets doet wat je leuk vindt, hou je het langer vol. Misschien is dat boerderijtje met die paarden dan wel dichterbij dan je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 11:53 



 
Profiel   

Ik kan je helemaal volgen, hoewel ik uit België kom liggen mijn studie-niveaus dus iets anders, maar ik ben ook zo iemand die nooit weet wat ze wilt. Eerst een diploma verpleegkunde, vlot afgemaakt, tijdens de stages tot de conclusie gekomen: nee dit wil ik niet. Dan heb ik een heel specifiek universitair diploma behaald binnen de gezondheidszorg, ben ook begonnen in die job, en na 3 jaar was ik het beu, geen doorgroeimogelijkheden, weinige opties voor variatie. Dus een avondopleiding leerkracht gaan doen terwijl ik nog fulltime aan het werken was. Opleiding met schitterende punten afgerond met de conclusie: nee, ik wil nooit voor de klas staan. Nog een diploma waar ik niets mee wou doen.

Daar zat ik dan met 3 diploma's waar ik niets mee wou doen. Hersenen genoeg, handige handen, maar geen idee wat ik wou. Gewoon best wel onbeleefd met mijn CV en motivatiebrief die op niets trok (concreet: ik wil iets anders maar weet niet wat) op compleet verschillende vacatures beginnen solliciteren die niets met mijn diploma te maken hadden. Geen van deze bedrijven ooit terug gehoord, behalve 1 die mij wel een kans wouden geven in een totaal andere functie dan diegene waar ik voor had gesolliciteerd. Beste stap ooit, dit is een bedrijf waar niemand oplet naar welk diploma je hebt, als je maar motivatie en wil om te leren hebt. In 5 jaar al 3 verschillende functies binnen dit bedrijf gehad, met: the sky is the limit.

Ik hoop dat je een brede studie of een breeddenkend bedrijf vind, dat je hetzelfde gevoel kan meemaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 12:06 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Kijk eens in het topic over de creatieve generalist, hier op Bokt. Misschien herken je daar iets van, gezien je brede belangstelling.

Wat je toekomstdromen betreft: als je iets doet wat je leuk vindt, hou je het langer vol. Misschien is dat boerderijtje met die paarden dan wel dichterbij dan je denkt.


Dankje! Dit topic ( EvelijnS @ [LZP] Generalist-probleem: banen snel zat) heeft mij zojuist volledig omschreven. Ik had de openingspost zo zelf kunnen typen zo herkenbaar. Ik ga mij hier toch eens meer in verdiepen, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, want soms word ik wel moe van mij zelf haha.

Toevallig kwam er afgelopen week een tijdschrift binnen op werk, die had ik stiekem even zitten lezen, er stond een stuk in over bore-out, ik denk veel eerder dat ik daar tegen aan loop eigenlijk dan een bun out, ook dat was allemaal erg herkenbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 12:23 



 
Profiel   

Dank voor het delen van je ervaring Seltje, dat hoop ik ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 16:13 



 
Profiel   

De knoop is doorgehakt! Ik heb een afspraak gemaakt met mijn baas en besproken dat ik terug wil naar 20u werken per 1 januari. Nu kom ik er niet meer onderuit, ik weet nog steeds niet helemaal zeker wat ik wil betreft studie, maar voor die tijd moet ik een beslissing genomen hebben van mij zelf, anders gebeurd er nooit iets :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 18:35 



 
Profiel   

You go girl!

Mooie stap gezet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 19:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen