Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

nieuwe kleine ondernemersregeling

 
Profiel   

Vanaf 1 januari 2020 verandert de kleine ondernemersregeling, je omzet (grens van € 20000,-) bepaalt dan of je onder de nieuwe regeling valt of niet. Zoals ik het lees moet je je zelf tijdig aanmelden om hiervoor in aanmerking te komen (tenzij je nu al onder ontheffing administratieve verplichtingen valt).

Ben me er nu in aan het verdiepen; wat is precies de regeling cq wat is het effect, hoe ga je met prijzen om (geen btw afdragen maar ook geen aftrek meer), geen facturen meer, etc.

Ik ben benieuwd of er al meer mensen zich verdiept hebben en hoe jullie dit voor je zien bij je bedrijf, ter beeldvorming: ik heb zelf een webshop naast een fulltime baan en maak gebruik vd huidige KOR.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 12:25 



 
Profiel   

Ik volg even met je mee. Moet mij ook nog eens erover in lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 12:30 



 
Profiel   

Ik zat in hetzelfde schuitje, webshop naast fulltime baan. Wat ik belangrijke details vond:

- Als je je aanmeld en je komt over de 20k grens, val je vanaf dat moment onder de normale regeling; je kan dan de volgende 3 jaar geen KOR meer aanvragen
- Je legt je aanmelding voor 3 jaar vast, je kan dus niet zeggen dit jaar wel volgend jaar niet

Ik kan er toch niet onder vallen, tot mijn eigen verbazing ligt mijn omzet ineens veel hoger dit jaar, maar heb me wat verdiept toen het werd aangekondigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 12:36 



 
Profiel   

@nirvana: dank je, daar zit voor mij nu ook het uitzoekwerk. Dit jaar ook een omzetgroei en al is het redelijk constant, er zitten ook wel wat fluctuaties in met name door evenementen.
Dus lijkt het:
- of zorgen dat je net onder de grens blijft en dus geen btw verplichtingen
- of over de grens gaan en wel volledige afdracht
Bij de 2e situatie is er meer omzet maar dus ook volledige afdracht (waar die nu nog (deels) door de KOR wordt 'weg gepoetst').

En dan denk ik verder naar het effect ervan op de IB. Bij wijze van spreken: stel je zit nu net onder grens maar gaat straks 5000 meer omzet op jaarbasis genereren. Dan krijg je wel over de totale 25000 btw (zelfs na aftrek van voorbelasting zal er altijd een te betalen deel uitkomen) én die 5000 tellen (na aftrek van kosten etc) mee voor de IB. Even heel snel grofweg rekenen levert die 5000 meer omzet uiteindelijk na betaling van volledig btw en IB je 1000 op in de portemonnee. Is het dan onderaan de streep niet beter om onder de grens te blijven? Of denk ik nu te makkelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 12:57 



 
Profiel   

Als je er net onder kan blijven zou ik dat doen. Als je je prijzen hetzelfde houdt, vang jij namelijk gewoon 21% meer winst. En je kan niet zeggen "sorry jongens ik ben over de 20k nu gaan mijn prijzen met 21% omhoog". Daar verlies je klanten mee.

Ik denk dat het idd gunstiger is om eronder te blijven, of zo flink erboven dat je winst boven de korting die je krijgt (21% van 20.000 dus) uit komt.

Plus, het scheelt ook in tijd (geen administratieve verplichtingen elk kwartaal) en eventuele kosten van de boekhouder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 13:02 



 
Profiel   

Wat nu als je alleen aan particulieren levert, daar prijsafspraken mee maakt en plots krijg je een grote opdracht, zodat je onverwacht boven de 20000 uitkomt. Dan moeten die klanten ineens 21% meer gaan betalen. Of je hebt zelf 21% minder verdiensten.. Vraag me af of daarover nagedacht is. Vond de oude regeling veel makkelijker..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 13:04 



 
Profiel   

Of berekenen jullie je prijzen alsof je gewoon btw berekent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 13:05 



 
Profiel   

Ik vond de oude regeling ook makkelijker, en 100x eerlijker :') Ik heb een hele hoge inkoopprijs en maak weinig winst. Maar omdat je verkoopprijs daardoor hoog uit komt zit ik vrij snel aan die 20k. Terwijl de vorige variant uit ging van m'n winst. Die laag is. _O-

Zou de prijzen berekenen alsof je btw berekent ja. Of je moet zeker weten dat je eronder blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 13:07 



 
Profiel   

dit is er weer 1 volgens de 'leuker kunnen we het niet maken, ook niet makkelijker'.
Want het lijkt mss makkelijk, 1 grens van 20000 en je zit eronder of erboven. Maar de gevolgen voor de ondernemer (wat is het effect op de btw, IB, de prijzen, wat voor klanten heb je (kunnen zij wel btw aftrekken dan is het lastig als jij geen btw mag factureren)) zijn wat minder doordacht lijkt het.

Prijzen zou ik idd gelijk laten, normaal ga je bij inkoop ook uit vd aftrekbaarheid van de btw en die heb je ook niet meer als je onder de grens blijft. En mocht je op enig moment wel eroverheen gaan en moeten gaan afdragen doe je jezelf niets tekort en verras je de klanten ook niet met een prijsstijging van 21%.

De uitgangspunten voor de nieuwe regeling zijn gewoon heel anders en zoals bij Nirvana blijkt is dat niet per definitie gunstiger of eerlijker.... |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 13:21 



 
Profiel   

Da's wel behoorlijk balen zeg! ik kan dan bijna beter mn bedrijfje opdoeken. Krijg nl mn spullen geleverd met btw, als ik die niet meer terug kan vragen...

Jammer dat ook de kleine ondernemers nu hard gepakt gaan worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 14:04 



 
Profiel   

mvdende schreef
Da's wel behoorlijk balen zeg! ik kan dan bijna beter mn bedrijfje opdoeken. Krijg nl mn spullen geleverd met btw, als ik die niet meer terug kan vragen...

Jammer dat ook de kleine ondernemers nu hard gepakt gaan worden


Maar je hoeft ook niks in rekening te brengen bij je klant he? Dus over het verschil verkoop-inkoop hoef je geen btw meer af te dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 14:26 



 
Profiel   

Het was eerlijker geweest als ze een bepaald aantal euros aan winst zouden rekenen ipv omzet :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 14:36 



 
Profiel   

Liselot schreef
Het was eerlijker geweest als ze een bepaald aantal euros aan winst zouden rekenen ipv omzet :j


Dat is eigenlijk wat ze nu al doen. 1886 btw uiteindelijk afdragen = ongeveer 9000 winst. Dus tot de 9000 winst kreeg je korting.
Nu hebben ze het dus omgezet naar omzet, voor 1 of andere rare reden. Ik krijg dus straks helemaal geen korting meer, terwijl ik vorig jaar nog onder de 1400zoveelnorm zat en dus alles terug kreeg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 14:49 



 
Profiel   

Ze zullen wel extra geld nodig hebben :')
Vind het wel heel oneerlijk, de ene ondernemer heeft een bult meer kosten dan de ander. Dus echt een rechte streep trekken ze zo niet. Hoop dat ze dat snel in zien :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 15:06 



 
Profiel   

Ik ben belastingadviseur en van de vele klanten die wel eens van de KOR gebruik maken is er welgeteld 1 waaraan ik heb voorgesteld om aan te melden voor de nieuwe regeling. Dat is iemand die inderdaad een lage omzet heeft en houdt en alleen aan particulieren levert.

De nieuwe KOR is ook niet interessant als je in de opstartfase zit omdat het voor drie jaar vast ligt. Stel dat je in het tweede of derde jaar stijgt en in iets groots wil investeren, dan kun je de BTW op die investering ook niet verrekenen.

Eigenlijk is de nieuwe KOR een verkapte methode om de KOR af te schaffen. Slim gedaan van de wetgever onder het mom van "minder administratieve lasten".

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 15:14 



 
Profiel   

Ik werk vooral met bedrijven... Dus zie het vooral in mijn nadeel gaan werken -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 15:22 



 
Profiel   

Ojee dit lees ik nu voor het eerst.
Ik ben in principe btw vrijgesteld maar verkoop zo af en toe ook wat producten.
Ik val nu onder de kor omdat ik niet boven de limiet uit kom. Maar als ze gaan kijken naar mn omzet is het natuurlijk foute boel en val ik dus onder de normale regeling. Reden voor mij om na te denken om geen spullen meer te verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 16:08 



 
Profiel   

Ik geloof dat ik ook even een dag moet uittrekken voor doorlezen en uitzoeken... Die 20 k blijf ik wel onder; zoveel tijd naast m vaste baan heb ik niet om in de paarden te steken :') Maar als ik lees geen btw afdragen en geen btw terug vragen... OP dit moment ben ik btw vrij met de kor, maar kan ik wel de btw terug vragen. Gaat dit dan wel goed? En waar zitten de komende veranderingen in? :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 17:18 



 
Profiel   

Sunny schreef
Wat nu als je alleen aan particulieren levert, daar prijsafspraken mee maakt en plots krijg je een grote opdracht, zodat je onverwacht boven de 20000 uitkomt. Dan moeten die klanten ineens 21% meer gaan betalen. Of je hebt zelf 21% minder verdiensten.. Vraag me af of daarover nagedacht is. Vond de oude regeling veel makkelijker..

Dat je is je eigen risico..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 17:43 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ojee dit lees ik nu voor het eerst.
Ik ben in principe btw vrijgesteld maar verkoop zo af en toe ook wat producten.
Ik val nu onder de kor omdat ik niet boven de limiet uit kom. Maar als ze gaan kijken naar mn omzet is het natuurlijk foute boel en val ik dus onder de normale regeling. Reden voor mij om na te denken om geen spullen meer te verkopen.

Nee dat is niet waar. Omzet vrijgesteld telt niet mee voor die omzetgrens.

Alleen belaste omzet telt mee. Dus omzet vrijgesteld, EU leveringen/diensten tellen niet mee voor de grens van €20.000

Verder is dit niet een nieuw verzinsel van de belastingdienst maar was Nederland het enige land die de huidige KOR kent. In de rest van Europa kennen ze alleen de voor ons nieuwe regeling met een omzetgrens. Ze hebben het nu dus recht getrokken met de rest van europa.

Wanneer je aan particulieren levert verandert er eigenlijk niks. Deze kunnen de btw toch al niet aftrekken. Wanneer je aan bedrijven levert en de nieuwe KOR ingaat kan dat wel degelijk wat problemen opleveren. Deze konden de in rekening gebrachte btw natuurlijk aftrekken iets wat dan niet meer kan en waardoor zij het btw bedrag bij in de kosten krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 17:47 



 
Profiel   

Dus ik heb btw vrijgestelde activiteiten (gros van mijn omzet) en ik verkoop producten waar wel btw over afgedragen moet worden. Dit is slechts een paar duizend per jaar. En de omzet van die producten telt dus los mee voor de nieuwe KOR? Als ik met die omzet (van de producten) boven de 20.000 euro kom, moet ik er dus meer van gaan betalen? Dat red ik nooit met die inkomsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 18:52 



 
Profiel   

Ja dat klopt het gaat om belaste omzet dus 21, 9 en 0 % , vrijgestelde btw , btw verlegd, margeregeling etc zoals dingen mbt onderwijs, zorg etc tellen hier niet voor mee. Alleen de belaste omzet met uitzondering van een paar onbelaste omzetten https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... verandert/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 19:03 



 
Profiel   

Ja dat wilde ik zeggen, maar te veel uitleg. Bijvoorbeeld medische diensten niet, masr verhuur og wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 21:55 



 
Profiel   

Ja dat is inderdaad zo ligt aan welke vrijgestelde omzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 21:58 



 
Profiel   

Heeft dat straks nog gevolgen dan als ik nu als bedrijf een btw-vrije-factuur aan een ander bedrijf stuur? Moet ik dan straks die bedrijven wel btw gaan rekenen?

Vind het maar een ingewikkeld ding.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 22:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen