Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 12:52

Nu ik in Zwolle woon en nog steeds in Almere werk, zal ik een eindje moeten reizen. Aangezien ik in Zwolle vlakbij het station woon en in Almere vlakbij het station werk, is met de trein reizen het snelst ten opzichte van de auto en met een abonnement zal het ook een stuk voordeliger zijn.
Ik wil sowieso nog een auto kopen zodat ik niet geheel afhankelijk ben van het OV maar in eerste instantie wil ik dus met de trein gaan reizen omdat die sneller is en met een abonnement goedkoper dan wanneer ik benzine betaal.

Ik werk 5 dagen dus nu overweeg ik om een Altijd vrij abonnement te nemen alleen nu twijfel ik tussen een jaar- of een maandabonnement.
Voor een jaar betaal ik €346,- per maand en met een maandabonnement is dit €424,-.
Aan het eind van het jaar krijg ik wel wat terug, maar dit is slechts een kleine tegemoetkoming.
Ik blijf sowieso het komende schooljaar ook nog hier werken (ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd), daarna ga ik kijken in hoeverre het bevalt en dan kan ik altijd nog beslissen om op een school in (de buurt van) Zwolle te solliciteren. Ik moet dus sowieso nog een jaar reizen maar...er zullen ook vakanties tussen zitten waarbij ik dus ook weken heb dat ik niet 5x heen en weer hoef te reizen en dan haal ik het er natuurlijk niet uit. Dus dan zou ik kunnen zeggen dat ik voor die maanden het abonnement even opzeg, dit kan enkel met een maandabonnement. Volgen jullie het nog? :=

Ik heb ook al wel gekeken naar een voordeelabonnement maar ik denk dat ik met een Altijd vrij abonnement uiteindelijk goedkoper ben tenzij ik een optie over het hoofd zie.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen wat het slimst is?
(Ik heb overigens geen collega's in de buurt wonen, anders was carpoolen nog een optie geweest.)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23462
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:57

heb je geen recht op reiskostenvergoeding en dan dus ook je OV kosten. Als je regelmatig meerdere weken niet gaat zou ik gaan voor een maand abonnement en dan een trajectkaart.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:00

Kwa abbo kan ik je geen tips geven, weet wel dat er treinwerkzaamheden zijn vanaf 6 tm 22 juli rond Zwolle spoor :+

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:06

Geen reiskosten vergoeding verbaasd mij!
Al mijn vriendinnen die docenten zijn krijgen hun treinkaart vergoedt.
Gaat dan wel om een trajectkaart.
Je kan er niet het hele land mee door

Is een flexibel abbonement van de ns niet wat voor je?

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:22

Is een trajectabbonement niet goedkoper?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:24

Ik woon in Amersfoort en werk in Rotterdam (ook onderwijs). Zelf heb ik ook het altijd vrij abonnement genomen, maar dan op basis van NS Flex. Dat kan je elke maand aan/uit zetten en kost 347 euro per maand. Als je dan zomervakantie hebt, kan je het gewoon uitzetten :j is goedkoper dan een jaar abonnement!

EDIT: trajectabonnementen zijn met zo'n grote afstand vaak veel duurder dan Altijd Vrij.
EDIT 2: een linkje naar meer info over NS flex: https://www.ns.nl/flex
Laatst bijgewerkt door Emita op 05-07-19 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:26

Oh ja, via de cafetariaregeling krijg je ook nog wat terug voor reiskosten met het OV!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:30

Ov kosten voor woon-werk die niet door de baas worden vergoed zijn geloof ik ook aftrekbaar van de belasting.

Geen idee of dat dan een traject abbo moet zijn of dat dat ook geldt voor een altijd vrij.

Is denk ik wel de moeite waard om bij de belastingdienst na te kijken.

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:35

Hoeveel is een traject vrij kaart? Die zijn een stuk goedkoper dan altijd vrij én je krijgt er korting mee op andere trajecten buiten de spits.
Bij een jaarabbo is het na een jaar ook maandelijks opzegbaar dacht ik, misschien daar even naar kijken.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:41

Gloa schreef:
Ov kosten voor woon-werk die niet door de baas worden vergoed zijn geloof ik ook aftrekbaar van de belasting.

Geen idee of dat dan een traject abbo moet zijn of dat dat ook geldt voor een altijd vrij.

Is denk ik wel de moeite waard om bij de belastingdienst na te kijken.


Ja, altijd vrij is ook aftrekbaar van de belasting.


NoeskaMoos schreef:
Hoeveel is een traject vrij kaart? Die zijn een stuk goedkoper dan altijd vrij én je krijgt er korting mee op andere trajecten buiten de spits.
Bij een jaarabbo is het na een jaar ook maandelijks opzegbaar dacht ik, misschien daar even naar kijken.


Bij grote afstanden is een traject vrij kaart duurder dan een altijd vrij abonnement.


Ik ben geen ns expert, maar ik heb zelf dit allemaal moeten uitzoeken 2 maanden geleden omdat ik een nieuwe baan kreeg en ik liep tegen precies dezelfde dingen op als jij TS :D Ik had zelfs voor mn arbeidsvoorwaardengesprek allerlei berekeningen gemaakt wat losse kaartjes kosten, wat een traject abo kost en wat een altijd vrij abo kost. Maar helaas is het onderwijs cao helemaal dichtgetimmert mbt reiskosten |o

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:45

Omdat ik geen leven heb heb ik de vergelijking in kosten tussen de 2 abbo's voor je gemaakt :7 Daarin heb ik de schoolvakanties van Almere meegenomen vanaf nu (dus zomer, herfst, kerst, krokus, mei, totaal 11 weken vakantie) tot aan volgend jaar deze tijd.

Voor 12 maanden (juli 2019 tot en met juni 2020) zou je voor het jaarabbo in totaal € 4152,- kwijt zijn.
Als je elke schoolvakantie braaf het abbo stopzet en de NS de weekdagen in de maand naar rato verdeelt en je daar dus naar rato niet voor zou betalen, zou dat je over die 12 maanden € 4035,- kosten. Klein verschil dus. Als je een keer een week zou vergeten om het stop te zetten of een week toch gebruik ervan moet maken, zit je al op dezelfde prijs als dat je betaalt voor het jaarabbonnement.

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:06

Je kan in je overweging ook nog je privé-gebruik bij een altijd vrij meenemen. Ik kreeg van een vorige werkgever de kosten van een jaartrajectabonnement vergoed, maar voor twintig euro per maand meer had ik een altijd vrij, waar ik in het weekend en in de vakanties ook veel gebruik van maakte.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:23

Ik heb zelf NS flex (zwolle-Amersfoort), ook altijd vrij. Naast woon-werk reis ik ook regelmatig privé met de trein (groningen, dus dat abonnement haal ik er makkelijk uit. Stel dat ik 3 week vakantie neem, dan zou ik m uit kunnen zetten. En de vrijheid van altijd de trein pakken waarheen je wilt, ik vind het ideaal!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:06

imd schreef:
Ik heb zelf NS flex (zwolle-Amersfoort), ook altijd vrij. Naast woon-werk reis ik ook regelmatig privé met de trein (groningen, dus dat abonnement haal ik er makkelijk uit. Stel dat ik 3 week vakantie neem, dan zou ik m uit kunnen zetten. En de vrijheid van altijd de trein pakken waarheen je wilt, ik vind het ideaal!

NS Flex vind ik ook ideaal! Ik heb het nog steeds, ook al reis ik niet meer zo vaak met de trein. Als ik nu in een bepaalde periode veel met de trein moet dan zet ik gewoon even een abonnement aan en dat scheelt al heel snel.

Dat altijd vrij goedkoper kan zijn dan een trajectabonnement klopt inderdaad, volgens mij is het gewoon een soort maximum, dat trajectbedrag.

Maar goed ik zou als ik jou was voor Flex gaan :j Dat is echt super handig en lost precies de problemen op die jij noemt. (En je zou nog kunnen kiezen bijvoorbeeld om in de zomer dal vrij te houden, of dal korting, die laatste kost 5 euro in de maand dus dat heb je er met 1 retourreis vaak al uit)

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:21

En om NS Flex nog flexibeler te maken, kun je serieus ook meerdere persoonlijke OV-chipkaarten aanvragen. Want na een wijziging mag je 30 dagen niets meer aanpassen. Dus wil je Altijd Vrij, dan 14 dagen niets en dan weer Altijd Vrij, dan kan dat niet met één OV-chipkaart, maar wel met twee OV-chipkaarten :) Op deze manier doe ik zelf de afwisseling tussen niets, dal voordeel korting en weekend vrij. Werkt prima.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:25

Serendipity1 schreef:
Omdat ik geen leven heb heb ik de vergelijking in kosten tussen de 2 abbo's voor je gemaakt :7 Daarin heb ik de schoolvakanties van Almere meegenomen vanaf nu (dus zomer, herfst, kerst, krokus, mei, totaal 11 weken vakantie) tot aan volgend jaar deze tijd.

Voor 12 maanden (juli 2019 tot en met juni 2020) zou je voor het jaarabbo in totaal € 4152,- kwijt zijn.
Als je elke schoolvakantie braaf het abbo stopzet en de NS de weekdagen in de maand naar rato verdeelt en je daar dus naar rato niet voor zou betalen, zou dat je over die 12 maanden € 4035,- kosten. Klein verschil dus. Als je een keer een week zou vergeten om het stop te zetten of een week toch gebruik ervan moet maken, zit je al op dezelfde prijs als dat je betaalt voor het jaarabbonnement.

Wat een enorm bedrag! Dat zou ik liever in een auto investeren.

Waarom krijgt TS eigenlijk geen reiskosten van de werkgever?

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:32

elnienjo schreef:
Wat een enorm bedrag! Dat zou ik liever in een auto investeren.

Waarom krijgt TS eigenlijk geen reiskosten van de werkgever?

Schrik niet wat een auto kost. Enkele reis Zwolle - Almere is ongeveer 80 kilometer. 40 schoolweken maakt 32.000 kilometer per jaar. Met de huidige benzineprijzen kost je dit ook al 3500 euro puur aan benzine (gerekend met 1 op 15 tegen 1,60 euro per liter). En een goedkope auto kost je ook al minstens 100 euro in de maand aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Dan is de trein zo'n slechte optie nog niet :)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:00

elnienjo schreef:
Wat een enorm bedrag! Dat zou ik liever in een auto investeren.

Waarom krijgt TS eigenlijk geen reiskosten van de werkgever?

Ik denk dat die het niet dekken. Ik zou ook 19 cent per km krijgen, maar dat krijg ik dan maar voor max 30 km. Ik woon op 130 km afstand nog momenteel. Dus dat beetje vergoeding voegt nog geen 15% van de werkelijke kosten toe.

Ik heb geen tips, hoop snel van het gedoe dat treinreizen heet af te zijn.

Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 20:25

Even een tijdje geleden dat ik mijn vraag hier heb gesteld. Wat fijn dat er zo uitgebreid op gereageerd is!

Uiteindelijk kies ik toch voor een Altijd Vrij abonnement. Ik heb nog gekeken naar een traject abonnement maar de afstand tussen Zwolle en Almere-Buiten is zo groot, dat de kosten hiervoor niet minder zijn dan Altijd Vrij reizen.

Ook een kortingsabonnement gaat me nog steeds meer kosten dan wanneer ik een Altijd Vrij abonnement neem.

Ik zet het hieronder op een rijtje, mocht er iemand zijn die het idee heeft dat ik er toch naast zit, let me know. :o

Enkeltje Zwolle/Almere-Buiten: €14,20.
€28,40 per dag.

Voorlopig werk ik 3 dagen ivm reïntegratie vanuit de ziektewet, dus dan kom ik op de volgende rekensom uit:
3 x €28,40 = €85,20 per week.

4,5 (aantal weken p. maand) x €85,20 = €383,40 per maand als ik 3 dagen werk.

Ik heb een fulltime contract van 5 dagen dus uiteindelijk gaat het me dit kosten:
5 x €28,40 = €142 per week

4,5 x €142 = €639 per maand als ik 5 dagen werk.

Dan hieronder de verschillende abonnementen:

Traject Vrij Zwolle/Almere-Buiten: €424
Altijd Voordeel (20% korting in de spits) bij 3 dagen werken: €24 p. maand + €306,72 = €330,72.
Altijd Voordeel (20% korting in de spits) bij 4 dagen werken: €24 p. maand + €408,96 = €432,96.
Altijd Voordeel (20% korting in de spits) bij 5 dagen werken: €24 p. maand + €511,20 = €535,20.
Altijd Vrij (onbeperkt reizen binnen en buiten de spits en in het weekend): €347

Ik zou dus voor een Voordeel abonnement kunnen gaan zolang ik nog geen 5 dagen werk en dan uiteindelijk overstappen op Altijd Vrij zodra ik weer helemaal ben gereïntegreerd.
Dan zit ik dus alleen nog met de maanden waarin het vakantie is, maar met een Flex abonnement kun je dit per maand wijzigen en dan kan ik ter plekke kijken welk abonnement dan het voordeligst is of dat ik hem het beste op pauze kan zetten.

Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 19-08-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:33

Altijd voordeel geldt toch niet in de spits? Je hebt dan toch maar 20%?

Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 20:37

lucifertje schreef:
Altijd voordeel geldt toch niet in de spits? Je hebt dan toch maar 20%?


Oh wacht ja, je hebt gelijk! Thanks.
Ik heb het even aangepast. :)

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:07

Ik begrijp even niet welke andere keuze je wil maken. Altijd vrij is dan toch veruit de goedkoopste optie zodra je 4 dagen gaat werken?

Met Altijd voordeel heb je geen 40% korting tijdens de zomer maanden. Lees ook even goed wat de voorwaarden zijn. Als je dit abbo kiest betaal je als je maandelijks op wil zeggen 28E en per jaar betaal je 23E per maand.
Vanaf de NS site over NS Flex:
In de zomervakantie de hele dag met 40% korting reist, maar dit is zeker niet het geval. Voor al onze huidige abonnementen gelden de daluren het hele jaar door. Ook tijdens juli en augustus is er dus nog steeds een ochtend- en avondspits en heeft het Altijd Voordeel abonnement nog steeds meerwaarde.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-f ... nden-57395

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:16

Goed je bonnetjes bewaren. Soms mag je dit aftrekken vd belasting einde van het jaar.

emr

Berichten: 1482
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 00:07

In dit geval zou ik je een NS Flex (Altijd Vrij) adviseren. Houdt er wel rekening mee dat eventuele andere abonnementen (bijvoorbeeld van een streekvervoerder) niet gecombineerd kunnen worden op dezelfde ov-chipkaart en dat je op rekening reist in plaats van op saldo(bij alle binnenlandse vervoerders) waardoor sommige mensen niet door hebben welke kosten ze uiteindelijk maken. Mocht je binnen de daluren kunnen reizen, dan zou je nog naar het Dal Vrij kunnen kijken.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Woon werkverkeer: welk trein abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 04:29

Ik zou inderdaad ook even kijken naar Dal vrij. Dat kost namelijk €106,- per maand en dan kan je onbeperkt gratis reizen buiten de spits. De spitsuren zijn van 6.30-9.00 en van 16.00-18.30. Wanneer je om bijvoorbeeld om 6.29 zou inchecken dan geldt je dalvrij abonnement en wanneer je 6.40 incheckt niet meer. Dus stel jij moet om 8.00 op school zijn, dan wil je om 7.26 aankomen in Almere (de school zal vast een stukje van het station zijn) en dus om 6.47 de trein uit Zwolle halen, als je dan iets eerder op het station zou zijn scheelt dat in de maand behoorlijk wat geld.